Andesteg m. æbler og svesker

Vi hedder Johnny & Bettina. Det er os der i 2005 startede Grillguru.dk. Vi håber i kan bruge vores "grillerier" som inspiration...
Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Andesteg m. æbler og svesker

Indlæg#51 » 6. nov 2012, 09:32

Hej !

Jeg vil lige henlede opmærksomheden på denne 6 år gamle opskrift på andesteg (Se guru'ens indlæg allerførst i denne tråd). Jeg prøvede den i går, og det blev rigtig godt.

En 3000 gram traditionel dansk and fra frost (fy !!!) købt til 110 kr i Føtex - fik i alt 2 timer på rotisserie i min Summit ved 180 grader. Den sidste halve time blev den brunet vha. IR-brænderen ved ca. 230 - 250 grader og en stor håndfuld våde hickory flis blev smidt i røg-boksen. Grillen blev slukket da anden var ca. 78 grader og fik lov at hvile 20 minutter i grillen som med én brænder tændt på minimum stabliserede sig på ca. 70 grader.

Anden var rigtig saftig. Det er tydeligt, at når man roterer fuglen, så drypper der ikke ret meget fedt af. En and lavet i ovn har jo normalt nærmest styrtblødning af fedt ;-). På den negative side vil jeg nævne, at den ekstra saftighed på rotisserie gør det sværere at få skinnet helt sprødt. Det gik ok - men var ikke knas-sprødt pga. alt den saft.

Mht. til røg og fjerkræ, så var jeg lidt betænkelig, da jeg godt synes det kan blive for meget og tage magten fra et stykke fjerkræ. Men jeg tog chancen - og som sagt smed jeg en god stor håndfuld på hen mod slutningen af tilberedningen. Det blev faktisk også rigtig godt - gav lige lidt ekstra "kant" til anden, uden at det på nogen måde blev for meget eller at anden virkede decideret røget.

Anden blev serveret 100% traditionelt med kogte kartofler, sovs, brunede kartofler, lun rødkål og franske kartofler.

Som det allerbedste vil jeg fremhæve sovsen. For sa*** den guru-sovs, den rykker. Det tog et par timer reducere en hel flaske rødvin til halvdelen, men det var absolut ventetiden værd. Helt klart den bedste ande-sovs jeg har fået dato.

Så hvis der er nogen, som endnu ikke helt har besluttet, hvordan anden skal velsignes mortensaften, så kan jeg klart anbefale opskriften øverst i denne tråd.

Beklager ingen billeder denne gang. Jeg var simpelthen for sulten :-D
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Boy
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#52 » 20. dec 2014, 09:31

Hej,

stadig en super opskrift, men nu har jeg fået en gasgrill, er det bare at gøre det samme, og så nøjes med at tænde de 2 yderste brændere på fuld blus? Giver det ca. samme temperatur som en alm. kuglegril?

Hvordan med sovsen? Det er lidt svært at sætte en drypbakke under i min Spirit 310...? Nogle idéer?

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#53 » 20. dec 2014, 12:15

Du kan stille anden i en stegekurv oppe i en drypbakke...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Boy
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#54 » 23. dec 2014, 14:40

Men bliver anden så ikke nærmest kogt? Der er jo bl.a. vand i foliebakken, og en stegekurv løfter den jo ikke voldsomt meget.

Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"