Gulerodssuppe i trykkoger

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Gulerodssuppe i trykkoger

Indlæg#51 » 13. mar 2014, 21:00

swotie skrev:
Ib M skrev:Hvis man er i besiddelse af en trykkoger (som jeg har erhvervet i dag) og en blender burde man unde sig selv at prøve nedenstående opskrift på en gulerodssuppe - men tror simpelthen det er løgn når man smager den - det er ren magi

http://modernistcuisine.com/recipes/car ... necessary/

gullerod.jpg

Carl har har prøvet metoden til Løgsuppe

Er der een der vil prøve at lave en dansk version af opskriften ?

Det får du lige her:

500 gram skrællede gulerødder skæres i kvarte både på langs og på tværs. Smelt 115 gram usaltet smør på bunden af trykkogeren, medium varme. Hæld 30 gram vand ved. Bland 5 gram salt og 3 gram bagenatron (baking soda - IKKE bagepulver) og hæld det ned i trykkogeren. Hæld gulerødderne i og rør godt rundt, så alle gulerødder har fået et fint lag af blandingen. Sæt låg på og varm op. Når fuldt tryk er nået på trykkogeren skrues ned på lav varme. Lad køre under tryk i 20 minutter. Sluk for varmen. Når trykket er gået af kogeren åbnes låget, og blandingen hældes i en blender. Fuld smæk på den. Herefter køres det igennem en si for at undgå klumper. (I en thermomix er dette trin ikke nødvendigt.)

Kog 635 gram frisk gulerodsjuice op, og si det. Bland det med pureen. Bland 40 gram carotene-smør i, eller blot almindeligt usaltet smør, kør det lige igennem med en stavblender. Smag til med salt, og klar til servering.

God fornøjelse
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#52 » 13. mar 2014, 21:13

lractbird skrev:
swotie skrev:
Ib M skrev:Hvis man er i besiddelse af en trykkoger (som jeg har erhvervet i dag) og en blender burde man unde sig selv at prøve nedenstående opskrift på en gulerodssuppe - men tror simpelthen det er løgn når man smager den - det er ren magi

gullerod.jpg

Det får du lige her:

500 gram skrællede gulerødder skæres i kvarte både på langs og på tværs. Smelt 115 gram usaltet smør på bunden af trykkogeren, medium varme. Hæld 30 gram vand ved. Bland 5 gram salt og 3 gram bagenatron (baking soda - IKKE bagepulver) og hæld det ned i trykkogeren. Hæld gulerødderne i og rør godt rundt, så alle gulerødder har fået et fint lag af blandingen. Sæt låg på og varm op. Når fuldt tryk er nået på trykkogeren skrues ned på lav varme. Lad køre under tryk i 20 minutter. Sluk for varmen. Når trykket er gået af kogeren åbnes låget, og blandingen hældes i en blender. Fuld smæk på den. Herefter køres det igennem en si for at undgå klumper. (I en thermomix er dette trin ikke nødvendigt.)

Kog 635 gram frisk gulerodsjuice op, og si det. Bland det med pureen. Bland 40 gram carotene-smør i, eller blot almindeligt usaltet smør, kør det lige igennem med en stavblender. Smag til med salt, og klar til servering.

God fornøjelse

1000 tak

Det var oz næsten det jeg var nået frem til ... men oz kun næsten .... for jeg havde forstået det som bagepulver og ikke natron .... det er vel alm. natron, som man bruger bl.a. til æbleskiver ?
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#53 » 13. mar 2014, 21:31

Bruger dem af jer der har lavet opskriften selv lavet frisk gulerodsjuice eller køber i en færdig og i så fald hvilken (Jeg har ikke en juicemaskine). Dem jeg har kunne finde har en masse andre ingredienser end gulerod.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#54 » 13. mar 2014, 22:35

techie skrev:Bruger dem af jer der har lavet opskriften selv lavet frisk gulerodsjuice eller køber i en færdig og i så fald hvilken (Jeg har ikke en juicemaskine). Dem jeg har kunne finde har en masse andre ingredienser end gulerod.

Jeg bruger min "juice-Presso", en slow juicer. Det er lidt bøvlet at køre alle de gulerødder igennem, men så er den frisk. Man skal iøvrigt huske at filtrere juicen, det giver den fineste og mest glatte suppe i sidste instans.

Og m.h.t. natron, ja, så er det den samme som man bruger i f.eks. æbleskiver, men til gulerødderne skal den skabe et basisk miljø i gryden. Iøvrigt reagerer natron sammen med syre i bagesammenhæng, så kun hvis dine æbleskiver indeholder syre skal du bruge natron. Er der ikke syre i dem skal du bruge bagepulver.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#55 » 13. mar 2014, 22:42

ChristianT skrev:Jeg har set plader fra Mauviel til at bruge på induktionskomfurer til kogegrej, der ellers ikke ville kunne bruges på et induktionskomfur (fx kobbergryder). (For et par år siden så jeg dem til ca 600,- Mauviel er jo ikke just kendt for at lave billigt grej)
Man burde dog kunne bruge en hvilken som helst stålplade, som kan opvarmes ved induktion.

Hej Christian

Ja det var lige den jeg tænkte på, her er billede.

Mvh
Vedhæftede filer
7500.00.jpg
7500.00.jpg (30.01 KiB) Vist 2979 gange
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#56 » 14. mar 2014, 00:08

techie skrev:Bruger dem af jer der har lavet opskriften selv lavet frisk gulerodsjuice eller køber i en færdig og i så fald hvilken (Jeg har ikke en juicemaskine). Dem jeg har kunne finde har en masse andre ingredienser end gulerod.

Jeg har brugt denne her http://www.matas.dk/biotta-gulerodsaft-oeko-500-ml
Jeg har købt den i både Kvickly og Superbest, og har "kun" anvendt den mængde der er i flasken og ikke de 635 gr. som der står i den oprindelige opskrift. Man kan evt. supplerer med vand hvis man syntes den har behov for det - men jeg syntes ikke det har været nødvendigt.

Ib M

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Gulerodssuppe i trykkoger

Indlæg#57 » 15. mar 2014, 13:24

Så blev det nye monster lige testet, kun med vand, stod stabilt på ca 14 PSI uden utætheder og ingen skader på komfurets keramikplade pga vægt, så det bliver Osso Buco i aften og gulerodssuppe næste gang :-)
Vedhæftede filer
IMG_0012.JPG
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#58 » 15. mar 2014, 13:47

prorege skrev:Så blev det nye monster lige testet, kun med vand, stod stabilt på ca 14 PSI uden utætheder og ingen skader på komfurets keramikplade pga vægt, så det bliver Osso Buco i aften og gulerodssuppe næste gang.

Bliver interessant at se den videre anvendelse af trykkogeren.

Husk at melde tilbage med fremgangsmåde og tider på Osso Buco, da jeg syntes det er interessant med tider på de retter der normalt kræver "lang" tilberedningstid.

Har selv haft glæde af Brunkål på 20 min.

Ib M

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#59 » 15. mar 2014, 13:57

Ib M skrev:
prorege skrev:Så blev det nye monster lige testet, kun med vand, stod stabilt på ca 14 PSI uden utætheder og ingen skader på komfurets keramikplade pga vægt, så det bliver Osso Buco i aften og gulerodssuppe næste gang.

Husk at melde tilbage med fremgangsmåde og tider på Osso Buco, da jeg syntes det er interessant med tider på de retter der normalt kræver "lang" tilberedningstid.

Ib M

Jeg vil lave osso buco i min nyindversteret tefal trykkoger i mogen.

Efter jeg har brunet kødet, regner jeg med at det skal have 30 min. i trykkogeren sammen med suppeurter, tomatpure og rødvin.
Senest rettet af swotie 15. mar 2014, 14:41, rettet i alt 1 gang.
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#60 » 15. mar 2014, 14:11

swotie skrev:
Ib M skrev:

Ib M

Jeg vil lave osso buco i min nyindversteret tefal trykkoger i mogen.

Efter jeg har brunet kødet, regner jeg med at det skal have 30 min. i trykkogeren sammen med suppeurter og rødvin.

Jeg prøver Price's med 35 min på komfur + 5 min luft afkøling/trykudligning, skal nok melde tilbage dog først i morgen, Netto var løbet tør for Osso Buco i dag!!:

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opsk ... o-buco.htm
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#61 » 15. mar 2014, 18:08

lractbird skrev:
swotie skrev:

gullerod.jpg

Det får du lige her:

God fornøjelse

Nå så fik jeg prøvet den , men skal nok have mindre varme på, pureen var rimelig mørk og suppen smagte lidt brændt, så på min tefal skal den nok ned på 1 i tryk .

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#62 » 15. mar 2014, 19:05

gielsgaard skrev:Nå så fik jeg prøvet den , men skal nok have mindre varme på, pureen var rimelig mørk og suppen smagte lidt brændt, så på min tefal skal den nok ned på 1 i tryk

Du skal jo "kun" ha` så meget varme på at den lige nøjagtigt står og hvisler lidt, og lukker en lille smule damp ud - det eneste du opnår ved at den står og fløjter for fuld skrald, er at maden brænder på.
Jeg har mindre varme på end når jeg tilbereder mad på traditionel vis, men i og med at dampen holdes inde stiger temperaturen til ca. 120 grader, uden at der er noget der brænder på - det er den omgivende damp der leverer den "ekstra" varmen, ikke kogepladen/bunden af gryden.

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#63 » 15. mar 2014, 20:46

Ib M skrev:
gielsgaard skrev:Nå så fik jeg prøvet den , men skal nok have mindre varme på, pureen var rimelig mørk og suppen smagte lidt brændt, så på min tefal skal den nok ned på 1 i tryk

Du skal jo "kun" ha` så meget varme på at den lige nøjagtigt står og hvisler lidt, og lukker en lille smule damp ud - det eneste du opnår ved at den står og fløjter for fuld skrald, er at maden brænder på.
Jeg har mindre varme på end når jeg tilbereder mad på traditionel vis, men i og med at dampen holdes inde stiger temperaturen til ca. 120 grader, uden at der er noget der brænder på - det er den omgivende damp der leverer den "ekstra" varmen, ikke kogepladen/bunden af gryden.

Den stod såmænd også bare og slap en smule damp ud, men må jo have fået for meget varme :-(

revsbech
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#64 » 15. mar 2014, 21:45

gielsgaard skrev:
Ib M skrev:

Den stod såmænd også bare og slap en smule damp ud, men må jo have fået for meget varme :-(

Jeg har måttet kassere maden på min tefal en enkelt gang. Som jeg ser det er det fordi den er temmelig tyndbundet. Det jeg gjorde forkert var ikke at køre med for højt tryk men for hård varme under opvarming. Jeg bruger aldrig de kraftigste blus jeg har mere til den gryde.

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#65 » 19. mar 2014, 10:11

Ib M skrev:

Jeg har brugt denne her http://www.matas.dk/biotta-gulerodsaft-oeko-500-ml
Jeg har købt den i både Kvickly og Superbest, og har "kun" anvendt den mængde der er i flasken og ikke de 635 gr. som der står i den oprindelige opskrift. Man kan evt. supplerer med vand hvis man syntes den har behov for det - men jeg syntes ikke det har været nødvendigt.

Ib M

Biotta gullerodssaft kan oz købes i SuperBrugsen .... Den er godt nok 4 kr. dyrer end i Matas
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#66 » 21. mar 2014, 20:06

hvis nu man drosler opskriften ned på gulerodssuppen, så den passer de 500 ml. der i en flaske gulerodjuice.

400 g. gulerødder
500 ml. juice
90 g. smør
4 g. salt

skal de 30 g. vand og de 3 g. natron oz drosles ned, eller er det lige meget ?

PS. ved jo ikke lige hvad vægtfylden er på gulerodsjuice .... men i forespørgslen antager jeg at 500 ml. = 500 g.
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#67 » 22. mar 2014, 01:39

swotie skrev:hvis nu man drosler opskriften ned på gulerodssuppen, så den passer de 500 ml. der i en flaske gulerodjuice.

400 g. gulerødder
500 ml. juice
90 g. smør
4 g. salt

PS. ved jo ikke lige hvad vægtfylden er på gulerodsjuice .... men i forespørgslen antager jeg at 500 ml. = 500 g.

Vand, salt og natron skal være det samme selvom du drosler ned på de øvrige ting. Vandets opgave er at skabe tilstækkelig meget damp til at der kan komme tryk på kogeren, og de andre ting skal skabe det nødvendige alkaliske miljø. Juicen skal jo ikke i trykkogeren men blandes med de karameliserede gulerødder når de er blevet pureret.
Med venlig hilsen
Carl

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#68 » 22. mar 2014, 09:10

lractbird skrev:
swotie skrev:hvis nu man drosler opskriften ned på gulerodssuppen, så den passer de 500 ml. der i en flaske gulerodjuice.

400 g. gulerødder
500 ml. juice
90 g. smør
4 g. salt

Vand, salt og natron skal være det samme selvom du drosler ned på de øvrige ting. Vandets opgave er at skabe tilstækkelig meget damp til at der kan komme tryk på kogeren, og de andre ting skal skabe det nødvendige alkaliske miljø. Juicen skal jo ikke i trykkogeren men blandes med de karameliserede gulerødder når de er blevet pureret.

Tak for svaret ... den skal prøves i aften :-P
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

JRJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#69 » 23. mar 2014, 12:45

Så fik jeg lige prøvet den samme metode med blomkål og broccoli!

Fy for s.... :( Det smagte af prut!

Jeg må vist konstatere at metoden får virkelig hevet smagen frem. Her var det bare den forkerte smag! Ren kål-prut smag... Æv!

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#70 » 23. mar 2014, 15:00

JRJ skrev:Så fik jeg lige prøvet den samme metode med blomkål og broccoli!

Jeg må vist konstatere at metoden får virkelig hevet smagen frem. Her var det bare den forkerte smag! Ren kål-prut smag... Æv!

Hvis man af en fejl tilføjer broccoli til noget spiseligt, ja så er man selv ude om det!
Giver USA's eks-præsident 100% ret :-D :
Vedhæftede filer
george-bush-quotes.jpg
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#71 » 24. mar 2014, 09:54

Hold kæft jeg grinede da jeg læste dette. Tak fordi du deler et fejlet eksperiment så vi andre kan undgå det :)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#72 » 24. mar 2014, 12:26

techie skrev:

Hold kæft jeg grinede da jeg læste dette. Tak fordi du deler et fejlet eksperiment så vi andre kan undgå det :)

Ja, at hade broccoli kan næsten blive en livsstil. Og jeg har hadet det som pesten. Men det skyldes ofte en fuldstændig forfejlet tilberedning. Efter at jeg er begyndt at dampe det er det helt anderledes velsmagende, og med den mest vanvittigt flotte grønne farve. Helt anderledes end det udkogte splat man fik før i tiden. Smagsmolekylerne i broccoli er vandopløselige og vil trække ud i vand (gælder også gulerødder og asparges - som jeg altid tilbereder i fedt af samme årsag) men det har de sværere ved under dampning.

Jeg har også lavet broccolisuppe i trykkogeren efter gulerodsprincippet, og det blev fremragende. Men jeg brugte ikke juice fra broccolien til at blande i, jeg brugte hønseboullion, og noget reven parmesan. Og det kan udmærket have gjort forskellen. Der var intet kålprut over det, og det er en ret jeg gerne serverer for gæster.
Med venlig hilsen
Carl

JRJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#73 » 25. mar 2014, 20:43

Broccoli smager da fint hvis det er tilberedt ordentligt. Jeg laver det altid i mikroovnen. Og det beholder sin smag og farve!

Jeg afholder mig fra at koge mine grøntsager så vidt som muligt. Kan de tilberedes i mikroen så bliver de det. Det bliver langt bedre!

Men ja... Blomkål kan ikke anbefales at blive tilberedt på denne måde, da det er den der giver prut smagen - ikke broccolien!

Køkkenmongolen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#74 » 24. jan 2015, 13:50

Hej alle jeg vil afprøve denne suppe i aften men har lige et spørgsmål

Der skal bruges 150g usaltet smør og 5g salt

Men jeg har kun alm Lurpak med 1,2g salt pr. 100g

Kunne man så evt bare bruge det og smage til eller vil salten måske alligevel blive for meget?
Mvh. Morten

Big green egg large
Borniak uw-150
Smokey joe
genesis s-330 GBS
Go any where gas
Performer 57

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#75 » 24. jan 2015, 14:05

Jeg har bare anvendt alm. saltet smør, og den halve mængde salt. Hvis du vil tilsmage yderligere med salt, så vær forsigtig, da for meget salt får smagsindtrykket til at blive helt forkert.

Ps. Og husk at "baking soda" er natron

Ib M

Køkkenmongolen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#76 » 24. jan 2015, 14:08

Ib M skrev:Jeg har bare anvendt alm. saltet smør, og den halve mængde salt. Hvis du vil tilsmage yderligere med salt, så vær forsigtig, da for meget salt får smagsindtrykket til at blive helt forkert.

Ib M

Super tak for hjælpen
så slipper jeg for ud at køre i det her møg vej
Mvh. Morten

Big green egg large
Borniak uw-150
Smokey joe
genesis s-330 GBS
Go any where gas
Performer 57

tummes
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#77 » 15. dec 2016, 09:17

I den oprindelige opskrift er der også brugt krydderier, er der ingen af jer der har brugt det?
Jeg skal lave en x 3 portion, skal jeg x 3 natron og vand?

tummes
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#78 » 16. dec 2016, 15:46

Skal lave x 3 portion, skal der x3 natron i? Haster lidt, da jeg skal lave den i dag

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#79 » 16. dec 2016, 15:57

tummes skrev:Skal lave x 3 portion, skal der x3 natron i? Haster lidt, da jeg skal lave den i dag

ja.

.
Torp Hedehusene

tummes
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#80 » 16. dec 2016, 16:04

Tak for svaret!

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"