Ribben, men ekstra meget kød på

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Ribben, men ekstra meget kød på

Indlæg#1 » 23. sep 2012, 22:52

Jeg købte en del gange sidste år noget der blev kaldt for Omaha-ribs ved Slagter Ålbæk i Farre, noget af det lækreste grillmad jeg har fået, men desværre så kørte jeg ikke i området længere og der er sku' for langt, bare for at komme til slagteren...

Jeg ringede så en dag i sensommeren for at høre om de havde, for så ville jeg komme forbi (kunne bare ikke undvære dem længere...) - de lavede dem ikke længere, for de solgte bare ikke nok af dem (fandt så ud af at jeg vist havde været den kunde der havde købt mest af det :-) Men fik en god snak med ham om hvad det var for noget kød og hvordan (det ville han så ikke ud med direkte) men det var okseribben (i dette tilfælde fra Omaha :savl2: ) godt med brystkød på, som var langtidsrøget/dampet med lidt krydderier og til sidst fik de BBQ-sauce på også skulle de varmes og have grillmærker på grillen... Han tilbød at de godt kunne lave nogle på bestilling og tage/sende dem med til Vejen (tættere på) - flinke mand, men jeg valgte at sige nej tak og lovede at komme tilbage hvis det ikke ville lykkes for mig....

Jeg ringede rundt til en del slagtere, de kunne IKKE hjælpe mig med denne opskæring... Til sidst ringede jeg til Holsted Slagtehus og de kunne godt, de skulle bare lige finde et rigtig godt stykke kvæg til mig og I onsdags ringede de og jeg hentede det så her op til weekenden...

I dag skulle det så prøves, det gik slet ikke som planlagt (det gør det næste gang), for jeg kom slet ikke i gang som planlagt, men valgt at køre en noget højere temperatur på WSM dagen gik som følgende:

Kl. 9,50 Rubbet køddet og pakkede det ind (tog en rest fra PP (4 dele) kom 1 del New Mexico Chili pulver i og 2½ dele brun farin)
kl. 10,00 i kirke med sønnen til en stop fuld kirke pga høstgudstjeneste sammen med spejderne og en dåb (min ældste er 7 og elsker spejder .1%¤
kl. 12,05 Hjemme igen tænde grillen op (efter at havde vækket den yngste på 1 i barnevognen og dermed gårtur for at han fald i søvn igen)
kl. 12,40 På med kødet - WSM kom op på og lå i mellem 115-120 grader under hele forløbet)
Kl. 15,12 Kødet af og over i foliebakke med en blanding af Heinz ketchup m/balsamiko eddike, 6 års gammel SSM Whisky Bowmore godt røget, æble juice, æblecider eddike, lidt af rubben og lidt ekstra brun farin - pakkede den godt ind og ud på WSM igen
17,05 Tog i brugen - ville havde været doven, men den lokale brugs har ikke sådanne i deres sortiment) mig hjem og lave BBQ sauce og derefter min Whiskysauce
kl. 17,30 Af med ribbene - kom BBQ-sauce på og ud på en godt varm Q200 gassgrill (doven dag, gad ikke tønde op i en store)
kl. 17,45 Maden blev serveret og menuen var:

Okseribben (de blev gode og smagte fantastisk - men måtte godt havde været lidt mere møre og det bliver de næste gang)
Steakhouse fritter (købte) krydderet med New Mexico chili pulver og salt
Dertil min fantastiske Whisky sauce, der bare sad i dag :savl2: :savl2:

Alt i alt super lækkert mad og jeg skal lege meget mere med de her okseribben - det smager godt og det bliver endnu bedre...

Lidt billeder fra projektet:

Rå1.JPG
Rå med rub
Rå1.JPG (162.02 KiB) Vist 2115 gange

rå2.JPG
Rå med rub
rå2.JPG (171.79 KiB) Vist 2115 gange

Efter røg.JPG
Lige kommet af efter damp
Efter røg.JPG (168.11 KiB) Vist 2115 gange

Efer røg tæt.JPG
Lige kommet af efter damp
Efer røg tæt.JPG (126.67 KiB) Vist 2115 gange

med bbq.JPG
Kommet BBQ-saucen på
med bbq.JPG (147.49 KiB) Vist 2115 gange

portionen.JPG
Portionen
portionen.JPG (108.99 KiB) Vist 2115 gange

færdig tæt.JPG
Færdig ben tæt på
færdig tæt.JPG (117.96 KiB) Vist 2115 gange

/ Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Ribben, men ekstra meget kød på

Indlæg#2 » 24. sep 2012, 15:11

Det ser sq godt ud, dejligt at høre at der er andre end mig (herinde) der bruger Holsted Slagtehus. Jeg har altid fået en sublim behandling her, og kvaliteten er bare helt i top. Er meget behjælpelig med at fremskaffe hvad du ønsker...
Prøv evt hans okse-chili grillpølse, den er helt kanon... :savl2: :savl2: :savl2:
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 13. sep 2017, 13:32

Det ser meget lækkert ud, selv om det ikke ikke lykkedes at opnå møre okseribben. Alle der har prøvet det, ved at det er meget svært og kræver lang tids grillning for at opnå møre okseribben.
Jeg har netop prøvet en anden grillform jeg har set i Brasilien, og har skrevet et indlæg her på grillguru. Se her:

viewtopic.php?f=52&t=46784&p=356103#p356103

Det er måske lidt besværligt, men det er absolut værd at prøve.
mvh
Mogens

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 13. sep 2017, 18:56

Waauw det er lækkert og super godt indlæg Michael.
Where there's smoke... There's laughter.

Branke1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 14. sep 2017, 02:51

De to indlæg med okseribben er super lækre og det leder mig til mit spørgsmål er okseribben ikke det der i dk går undet navnet tværreb?
Det der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere

keldp
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 14. sep 2017, 08:26

Det har jeg lavet i mange år okseribs smager fantastisk, Jeg gir dem 24 timer i sousvide
og så bare krydret og på grill.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"