Oriental Roasted BUKO fra Carls Cool Kitchen

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Oriental Roasted BUKO fra Carls Cool Kitchen

Indlæg#1 » 12. dec 2011, 13:09

Det var en ret som denne jeg stillede op med til DM i grillning for BGE team Danmark, og som fik en 7. plads som bedste oksekødsret i sin kategori. Nu vil jeg dele denne smagsoplevelse med grillvennerne her på GG.

Ideen var at lave en Osso Buco - som jo normalt har et italiensk tilsnit - og så give den et orientalsk inspireret tilsnit istedet. Første udfordring bestod i at finde en ordentlig Osso Buco - her var min slagter, Asbjørn, en super hjælp. De der magre 1 cm. tykke Osso buco man ser i supermarkedernes kølediske kan ikke bruges til noget. En ordentlig Osso Buko er 4 cm. tyk. Basta. 8)

Så skulle jeg finde en marinade der kunne matche ideen. Her var opskriften på Guruens Easy Shawarma en god hjælp. Så jeg tyvstjal nogle ideer derfra. Jeg tog det meste af en flaske Youghurt A38, tilsatte indholdet af en dåse ananas efter en tur med blenderen, smagte så til med krydderier: shawarma krydderi, chilli, paprika, cayenne, fenikel, ingefær og koriander.

Bukøerne blev så placeret i dette mix natten og en halv dag over.
Så så de sådan ud:
buko orientall SAM_0344.jpg

Marven pillede jeg ud af benene - den skulle bruges som en særlig delikatesse til at krydre retten med.
buko orientall SAM_0345.jpg

Kamadoen blev tændt op, så der var god gang i dyret. Herefter blev bukøerne kylet direkte på gløderne i bedste Caveman stil
buko orientall SAM_0346.jpg

En herlig duft af krydret bålplads bredte sig :-D
buko orientall SAM_0347.jpg

Herefter op på risten og masser af røgtræ på, og temperaturen sænkes til ca. 140 grader - sammen med kødet blev også lagt MARVSTYKKERNE i en alubakke - det skal dog siges at maven forinden havde fået en gourmetsaltning.
buko orientall SAM_0350.jpg

Da røgen aftog efter en times tid toges marven ud til afkøling og kødet blev pakket i staniol
buko orientall SAM_0348.jpg

Det skulle nu have små 2 timer ved de 120-130 grader som grillen nu kørte ved.

En sauce baseret på marinaden blev nu sat over i Dutch Oven - og nyt røgtræ lagt på så saucen kunne få smag af bål. Noget ananas juice blev tilsat, også noget fløde, så blev kødstykkerne lagt i for at simre med til saucens konsistens var passende. Om kødet var mørt? Det er ikke ordet 8)
buko orientall SAM_0349.jpg

Så blev de røgede marvstykker lige lunet og skåret i skiver
buko orientall SAM_0351.jpg

Herefter var det blot at servere - jeg valgte at servere med ris, og med de røgede marvskiver på toppen - Uhmm
buko orientall SAM_0352.jpg

Hvor mørt var det så? Tja - døm selv :lol:
buko orientall SAM_0355.jpg

Smagen af denne ret er temmelig unik - ud af bedømmelsesskemaet til DM kunne man se at samtlige lægdommere (almindelige mennesker) var ret vilde med den. Og at den faglige dommer (uddannet kok) ikke mente at den var mør !!!!!! :shock: - men den kok er vist også skør :lol: :lol: :lol:

Nå, bortset fra det, så ville det være dejligt hvis det nye hold på Team BGE ville komme ind i kampen igen og deltage mere aktivt her på GrillGuru - Danmarks største, bedste og mest inspirerende Grillforum :-D :-D ;-)
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Re: Oriental Roasted BUKO fra Carls Cool Kitchen

Indlæg#2 » 12. dec 2011, 13:46

Jeg kan skrive under på at det var SUPER lækkert det som Carl havde lavet .1%¤ .1%¤ og selvom placeringen var rigtig fin havde du fortjent at komme på podiet efter min mening!!
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 12. dec 2011, 15:16

Det er godt man lige har fået en ostemad, for ellers ville maven da skrige efter mad.
Endnu en fantastisk ret fra dig fine køkken .1%¤
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 12. dec 2011, 15:27

Det ser bare super ud :savl2:
den skal prøves elsker simre mad
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 12. dec 2011, 15:42

OssoBuko er absolut en af mine livretter - jeg tror faktisk jeg har fået en ny . . . .1%¤ .1%¤
i røg & damp
Henrik

Billede

Hanne Sørensen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 12. dec 2011, 15:50

ÅÅÅÅ HA DA det ser rigtigt dejligt ud :savl1: :savl1: :savl1: Men hvad med kødet når det kommer i asken fra gløderne :shock: :shock: :shock: Bliver det så ikke sort og skal skyldes :?: :?:

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 12. dec 2011, 19:17

Hanne Sørensen skrev:ÅÅÅÅ HA DA det ser rigtigt dejligt ud :savl1: :savl1: :savl1: Men hvad med kødet når det kommer i asken fra gløderne :shock: :shock: :shock: Bliver det så ikke sort og skal skyldes :?: :?:

Nixen. Kullene er jo flere hundrede grader varme. De kommer lidt aske på, men det børster man bare lige af, så er den klaret. Det giver kødet en unik smag af bålmad. Så du ikke mit indlæg hvor jeg smed en velvoksen T-bone steak i gløderne? Der er faktisk en del grillgurumedlemmer som har prøvet denne unikke form for grillning. MEN jeg tror ikke man skal gøre det hvis man bruger briketter.....
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 12. dec 2011, 21:47

Hmmm jeg begynder snart at syntes siden her trænger til en "jeg syntes om" knap, har sku lidt svært ved at blive ved med at finde på nye rosende ord Carl .1%¤
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 13. dec 2011, 11:44

Tak René. Ja, jeg kender det godt, man vil gerne lægge en kommentar men føler sig tom for ord. Det var måske en ide til Johnny at tage op hvis sitet skal have et facelift på et tidspunkt.
Med venlig hilsen
Carl

madsentry
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 17. dec 2011, 19:10

Jeg smagte den inde til DM - og det er en super ret - er glad for at opskriften er kommet frem i lyset, nu vil jeg til at lege med den. Tak
Henrik

2 X smokey joe
Big Green Egg Mini, Large og XL

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 18. dec 2011, 10:10

gundersen skrev:Hmmm jeg begynder snart at syntes siden her trænger til en "jeg syntes om" knap, har sku lidt svært ved at blive ved med at finde på nye rosende ord Carl .1%¤

dito her

flot CARL :savl2:
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"