Min perfekte langtdssgrillede jule(prøve)and

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Min perfekte langtdssgrillede jule(prøve)and

Indlæg#1 » 4. nov 2010, 23:09

Jeg er inkarneret "langtidssteger", jeg har den opfattelse at alt kød bliver bedre ved lav temperatur og lang stegetid. Jeg har dyrket dette i årevis i ovnen, og det er først i år jeg er begyndt for alvor at eksperimentere med at overføre det til grillen.

Jeg plejer at stege min juleand i ovnen i 10 timer ved 100 grader DAGEN FØR, lade den køle ned, partere den, og koge fond på skroget, og så varme stykkerne op i ovnen ved 180 grader i 10 minutter på selve dagen. Skroget giver en intens fond, som igen giver den mest suveræne andesovs helt uden fedt.

Nu skulle jeg så i GOD tid inden jul have prøvet teknikken af på grillen. Så jeg købte en god frossen and på 3400 gram. Lod den tø langsomt op i køleskab, gned den godt ind i salt, og lagde den så på grillen her i formiddag kl 10., og temperaturen justeret til at ligge på ca 100 grader.

Her er den efter 3 timer
AND DSCN0886.jpg

Den fik ialt 9 timer ved 100 grader, og den sidste time blev der skruet op til ca. 190 grader (det plejer jeg ikke i ovnen, men det ser ud til at det er nødvendigt på grillen for at få skindet med - det skyldes måske et mere fugtigt miljø i grillen.
AND DSCN0893.jpg

Så blev den parteret, og stykkerne lagt på fad. Det ene lår gik som tiende til Deres ydmyge grillmester, som kan melde at DEN er godtnok god!
AND DSCN0894.jpg

AND DSCN0895.jpg

Skroget dumpes i en stor gryde med masser af vand, lidt salt, og ellers ikke noget hokus pokus.
Brød DSCN0896.jpg

Det skal så koge i et par timer, stå til i morgen i gryden, hvor skroget så fiskes op, og "suppen" klares, og så skal det ellers koges ind i en 3 timers tid, måske 4, og SÅ er der fond til en super andesovs.

Og hvis det går som det plejer, så er andestykkerne super møre og saftige og skindet sprødt efter en tur i ovnen. Det ser vi i morgen
Senest rettet af lractbird 4. nov 2010, 23:33, rettet i alt 2 gange.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Re: Min perfekte langtdssgrillede jule(prøve)and

Indlæg#2 » 4. nov 2010, 23:13

Det kunne jeg godt overtales til at prøve............ jeg plejer at stege vores i alm. ovn v/ 160 grader ca. 4 timer for ænder på 3000 gr. Og jeg steger dem om formiddagen, så de blot skal parteres, pensles med andefedt og varmes op i ti minutter før servering.

Jeg følger spændt dit projekt. :P
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 4. nov 2010, 23:27

Ja, nu er det jo et hardcore krav at der skal stå en keramik grill på adressen, INDEN juleaften ;-)
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 4. nov 2010, 23:29

Super godt og flot alternativ til den traditionelle and. Anden ser ud til at være super mør. .1%¤

Kommer der et par billeder af sovsen i morgen.?
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 4. nov 2010, 23:29

TrineHG skrev:Det kunne jeg godt overtales til at prøve............ jeg plejer at stege vores i alm. ovn v/ 160 grader ca. 4 timer for ænder på 3000 gr. Og jeg steger dem om formiddagen, så de blot skal parteres, pensles med andefedt og varmes op i ti minutter før servering.

Jeg følger spændt dit projekt. :P

Jeg har jo også prøvet de mellemlange stegninger, 6 timer ved 130 grader, det er også godt, det var den jeg startede med, efter at have hørt den store slagter Svend fra Friske Torvetips anbefale det kraftigtigt i radioen en lørdag morgen i starten af 1990' erne men min favorit, det er altså 10 timers anden. Men jeg har langtidsstegt næsten alt kød siden dengang. Det kan an(d)befales :mrgreen:
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#6 » 4. nov 2010, 23:33

Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud :savl1:

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 4. nov 2010, 23:39

TrineHG skrev:Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud :savl1:

Næ, jeg plukker mine skrog godt - fordi det fine småkød der kan pilles af her og hisset er PERFEKT til en gang andebix - man tager et glas kogte kartofler, skiver dem, smider dem på en pande med ANDEFEDT, og braser dem sammen med andesmåkødet, og strør det med hakket - evet tørret - rosmarin - og BINGO har du den mest lækre gang ANDEBIX til dagen efter....dagen vi har ventet på.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 4. nov 2010, 23:40

Fred skrev:Super godt og flot alternativ til den traditionelle and. Anden ser ud til at være super mør. .1%¤

Kommer der et par billeder af sovsen i morgen.?

Yes my boyz
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 5. nov 2010, 08:23

Wow hvor ser det lækkert ud...! Slurp...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

arlar
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 5. nov 2010, 08:38

Absolutt herlig!!!!
MVH fra Arve, Namsos, Norge.
gasgrill: GrandHall Premium 323 , Bluegaz Tiger blac, beefeater 900
Kullgrill Primo oval! xl, Monolith grill,Weber Char Q 260
: http://www.grillisten.com

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 5. nov 2010, 09:04

Ej, hvor lækkert, jeg har længe tænkt mig at prøve det, både i ovn og grill.

Jeg har lige et par tekniske spørgsmål, ang. fremgangsmåden til ovn:

1: Anden rengøres, og ligges på en rist over en bradepande. Skal der være vand i denne?
2: Bliver skindet sprødt, eller kan man med fordel brænde/brune det med en gasflamme/kithen torch inden den skal i ovnen?
3: Salt på inden den kommer i ovnen?
4: Stegetid for en and på ca 1800-2000 g ved 100 grader?
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 5. nov 2010, 12:41

CKC skrev:Ej, hvor lækkert, jeg har længe tænkt mig at prøve det, både i ovn og grill.

Jeg har lige et par tekniske spørgsmål, ang. fremgangsmåden til ovn:

1: Anden rengøres, og ligges på en rist over en bradepande. Skal der være vand i denne?
2: Bliver skindet sprødt, eller kan man med fordel brænde/brune det med en gasflamme/kithen torch inden den skal i ovnen?
3: Salt på inden den kommer i ovnen?
4: Stegetid for en and på ca 1800-2000 g ved 100 grader?

1: Da du steger ved meget lav temperatur er det ikke nødvendigt med vand i bradepanden, men det skader heller ikke.
2: Skindet bliver sprødt og fint, ja.
3: Gnides i salt inden den kommer i ovnen
4: en and på 2000 gram er ikke en and men en kanariefugl. Hvis en and skal blive lækker kræver det et vist fedtlag som langsom kan smelte ned i og sammen med kødet. Det er hele trixet ved langtidsstegning - tag bare PP f. eks. - hvad ville den være uden fedt? Nej vel? I min optik er en and under 3200 gram ikke værd at stege på. Hellere 3600 end 3200.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#13 » 5. nov 2010, 13:12

lractbird skrev:
TrineHG skrev:Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud :savl1:

Næ, jeg plukker mine skrog godt - fordi det fine småkød der kan pilles af her og hisset er PERFEKT til en gang andebix - man tager et glas kogte kartofler, skiver dem, smider dem på en pande med ANDEFEDT, og braser dem sammen med andesmåkødet, og strør det med hakket - evet tørret - rosmarin - og BINGO har du den mest lækre gang ANDEBIX til dagen efter....dagen vi har ventet på.

Det er faktisk utroligt, så lækre kartofler, stegt i andefedt, bliver. Jeg laver sommetider en "light" udtage af Confit de Canard - ikke light af hensyn til energien deri, men fordi det ikke er så nemt at få fat i nok fedt til at koge lårene i - og der serverer jeg netop ristede kartofler, altså ristet i andefedt, uhm..... :savl1:

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 5. nov 2010, 14:41

TrineHG skrev:
lractbird skrev:

Det er faktisk utroligt, så lækre kartofler, stegt i andefedt, bliver. Jeg laver sommetider en "light" udtage af Confit de Canard - ikke light af hensyn til energien deri, men fordi det ikke er så nemt at få fat i nok fedt til at koge lårene i - og der serverer jeg netop ristede kartofler, altså ristet i andefedt, uhm..... :savl1:

Andefedt er også uforligneligt til en gang æbleflæsk - en gang Belle de Boskop æbler, lidt brun farin, noget bacon, lidt løg, og noget andefedt - arrrgh - det er vist ikke til at få de æbler endnu...!
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#15 » 5. nov 2010, 14:48

lractbird skrev:1: Da du steger ved meget lav temperatur er det ikke nødvendigt med vand i bradepanden, men det skader heller ikke.
2: Skindet bliver sprødt og fint, ja.
3: Gnides i salt inden den kommer i ovnen
4: en and på 2000 gram er ikke en and men en kanariefugl. Hvis en and skal blive lækker kræver det et vist fedtlag som langsom kan smelte ned i og sammen med kødet. Det er hele trixet ved langtidsstegning - tag bare PP f. eks. - hvad ville den være uden fedt? Nej vel? I min optik er en and under 3200 gram ikke værd at stege på. Hellere 3600 end 3200.

Okay, 1000 tak for svaret, det lyder jo til det er lige til at gå til. Grunden til jeg ville tage en mindre and, er at vi kun er 2 her i husstanden, men hvad fanden, rester af and er nu heller ikke det værste der findes.
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Bjørn Nielsen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 5. nov 2010, 16:19

Det kan mange gange godt betale sig at købe en stor and frem for en lille, skroget på en lille og en stor and vejer nemlig stort set det samme, så det den store and er dyrere er altså rent kød man betaler for...
Stol aldrig på en mager kok !!!!!!!!

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 5. nov 2010, 17:44

Hej

Det ser bare godt ud, og god ide med skroget/sovsen,
det må jeg lige huske næste gang vi skal have
and :-)
Tak for den gode ide 8)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#18 » 5. nov 2010, 20:18

Så er fonden kogt, sovsen lavet, vinen skænket og anden ædt!

Efter at have kogt til over midnat i går, blev skroget stående i suppen, og fisket op ved middagstid i dag. Jeg bruger masser af vand, denne store gryde var over ½ fyldt, og efter at have kogt ind næsten hele eftermiddagen, var der godt og vel lige til at dække bunden i glasfadet.
and DSCN0904.jpg

Her er hvad der kom ud af det:
and DSCN0903.jpg

Det siger sig selv at det er meget koncentreret. Jeg brugte godt et par spiseskefulde til sovs, jeg kom dem i en gryde, og hældte det vand kartoflerne var kogt i over, og piskede op. Gav den en lille slat grøntsagsfond, en lille slat piskefløde, piskede det godt igennem og jævnede med maizena. Det blev en sovs med god kraftig smag af and, uden at være fed, og uden at overdøve anden, den.

Herefter blev anden, som var blevet varmet op ved 180 grader i 10 minutter i ovnen, serveret med kartofler, brunede kartofler, rødkål og taffelchips, samt den gode sovs.
and DSCN0907.jpg

Hertil serverede jeg en KAI 2005 fra Erazzuriz, den første årgang af denne Icon-vin, en af Chiles virkeligt gode producenter. Den er lavet på Carmenere, duften er dyb og betagende, smagen er brombær, mokka, chokolade, læder, strukturen fed og mættende, dog rank. Det er en Tør vin med behagelige runde tanniner. Den er et ekstremt godt alternativ til en god Amarone - som ellers traditionelt er et godt valg til And. Mange af dem er dog en anelse for "rosinprægede" efter min smag -
and DSCN0906.jpg

Anden var MØR, MØR, MØR, saftig og lækker - skindet var sprødt i behersket grad, måske skulle det lige have haft en hurtig tur med en blæselampe - jeg er vant til lidt sprødere skind fra ovnen. Never mind, teknikken på grillen er klar til juleænderne hvor der skal laves MINDST 3, måske 4.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 8. nov 2010, 15:07

Hej Carl

Jeg nuppede din ide, og har i går og i dag kogt
andefond. Ih som det dufter. Jeg tilsatte
lidt flere ingredienser til skroget end vand
(hele peberkorn, salt, laurbær, hvidløg, lidt rodfrugter
og et par nelliker) så nu er fonden til julesovsen
klar :-D

Tak for den gode ide :-D
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

jetlar
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 8. nov 2010, 15:13

Er da godtnok lige blevet bogmærket :savl2:
mvh. Lars

2 stk. OTG 57, jbi mini forlænger og Juleforlænger m/adapter, termometer und den ganzen molevitten - samt en Primo Kamado Oval Junior

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 8. nov 2010, 17:25

Hovmoller skrev:Hej Carl

Velbekomme. Jeg er spændt på at høre om du er lige så begejstret for metoden som jeg er. Det er jo altid fint med lidt ekstra krydderier til en sovs. Hvidløg ville jeg bruge yderst sparsomt til en and, men ellers synes jeg det er gode krydderier du kommer i. Personligt er jeg lidt "minimalistisk" og kan godt lide der ikke er mere i eller til end højst nødvendigt - ja man kan også kalde det "konservativ"

Har du så også langtidsstegt anden?
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 8. nov 2010, 17:41

lractbird skrev:
Hovmoller skrev:Hej Carl

Velbekomme. Jeg er spændt på at høre om du er lige så begejstret for metoden som jeg er. Det er jo altid fint med lidt ekstra krydderier til en sovs. Hvidløg ville jeg bruge yderst sparsomt til en and, men ellers synes jeg det er gode krydderier du kommer i. Personligt er jeg lidt "minimalistisk" og kan godt lide der ikke er mere i eller til end højst nødvendigt - ja man kan også kalde det "konservativ"

Har du så også langtidsstegt anden?

Hej

Anden blev lavet på kamadoen så ja det tog lidt tid :-D
Du har ret med hvidløget, men det kommer jo også
an på hvor meget man bruger af det.
Det er i hvert fald ikke sidste gang skroget bliver
gemt og kogt :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 8. nov 2010, 20:49

Idag ville jeg så bruge resterne af anden
anderest DSCN0917.jpg

Prøv lige at se hvor lækkert brystkødet stadig ser ud - efter 10 timer ved 100 grader på kamadoen, pelset og gemt i køleskab i 3 dage
anderest DSCN0918.jpg

Normalt laver jeg andebix med et glas kogte kartofler - men det havde vi ikke noget af, dem havde vi jo brugt til brune kartofler - så jeg tog istedet 2 skiver rugbrød
anderest DSCN0915.jpg

som jeg skar i firkanter - det samme gjorde jeg med anderesterne.
anderest DSCN0916.jpg

På panden smeltede jeg noget smør (rigeligt smør) som rugbrødet blev ristet overfladesprød i, derefter hældte jeg det meste overskydende smør ud
anderest DSCN0920.jpg

andestykkerne blev tilsat sammen med lidt friskt hakket rosmarin
anderest DSCN0921.jpg

Det hele blev så serveret med lidt BBQ relish og et spejlæg på toppen
anderest VDSCN0922.jpg

Efter min vurdering en god afslutning på et kort og hektisk andeliv!
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#24 » 8. nov 2010, 20:50

Mmmmmmmmmm.......
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

daxdax
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 8. nov 2010, 20:56

lractbird skrev:Idag ville jeg så bruge resterne af anden
anderest DSCN0917.jpg

Prøv lige at se hvor lækkert brystkødet stadig ser ud - efter 10 timer ved 100 grader på kamadoen, pelset og gemt i køleskab i 3 dage
anderest DSCN0918.jpg

Normalt laver jeg andebix med et glas kogte kartofler - men det havde vi ikke noget af, dem havde vi jo brugt til brune kartofler - så jeg tog istedet 2 skiver rugbrød
anderest DSCN0915.jpg

som jeg skar i firkanter - det samme gjorde jeg med anderesterne.

anderest DSCN0916.jpg

På panden smeltede jeg noget smør (rigeligt smør) som rugbrødet blev ristet overfladesprød i, derefter hældte jeg det meste overskydende smør ud
anderest DSCN0920.jpg

andestykkerne blev tilsat sammen med lidt friskt hakket rosmarin
anderest DSCN0921.jpg

Det hele blev så serveret med lidt BBQ relish og et spejlæg på toppen
anderest VDSCN0922.jpg

Efter min vurdering en god afslutning på et kort og hektisk andeliv!

Det ser lækkert ud Carl, andebix med smørristet rugbrød og spejlæg .1%¤ .1%¤ .1%¤
Mvh.
Flemming

OTG 57
Performer med gastænder
Primo kamado XL med hjemmelavet grillbord
BGE L også med hjemmelavet grillbord
Hjemmelavet røgovn

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#26 » 8. nov 2010, 20:58

lractbird skrev:Idag ville jeg så bruge resterne af anden.

NU er det and(en) gang det sker......................................Ku' du ikk' liiiiiige ha' ventet med det der til på torsdag. ;-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#27 » 9. nov 2010, 00:34

Fred skrev:[
NU er det and(en) gang det sker......................................Ku' du ikk' liiiiiige ha' ventet med det der til på torsdag. ;-)

Du må absolut prøve det næste gang du selv griller en and. Ja, jeg vil sige at det er lige før man skulle bruge HELE anden til andebix på den måde :lol:

Så kan vi jo kalde det "Pain grillé de Canard" så det også lyder af noget! :lol:
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 22. dec 2014, 08:32

Ved godt det er et gammelt indlæg. Men vil lige høre ad. Er der nogen af jer som bruger et termometer i anden for at være sikker på den ikke får for meget? Eller passer det bare med de 10 timer om anden er på 4.5kg eller 3.7kg?
Jeg har nemlig 2 stks som jeg regner med at sætte over i dag. Den ene på 4.5kg og den anden på 3.7kg. :)
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#29 » 22. dec 2014, 09:26

Det passer fint til store ænder på 3 kg og mere. Grillens temperatur bevirker at varmen bevæger sig langsomt gennem anden. Hvis den er fyldt op med æbler er der ingen risiko for at den tørsteges. Jeg har lavet flertallet uden fyld, så varmen også cirkulerer ind i anden. Det er klart at man ikke får rosastegte bryster på denne måde, men den langsomme afsmeltning af fedt er med til at give et mørt og lækkert resultat. Jeg har aldrig haft termometer i ænderne. Hvis man tager dem af straks man når 75 grader får man ikke sprødt skind. En helstegt and er altid et kompromis. Det vil være en god ide at skærme lårene af med staniol efter 6 timer.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#30 » 22. dec 2014, 10:01

jeg takker mange gange for dit hurtige svar. Ænderne ryger på grillen om lidt. Er også ret sikker på at det ikke bliver helt skidt lige meget hvad når de nu bliver langtidsgrillet. :)
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 22. dec 2014, 20:09

Carl, hvad/hvornår i processen gør du noget ved indmaden?

Hilsen
Tine
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#32 » 22. dec 2014, 23:52

Tine skrev:Carl, hvad/hvornår i processen gør du noget ved indmaden?

Hilsen
Tine

Det kommer jeg ii gryden sammen med skroget til at koge fond på.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#33 » 23. dec 2014, 09:09

Så er kamadoen tændt og nærmer sig de 100 grader. Fuglen er en 4,1 kg Mulardand, der på trods af 2 dage i køleren stadig er nærmest stivfrossen.
Satser på ca. 10 timer ved 110 grader lyder det rimeligt Carl?
Fuglen er ikke fyldt.
Where there's smoke... There's laughter.

VistiI
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#34 » 23. dec 2014, 11:23

Min har været på 2 1/2 time nu. Det går fint, dog kan jeg ikke holde temp. nede. Grillen er nu på 120gr. selvom jeg har lukket næsten helt for luften?? Nogle gode råd?

PS hvorfor griller du uden fyld Prause?

VistiI
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#35 » 23. dec 2014, 12:37

Svarer lige selv på mit ovenstående indlæg... temperaturen fik jeg styr på ved at skrue næsten helt ned for bundluften... nu tror jeg den er der.... Om 1 time smider jeg 2 Grågåse bryster på som skal stege med de sidste 4-5 timer. Bliver sku super spænende om det hele lykkes! :-D

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#36 » 23. dec 2014, 12:46

prause skrev:Så er kamadoen tændt og nærmer sig de 100 grader. Fuglen er en 4,1 kg Mulardand, der på trods af 2 dage i køleren stadig er nærmest stivfrossen.
Satser på ca. 10 timer ved 110 grader lyder det rimeligt Carl?
Fuglen er ikke fyldt.

Vi tager lige begge ovenstående:
10 timer skal nok gå, for varmen breder sig jo kun langsomt, så det sidste vil tø op ret hurtige når varmen breder sig i anden.

Det med at komme noget fyld i anden er en smagssag. Jeg kender ikke nogen der finder nydelse ved at spise æble mv. som er kogt i kødsaft. Der er ikke nogen kulinarisk gevinst ved det da smagen fra æblerne ikke trænger ind i kødet, men der vil tilføres lidt smag til skyen, hvis man bruger det til sauce. Det gør jeg nu ikke, for som beskrevet bruger jeg at koge fond på skroget istedet, for så får man den lækre gelatine fra skroget med. Det eneste jeg bruger fra fadet under anden er fedtet, som jeg gemmer. Det er formiddabelt at stege i da det tåler afsindigt høje temperaturer uden at branke/ryge.

Ved ikke at komme fyld i anden/gåsen vil den varme luft cirkulere ind i dyret også, fyld vil forsinke opvarmning.
Det er en glimrende ide at tjekke temperaturen i brystkødet undervejs, hvis det begyner at kravle ret meget over 80 grader, så tag anden af, lad den køle et par timer, fyr op i grillen og giv den 30 minutter ved 230 grader. Så er skindet sprødt uden at kødet er tørstegt.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

torben_g
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#37 » 23. dec 2014, 12:51

Hej Carl

Jeg har prøvet metoden før med success på min Smokey Mountain og er stor fan af metoden, men der er et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.

Hvilken sluttemperatur sigtes der efter på andekødet? Det er vel ikke ren tid du griller efter eller hvad?

Ænderne laver jeg i dag og vil derfor gerne have en ide om hvornår de skal af grillen. Er svaret 80 grader i brystkødet?
Mvh Torben

Weber Spirit E310 med støbejernsrist, rotisserie og Fredstone.
Weber Smokey mountain 47 cm
iGrill

VistiI
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#38 » 23. dec 2014, 13:30

og hvor tager man temp i brystkødet når man har fyld i anden? Er det midt i brystet, eller inde ved skroget?

Brugeravatar

Emneforfatter
lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#39 » 23. dec 2014, 15:44

torben_g skrev:Hej Carl

Jeg har prøvet metoden før med success på min Smokey Mountain og er stor fan af metoden, men der er et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.

Hvilken sluttemperatur sigtes der efter på andekødet? Det er vel ikke ren tid du griller efter eller hvad?

Ænderne laver jeg i dag og vil derfor gerne have en ide om hvornår de skal af grillen. Er svaret 80 grader i brystkødet?

80-83 grader ja.
Jeg plejer at måle flere steder i brystkødet, og jeg presser nålen ned til benet.. Men jeg har flere gange før i tiden bare kørt de 10 timer uden at måle, og det er blevet fantastisk alligevel....
Med venlig hilsen
Carl

VistiI
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#40 » 23. dec 2014, 17:27

Har lige stukket termometer i den. 71gr. efter 8 timer! Its all good!! :-D

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#41 » 23. dec 2014, 17:44

Tak for svar - har været optaget med andre sager hele dagen - mærkeligt som det kan ske d. 23 ;-)
Er på 8. time og brystkødet ligger på mellem 68 og 71 grader, so far so good.

Ja som Carl skriver, så er det for at få noget cirkulation i midten og så fordi denne fugl ikke er den eneste, så dem der synes at svesker og æbler er super lækkert de kan få det fra gåsen.

Brugeravatar

torben_g
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#42 » 23. dec 2014, 18:41

lractbird skrev:
torben_g skrev:Hej Carl

80-83 grader ja.
Jeg plejer at måle flere steder i brystkødet, og jeg presser nålen ned til benet.. Men jeg har flere gange før i tiden bare kørt de 10 timer uden at måle, og det er blevet fantastisk alligevel....

Hej Igen

Tak for svaret. Jeg tror det kommer til at passe med små 10 timer og en 83 grader.
Mvh Torben

Weber Spirit E310 med støbejernsrist, rotisserie og Fredstone.
Weber Smokey mountain 47 cm
iGrill

VistiI
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#43 » 23. dec 2014, 19:09

Jeg ramte 78gr på anden efter 10 timer gåsebrysterne er 70, så de får lige en times tid mere... :-) Ville gerne smide et billede op, men tapatalk er ikke gode venner med mit fotoalbum på min iPhone...??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#44 » 23. dec 2014, 19:28

Er det egentlig af stor vigtighed, at skindet kommer heeelt med i dag,
gør det ikke bare det i morgen, under opvarmningen?

/Tine
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#45 » 23. dec 2014, 21:43

Tænkte at lægge 2 stks and a 4 kg på min wms i morgen ved 110-120 grader. Er der nogen der har erfaring med det? Eller er der for meget fugt til at de bliver goe?

Tænkte at give dem til ca 78 grader og herefter en tur under grillen for sprødt skind?

Svarer tilberedningstiden på en wms som en kamadomdvs knap 10 timer?

Hører gerne kommentarer da det ikke er aftenen for store eksperimenter ommed jeg gerne lever livet farligt:-)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#46 » 23. dec 2014, 21:59

Efter 9½ time åbnede jeg helt for topspjældet og ½ for bundspjældet og gav den ½ time ved ca. 200. gr. Der gjorde skindet meget fint sprødt og brysttemperaturen var på 85-90 gr. Efter 1½ time på køkkenbordet kunne den parteres med fingrene.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#47 » 24. dec 2014, 10:05

Jeg brugte denne opskrift i år (dog i ovn) og anden nærmest faldt fra hinanden da den var færdig. Virkelig lækkert - glæder mig så meget til at lune den i dag og sætte den på bordet.
Med venlig hilsen,
Thomas

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#48 » 31. dec 2015, 02:11

Vi lavede også ænderne i ovnen i år. De kom i ovnen lidt før kl. 8 og var super klar, vi satte temp. op på
200gr. den sidste halve time, så super sprødt skind fik vi også. Det bliver SÅDAN fremover...

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#49 » 31. dec 2015, 02:12

UPS: 10 timer, det dur...

clancy
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#50 » 25. dec 2016, 19:08

Hatten af for Carl endnu engang. lavede andebixen , det blev en stor succes. Den er hermed optaget i den lokale opskrift samling. Tak :-)
Clancy

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"