Min perfekte langtdssgrillede jule(prøve)and

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Min perfekte langtdssgrillede jule(prøve)and

Indlæg#51 » 27. dec 2016, 18:10

Jeg giver lige mine erfaringer med fra min første grillede and til juleaften. Der er mange tråde, men eftersom denne er inspirationen, så synes jeg, at den hører hjemme her.

Jeg havde:
1 stk 3400 gram Oscar berberi and fra Føtex vel optøet i køleskabet
1 stk Weber Master Touch 57 cm
'De gamle' Weber briketter

Jeg tændte 16 briketter op i grillstarteren og fordelte dem i kulbakkerne. Anden var fyldt med æbler og svesker og gnedet med salt og peber. Kl 10.30 kom anden på med brystet nedad og en bakke under med ca 1 liter vand. Bund- og topspjæld var ca halvt åbne (eller lukkede, alt hvordan du ser på det).
Efter to timer gik vendte jeg anden og fyldte to-tre briketter på i hver side. Jeg åbnede også helt for begge spjæld.
Ved to-tiden kom der igen lidt ekstra briketter på og fik lov at passe sig selv til Disneys Juleshow var slut lidt før kl 5.
Da jeg kom ned (bor på 1. og grillen står i gården), var termometeret i låget i bund, men der var stadig gløder og anden var dejlig varm. Jeg havde ikke termometer i anden, da jeg stolede på, at den var nok. Termometeret i låget på grillen havde stået på mellem 100 og 130 grader. Og den var nok. Let at partere og blev lagt på en rist, da jeg ville give den lidt i oven for at varme den op og give den sprød skind.
Jeg skilte fedtet fra lavede en opbagt sovs fra drypbakken.

Alt i alt blev anden fantastisk. Skindet blev dog ikke sprødt, men den var saftig og havde en dejlig smag. Sovsen var dog ingen succes. Den smagte bare af røget vand.

Konklusion:
Den sagtens lade sig gøre at langtidsstege en berberiand på en Weber kulgrill. Men skal der ordentlig sovs til (og det skal der), så skal anden enten steges dagen i forvejen som Carl gør eller også skal der steges en and til et andet formål tidligere på året, hvor skroget kan bruges til fond.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"