Pålde Kalkun

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
MCR Peje
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Pålde Kalkun

Indlæg#1 » 23. aug 2015, 00:19

Aabenraa, 5 dage i Tønder Festival
Mesterfotograf : min datter

(Åhhhh nej, ikke mere af den gode rødvin. Nå, jeg bliver nød til at kopiere dette over på grillguru.dk i aften endnu. Så må jeg jo tage en Talisker Port Ruighe mens jeg sidder ved computeren. Ikke et ringe byt)

Så skal der laves pulled ......... nej, ikke pork, men turkey.

Uhmmm, forestiller mig at de trukne, velkrydrede kalkun fibre smager godt med en karry et eller andet.
Hurtigt kommer der andre idéer end burgere, men hele tiden kommer vi tilbage til netop det. Vil lave dem som PP burgere. Ikke de store dikke darrer.

Vælger at skære dybe riller i kalkunbrystet, så der kan komme krydderblanding dybt ned i kødet. Vælger at lave en enkel marinade. Olie, hvidløg, paprika, chili og honning. Ikke for meget chili, der er jo børn tilstede.

Kødet ligger vel det meste af 3 timer i dette, mon ikke det er nok.

Planen er at den skal have 1,5 time i min smukke Dancook Kitchen Megagrill. Kun i klædt staniol. Derefter skal der rives alt tøjet af den og den sidste tid skal den være nøgen. Regner med 1 time er ok.

Her er den klar til at blive klædt på.
20150822_133357797_iOS.jpg
Ahhhhh, kunne den ikke godt tåle lidt bacon?
20150822_133628513_iOS.jpg

I grillen. Har lige lagt kalkunbrystet, i sin fine staniol dress i grillen. Derfor er temperaturen så lav.
20150822_134814210_iOS.jpg

Ja, ja, ved det godt. Det er da ikke en standard Dancook Kitchen Megagrill, tænker du. Stor tak til min nabo, som just i dag, lige hjalp mig med at bore hulet op i låget, så der er plads til dette termometer.

Efter ca. 45 minutter drejer jeg pakken 180 grader, satser på at holde den på 150 grader i temperatur. Det går fint. Nogen gange er den lidt for høj, andre passer det præcist.

Efter yderligere 45 minutter skal der strippes. Af med klunset. Næsten det hele.
20150822_151516473_iOS.jpg

Nu mangler vi kun 1 time

Imens rører vi en majonaise. Der er nu ikke noget som en hjemmerørt majo, til sin burger. Lidt på under-bollen, en god sjat over kødet, og så kan det ikke gå helt galt. Der kan jo laves mange slags majo, i aften vælger vi at lave en karry én. Det må passe godt til fuglekød.

Uhhhhhhmmmmmmm. Bollerne har været i grillen de sidste 15 minutter.
20150822_161710256_iOS.jpg
... og så skal der trækkes. Bacon trækkes med. Det hele bliver trukket pålde (pålde er sønderjysk for pjaltet)
20150822_162049739_iOS.jpg

Laver en burger med spinat blade, salat, egne drivhus tomater og agurker uden kerner. Dertil kød og majo. Det ligner ligeså meget en sandwich, så de 2 ting må være i familie med hinanden.
Se lige her
20150822_163017578_iOS.jpg

Åhhhhhh nej. Katastrofe jeg har glemt rødløg, som jo også er på bordet. Så er gode råd dyre, og der må handles hurtigt og bestemt.

Laver min burger/sandwich om til et stykke smørrebrød ved at lægge over-bollen til side. Gemmer den for jeg skal bruge den senere.

Jeg er meget glad for resultatet. Fuglen smager godt sammen med majo’en. Saftig og mør. Og grøntsagerne passer nu også godt til. Et godt glas italiensk rødvin er OK til. Aftenen er fin, varm, med næsten ingen vind. Dejligt. Vi sidder på terrassen og hygger ved middagen. Vi er alle fire vilde med maden.

Hvad skulle jeg nu bruge den over-bollen-som-er-tilbage til. Jo, ser du. Jeg glemte jo rødløg, så denne skal bruges til bolle, majo, kød og rødløg. Det er nu heller ikke så ringe.
20150822_164728208_iOS.jpg

Min hustru og jeg sidder på terrassen med et bålsted til klokken 22:30. Kan livet være mere skønt?

Alt i alt, en dejlig aften og Tønder Festival er kun en håndfuld dage væk.
MCR Peje
Livet er langt nok til en grill uden gastænding og en øl

plump
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Pålde Kalkun

Indlæg#2 » 23. aug 2015, 08:11

Det ser rigtigt lækkert ud.
Jeg er sikker på at den ret vil blive godt modtaget her i huset.
Tak for en fin gennemgang.

//Dennis

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 23. aug 2015, 17:50

Dejligt indlæg med billeder. Også et stort velkommen herfra, jeg glæder mig til at se mere fra din hånd... .1%¤
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 23. aug 2015, 19:26

Ja det ser godt ud og skal prøves en dag. Så den er bogmærket.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"