Genudsendelse: Wienerschnitzel i Carls Cool Kitchen

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Genudsendelse: Wienerschnitzel i Carls Cool Kitchen

Indlæg#1 » 25. mar 2014, 11:24

Jeg lavede et indlæg om wienersnitzel af svinemørbrad lige dér hvor GrillGuru gik ned i en hel weekend, og det indebar at det indlæg var "gone for ever". Jeg har fået en PM fra et medlem, Niels_L, som husker at have set det, men - af naturlige årsager - nu ikke kan finde det. Så jeg har lovet at lave det igen.

Nu ved jeg godt at nogle straks vil sige at Wienerschnitzel af svinemørbrad ikke har noget med wienerschnitzel at gøre. Og teknisk set har de ret, men kulinarisk kan de ikke smage forskel hvis opgaven er udført med en vis omhu. Og grissebassekød er jo billigere end kippekalvekød, så hvorfor ikke give svinet en chance? :lol: :lol:

Først salter man en svinemørbrad. Det sker bedst ved at lave en saltopløsning med 120 gram salt og 30 gram sukker opløst i 1 liter vand. Heri lægges mørbraden i 2 døgn, på køl. Den skylles, tørres af, og flækkes på langs. (renset for hinder, hoved og bimørbrad).

wiener DSCN2172.jpg

Den deles på tværs, og hvert stykke dækkes med fim og BANKES flade, rigtig flade. Det give 2 meget flotte schnitzler.
wiener DSCN2173.jpg

Schnitzlerne paneres med æg og rasp. ( nogle bruger stadig en gaffel til at piske blomme og hvide sammen - jeg bruger min stavblender. Det kan godt være det ikke går hurtigere, og det giver også flere ting der skal rengøres, men for pokker hvor bliver æggedyppelsen bare meget bedre på den måde)
wiener DSCN2174.jpg

Herefter stegning. Jeg steger gerne i brunet smør. Det sprutter ikke, tåler høje temperaturer, og proteinerne fra vallen er hældt fra. Den nøddeagtige lækre smørsmag sætter sig i den sprøde raspkrumme på kødet. Jeg laver smørret på forhånd og steger herefter schnitzlerne på min gasgrill hvortil jeg har en stor støbejernspande, hvor begge schnitzler kan ligge på en gang, og er til at håndtere. (før nogen kommenterer de afskallede riste på min lavprisgrill - jeg bruger den kun til bagning og stegning med pande eller sten - aldrig direkte på risten)
wiener DSCN2176.jpg

Naturligvis skal de serveres på klassisk wienerfacon, med råstegte kartofler, grønne ærter, brunet smør, og ikke mindst - en DRENG. Som er citronskive, ansjos og kapers.
Serveret på denne måde spiller de lækreste wienervalsetoner, så det at schnitzlen er lavet af svinemørbrad og ikke kalveinderlår er der ingen der opdager når musikken spiller! :lol: :lol: :lol: Og med et glas godt og køligt øl...... SCHHKAAAL!
wiener DSCN2177.jpg

wiener DSCN2180.jpg
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Genudsendelse: Wienerschnitzel i Carls Cool Kitchen

Indlæg#2 » 25. mar 2014, 11:43

For sevan det ser godt ud!
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 25. mar 2014, 11:52

En gammel klassiker man ikke går galt af. Ser rigtigt godt ud.

Er selv til "Wienerschnitzel" af svinekød frem for kalvekød - og svinemørbrad får man fra tid til anden smidt i nakken, så det er jo billig kød til en så flot ret.

Ib M

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 25. mar 2014, 12:05

Ser godt ud Carl
Det er bare så godt at lave dem af svinemørbrad det gør vi altid selv
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Smokey Pedersen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 25. mar 2014, 12:22

Det er unfair - Er lige kommet fra frokost, og så bliver man sulten igen [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Varianten man ofte får i Tyskland, hvor der er små bacon tern og løg ved kartoflerne er nu heller ikke så dårlig.
Kim
Smokey Pedersen

Primo Oval XL

bear
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 25. mar 2014, 16:47

hov Carl der mangler vist revet peberrod på Drengen
Hilsen Bear

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 25. mar 2014, 19:55

bear skrev:hov Carl der mangler vist revet peberrod på Drengen

SHHYYYHHHHHH Bear, jeg havde ikke noget, men du har ret - vi beder wienerphilharmonikerne spille lidt højere, så er der ingen der opdager det! :-D
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"