Pizza, til dels med behov for hjælp.

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Pizza, til dels med behov for hjælp.

Indlæg#1 » 18. apr 2014, 20:17

Jeg har eksperimenteret med at lave pizza siden jeg var ca. 15 år - altså i 27 år - skræmmende tanke :shock:
Det var en af grundene til, at jeg har købt en kamado - både mulighed for low and slow og fuld smæk.

I kan se på billederne hvad jeg lavede. Dejen er som vanligt lavet på 75% durum fra Aurion og 25% tipo 00, langtidshævet ved lav temperatur. Fyldet jeg har brugt på de 4 pizzaer fremgår af teksten til billederne.

Den første pizza med laks og citronmelisse kom på ved ca. 330g. og ud over, at den var færdig lidt før jeg troede og dermed var let overbagt i bunden, så var det en fantastisk bund den fik (bagt på weber pizzasten, dobb. D sten.)

De næste 2 blev simpelt hen for overbagte i bunden ( næsten 400 grader), selv om de kun lige akkurat var færdige i toppen. Hvad gør i andre, ud over at købe en fredstone (det ved jeg godt at i vil sige), men ved hvilken temperatur? hvor meget åben i spjældene?

Og så lige et lille suk - når man nu køber en grill til 10.000, så har jeg altså en forventning om, at pakningerne i låget holder til mere end 4 pizzaer i træk. Ja, jeg var forberedt på at det nok ville ske, men jeg synes fortsat at det er for dårligt - i forbrugermæssig forstand kan man vel tale om en væsentlig mangel? På deres hjemmeside reklamerer de rent faktisk med temp. fra 150 til 850F
Vedhæftede filer
IMAG0323.jpg
Ingredienser.
Hver tallerken har fyldt til 1 pizza, så slipper man for at tænke sig om når det skal gå stærkt
IMAG0334.jpg
Pizza Bianchi (uden tomat) ricotta, marineret røget laks og frisk citronmelisse
IMAG0335.jpg
Chorizo, rød peber, blåskimmel og salvie
IMAG0336.jpg
Frisk San Marzano tomater, bøffelmælksmozzarella, parmaskinke og frisk oregano
IMAG0337.jpg
Ovnbagte tomater, sauterede skalotteløg, timian og rosmarin og rib eye
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Pizza, til dels med behov for hjælp.

Indlæg#2 » 18. apr 2014, 20:25

Jeg bruger ikke en Fredstone til pizza da jeg ikke synes det kan akkumulere nok varme i stenen til at give dejen det varmechok som er ønskeligt til pizza.

I stedet bruger jeg to pizza sten med et lille afstandstykke imellem og bager af ved 350-375 grader.

Det giver mig rigtigt gode pizza'er ;)

/Jacob

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 18. apr 2014, 20:34

Bager pizza på samme måde som Cata og ja pakning på primo er nået lort , futte selv min af 3 gang jeg brugte den .

Den er skifte til en anden High heat pakning og ingen problemer efter det .

Er ret sikker på primo snart kommer med en ny type pakning da big green egg har udskifte deres til highheat og det samme har monolith og grilldome .

Fair skal være fair , pakning på bge var også nået rigtigt lort før i tiden , men syntes at en fortalte mig at grunden er nået med us lovgivning uden at være helt sikker så dem der kommer med High heat er hvis nok lavet til Europa og dem der sælges i us kommer en skod pakning .

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 18. apr 2014, 22:59

Din opskrift virker lidt off hvis du spørger mig. 75% durum og 25% hvede. Er det ikke lige omvendt?
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 19. apr 2014, 06:51

Pizzanet 335 grader efter ca. 1 minut tjekker du bunden er den færdig løfter du pizzaen over på nettet ind i varmen igen og bager toppen færdig ca. 2-3 minutter se mit tidligere indlæg
viewtopic.php?f=81&t=30795&p=298762&hilit=Pizzanet#p298762
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 19. apr 2014, 07:25

Når jeg laver pizza på den runde primo så er det ved ca 400 grader har så en 16mm Fredstone og afbagningen tag ca 1½ - 2 min

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 19. apr 2014, 07:53

Tak for tilbagemeldinger - fedt at man kan få hjælp så hurtigt.
Som jeg ser det er der 3 muligheder:

1) Dobbelte pizzasten med lidt luft i mellem.
2) Rist ind mellem pizzasten og pizza efter et min. tid.
3) Fredstone.

Formålet med alle 3 løsninger er, at nedsætte varmemængden fra bunden, så overvarmen kan nå at gøre fyldet færdigt.

Foreløbig har jeg følgende forbehold ift. de 3 metoder (endelig ikke for at fornærme nogen, bare mine tanker)

Løsning 1) Jeg kan være bange for at det bliver lidt vakkelvorent når man skal have pizzaer af og på. :shock:
Løsning 2) Det kræver en ekstra åbning af grillen og at man bakser med en halvbagt pizza. :-o
Løsning 3) Pris og så måske at jeg har svært ved at se, hvordan noget der er 400gr- varmt alligevel kan være koldere end noget andet der også er 400 gr. varmt - men måske har det med varmeledningsevne at gøre? :?:

Så er det gode spørgsmål så - hvad fungerer bedst? er der nogle af jer, der har erfaringer med flere af metoderne?

ThaRock
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 19. apr 2014, 08:22

- jeg bruger 2 pejsemursten på højkant under min pizzasten på mit BGE L, det er en meget stabil opsætning - det forhindrer at pizzastenen bliver for varm, samt løfter pizzaen højere op i domen hvor varmen er mere intens og dermed bliver topping færdig samtidig med bunden - enkel men det virker suverænt for mig :-D 400g 2-2,5 minut

Flotte pizzaer du laver!
Griller på:
Weber Performer med Gastænding - Solgt
Weber Q120 - Solgt
Weber 'Go Anywhere'
ODC Ascona - Solgt
Weber Genesis E330
Big Green Egg Large
Big Green Egg Small
Keb-On

p.elkjaer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 19. apr 2014, 10:43

Det er længe siden jeg har bagt pizza i kamado (stenovn istedet), men min erfaring endte med lidt lavere temperatur, små 300 maximalt. Ellers oplevede jeg også brændte bunde ved bagning af flere end 2-3 pizza i træk.
Mit bedste setup var begge d-sten i bunden og primos sten øverst.
Fredstone blev jeg aldrig rigtig gode venner med, hvorfor ved jeg ikke.
En gammel tråd med setup viewtopic.php?f=43&t=16559
Primo Oval XL
Outdoorchef Paris Deluxe
Artiforno stenovn

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 19. apr 2014, 10:44

Lige lidt købelovsjura ;)

De har tilskrevet grillen en egenskab, som den desværre ikke lever op til. Jo grillen kan godt gå op og blive knald varm, men en del af grillen, pakningen, kan ikke holde til denne varme. Derved opfylder grillen ikke den lovede egenskab, og der er derfor tale om en mangel. Den mangel SKAL sælger udbedre, og derfor give dig en ny pakning der kan klare mosten, så grillen uden problemer kan opnå den varme de reklamere med.

Hvis sælger begynder at komme med søforklaringer om, at det er leverandøren du skal have fat i, så skal du sige "næh, for jeg har købt den af jer, hvilket vil sige at min reklamation er rettet mod jer og ikke mod leverandøren. Derimod har i regres mod leverandøren, og kan bede om at få manglen dækket af dem, efter i har udbedret manglen hos mig".
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 19. apr 2014, 18:32

BS_Sweden skrev:Din opskrift virker lidt off hvis du spørger mig. 75% durum og 25% hvede. Er det ikke lige omvendt?

Nej, det synes jeg ikke, har eksperimenteret med mange forskellige blandinger - den durum jeg bruger er 75% durum og 25% spelt fra Aurion, der er sigtet de groveste skaldele fra og dermed er den relativt grov. Den skal have nogle tæsk på røremaskinen og de 25% tipo 00 binder det godt sammen.
Du ender med en sej dej, der har en dejlig kornsmag, relativt grov i det, men men super hæve og opbagningsegenskaber.

Smag og behag vil jeg mene - jo mere tipo 00 jo mere fin og glat bliver den.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 21. apr 2014, 11:40

Cata skrev:Jeg bruger ikke en Fredstone til pizza da jeg ikke synes det kan akkumulere nok varme i stenen til at give dejen det varmechok som er ønskeligt til pizza.

I stedet bruger jeg to pizza sten med et lille afstandstykke imellem og bager af ved 350-375 grader.

Det giver mig rigtigt gode pizza'er ;)

/Jacob

Hvordan gør i rent praktisk med de 2 pizzastene - jeg tænker, hvad bruger i som afstandsstykke og hvordan forhindrer man det i at skøjte rundt når man skal have pizzaer af og på?

Tak,
Jon

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 21. apr 2014, 11:52

Man kan bruge næsten alt , normalt bruger vi kamado fødder når vi er ude og lave demo og sådan nået .

Herhjemme kørte jeg jeg i xl byg og købte et lille stykke skamol plade de ligger over ved brændeovnen , tror jeg gav 25kr for det .

Platesetting , skamol plade , pizzasten , og det virker hver gang , du kan også købe en 2 delt pizzasten og lægge oven på din platesetting / d-sten de er lavet så der ikke kommer hotspots og det er dem der bruges i de pizzaovnen på gas du måske har set Jacob og jeg bruge .

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 21. apr 2014, 17:23

Tibbil skrev:Man kan bruge næsten alt , normalt bruger vi kamado fødder når vi er ude og lave demo og sådan nået .

Herhjemme kørte jeg jeg i xl byg og købte et lille stykke skamol plade de ligger over ved brændeovnen , tror jeg gav 25kr for det .

Platesetting , skamol plade , pizzasten , og det virker hver gang , du kan også købe en 2 delt pizzasten og lægge oven på din platesetting / d-sten de er lavet så der ikke kommer hotspots og det er dem der bruges i de pizzaovnen på gas du måske har set Jacob og jeg bruge .

Hej Tibbil,

Tak for svar, men jeg tror s´gu ikke helt jeg forstår dit set-up.

Da jeg bagte var det i en Primo XL med dobbelte D sten på drip pan rack og min pizzasten oppe på risten (i niveau med kanten).

Det jeg troede du mente var at lave endnu et lag altså platesetter/dobb D, så luft, så pizzasten 1, så mellemrum med et eller andet (skamol/fødder) og så pizzasten 2 som du så bager på?

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 21. apr 2014, 18:51

Helt normal setup her er .

D sten , skamol , pizzasten

Big green egg / monolith

Platesetting , skamol , pizzasten .

Ny setup er d sten / platesetting. Også den nye double pizzasten , alså springer jeg skamol stykker over .

Bruger aldrig min rist når jeg laver pizza

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 3. maj 2015, 19:50

Nå, jeg kaprer lige min egen gamle tråd til noget mere pizza.
Dejen er halvkoldt hævet dvs. 7 g. gær og så udenfor i skyggen siden i morges. Det er 25% halvgroft Ølandshvede og resten er tipo00 og durum.
Det mest specielle er nok en gedeostecreme som er lavet på ISI sifon. Det kan jeg bestemt anbefale, den varme hvide pizza helt uden ost som så får et skud luftig og kold ostecreme, det holder...
Den er lavet af 250g blandet gedeost (gederulle samt lagret Hollandsk goudetype), 125 g. creme fraiche, 125 g piskefløde, en sjat olivenolie og salt peber samt en smule sukker. Varmes op indtil det meste er smeltet (hvidskimlen på rullen smelter ikke rigtigt), derefter blendet og til sidst hældt på sifon og så et skud gas og 6 timer på køl.

I øvrigt er jeg endt med at droppe D-stenene og så køre med 2 pizzasten oven på hinanden med stykker af skamol i mellem. Jeg afbager dem ved 350 grader C.
Vedhæftede filer
IMG_9883.JPG
Den luftige ostecreme smelter og smyger sig ud over den ellers sunde pizza.
IMG_9880.JPG
Løgmarmelade (løg der er lavet lidt som bløde løg, men med en hel del sukker og eddike - den er sur/sød), kartofler, oliven og frisk oregano. Ostecremen ses i baggrunden i ISI sifonen.
IMG_9884.JPG
En klassiker; tomat, mozzarella og efter bagning parmaskinke og basilikum.
IMG_9887.JPG
En "bøf bearnaise"pizza.
Mascarpone, ristet fennikel med estragon og rib-eye.
IMG_9890.JPG
Den kan også godt klare et skud skum.
IMG_9895.JPG
Tomat, cheddar, champignons, blåskimmel, Chorizo og frisk timian. Blåskimmel og frisk timian er fantastisk sammen.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 3. maj 2015, 22:44

Flotte og lækkert udseende pizza'er Prause.

Bruger heller i øvrigt heller ikke D-stenene ved pizzabagning. Har rektangulær Fredstone, som hviler på medfølgende stativ = Fredstone direkte over fuld og uopdelt firebox.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

8200
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 4. maj 2015, 09:40

Først og fremmest - super flotte og kreative pizzaer.

Herhjemme bruger jeg også en fredstone til min primo XL - stenen er aflang og dermed kan jeg bage to pizzaer på en gang. Det kræver noget koordinering, men det medfører at vi kan spise på samme tid i familien.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 10. apr 2016, 19:43

Vi fik pizza igen i aften. Denne gang med brug af Fredstone for første gang - ovenfor i tråden kan man se det set-up jeg brugte før.
Er det så bedre? Det er i hvert fald mere tilgivende for fejl og dermed nemmere.
Den helt store forskel er at fredstone isolerer langt bedre end 2 pizzasten med luft i mellem, dermed tager det længere tid at afbage en pizza eller også skal man øge temperaturen. Tidligere afbagte jeg ved 300-330 grader, nu er jeg oppe på 350-375.
Risikoen for at bunden bliver sort er også faldet, til gengæld synes jeg at min bund "puffede" mere op med det gamle set-up?

Vedrørende teksten til billederne: Ingredienser angivet efter "samt" er lagt på efter bagning.
Vedhæftede filer
20160410_181815_HDR.jpg
Mascarpone, spinat (blancheret og trykket al vand fra), røget laks samt citronmelisse.
20160410_183004_HDR.jpg
Tomat, bøffelmælksmozzarella, rødløg samt parmaskinke og basilikum.
20160410_184146_HDR.jpg
En af mine favoritter i en lidt ændret udgave. Mascarpone, stegte svampe, pinjekerne, lammekød samt ramsløg.
20160410_184146_HDR.jpg (137.09 KiB) Vist 6818 gange
20160410_184757_HDR.jpg
Tomat, ost, rød peber, blåskimmel, salsichon samt frisk oregano.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 11. apr 2016, 08:45

Jeg er ved at blive træt af at skrive om det pizza net PRØV DET NU det koster ca. en flad halvtredser. Du tjekker pizza efter ca. 1 minut løfter og skubber nettet under og bager toppen færdig, og det virker, kan godt se du skal åbne, men sådan er det bare, du vil jo altid få for meget varme nedefra. Du kan se her at en at de bedste bruger nettet og lidt vand ca. 3.52 min inde , med jeg gider ikke høre om nogen undskyldning for ikke at prøve du SKAl :-D
Fandt nettet her http://grillbutikken.dk/pizzabagning-og ... lade-o33cm
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 11. apr 2016, 09:25

Jeg bruger en deflektor i normalt risthøjde og ovenpå den har jeg en forhøjer rist, hvor jeg lægger selve pizza stenen. På den måde kommer pizzaen op lige under låget - tæt på at termometret prikker i den.
Så bliver den perfekt bagt i både top og bund på min kamado.

Nogle bruger afstandsstykker for at løse problemet, som ham her den irriterende griller i videoen 2:35 minutter inde:

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 11. apr 2016, 14:11

Tak for kommentarerne - dette post var egentlig mest for at vise at en fredstone rent faktisk kan løse problemet. At kanten ser lidt mørk ud nogle steder har ikke noget med for megen undervarme at gøre - det er fordi pizzaen har ligget for tæt på kanten.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#23 » 11. apr 2016, 19:42

Prøv nu bare det net, du er jo ikke helt tilfreds, hvis jeg bager pizza den ene efter den anden så køles stenen og nettet behøves ikke,, altså kun i starten hvor stenen er varmest, jeg ved du bliver glad, når du har nørdet lidt med det
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 12. apr 2016, 06:55

Javel sir ;-)

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 1. maj 2016, 10:21

Nu fik jeg lige lavet pizza igen og skudt et par billeder af min opsætning, hvor det efter min mening bliver bedst.

Tomat, ost, pepperoni, løg og Danablu.

IMG_20160430_193450.jpg
Luft imellem platesætter og pizzastenen som skal så tæt på låget som muligt.

IMG_20160430_194621.jpg
Jeg kan li' dem tynde, perfekt elasticitet.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 1. maj 2016, 12:16

Jeg prøvede her her i weekenden at lave pizza for første gang. Fredstone på stativet og ellers ikke andet. (At de ikke er runde må træning kunne gøre noget ved)
Men jeg er meget imponeret over mit første forsøg. Klart noget der skal eksperimenteres mere med.
image.jpeg
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#27 » 1. maj 2016, 18:54

Cyberguyen skrev:Nu fik jeg lige lavet pizza igen og skudt et par billeder af min opsætning, hvor det efter min mening bliver bedst.

Tomat, ost, pepperoni, løg og Danablu.

IMG_20160430_193450.jpg

IMG_20160430_194621.jpg

God kombi løg og pepperoni den kan jeg også godt lide, ville godt have et billede af bunden, gælder nu alle der ligger billeder op af pizza. Meget fint. .1%¤
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 1. maj 2016, 18:58

Sandholm skrev:Jeg prøvede her her i weekenden at lave pizza for første gang. Fredstone på stativet og ellers ikke andet. (At de ikke er runde må træning kunne gøre noget ved)
Men jeg er meget imponeret over mit første forsøg. Klart noget der skal eksperimenteres mere med.
image.jpeg

Kan jeg godt forstå, du skulle se mine første ala brunsviger med ketchup m.m. Godt lavet første gang .1%¤
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 1. maj 2016, 19:49

autokat skrev:
Sandholm skrev:Jeg prøvede her her i weekenden at lave pizza for første gang. Fredstone på stativet og ellers ikke andet. (At de ikke er runde må træning kunne gøre noget ved)
image.jpeg

Kan jeg godt forstå, du skulle se mine første ala brunsviger med ketchup m.m. Godt lavet første gang .1%¤

:lol:
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#30 » 1. maj 2016, 22:10

autokat skrev:God kombi løg og pepperoni den kan jeg også godt lide, ville godt have et billede af bunden, gælder nu alle der ligger billeder op af pizza. Meget fint. .1%¤

Jeg ville ikke vende min mad på hovedet, i denne del af Danmark hvor jeg bor er der er begreb som hedder tyngdekraft.

Men du kan da sagtens skimte bunden på billede 2.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#31 » 2. maj 2016, 16:37

Cyberguyen skrev:
autokat skrev:God kombi løg og pepperoni den kan jeg også godt lide, ville godt have et billede af bunden, gælder nu alle der ligger billeder op af pizza. Meget fint. .1%¤

Jeg ville ikke vende min mad på hovedet, i denne del af Danmark hvor jeg bor er der er begreb som hedder tyngdekraft.

Men du kan da sagtens skimte bunden på billede 2.

Du kan jo løfte bunden og tage billede fra siden som mange andre gør, i andre dele af Danmark :idea:
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#32 » 27. jun 2016, 00:09

autokat skrev:Du kan jo løfte bunden og tage billede fra siden som mange andre gør, i andre dele af Danmark :idea:

Så er der lavet pizza igen - nu med billede af bunden som ønsket af Autokat

IMG_20160626_205539.jpg
Pizza opsætning
IMG_20160626_205539.jpg (160.36 KiB) Vist 5684 gange

IMG_20160626_205618.jpg
Perfekt pizzabund
IMG_20160626_205618.jpg (107.3 KiB) Vist 5684 gange

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#33 » 27. jun 2016, 05:25

Cyberguyen skrev:
autokat skrev:Du kan jo løfte bunden og tage billede fra siden som mange andre gør, i andre dele af Danmark :idea:

Så er der lavet pizza igen - nu med billede af bunden som ønsket af Autokat

IMG_20160626_205539.jpg

IMG_20160626_205618.jpg

Smukt ser godt ud flotte runde og ja som du selv siger perfekt bund .1%¤
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#34 » 21. aug 2016, 20:11

Jeg fortsætter denne pizzatråd selvom jeg ikke længere har behov for hjælp - i den forbindelse vil jeg gerne sige tak til alle de mange der har givet gode forslag til løsninger af mine problemer.
Autokat, som du kan se har jeg indkøbt et pizzanet, men lige nu har jeg ikke den store brug for det, så erfaringer kan jeg ikke bidrage med. Hvis man ikke benytter Fredstone og har problemer med sorte bunde er jeg sikker på at det er et godt supplement - eller hvis man laver meget tykke pizzaer der har behov for lang tid på grillen. Vedrørende Fredstone, så fungerer den godt, men den isolerer næsten FOR godt, men ved en afbagningstemperatur på ca. 350 gradet så er det en god løsning som jeg nok vil fortsætte med.
Skulle jeg ønske mig noget så var det at Fredstone isolerede 10% dårligere.
Vedhæftede filer
20160821_183531_HDR.jpg
Nu autokat har "tvunget" mig til, at købe et pizzanet havde jeg jo en undskyldning for at købe en ny pizzaspade...
20160821_182952.jpg
Bunden er lavet af 10% fuldkornsmanitoba, 20% durum og 70% sigtet manitoba (16% protein).
Her er det en pizza bianchi smurt med mascarpone.
20160821_183120.jpg
Svampene er portobello, shiitake og Carl Johan. Stegt i trøffelolie med en masse peber.
20160821_183151.jpg
Så pinjekerner på.
20160821_184522.jpg
Næsten klar.
20160821_184618.jpg
Urten der er lagt på er fransk estragon og det spiller super godt.
20160821_185520.jpg
Løgmarmelade, rå kartoffel og calamataoliven.
20160821_185816.jpg
Frisk oregano og oreganoblomst lægges først på efter bagning.
20160821_190630.jpg
Tomat og frisk mozzarella - klar til skinke og basil.
20160821_190800.jpg
Først efter afbagning lægges parmaskinke og basilikum på.
20160821_192056.jpg
Tomat, cheddar, chorizo, frisk chili, peberfrugt, gorgonzola og bredbladet persille.
20160821_191955.jpg
Bunden er fint afbagt, men den måtte gerne have haft en smule mere farve.
Senest rettet af prause 21. aug 2016, 20:56, rettet i alt 1 gang.

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 21. aug 2016, 20:46

Undskyld sproget, men shiiit de ser gode ud de pizzaer.
Mums. :savl2:
Primo oval L
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

Hmor
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#36 » 22. aug 2016, 08:27

Det med at Fredstone isolere for godt. Så er der jo boret en del 5-6mm huller i de nye plader.
men ellers plejer jeg at vende pladen lige inden jeg kommer pizzaen på det kan være det hjælper.

Nyhus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#37 » 22. aug 2016, 11:12

Det mel du bruger under bunden, er det Semolina eller majsmel?

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#38 » 22. aug 2016, 14:58

Så skal du prøve med almindelig pizza sten og nettet, så kan du få lige den farve du ønsker, ved 335 grader tager bunden ca. 1 minut dej er uden sukker og olie.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#39 » 22. aug 2016, 15:58

Super flotte pizzaer. Jeg er enig i, hvad du skriver om at Fredstone næsten isolerer for godt. Jeg er glad for Fredstone til bagning, men til pizza har jeg droppet den af samme årsag.

Jeg bruger min Big Green Egg Large til pizzabagning, og der er platesetter + afstandsstykker i skamol + pizzasten ovenpå den perfekte løsning mht. sprød og ikke sort bund.

Et lignende setup til Primo kunne jo være D-sten og en pizzasten ovenpå - men med afstandsstykker imellem (f.eks. et par mursten eller lignende.). Det kunne du jo prøve....
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#40 » 22. aug 2016, 17:33

Til autokat og Kenn C, tak for forslag.
Ja det vil jeg prøve at vende tilbage til (det var mit set up tidligere) og så supplere med pizzanet som autokat foreslår. Som billeder nok viser, så er der ret meget brød i mine pizzaer (det er det vi bedst kan lide) så det skal helst ikke gå for hurtigt heller.
Men det er jo også kedeligt hvis der ikke kan optimeres...
Det er durum og ikke majsmel. Jeg ved godt at amerikanerne bruger det til pizza, men jeg har det med majs som med ananas - det har ingen plads i en pizza ;-)

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"