Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 79 indlæg ]  GÃ¥ til side ForegÃ¥ende  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Grillguru mester
Grillguru mester

Alder: 33
Geografisk sted: Køge
Morfmirs fremgangsmåde har indtil nu været den med mindst ekstraudstyr og samtidig godt detaljeret.

Lone:
Kan godt forstå din "usikkerhed". Jeg har også selv luret længe på pulled pork, men kaster mig ud i det efter morfmirs billedserie/forklaring ligeså snart min OTG 57cm er pakket ud til august efter indflytningen i rækkehuset.
Forrummet her er så hjælpsomt så stil du bare dine spørgsmål. Du skal nok få velkvalificerede svar og megen hjælp.

OTG 57 cm grå limited edition aug 2007 med JBI-smoker
OTG 47 cm feb 2007 (øv 57cm kan ikke komme ind i campingvognen)
Smokey Joe Gold maj 2007 (picnic)
Q120 marts 2008

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Alder: 37
Geografisk sted: Smilets by
Citat:
Kan godt forstå din "usikkerhed". Jeg har også selv luret længe på pulled pork, men kaster mig ud i det efter morfmirs billedserie/forklaring ligeså snart min OTG 57cm er pakket ud til august efter indflytningen i rækkehuset.

Hvis det var mig, så ville jeg tage det på den nemmere måde...

Starte tidligt om morgen.

Tænde op og lægge briketterne med træ i den ene side, og stegetermometer i den anden. Justere således at temperaturen er rigtigt... f.eks. 115 grader og lægge kød på.

Justere spæld løbende til at holde den rigtige temperatur..

Holde øje med termometer, når temperaturen falder til f.eks. 105, så lægge en håndfuld ekstra briketter mere på, eller tænde dem op uden for grillen... og lægge dem på når de er klare..

Det kræver mere opmærksomhed, men et trådløst stegetermometer er det nemmere.

Og så er det at man kommer frem til at man gerne ville have et termometre der kunne sætte alarm på max og min på samme tid... således at man er sikker på at man ligger mellem 99 og 114 grader hele tiden...

Men det virker, og det er nemt... og kræver ikke nogle specielle opstillinger, vandbade, muresten, forlængere eller noget... bare tålmodighed..

Titel:
Grillguru mester
Grillguru mester

Geografisk sted: Køge
Hvor mange ca?

OTG 57 cm grå limited edition aug 2007 med JBI-smoker
OTG 47 cm feb 2007 (øv 57cm kan ikke komme ind i campingvognen)
Smokey Joe Gold maj 2007 (picnic)
Q120 marts 2008

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge
mzr skrev:
Tænde op og lægge briketterne med træ i den ene side, og

Jeg ved godt, at det måske lyder sært, :o men er det strengt nødvendigt med røgtræ?

Jeg er ikke vild med en alt for røget smag.

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Alder: 38
Geografisk sted: 9000Aalborg
Hej mzr.

Kommer stegetiden an på kødets start vægt eller er det altid omkring 8-9 timer?

Lone

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
Jeg ved godt, at det måske lyder sært, men er det strengt nødvendigt med røgtræ?

Nej, teknisk set ikke.

Jeg syntes dog ikke at røgsmagen er særligt gennemtrængede... Jeg brugte så bøgesmuld til røg, de gange hvor jeg har lavet det...

Amerikans valnød skulle give en mere gennemtrænge røgsmag, har jeg læst.

Min kone er meget lidt vild med røget mad, men hun syntes pulled pork er godt.. Det bliver jo ikke røget som f.eks. bacon eller laks..

Titel:
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kom lige til at tænke på, at det altid har været manden der har tændt grillen her i huset. Nu har vi en performer med gastænding, hvor lang tid skal gassen være slået til?
Det kunne være fint at lave pulled pork til han kom hjem.

lone

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
Kommer stegetiden an på kødets start vægt eller er det altid omkring 8-9 timer?

Da jeg lavede pulled pork til vores datters barnedåb, 50 mand, der skar jeg bare nakkefilerne op i 2-3 stykker... 800 - 1100 gram..

Det var nemlig den størrelse jeg havde testet med...

Titel:
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hvor lang tid skal sådan en fyr på 1000g ha?

Lone

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
Kom lige til at tænke på, at det altid har været manden der har tændt grillen her i huset. Nu har vi en performer med gastænding, hvor lang tid skal gassen være slået til?
Det kunne være fint at lave pulled pork til han kom hjem.

Der er bare lige det ene problem, at hvis han er som alle vi andre mænd så kikker han køleskabet flere gange i løbet af aftenen for at være helt sikker på at der ikke er noget lækkert vi havde overset sidste gang vi kikkede... Men ok, hvis han ikke laver mad, så vil han nok ikke undre sig over det stykke kød der ligger der inde, pakket ind i plastik.

Indtil kullene er grå i toppen. Har ikke gastrænding, men det er sikkert hurtige ... så mindre end 15 minutter et mit gætte..

Og start med en 15-20 briketter..

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

ved start på ca. 100 grader og slut på 120 grader... 11-12 timer.

Du kan smugkikke her :
http://picasaweb.google.com/hessellund. ... 2075310130

Jeg fik desværre ikke taget billeder af da jeg lavede det på go-anywhere, men det var ca. samme tid...

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 45
Geografisk sted: odsherred
Jeg synes det er sk--de spændende med al den pulled pork snak, Marinus den
side med "pauper pulled pork" var rigtig sej!! at lave pulled pork i en smokey joe
agtig lille grill, fantastisk..!
Jeg ser tydeligvis alt kan lade sig gøre her--- hvilken som helst metode, hvilken
som helst grill, smoker, jbi forlænger, -- det virker det hele! Og i der har prøvet det
ved, DET SMAGER!! --fantastisk måde at nyde kødet på.
Den egentlige forskel fra min kamado smoker metode (ikke min, den jeg bruger)--
og til alle de andre metoder er:
-Det tager mindst 16 timer i en kamadosmoker, det kan UMULIGT gøres hurtigere.
(snarere mindst 20 timer)
-Kamado smokeren passer helt sig selv, du skal ikke fylde vand i et vandbad (for der
er ikke behov for det), og du skal ikke hælde brændsel på, (3kg alm. kul kan holde ca 110
grader i op til 36 timer)

Jeg kan ikke undvære kamado nu jeg har brugt en i 2 år, MEN jeg må erkende, at når det
kan lade sig gøre at lave pulled pork i en smokey joe, SÅ er jeg dybt imponeret :-)

http://www.grillservice.dk

Profil My GrillGalleri Email  

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
Jeg kan ikke undvære kamado nu jeg har brugt en i 2 år, MEN jeg må erkende, at når det
kan lade sig gøre at lave pulled pork i en smokey joe, SÅ er jeg dybt imponeret

Og det er altså også noget af en klump de laver..

Noget nemmere da jeg lavede ca. 800 gram i en go-anywhere... fordi kul fint kan ligge i den ene ende, og kød i den anden...

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
-Det tager mindst 16 timer i en kamadosmoker, det kan UMULIGT gøres hurtigere.
(snarere mindst 20 timer)
-Kamado smokeren passer helt sig selv, du skal ikke fylde vand i et vandbad (for der

Det forklarer jo hvorfor du skal have flere..

Hvis den ene altid skal så og lave mad til i morgen... :D

Men det er da uendeligt mere praktisk... det kræver planlægning... men når du er færdig med at spise i dag, så laver du maden til i morgen og sætter den over....

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 36
Geografisk sted: Tølløse
Det er rigtigt at det ikke er nødvendigt med en forlænger. Det kan sagtens klares uden. Hvilket alle de andre forklaringer også vidner om.

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic ... highlight=

Men hvis jeg skal opnå mit mål med at lave PP uden at jeg skal rører grillen i de 10-12 timer tror jeg den er uundværlig. Det er især fordi jeg vil have plads til et kæmpe fad vand. Det er som tidligere nævnt for at stabilisere temperaturen og for at øge luftfugtigheden i grillen. Den varme fugtige luft er med til at gøre stegen mere mør og mindsker stege svindet.

Mit første forsøg med PP var uden forlænger og det blev også godt, men der skulle konstant stilles på spjæld og processen skulle overvåges hele tiden. Med opstillingen med briketter i en rundkreds kan den passe sig selv. Metoden mangler måske en lille smugle forfining men det er tæt på.

Det er ligegyldigt for stegetiden om nakkefileten er hel dvs. omkring 2kg eller om den er delt i mindre stykker. Det er også samme stegetid for bryst og for svinebov (pork shoulder)

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Ift. valg at aromatræ så komme det jo helt an på hvor kraftig og hvilken røg smag man ønske.
Eg og hickory giver imho en kraftig og for gennemtrængende smag.
Jeg kan meget bedre lide birk, rødel og frugttræ. Det giver en mere afdæmpet smag.
Desuden har det stor betydning om man vælger tørt eller våd aromatræ. Det våde giver mere og kraftigere røgsmag.
En sidste faktor er hvor fint træet er. Jo mindre stykkerne er jo kraftigere vil de ryge når de kommer på. Jeg vælger relativt store klodser af tørt træ hvilket giver den fineste og mest aromatiske røgsmag. Men valget kommer an på hvilken smag man foretrækker.

/Thomas

Sidst rettet af morfmir 19. jun 2007, 07:35, rettet i alt 1 gang.

Profil My GrillGalleri  

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Citat:
nakkefileten er hel dvs. omkring 2kg eller om den er delt i mindre stykker

Men hvis man skærer den over i to eller tre, så kommer der mere rub på :D

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Geografisk sted: Ikast
Hej morfmir,

jeg skal forsøge mig med pulled pork i weekenden, og vil tage udgangspunkt i din cirkel-opstilling med den lille forlænger.

Hvordan vil du mene at spjældene skal stå hvis man vil undgå så lidt indblanden som muligt?

Primo Oval XL
Weber Performer Touch-N-Go med JBI forlænger og Smokegulator
Outdoorchef City gas grill

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Holder meget øje med temperaturen til at starte med og lukket bundspjældet næsten helt de første 2-3 timer. Det er fordi jeg helst vil holde temperaturen under 100c det første stykke tid, da kødet bedre tager imod røgen hvis den ikke får for meget skorpe. Topspjældet står åbent fra starten. Derefter åbner jeg helt for bunden også og laden den stå sådan resten af tiden.
Jeg har 3 termometre i grillen hele tiden som jeg kan holde øje med. Det ene sidder i kødet, det andet er kilet ind i risten lige ved siden af kødet og det sidste er det fastmonterede som sidder i låget.
Hvis temperaturen stiger kan du lukke lidt for bundspjældet indetil den falder igen. Hvis temperaturen falder meget må du have toppen af for at se havde der er galt. Ellers burde du ikke løfte låget før stegen er 95c.
Hvis temperaturen stiger kan det også være vandfadet som er brændt tør. Men hvis du har et stort fad som mit kan det holde hele stegetiden uden at skulle genfyldes. Der kan være 6liter i mit fad.

Jeg prøvede at lave PP den anden dag efter samme princip som den jeg beskriver her. Men jeg havde ikke nogle HB briketter da jeg havde købt nogle Coop trækul briketter for at prøve dem. Det viste sig at de ikke virkede på samme måde som HB. De gik ud under vejs så jeg 3 gange måtte tænde et par briketter op og lægge dem ind oven på briket cirklen. :-)
Det var lidt surt. Men med HB er det noget andet det virker bare. Jeg har lavet det flere gange siden jeg skrev denne post og de går ikke ud. Eneste problem er at de kan blive meget varme til at starte med. Så jeg har skåret lidt ned på mængden af kul som jeg tænder op til start. 7 friske briketter er nok. Jeg tager en pølsetang og lægger dem fra grillstarterne oven på briket-cirklen så de ligger fint med god kontakt til cirklen. De sidste par gange har jeg udelukkende brugt nye kul hele vejen igennem da jeg så er sikker på hvor varme de bliver.
Så hvis du skal være sikker skal du bruge friske HB.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Geografisk sted: Ikast
Super, mange tak. Jeg regner med udelukkende at bruge friske HB, og vil bruge en forholdsvis stor (stor nok til at det kniber at få plads til 2 ved siden af hinanden) foliebakke til vandet.

Primo Oval XL
Weber Performer Touch-N-Go med JBI forlænger og Smokegulator
Outdoorchef City gas grill

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 79 indlæg ]  GÃ¥ til side ForegÃ¥ende  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]