Arabisk middag med et twist

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
p.elkjaer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Arabisk middag med et twist

Indlæg#1 » 8. maj 2013, 23:20

Til aften stod den på arabisk middag - og hvor jeg normalt laver sharwarma eller kafta spyd til, så er twisten idag at jeg lavede döner kebab, som jo bekendt er tyrkisk.

Alt uden undtagelse var hjemmelavet idag; stegte ris, pitabrød, toum (hvidløgssauce), hummus, baba ganoush (aubergine creme), cremefraicedressing, grillet kylling, fallafel samt bagte peberfrugter med farsfyld.

Jeg nåede kun billeder af noget af det desværre.

Kebab blev lavet således: Jeg hakkede en ca. 20% oksefars på min kenwood, og dernæst en lige så stor halvdel lammeculotte og blandede sammen med hvidløg, løgpulver, tørret koriander, spidskommen, chili, salt og peber.
Stoppede en stor tom konserves dåse med 2 lag madfilm, i med farsen, luk med film og derefter staniol og på køl natten over.
I formiddags røg den indpakkede dåse på primoen ved ca. 100 grader. Der blev den til temp. var 65 grader, hvorefter den kunne tages op - helt fin fast.

cls 001.jpg

cls 004.jpg

cls 006.jpg

Grillet kylling: En kylling parteres og marineres i rigeligt olie/citron/kanel/salt/peber/frisk hvidløg i mindst 8 timer.
Grilles..
cls 007.jpg

Billede af noget af maden
cls 014.jpg

Hvidløgs sauce, eller toum er en libanesisk sauce som jeg gerne vil slå et slag for. Den er FANTASTISK til kylling lavet på ovenstående måde, og det er top 3 på min "liste" pt.
Det er halvsvært at lave til man rammer første gang.
Man tager 15-20 hvidløg og blender. Så tilføjer man i en tynd stråle lidt neutral olie imens blenderen konstant kører. Dråber ad gangen.
Lidt senere en enkelt eller to dråbe citronsaft. Mere olie. Lidt citron. På en tidspunkt begynder det at tykne, og man kan komme mere olie og mere citron i. Regn med ca. 1,5-2 dl olie og en lille dl. citronsaft. Smag til med salt. Den skal være FLUFFY - ret sjov konsistens. Det er MEGA stærkt, men sååå lækkert til grillet kylling som ovenstående.
cls 015.jpg

Min første tallerken [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
-senere smagte jeg også kebab som var super saftigt. Lidt mere krydderi næste gang.
cls 019.jpg
Primo Oval XL
Outdoorchef Paris Deluxe
Artiforno stenovn

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Arabisk middag med et twist

Indlæg#2 » 8. maj 2013, 23:25

Wow! Flot gået - der er helt sikkert et par ting der skal afprøves herhjemme :-)
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 9. maj 2013, 09:47

Det ser bare muns ud. :savl2: :savl2:
Den metode med kebab`en skal bestemt prøves. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 9. maj 2013, 10:57

Meget lækkert .1%¤ .1%¤ .1%¤
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

JMD
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 10. maj 2013, 02:13

p.elkjaer skrev:Man tager 15-20 hvidløg og blender

Hele løg, eller fed?

Emneforfatter
p.elkjaer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 10. maj 2013, 07:30

JMD skrev:
p.elkjaer skrev:Man tager 15-20 hvidløg og blender

Hele løg, eller fed?

Fed, trods alt :-)
Primo Oval XL
Outdoorchef Paris Deluxe
Artiforno stenovn

84eren
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 10. maj 2013, 10:20

Ser virkelig godt ud.. det skal helt sikkert prøves i weekenden...

et lille spørgsmål... Husfilm skal det være på også i grillen ?? troede ikke det kunne klare varmen "godt nok kun 100grader "

RuneS
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 10. maj 2013, 12:22

okay det ser dælme nice ud! :-D

Kunne man lave det kebab på det roterende spyd (rotisserie)? ser man jo at de gør i diverse kebabbikse, dog lodret i stedet for vandret, men det burde vel kunne lade sig gøre? det vil vel ikke være umuligt at stoppe den og så skære lidt skiver af løbende?

Noget andet er at jeg ikke helt er med på det du skriver med 2 lag madfilm i dåsen... er det vitawrap eller hvordan? Det lyder jo til at det kommer med på grillen, så går ikke ud fra at det er vitawrap?

humlebien85
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 13. maj 2013, 22:57

RuneS skrev:okay det ser dælme nice ud! :-D

Kunne man lave det kebab på det roterende spyd (rotisserie)? ser man jo at de gør i diverse kebabbikse, dog lodret i stedet for vandret, men det burde vel kunne lade sig gøre? det vil vel ikke være umuligt at stoppe den og så skære lidt skiver af løbende?

Noget andet er at jeg ikke helt er med på det du skriver med 2 lag madfilm i dåsen... er det vitawrap eller hvordan? Det lyder jo til at det kommer med på grillen, så går ikke ud fra at det er vitawrap?

Fandt denne her: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/ ... oner-kebab

minder meget om den.

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 14. maj 2013, 10:40

det ser lækkert ud, men hvorfor hakker du kødet til kebab?

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 14. maj 2013, 10:46

RuneS skrev:okay det ser dælme nice ud! :-D

man kan også gøre sådan viewtopic.php?f=43&t=5709

inspiration : viewtopic.php?f=53&t=23119&p=224889

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"