Murgh Makhani på thermomix

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Murgh Makhani på thermomix

Indlæg#1 » 12. jul 2018, 20:27

Murgh Makhani aka butterchicken.

10 kapsler grøn kardemomme
2 stjerneanis
6 allehånde
1 stang kanel
3 løg
3 store fed hvidløg
ca. 8 cm frisk ingefær
2 grønne friske chili
1 bundt koriander
1 spsk garam masala
2 friske gurkemejerødder eller ca. 1 spsk. tørret
50 g smør
2 snotklatter kyllingbouillon
2 spsk tomatpure
6-8 tomater
3 store spsk græsk yoghurt
ca. 1 kg kyllingbryst/inderfilet

Mel
Gær
Vand
Yoghurt
Salt
Sirup

Ris
Salt

Dette er faktisk mere eller mindre en thermomixopskrift idet karrysaucen er lavet helt fra bunden i thermomix og risene er dampet i samme maskine.

1) De tørre krydderier ristes ved 120 grader i 10 min: kanel, kardemomme, allehånde, stjerneanis. Blendes til slut på niveau 10 i 1 min.
2) Olie/smør tilsættes sammen med hvidløg, løg, chili, korianderstilk, frisk ingefær, chili, garam masala, gurkemeje og ½ delen af smørret. Dette steger i ca. 20 min ved 120 grader.
3) Tomatpure, tomater, kyllingbouillonterninger/geleklatter og græsk yoghurt tilsættes og det hele koger sammen ved 95 grader i 30 min. Herefter pureres hele herligheden ved niveau 10 i 1 min.
4) Kylling brunes i en gryde med lidt ekstra garam masala. Når de har fået lidt farve hældes saucen fra thermomixen over og det hele simrer samtidig med at ris og nanbrød laves.

Nanbrød laves af en hurtighævet lun gærdej med yoghurt i dejen.
Når dejen er hævet deles dejen op og virkes og i bollestørrelse, efter ca. 20 min kan bollerne bankes/trækkes ud til flade dråbeformede "pizzabunde" de bages af på en fredstone ved ca. 400 grader. Når de er bagt pensles de med smør, hvidløg, koriander og jomfru i det grønne.

Mens kylling hygger sig med saucen bruges thermomix igen, denne gang til at dampe ris.
1000 g vand
1,5 tsk salt
300 g. ris i dampindsatsen
20 min på niveau 4 ved 100 g.
Vedhæftede filer
IMG_20180712_185524.jpg
Der koges ris - og det er thermomix faktisk genial til - de bliver dampet i stedet for kogt.
IMG_20180712_185531.jpg
Kylling og sauce har mødt hinanden i en gryde sådan at thermomix kan bruges til ris.
IMG_20180712_185527.jpg
Smør, koriander, jomfru i det grønne og hvidløg - klar til at møde de nybagte nan-brød.
IMG_20180712_185536.jpg
Trækkes/klappes ud til dråbeform.
IMG_20180712_190725.jpg
ges af ved ca. 400 g.
IMG_20180712_190817.jpg
Pensles med smelte smør, der er smagssat med hvidløg, koriander og jomfru i det grønne.
IMG_20180712_191229.jpg
IMG_20180712_191239.jpg
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Murgh Makhani på thermomix

Indlæg#2 » 13. jul 2018, 18:58

Jeg får alt for sjældent lavet min egen våd karry, selv om det er en stor oplevelse hver gang, og det mest besværlige er stort set at få købt ind til det.

Ser rigtigt godt ud, og kan ikke sammenlignes med tør karrysauce.

Ps. Enig i at det ihverttilfælde er afslappende at koge/dampe ris i thermomixer - en andet lavpraktisk anvendelse af thermomixeren er at dampe æg på den hvis der i forvejen er vand på den, eller hvis man bare vil gøre det nemt at koge æg.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 13. jul 2018, 21:18

Ib M skrev:Jeg får alt for sjældent lavet min egen våd karry, selv om det er en stor oplevelse hver gang, og det mest besværlige er stort set at få købt ind til det.

Ser rigtigt godt ud, og kan ikke sammenlignes med tør karrysauce.

Ps. Enig i at det ihverttilfælde er afslappende at koge/dampe ris i thermomixer - en andet lavpraktisk anvendelse af thermomixeren er at dampe æg på den hvis der i forvejen er vand på den, eller hvis man bare vil gøre det nemt at koge æg.

Ja, det der for mig dog er den største øjenåbner er at den er genial til supper, saucer og som her karryretter. Ekstremt nemt og yderst velsmagende.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 14. jul 2018, 13:40

Enig - thermomixeren er et godt værktøj til mange alm. hverdagsretter, som iøvrigt kan gå hen og blive bedre end traditionelt tilberedt pga. kombinationen af en super blender med varmetilførsel.

Og når nu du nævner supper, er kartoffel/porre suppe blev lavet noget hyppigere end før thermomixeren kom ind i køkkenet.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"