TrineHG skrev:Det kunne jeg godt overtales til at prøve............ jeg plejer at stege vores i alm. ovn v/ 160 grader ca. 4 timer for ænder på 3000 gr. Og jeg steger dem om formiddagen, så de blot skal parteres, pensles med andefedt og varmes op i ti minutter før servering.
Jeg følger spændt dit projekt.
TrineHG skrev:Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud
Fred skrev:Super godt og flot alternativ til den traditionelle and. Anden ser ud til at være super mør.![]()
Kommer der et par billeder af sovsen i morgen.?
CKC skrev:Ej, hvor lækkert, jeg har længe tænkt mig at prøve det, både i ovn og grill.
Jeg har lige et par tekniske spørgsmål, ang. fremgangsmåden til ovn:
1: Anden rengøres, og ligges på en rist over en bradepande. Skal der være vand i denne?
2: Bliver skindet sprødt, eller kan man med fordel brænde/brune det med en gasflamme/kithen torch inden den skal i ovnen?
3: Salt på inden den kommer i ovnen?
4: Stegetid for en and på ca 1800-2000 g ved 100 grader?
lractbird skrev:TrineHG skrev:Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud
Næ, jeg plukker mine skrog godt - fordi det fine småkød der kan pilles af her og hisset er PERFEKT til en gang andebix - man tager et glas kogte kartofler, skiver dem, smider dem på en pande med ANDEFEDT, og braser dem sammen med andesmåkødet, og strør det med hakket - evet tørret - rosmarin - og BINGO har du den mest lækre gang ANDEBIX til dagen efter....dagen vi har ventet på.
TrineHG skrev:lractbird skrev:TrineHG skrev:Eddermame ikke meget "skrog", jeg får på min skrive brød, hvahvahva??? Hillemænd, den and ser.......*beep*........ ud
Næ, jeg plukker mine skrog godt - fordi det fine småkød der kan pilles af her og hisset er PERFEKT til en gang andebix - man tager et glas kogte kartofler, skiver dem, smider dem på en pande med ANDEFEDT, og braser dem sammen med andesmåkødet, og strør det med hakket - evet tørret - rosmarin - og BINGO har du den mest lækre gang ANDEBIX til dagen efter....dagen vi har ventet på.
Det er faktisk utroligt, så lækre kartofler, stegt i andefedt, bliver. Jeg laver sommetider en "light" udtage af Confit de Canard - ikke light af hensyn til energien deri, men fordi det ikke er så nemt at få fat i nok fedt til at koge lårene i - og der serverer jeg netop ristede kartofler, altså ristet i andefedt, uhm.....
lractbird skrev:1: Da du steger ved meget lav temperatur er det ikke nødvendigt med vand i bradepanden, men det skader heller ikke.
2: Skindet bliver sprødt og fint, ja.
3: Gnides i salt inden den kommer i ovnen
4: en and på 2000 gram er ikke en and men en kanariefugl. Hvis en and skal blive lækker kræver det et vist fedtlag som langsom kan smelte ned i og sammen med kødet. Det er hele trixet ved langtidsstegning - tag bare PP f. eks. - hvad ville den være uden fedt? Nej vel? I min optik er en and under 3200 gram ikke værd at stege på. Hellere 3600 end 3200.
Hovmoller skrev:Hej Carl
Jeg nuppede din ide, og har i går og i dag kogt
andefond. Ih som det dufter. Jeg tilsatte
lidt flere ingredienser til skroget end vand
(hele peberkorn, salt, laurbær, hvidløg, lidt rodfrugter
og et par nelliker) så nu er fonden til julesovsen
klar![]()
Tak for den gode ide
lractbird skrev:Hovmoller skrev:Hej Carl
Jeg nuppede din ide, og har i går og i dag kogt
andefond. Ih som det dufter. Jeg tilsatte
lidt flere ingredienser til skroget end vand
(hele peberkorn, salt, laurbær, hvidløg, lidt rodfrugter
og et par nelliker) så nu er fonden til julesovsen
klar![]()
Tak for den gode ide
Velbekomme. Jeg er spændt på at høre om du er lige så begejstret for metoden som jeg er. Det er jo altid fint med lidt ekstra krydderier til en sovs. Hvidløg ville jeg bruge yderst sparsomt til en and, men ellers synes jeg det er gode krydderier du kommer i. Personligt er jeg lidt "minimalistisk" og kan godt lide der ikke er mere i eller til end højst nødvendigt - ja man kan også kalde det "konservativ"
Har du så også langtidsstegt anden?
lractbird skrev:Idag ville jeg så bruge resterne af anden
Prøv lige at se hvor lækkert brystkødet stadig ser ud - efter 10 timer ved 100 grader på kamadoen, pelset og gemt i køleskab i 3 dage
Normalt laver jeg andebix med et glas kogte kartofler - men det havde vi ikke noget af, dem havde vi jo brugt til brune kartofler - så jeg tog istedet 2 skiver rugbrød
som jeg skar i firkanter - det samme gjorde jeg med anderesterne.
På panden smeltede jeg noget smør (rigeligt smør) som rugbrødet blev ristet overfladesprød i, derefter hældte jeg det meste overskydende smør ud
andestykkerne blev tilsat sammen med lidt friskt hakket rosmarin
Det hele blev så serveret med lidt BBQ relish og et spejlæg på toppen
Efter min vurdering en god afslutning på et kort og hektisk andeliv!
lractbird skrev:Idag ville jeg så bruge resterne af anden.
Fred skrev:[
NU er det and(en) gang det sker......................................Ku' du ikk' liiiiiige ha' ventet med det der til på torsdag.
Tine skrev:Carl, hvad/hvornår i processen gør du noget ved indmaden?
Hilsen
Tine
prause skrev:Så er kamadoen tændt og nærmer sig de 100 grader. Fuglen er en 4,1 kg Mulardand, der på trods af 2 dage i køleren stadig er nærmest stivfrossen.
Satser på ca. 10 timer ved 110 grader lyder det rimeligt Carl?
Fuglen er ikke fyldt.
torben_g skrev:Hej Carl
Jeg har prøvet metoden før med success på min Smokey Mountain og er stor fan af metoden, men der er et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.
Hvilken sluttemperatur sigtes der efter på andekødet? Det er vel ikke ren tid du griller efter eller hvad?
Ænderne laver jeg i dag og vil derfor gerne have en ide om hvornår de skal af grillen. Er svaret 80 grader i brystkødet?
lractbird skrev:torben_g skrev:Hej Carl
Jeg har prøvet metoden før med success på min Smokey Mountain og er stor fan af metoden, men der er et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.
Hvilken sluttemperatur sigtes der efter på andekødet? Det er vel ikke ren tid du griller efter eller hvad?
Ænderne laver jeg i dag og vil derfor gerne have en ide om hvornår de skal af grillen. Er svaret 80 grader i brystkødet?
80-83 grader ja.
Jeg plejer at måle flere steder i brystkødet, og jeg presser nålen ned til benet.. Men jeg har flere gange før i tiden bare kørt de 10 timer uden at måle, og det er blevet fantastisk alligevel....
Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 81 gæster