Hvis du elsker Beef Jerky

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Hvis du elsker Beef Jerky

Indlæg#1 » 20. sep 2013, 00:36

så er der ingen grund til at nøjes med det østeuropæiske skrammel lavet i Litauen fra Superbest. Du kan let lave det selv - og ramme din egen smag, eller eksperimentere med flere forskellige typer smag. Her er et godt udgangspunkt, så kan du selv hekse videre med det.

Du køber en god umarineret flanksteak. Den lægger du i fryseren ca. 1 time, så er den til at skære på en pålægsmaskine. Skær sådan at kødtrevlernes retning følges. Sæt skærebredden til ca. 5 mm. - ikke mere.

Bland en marinade. Her er en god en, men du kan selv lægge til og trække fra, og kun fantasien sætter grænser. Dog er du nødt til at sørge for enten en vis mængde salt eller syre. Som salt kan du snildt bruge fish-sauce. Syre kan være citron eller edike. Og så er soya eller teriyaki sauce næsten selvskreven.

50 g. worchestershire sauce
1½ dl. teriyaki sauce
1 dl. soya sauce
1 spk hvidløgspulver
1 spk løgpulver
2 spk brun farin
60 g. sirup
1 spk Cayenne peber
½ dl. Ketjap Manis

Kom kød og marinade i en vacuumpose eller - beholder og mariner i køleskab i 48 timer. (hvis du ikke kan vacuumpakke, så giv det 60 timer istedet i en skål - men vacuum er klart at foretrække)

Efter endt marineringstid, tag det ud og dup det af med køkkenrulle eller andet sugende papir
IMG_0923.JPG

Herefter er det en god ide at køre det igennem en pastamaskine - jeg bruger indstilling 2
IMG_0922.JPG

Så lægger du kødet i et tørreapparat, eller i ovnen på en rist, indstil til varmluft 55 grader. Lad det ligge i 11-12 timer i tørreapparat, eller 8 timer i varmluftsovn. (prøv dig frem, konsistensen skal være sej og kunne bøjes, det må ikke blive hårdt og knække.
IMG_0928.JPG

Og det smager MEGET bedre end ovenstående Litauiske produkt. Du kan lave det stærkt, salt, sødt, pebret, røget. Du vil efter få forsøg have fundet den stil der passer dig bedst. Flanksteak er jo jævnligt på tilbud og så kan man forsyne sig. Man kan iøvrigt også bruge lårtunge. Eller andet regulært kød, og ingen siger det skal være ko. Vildt vil sikkert også være super til det.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hvis du elsker Beef Jerky

Indlæg#2 » 20. sep 2013, 15:39

Det lyder HELT okay det der ;-)

Har selv prøvet "køddet" fra SuperBest - og var bestemt ikke imponeret .. Men skal da HELT klart prøve at lave sådan en omgang der!!

Tak for tippet .1%¤
Mvh Johnny "Røde" Jørgensen

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, One-touch premium
Weber 57, M/Bord
Tilbehør: Stegeplade i støbejern, pizzasten, rotisserie m.v..

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 21. sep 2013, 12:40

Har lige kørt 2 nye batch med andre opskrifter. Og det er formiddabelt!
Med venlig hilsen
Carl

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 21. sep 2013, 13:11

Hej.
Som altid får jeg lyst tid at lave ting jeg ikke før havde drømt om, når jeg kigger her på siden.

Men hvad er Ketjap Manis?

Hvorfor kører du det gennem en pasta maskine? Kan man evt give det lidt bank med en kød hammer.

Hvordan skal det opbevares efterfølgende. På køl, vakum pakket, fryses hænge på en snor fra loftet i køkkenet?

Brugeravatar

SMOX
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 21. sep 2013, 14:09

Lyder superlækkert men jeg tror nu jeg vil lægge dem i offset(SMOX ) Smokeren.
Lyder som en superopsktift
mvh

Mr. SMOX alias Per Svendsen
Partner i SMOX ApS http://WWW.SMOX.dk
Legetøj
Brinkmann CIMARRON Offset BBQ Smoker(Import from TEXAS) serial No 539838
SMOX offset BBQ smoker
Weber 57 cm

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 21. sep 2013, 14:27

Så er der en undskyldning for at bruge pastamaskinen, super & tak!
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 21. sep 2013, 14:37

jim skrev:Hej.
Som altid får jeg lyst tid at lave ting jeg ikke før havde drømt om, når jeg kigger her på siden.

Men hvad er Ketjap Manis?

Hvorfor kører du det gennem en pasta maskine? Kan man evt give det lidt bank med en kød hammer.

Hvordan skal det opbevares efterfølgende. På køl, vakum pakket, fryses hænge på en snor fra loftet i køkkenet?

Ketjap Manis er en asiatisk sauce, og det findes i ethvert velassorteret supermarked. Det bruges bl. a. til visse thailandske risretter og har en krydret sødlig smag.

Mastamaskinen gør det at når kødet er blevet foldet i marineringen - og det kan næsten ikke undgås - rettes det ud i pastamaskinen, som også trykker del lidt på den tykke led og får kødtrådene til at rykke lidt fra hinanden, hvilket giver en mere ensartet tykkelse, bedre tørring og mere lækker textur.

Efterfølgende opbevares det bare i en lufttæt plasitcdåse, evt. med en lille pose silica-gel (du ved - de små poser fra diverse elektronikprodukter) for at undgå det suger fugt fra luften.
Men også vacumpakning fungerer naturligvis.
Med venlig hilsen
Carl

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 21. sep 2013, 16:20

jeg får en hel kronhjort i morgen, jeg vil da lave noget beef-jerky af et overlår....... det ser lækkert ud det der :-D
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 22. sep 2013, 19:22

Må også lige indskydes at det Beef Jerky i SuperBest vitterligt er elendigt. Jack Links er suverænt meget bedre og har endnu ikke smagt eller selv lavet noget ligeså godt.
Eneste minus er sgu prisen i DK på de poser.

Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 26. sep 2013, 12:27

WAUW! Hvor er det en god idé og hvor ser det dog fantastisk ud.
Det skal helt sikkert prøves!

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"