Støbejernsrist med fastbrændte madrester

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Steenbrandt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Støbejernsrist med fastbrændte madrester

Indlæg#1 » 5. maj 2014, 12:17

Hej kære grill-fæller.

Indledningsvis vil jeg lige nævne, at jeg er ganske ny, og at jeg er uhyre glad for at have fundet dette forum, som besøges op til flere gange dagligt.
Tak til jer alle for de mange fine indlæg og svar, som jeg allerede har lært virkelig meget af.

Min kone og jeg er kort inden årsskiftet flyttet i hus, og uden de helt store sværdslag har jeg fået hende med på, at det naturligvis vil være helt utåleligt ikke at have en ordentlig grill med en ditto kapacitet. Valget faldt på en Genesis e-330. Det er en skøn grill, som jeg allerede er virkelig begejstret for. Så langt, så godt.

Nu står jeg så igen i en situation, hvor jeg har brug for jeres gode råd og vejledninger. Desværre kan jeg ikke lige finde en tråd, der tilstrækkelig præcist kan hjælpe mig på vej (det betyder dog ikke, at den ikke er der - jeg kan bare ikke finde den) :-)

Situationen er følgende:

På ristene (støbejern) har har der lejret sig madrester, som sidder så godt fast, at de ikke er til at børste af med den almindelige grillbørste. Jeg har læst mig til, at stålbørste og støbejern ikke er en god kobination. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg holder mig alligevel fra det. Madresterne minder mest af alt om slagger.
Inden jeg tog grillen i brug vaskede jeg ristene, smurte dem i madolie og brændte dem. Måske gjorde jeg det ikke længe nok?... tror det blev til en 45 minutter ved fuld drøn (formentlig 375-400 grader).
Efterfølgende har jeg kunnet få de fleste rester af ved at brænde dem og derefter børste, men der har løbende været nogle genstridige rester, som ikke har villet give sig, og efter en omgang svinemørbrad med marinade og fastbrændte kødrester har det været helt galt.
Dertil skal måske siges, at jeg på et tidspunkt har kradset noget af det kun lidt fastbrændte af (under tilberedningen) med en spatel (af stål). Kan den have efterladt nogle partikler, som nu skaber ballade?

Jeg skal hurtigst muligt sørge for at få lagt et eller flere billeder op, hvis det kan lette. Men her og nu vil jeg i første omgang lige høre jer andre ad.

Hvad gør jeg evt. forkert?
Hvordan kan jeg - hvis overhovedet - få mine riste i ordentlig stand igen?
Hvad kan/bør jeg gøre fremadrettet?

Jeg ser frem til jeres respons :-D
På forhånd tusind tak.

De bedste hilsner
Steenbrandt
Med venlig hilsen

Kim Steenbrandt

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Støbejernsrist med fastbrændte madrester

Indlæg#2 » 5. maj 2014, 14:35

Risten smøres ind i brun sæbe. Placeres med sæben i stor plastsæk, som lukkes. Lad den ligge sådan et par dage.

Derefter tager du risten ud og renser den under varmt vand med en stiv børste - brug evt. en messingbørste.

Gentag behandlingen til du er i bund.

Når du er tilfreds, skal du prime risten - ligesom da du første gang tog den i brug.

Virker for mig.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Per madglad
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 5. maj 2014, 14:42

Når vi skal gøre vores ovn ren så putter vi bradepanderne, risten og holdene ned i en stor sort plastic pose, med en hætte fuld 3 dobbelt salmiak. Det fjerner det hele men HUSK AT ÅBNE DEN UDEN FOR, og hold hoved væk
Man skal skynde sig langsomt

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 5. maj 2014, 15:08

Per madglad skrev:Når vi skal gøre vores ovn ren så putter vi bradepanderne, risten og holdene ned i en stor sort plastic pose, med en hætte fuld 3 dobbelt salmiak. Det fjerner det hele men HUSK AT ÅBNE DEN UDEN FOR, og hold hoved væk

Det er sgu noget som får tårerne frem hvis man ikke holder hovedet væk derfra, men det er effektiv rengøring :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

Emneforfatter
Steenbrandt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 5. maj 2014, 15:35

Tusind tak for de forslag, der er kommet allerede.

Jeg tænker nu, hvad jeg skal forsøge mig med: Brun sæbe eller salmiakken.
Hvad tænker andre om dette?

Benzon1969: Er det brun sæbe i fast form, du bruger?

Per madglad: Hvor længe lader du tingene blive i posen?
Med venlig hilsen

Kim Steenbrandt

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 5. maj 2014, 16:01

Bruger selv en blanding. Smører mine bageplader ind i flydende brun sæbe - kommer dem i en pose og hælder lidt salmiakspiritus ned i posen og snørrer godt til.

Herefter lader jeg det ligge natten over og så er det klar dagen efter :-) Skal dog sige at jeg ikke har kendskab til om dette kan ødelægge en emaljeret støbejernsrist!

Når du siger almindelig børste, hvad er det så? Du kan evt. anskaffe en messingbørste som kan bruges på støbejern da den er blødere end en almindelig metalbørste og derfor er anvendelig på støbejern :-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Lindharth
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 5. maj 2014, 16:11

Inden du går igang med sæbe og salmiak - har du du prøvet at brænde risten godt af, fuld skrad på brænderne i en halv times tid ( event. med et par stykker staniol på, med den blanke side ned mod risten ) så skulle der kun lidt gråt aske tilbage, som nemt kan børstes af med grillbørsten. I øvrigt skal du ikke være så bange for stålbørster, DET SKAL DOG VÆRE EN GRILLBØRSTE, ikke en alm. stålbørste til rust.
Lindharth

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 5. maj 2014, 19:39

Hos TBS - maskinafdeling (de servicerer også landbrugsmaskiner) benytter de et citrusbaseret rensemiddel til metaloverflader - det hedder Safe Chem Citrusrens - det er super effektivt.
Tak til Johnny og Michael for tippet, der hermed er givet videre.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

TBKKappel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 5. maj 2014, 20:27

Jeg gjorde min stegeplade ren vha brun sæbe godt gnedet ind, i en sæk med lidt salmiak spiritus i, og dagen efter klarede højtryksrenseren det sidste finish. Så kan kun tilslutte mig Toppens råd.

Kappel

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 5. maj 2014, 20:51

Snippet fra:
http://www.weberpedia.dk/Artikler/V/Ved ... delse.aspx

Støbejernsriste
For at undgå at din støbejernsrist ruster, er det yderst vigtigt, at du altid smører den grundigt med olie efter endt brug. Anvend en smagsneutral olie, da eksempelvis olivenolie vil blive harsk og kunne afgive smag til maden. Med jævne mellemrum skal støbejernsristen gøres grundigt ren – det gør du ved at lægge den i skoldhedt sæbevand. Skyl og sæt den tilbage i grillen. Skru op for fuld varme i 15 minutter, og skrub så det sidste snavs af med grillbørsten. Smør igen grundigt med madolie. Husk, at du aldrig må anvende en stålbørste til at gøre støbejernsristen ren med – brug i stedet en blød børste eller svamp.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 5. maj 2014, 20:58

Synes bare aldrig varmt vand og sæbe har gjort noget godt for mine riste.

Jo, det blødgører fedtet, men så får man bare en flydende fedtet masse,
der stadig kræver knofedt og meget varmt vand af få af.

Har også prøvet med varmt vand og opvasketabs, samme fedtede resultat,
men det er måske bare mig?....

Ønsker mig en tråd herinde, hvor man samler alle guldkornene fra alle rengøringstrådene . :-o
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Team-Holm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 5. maj 2014, 21:06

jeg har aldrig haft problemer med mine riste. Jeg har også støbejern, og jeg har max på varmen i en 5-10 min og så bruger jeg en stålbørste som denne, bare fra Dancook.
Vedhæftede filer
Weber-Trekantet-grillboerste-53-cm.jpg
Weber-Trekantet-grillboerste-53-cm.jpg (6.15 KiB) Vist 3026 gange
M.V.H Jesper Holm
Genesis E-330
Weber Preformer m. gastænding
Nexø Pizzaovn

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"