Røget laks uden røg...!

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Røget laks uden røg...!

Indlæg#1 » 23. maj 2012, 17:13

Her er en mulighed for at lave koldrøget laks (og sild og hamburgerryg og pølser og bacon osv.) også om sommeren, ved hjælp af træeddike. Træeddike er et middel til at konservere og afgive røgsmag til fisk og kød, især kendt fra ældre tid i Danmark og brugt i nutiden på Færøerne og i Norge. Bruges også i industrien i Danmark, men er ikke tilladt at sælge til privat brug. Dog køber man det på Færøerne på apoteket til 86.50 kr. i en lille flaske, nok til 4-5 laksefiletter.
Her er et billede af flasken
træeddike 1.JPG

her er laksen i salt 150 g, sukker 100 g og farin 2 spsk. Ligger i køleskabet 24 timer
laks . salt 2.JPG

derefter børstes laksen af og tørres med en klud. Tørrer derefter på køl 24 timer. Pensles derefter i et tyndt lag og sættes på køl igen i 12 timer. Pensles 1 gang til og sættes på køl i 12 timer til. Her stoppede jeg, da det jo var et førstegangsforsøg. 2 til 3 gange pensling er normalt, afhængig af emnets tykkelse. Smagen på denne her udviklede sig til skamros. :lol:
Laks træe. 1.JPG

Her er lige et billede af en mad.
Jeg ved jo godt, at det er svært at skaffe, men det er da inden for vores interessefelt, ikk? :lol:
laks-træe. 4.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Re: Røget laks uden røg...!

Indlæg#2 » 23. maj 2012, 17:20

Spændende ! Der går naturligvis noget af hyggen ved at stå ude i røg og damp men hvis smagen er der kan det jo bruges som et alternativ som du skriver i sommerperioden.

Kunne da godt tænke mig at smage hvor tæt det kommer den "ægte" vare.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 23. maj 2012, 18:01

gundersen skrev:Spændende ! Der går naturligvis noget af hyggen ved at stå ude i røg og damp men hvis smagen er der kan det jo bruges som et alternativ som du skriver i sommerperioden.

Kunne da godt tænke mig at smage hvor tæt det kommer den "ægte" vare.

Du ville blive overrasket positivt. Det er jo også godt for lejlighedsbeboere. Men der jo lige det med at skaffe det. Hold øje med folk, som skal til Færøerne... :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 23. maj 2012, 21:50

Ved du om det kan købes på Island? Er nemlig på vej Island rundt i denne uge.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 24. maj 2012, 16:52

BertramGT skrev:Ved du om det kan købes på Island? Er nemlig på vej Island rundt i denne uge.

Jeg ved det ikke, men jeg ved, at islændingene laver en type koldtrøget laks med en (forfærdelig!) særlig smag. Den bliver røget på tørret fårelort. Men du kan da høre på apoteket, det hedder nok ca. det samme. :P
FINN

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 24. maj 2012, 22:37

skaal-um skrev:Jeg ved det ikke, men jeg ved, at islændingene laver en type koldtrøget laks med en (forfærdelig!) særlig smag. Den bliver røget på tørret fårelort.

Jo tak, det kender jeg godt. Fik det i starten af ugen. :lol:
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 24. maj 2012, 23:46

Det ser s**** spændende ud det der. Så har netop lagt bestilling hos et par færøske venner der skal på sommerferie hjemme på øerne..
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 25. maj 2012, 06:49

ved du hvorfor det ikke må sælges til private i Danmark?
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 25. maj 2012, 21:10

marinus skrev:ved du hvorfor det ikke må sælges til private i Danmark?

mig eller opretter ? Jeg ved det ihvertfald ikke...
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 26. maj 2012, 17:34

marinus skrev:ved du hvorfor det ikke må sælges til private i Danmark?

Næh det er ikke så nemt at finde ud af. Jeg har fundet ud af, at det er et biprodukt fra afbrænding af bambus, som man bruger til kulfiltre til drikkevand (bambussen altså) og som udrensning af giftstoffer fra organismen. I helsebranchen... Det skulle være så rent, at man kan drikke det direkte af flasken (!).
Ser man i slagteren net hældes det direkte i farsen til f.eks. smørepølse og røget medister, så jeg ved ikke rigtig, hvad man skal mene...
Ifgl. Margrete Nevalds bog om "Hjemmeslagtning og storkøb" fra 1980 købes det hos materialisten og bruges også til mindre kødstykker og hamburgerryg, kogt flæsk, kogt rullepølse osv. Hun kalder det træsyre, men det er samme produkt. Det bliver det så ikke nemmere af. Syren/eddiken er bakteriedræbende/konserverende og giver fede varer en mere pikant smag :P
FINN

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"