Or'nlige koteletter i Carls Cool Kitchen

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Or'nlige koteletter i Carls Cool Kitchen

Indlæg#1 » 26. mar 2014, 23:20

Vi skal have gæster til spisning på lørdag, og jeg har bestemt at de skal have koteletter. Punktum. Nå, ja, de skal også have andet, men koteletterne står fast. For de skal opleve hvor godt en kotelet kan smage.

Så jeg gik i Bilka og bankede på hos slagteren. Og spurgte om ikke der var mulighed for at købe nogle koteletter der var over pålægstykkelsen på dem de havde i køledisken. JODA! Der var ikke så meget pjank, han forstod STRAKS hvad jeg var ude efter. Så efter få minutters ventetid kom han med DEM her!

ornlige koteletter DSCN2201.jpg

Se lige her! :lol: :lol:
ornlige koteletter DSCN2202.jpg

Jeg blandede en let saltlage - det synes jeg er den bedste marinering der findes - så smager kødet af kød, og saltmarinaden forstærker blot kødsmagen. Så blev de vacuumpakket med lagen, og så skal de ligge på køl til lørdag hvor de skal bruges.

ornlige koteletter DSCN2204.jpg

De vil blive intervalgrillet på Primoen - det er det bedste der kan hænde en kotelet i den kaliber! Jeg skal nok følge op på tråden når svinet er stegt! :lol:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Or'nlige koteletter i Carls Cool Kitchen

Indlæg#2 » 26. mar 2014, 23:33

Der findes vel næsten ikke noget mere smagfuldt kød end en velstegt og saftig svinekotelet - og med det rette tilbehør, så synger fuglene.

Ser frem til at høre om det endelige resultat.

Ib M

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 26. mar 2014, 23:51

lractbird skrev:Jeg blandede en let saltlage - det synes jeg er den bedste marinering der findes - så smager kødet af kød, og saltmarinaden forstærker blot kødsmagen. Så blev de vacuumpakket med lagen, og så skal de ligge på køl til lørdag hvor de skal bruges.

hvor mange baumegrader er den "lette" saltlage ca. ?
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

Brugeravatar

9900
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 27. mar 2014, 08:07

Glæder mig til at se resultatet

Sent from my iPhone using Tapatalk
Weber 57cm 2000
Weber 57cm 2010
Weber 57cm <2000
Big grenn egg large
Weber spirit e-310
Primo xl oval
Primo oval JR
Auplex mini

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 27. mar 2014, 08:57

Hej Carl hvornår laver du rugbrød?
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 27. mar 2014, 12:56

swotie skrev:
lractbird skrev:Jeg blandede en let saltlage - det synes jeg er den bedste marinering der findes - så smager kødet af kød, og saltmarinaden forstærker blot kødsmagen. Så blev de vacuumpakket med lagen, og så skal de ligge på køl til lørdag hvor de skal bruges.

hvor mange baumegrader er den "lette" saltlage ca. ?

Jeg bruger 120 gram salt og 30 gram sukker pr. 1 liter vand. I denne pose er der ½ liter.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 27. mar 2014, 12:57

autokat skrev:Hej Carl hvornår laver du rugbrød?

Jeg har ikke planlagt noget - vi må se.
Med venlig hilsen
Carl

Jesper-BP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 27. mar 2014, 14:42

Tror det var den kære Guru der en gang skrev, at en veltilberedt kotelet, er bedre end en go' bøf... Jeg tænkte da BLASFEMI!!!!

Men efter at have fået koteletter, ej at forveksle med de lædersåle man plejer at få serveret, under navnet "Kotelet" (Må jeg være fri...) tilberedt som en kotelet tilberedes skal! Er jeg faktisk tilbøjelig til at være enig! Det er muligvis min nye favorit spise, specielt m. en klat go krydersmør henover :savl2: .... Og så koster de jo faktisk ikke alverden!

Tror snart grillen skal hives frem fra gemmerne....
Dum jyde som elsker at lege med mad og kryderier.
Det lykkedes som regel at få det til at smage!

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 27. mar 2014, 16:38

Jesper-BP skrev:Tror det var den kære Guru der en gang skrev, at en veltilberedt kotelet, er bedre end en go' bøf... Jeg tænkte da BLASFEMI!!!!

Bøffer er - for de fleste udskæringers vedkommende - stærkt overvurderede. Men det gælder primært for det lortekød vi kan købe i supermarkederne - hvilket er vores egen forbandede skyld FORDI vi vælger det billigste. Der findes godt kød i DK, men problemet er at det bliver eksporteret. Og det er naturligvis fordi producenter og grossister GODT VED at vi kun vil købe hvis det er billigt. Vi mangler en EU certificerings/klasifikations-ordning for kød, ligesom man har det i USA og Australien, for ikke at nævne Japan. Lidt i stil med hvad der gælder i Frankrig og Italien på vinområdet. Kære fødevareminister: KOM IGANG, så vi kan slippe for det skrammel! Den rigtige bøf er himmelsk!
Med venlig hilsen
Carl

Jesper-BP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 27. mar 2014, 16:48

lractbird skrev:
Jesper-BP skrev:Tror det var den kære Guru der en gang skrev, at en veltilberedt kotelet, er bedre end en go' bøf... Jeg tænkte da BLASFEMI!!!!

Bøffer er - for de fleste udskæringers vedkommende - stærkt overvurderede. Men det gælder primært for det lortekød vi kan købe i supermarkederne - hvilket er vores egen forbandede skyld FORDI vi vælger det billigste. Der findes godt kød i DK, men problemet er at det bliver eksporteret. Og det er naturligvis fordi producenter og grossister GODT VED at vi kun vil købe hvis det er billigt. Vi mangler en EU certificerings/klasifikations-ordning for kød, ligesom man har det i USA og Australien, for ikke at nævne Japan. Lidt i stil med hvad der gælder i Frankrig og Italien på vinområdet. Kære fødevareminister: KOM IGANG, så vi kan slippe for det skrammel! Den rigtige bøf er himmelsk!

Der kan vi kun være enig :) Priser mig også selv lykkelig for at jeg endelig har fået en ordentlig indkomst igen, der gør at jeg kan benytte slagteren i det daglige, istedet for at købe discount... Og når man så bor 2 min. gang fra en Slagter, er det jo kun nemmere :)
Også i kraft af mit erhverv nu, hvor jeg kommer ud til rigtig mange landmænd, især svine bønder... Og lige på nær de enkelte som har fritgående svin, så er det ikke ligefrem nogle syn der giver mig lyst til at købe svinekød(Eller kød i det hele taget) som jeg ikke ved er fra ordentlige steder, det er virkelig ulækker nogen gange:/

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 27. mar 2014, 19:01

lractbird skrev:

Carl - tror desværre ikke en mærkningsordning vil fjerne folkets generelle fokus på, at det skal være billigt.

Der er jo masser af mulighed for at købe godt okse/studekød i Danmark, men ofte bruges det jo ikke.

Min lokale Føtex fik adgang til at sælge krogmodnet okse (kr 300/kiloet), men måtte efter nogle uger stoppe igen. Dels blev der solgt mindre end forventet, dels fandt man jævnligt det indpakkede kød efterladt alle mulige steder inden kassen. Folk havde simpelthen fortrudt og næppe p.gr.a. kvaliteten...

Vi får præcist det, som vi er parat til at betale for. Så enkelt er det.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 27. mar 2014, 19:07

Dejligt at se at der er andre end jeg der spiser ordentlige koteletter, jeg plejer at købe en hel svinekam hos slagteren og så selv skære ud og de plejer også at ligge på 4-5 cm. Husk at alt under 300 gr. er pålæg - det gælder også koteletter.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 27. mar 2014, 19:52

Ja, ordentlige råvarer er en forudsætning for et godt slutresultat - Tror så ikke man kan stille det så firkantet op at slagterne har gode råvare, og supermarkeder har kun lortevarer.

Ps. Har en søster der mener det er ligegyldigt hvor man køber sine koteletter - de bliver alligevel tørre alle sammen - den er jeg stoppet med at kommenterer på, og drikke et par ekstra glas rødvin til maden [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 28. mar 2014, 00:34

Ib M skrev: Tror så ikke man kan stille det så firkantet op at slagterne har gode råvare, og supermarkeder har kun lortevarer.

Det kan man heller ikke. Supermarkederne har tit gode varer. Man skal bare holde sig fra "TILBUD: 4 engelske bøffer 25 kr" For ellers er man selv ude om det.

Kan du ikke give din søster en gang anskuelighedsundervisning ved at servere hende en kotelet der er tilberedt ordentligt?
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 28. mar 2014, 00:44

lractbird skrev:Kan du ikke give din søster en gang anskuelighedsundervisning ved at servere hende en kotelet der er tilberedt ordentligt?

Jeg har forsøgt at synliggøre sammenhængen mellem stegetid og saftighed, men der er som om det ikke rigtig har nogen effekt, så jeg har lært at leve med det :-o

Grillmedisteren
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#16 » 28. mar 2014, 06:44

benzon1960 skrev:
lractbird skrev:

Carl - tror desværre ikke en mærkningsordning vil fjerne folkets generelle fokus på, at det skal være billigt.

Der er jo masser af mulighed for at købe godt okse/studekød i Danmark, men ofte bruges det jo ikke.

Min lokale Føtex fik adgang til at sælge krogmodnet okse (kr 300/kiloet), men måtte efter nogle uger stoppe igen. Dels blev der solgt mindre end forventet, dels fandt man jævnligt det indpakkede kød efterladt alle mulige steder inden kassen. Folk havde simpelthen fortrudt og næppe p.gr.a. kvaliteten...

Vi får præcist det, som vi er parat til at betale for. Så enkelt er det.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ret så Offtopic, havde bare lidt jeg lige skulle af med.
Bliver simpelthen så sur når jeg ser det gang på gang at folk de tager noget fra køledisken og smider det et eller andet random sted i butikken, hvor svært kan det være lige at bruge 5 min på at gå tilbage med det, kan da godt se at det ikke er folks egne penge men det er da det ultimative madspild, at det bare skal smides ud fordi folk ikke lige har overskud til ligge det tilbage når de skifter mening.

Men ellers nogen rigtigt lækre koteletter, glæder mig til at se det endelige resultat, god ide med at tage fat i slagteren i bilka, vil jeg da også prøve næste gang jeg er på jagt efter noget lidt mere lækkert :)

Jesper-BP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 28. mar 2014, 13:32

Hehe, gjorde jeg også som regel før vi fik en slagter i Kolding by... Så var man da sikker på at man kunne få bøffer osv. i ordentlige tykkelser :)

Storlingevej
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 28. mar 2014, 19:40

Hej Carl

Ved din interval stegning - vil det være 1 min på hver side fuld skrald og så hvile 7-9 min og så 1 min på hver side igen fuld skrald, og herefter hvile indtil de skal spises, eller forventer du flere gange "grill/hviletid" de de nu har den fornuftige tykkelse?

Hvordan vil du gribe det an?

Hvor længe før grillningen vil du tage koteletterne ud af lagen?

Mvh / Br

Peter Sørensen

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#19 » 28. mar 2014, 23:33

Storlingevej skrev:Hej Carl

Ved din interval stegning - vil det være 1 min på hver side fuld skrald og så hvile 7-9 min og så 1 min på hver side igen fuld skrald, og herefter hvile indtil de skal spises, eller forventer du flere gange "grill/hviletid" de de nu har den fornuftige tykkelse?

Hvordan vil du gribe det an?

Hvor længe før grillningen vil du tage koteletterne ud af lagen?

Mvh / Br

Peter Sørensen

Gode spørgsmål! :-)

Jeg tager koteletterne ud af lagen i morgen formiddag, skyller dem, og tørrer dem. Lægges på en rist i køleskab, så de kan nå at tørre lidt inden de skal steges ved 17-tiden. Det bliver 2 minutters intervaller, i alt 8 gange på og 8 gange af, så der dannes brede grillstriber i det klassiske mønster. Når de har været på sidste gang måles centrumstemperatur, og den vil givetvis ikke være høj nok. Så derfor lægges de over indirekte på en folieindpakket Fredstone indtil 57-58 grader er nået, jeg regner med ca 12 minutter på indirekte. :-D
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 29. mar 2014, 23:56

Så er koteletterne spist. De blev tilberedt som beskrevet højere oppe, og de var virkelig lækre. Gæsterne var vildt overraskede over at en kotelet kunne smage så godt. Jeg havde lavet en gulerodspure til bund, en let salat med en blanding af iceberg og kinakål, lidt oliven i, nogle peanuts, lidt peberfrugt, granatæble og dresset med en havtorns-vinagrette. Oven på dette et blanceret blad af romainesalat, og herpå lagdes koteletten. Lidt gel af balsamico, en honning gel, samt lidt rødkålspulver med crumble. Hertil hjemmebagte grillflutes med blåskimmelsmør, eller hvidløgssmør efter valg.

ornlige koteletter DSCN2217.jpg

ornlige koteletter DSCN2216.jpg

ornlige koteletter DSCN2218.jpg
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#21 » 30. mar 2014, 07:45

Wow Carl. ser eddermame godt ud !!
Weber Summit S-670
Weber Smookey Mountain 57cm
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 30. mar 2014, 08:44

Hvorfor køber du ikke en hel filet og afsværer og skærer den ud selv? Så kan du få det lige som du vil have det.

Og hvis du køber en med ben i har du råmateriale til enten at lave koteletterne med skaft eller til spareribs med kød på.

MVH
Jan - der nok går over til at købe hele grise igen. Grise, der har gået lidt længere så de vejer ca 135 kg levende/100 kg slagtet. Smagsforskellen er som fra kalve til oksekød
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 30. mar 2014, 15:23

Dark Horse skrev:Hvorfor køber du ikke en hel filet og afsværer og skærer den ud selv? Så kan du få det lige som du vil have det.

Og hvis du køber en med ben i har du råmateriale til enten at lave koteletterne med skaft eller til spareribs med kød på.

MVH
Jan - der nok går over til at købe hele grise igen. Grise, der har gået lidt længere så de vejer ca 135 kg levende/100 kg slagtet. Smagsforskellen er som fra kalve til oksekød

Fordi jeg allerede har flere mindre flæskestege og diverse koteletter fra forskellige køb af den slags, og i denne situation ønskede jeg 6 ekstra store ensartede koteletter skåret fra de øverste ribs, (de er mere marmorerede i den ende plus der er noget af det velsmagende mørke kød der) for at få det skulle jeg købe 2-3 hele stege, og SÅ stor er min fryser altså heller ikke. Og kød er nu engang ringere i kvalitet når det har været frosset. Og jeg gav 89 kr for dem alle 6, så det er næsten ikke ulejligheden værd selv at stå og snitte.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#24 » 31. mar 2014, 06:40

Superdejlige øffeletter. Skønt at se, at der er andre end mig som har hang til de store stykker :-D
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 31. mar 2014, 23:37

Det blev da nogle flotte og kraftige grillstriber. Man kan næsten fornemme den gode smag.

Flot anretning - den gel af balsamico, er det bare balsamico og geleringsmiddel, husblas eller Agar Agar eller?

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 1. apr 2014, 23:02

Ib M skrev:Det blev da nogle flotte og kraftige grillstriber. Man kan næsten fornemme den gode smag.

Flot anretning - den gel af balsamico, er det bare balsamico og geleringsmiddel, husblas eller Agar Agar eller?

Ib M

Tak Ib. Det er en lettere sødet balasmico. 90 gram balsamico, 35 gram sukker og 10 gram glukose, 1½ gram agar-agar.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 1. apr 2014, 23:23

Super, det er jo lige at gå til

Ib M

MartinOdder
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 17. jun 2014, 17:14

Hvilken temperatur stegte du disse svin ved? :)

Omkring 250grader?
Keep grillin'

---------------------------------------------
Vh. Martin

Weber Performer
Q320
Lidl Henkogningsgryde
Sous Vide Supreme vakuumpakker

MartinOdder
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 17. jun 2014, 22:45

Forstår ganske fint hvad i mener nu, med en rigtig stegt kotelet :D

Hold kæft de var gode!!

image.jpeg

image2.jpeg
Keep grillin'

---------------------------------------------
Vh. Martin

Weber Performer
Q320
Lidl Henkogningsgryde
Sous Vide Supreme vakuumpakker

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 18. jun 2014, 12:26

Det er lige sådan de skal ha' det, Martin. Bortset lige fra det med colaen :lol:
Med venlig hilsen
Carl

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"