Andesteg m. æbler og svesker

Vi hedder Johnny & Bettina. Det er os der i 2005 startede Grillguru.dk. Vi håber i kan bruge vores "grillerier" som inspiration...
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 1. sep 2006, 21:39

Tilbehør: Brunede kartofler, rødkål, waldorfsalat, bønnesalat og brun sovs
Billede

Vi holder i dag en forsinket Mortens Aften, og har til vores gæster forberedt en Berberi and på 3600 gram. Det er virkelig en stor fugl! Anden har fået det sprødeste skind - men det kommer vi tilbage til senere…
Billede
Anden gøres klar til grillning. Først fjernes indmaden, og herefter skylles anden og “fjer-rester” plukkes af. Derefter klippes kirtlerne af nede ved “gumpen”. Anden tørres og krydres derefter med groft salt og peber - både ude og inde.
Anden fyldes med æbler og svesker, og lukkes med 2 kødnåle.
Vingerne pakkes i folie og bukkes om på ryggen, og benene bindes sammen med lidt madsnor.
Under vingerne lægges et snit så fedtet kan løbe fra under stegning. Ligeledes prikkes anden overalt med en gaffel, og derefter enkelte steder med en kniv.
Billede

Der forberedes en drypbakke, som skal danne grundlaget for den bedste ande-sovs nogensinde. Den indeholder 1 stort glas vand, 1 spsk. ribsgele, æbler, svesker, indmaden fra anden og 2 tsk. dijon sennep.
Billede

Grillen startes med helt nye kul, og sættes op til indirekte grillning. Drypbakken sættes i midten, og anden sættes over med brystet opad.
Anden skal efter bogen steges 20-25 minutter pr. 500 gram, MEN LAD JER ENDELIG IKKE SNYDE AF DETTE. DET PASSER IKKE!!!
Denne and på 3600 gram var færdig efter 2 timer og 10 minutter.
Hvis dette råd følges, ender i op med en meget tør and. Den skal derimod steges med termometer, indtil temperaturen er 83 grader. Derefter skal anden hvile i ca. 30 minutter inden den udskæres. Dette gøres bedst i en forvarmet ovn på 50-75 grader. I må på intet tidspunkt dække anden med folie.
Vi tilsætter lidt Hicory træflis for at give anden “et lille ekstra touch”.
Billede

Når anden har en temperatur på 50 grader efter ca. 1 time åbnes grillen (absolut ikke før - skam jer!).
Der tilsættes lidt friske kul i begge sider (ca. 4-5), som er forberedt i grillstarteren. Der tilsættes ligeledes lidt ekstra Hicory. Dette er noget af hemmeligheden bag det sprøde skind.
På dette tidspunkt fjernes drypbakken ligeledes for en kort bemærkning. Den tømmes i køkkenet for indhold og kommer tilbage på grillen igen. På den måde kan vi komme videre med sovsen…
Sådan laves Webergurus specielle andesovs:
Billede

I en tykbundet gryde hældes en flaske rødvin op. Den skal på stærk varme reduceres til lidt under halv størrelse. Prøv at se på kanten af denne gryde hvor meget den er reduceret.
Rødvinen tilsættes (inden den reduceres) 2 spsk. ribsgele, lidt tørret estragon, 1 spsk. Oscars andebouillon, 1 spsk. Oscars vildtbouillon, lidt stødt peber og 2 tsk. sirup samt 1 spsk. Beauvais ketchup. Det lyder måske mærkeligt/ulækkert, men tro os: Det danner grundlaget for verdens bedste ande sovs.
Indholdet tra drypbakken køres gennem en finmasket si, og sovsen tilsættes andefedt efter smag. Vi bruger ca. 1 dl.
Sovsen koges op igen, smages til med ekstra sirup og peber, og jævnes derefter med skummetmælk.
Billede

Vi lavede en lille bønnesalat til - det smagte godt, men det passede ikke rigtig til andesteg.
Der blev ligeledes serveret rødkål og waldorfsalat.
Tip til at lave brunede kartofler
Billede

Mange har mareridt over at skulle lave brunede kartofler. De ender ofte op med en klistret masse der smager branket.
Her er en metode, hvor det absolut ikke kan ske:
Kartoflerne koges i god tid i forvejen, og skal være helt kolde inden de kommes på panden.
Den kolde pande dækkes med en lag sukker. Kun lige så meget at man ikke kan se bunden. Mere behøves ikke. Der tændes på middel varme, og når sukkeret er næsten smeltet, kommes 50 gram stegemargarine på panden under omrøring. Når margarinen er smeltet, kommes kartoflerne på. De skal simre ca. 1 minut, hvorefter der kommes 1 spsk. sirup (vi bruger den fra Dansukker) på panden og 2 “dryp” kulør.
Ja, vi bruger kulør for at gøre kartoflerne mørke istedet for at lade sukkeret stå og brune. Der er nemlig en tendens til at sukkeret får en branket smag.
Det tager kun totalt 3-4 minutter at lave brunede kartofler, så det er det absolut sidste man gør inden maden skal serveres.
Billede

Indrøm: De ser lækre ud…
Senest rettet af Guruen 9. nov 2008, 17:56, rettet i alt 1 gang.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#2 » 9. nov 2008, 13:10

Hvor er det sjovt at kigge 3 år tilbage...

Sikke meget der er sket med billedkvaliteten... :-)

(Indlægget er oprindeligt skrevet 12.11.2005, men da vi migrerede til nye servere i 2006 blev indlægget stemplet med ny dato. Det er derfor fra 12.11.2005.... - Altså 3 år siden...)...
KCBS certified BBQ judge

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 9. nov 2008, 14:05

Ja det mås man sige :wink:

Dejlig tråd i øvrig :) Og den andesauce skal da helt klart prøves selvom der er kethup i :wink:

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 9. nov 2008, 14:06

Det indlæg kan jeg faktisk godt huske - ja, der er sket meget i de forløbne 3 år :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 10. nov 2008, 15:47

Jeg er ved at prøve andesovsen nu...

Kunne ikke vudere hvor længe det vil tage, så jeg har lige sat det til at koge nu.

Håber der bliver sovs nok... Får bl.a. besøg af topgun.
// Rico

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 10. nov 2008, 16:19

Ok, der røg lige en flaske rødvin mere i gryden..

3 dl er ikke nok til 6 voksne + 2 børn.
// Rico

Hundested
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 17. dec 2008, 18:09

Den rødvinssauce har vi snart brugt mange gange og opskriften på and bruges næsten lige så tit. Er udskrevet og ligger klar.

verner

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 18. dec 2008, 00:20

HIHI ja det var dengang det nærmest kun var briketter der duede---
men vi er blevet klogere!

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 18. dec 2008, 03:37

kamado skrev:HIHI ja det var dengang det nærmest kun var briketter der duede---
men vi er blevet klogere!

Det er GAS........ 8)
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Andesteg m. æbler og svesker

Indlæg#10 » 27. sep 2009, 00:18

Jeg fik i dag at vide, at jeg skal stå for anden til jul :? og eftersom jeg aldrig har lavet and før bliver det jo super spændende :) Umiddelbart vil jeg nok lave den som her i tråden.
I mit nyligt startede grill eventyr bruger jeg heat beads. Vil disse kunne bruges til dette?

Den træflis du bruger. Har de lagt i vand inden, eller ligger du dem bare på tørre?

På forhånd tak

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#11 » 27. sep 2009, 11:12

Hejsa

Du kan sagtens bruge Heat Beads (med mindre du har en keramikgrill).

Træflisen skal være fugtig når den kommes på. Det giver en god farve og en god smag.

Men husk:

Indholdet af din drypbakke bliver ubrugeligt til sauce når røgen kommes på. Tøm den derfor inden røgen kommes på.

- Ellers er der ikke noget til saucen...
KCBS certified BBQ judge

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 27. sep 2009, 13:34

Tak for svaret. Nu kan jeg næsten ikke vente med at komme igang :) hehe

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 27. sep 2009, 14:28

:savl2: and er nu lækkert. I går lavede vi andebryststeg efter næsten denne metode. Bryststeg er i øvrigt et fint alternativ til dem der ikke spiser ret meget, men som alligevel mener at et andebryst er for lidt.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

helleoghenrik
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 3. nov 2009, 13:53

hvor mange personer vil i mene den and er til?
vi har planer om at smide en and på weberen til mortens aften, vi bliver 5 pers ialt

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 3. nov 2009, 16:19

helleoghenrik skrev:hvor mange personer vil i mene den and er til?
vi har planer om at smide en and på weberen til mortens aften, vi bliver 5 pers ialt

Man beregner normalt 500g and per person. Men jeg har erfaring for at folk sagtens kan spise 750g hvis de går til den.
Men det komme også meget an på hvor god en and du har. De billige 3200g ænder har det med at svinde rigtig meget. Hvor imod en god frilands and giver noget mere kød og ikke så meget fed til fuglene.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 3. nov 2009, 16:22

morfmir skrev:Hvor imod en god frilands and giver noget mere kød og ikke så meget fed til fuglene.

/Thomas

Fy Thomas. Det gode andefedt skal da ikke ud til fuglene. Det er jo forrygende til at stege i ..... og tænk bare på confiterede andelår .... mums :savl1: :savl1: :savl1:
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 20. dec 2009, 16:09

Guruen:

Du skriver at man bedst lader anden hvile i en forvarmet ovn. Desværre er det sådan er ovnet er optaget.
Hvad kan jeg bruge i stedet for? pakke den ind i viskestykker?

På forhånd tak

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#18 » 20. dec 2009, 16:11

Jeg vil ikke anbefale at pakke anden ind pga skindet.

Jeg ville time det så anden blev helt færdig ude på grillen... Og så nedsætte den tid hvor den bør hvile sig...
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 20. dec 2009, 19:15

:savl2: Det ser nu stadig lækkert ud [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 20. dec 2009, 20:22

Guruen skrev:Andesteg m. æbler og svesker
Mange har mareridt over at skulle lave brunede kartofler. De ender ofte op med en klistret masse der smager branket.
Her er en metode, hvor det absolut ikke kan ske:
Kartoflerne koges i god tid i forvejen, og skal være helt kolde inden de kommes på panden.
Den kolde pande dækkes med en lag sukker. Kun lige så meget at man ikke kan se bunden. Mere behøves ikke. Der tændes på middel varme, og når sukkeret er næsten smeltet, kommes 50 gram stegemargarine på panden under omrøring. Når margarinen er smeltet, kommes kartoflerne på. De skal simre ca. 1 minut, hvorefter der kommes 1 spsk. sirup (vi bruger den fra Dansukker) på panden og 2 “dryp” kulør.
Ja, vi bruger kulør for at gøre kartoflerne mørke istedet for at lade sukkeret stå og brune. Der er nemlig en tendens til at sukkeret får en branket smag.
Det tager kun totalt 3-4 minutter at lave brunede kartofler, så det er det absolut sidste man gør inden maden skal serveres.
Billede

Indrøm: De ser lækre ud…

Jeg synes altså det er blastfami at bruge magarine i de brunede kartofler. man bruger sgu da smør :-)
Og så ville jeg give dem en del mere og så droppe kuløren - så får du et endnu bedre resultat.
(kan slet ikke forstå at folk kan have problemer med at lave dem - hvis bare man ikke smelter sukker ved for høj varme, så kan det simpelthen ikke gå galt!)
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#21 » 20. dec 2009, 20:23

Jamen Kim

Jeg bruger sku hvad jeg vil...
KCBS certified BBQ judge

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 20. dec 2009, 20:26

Guruen skrev:Jamen Kim

Det er jeg slet ikke i tvivl om :-) Jeg har bare en avartion mod mange af de erstatningsprodukter som drukner markedet, så for mig er det lidt helligbrøde at bruge den slags i noget så traditionsrigt som julemaden :D

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#23 » 20. dec 2009, 20:28

Du har ret til din mening.

Dog vil jeg påpege at indlægget er lavet i September måned 2006.
KCBS certified BBQ judge

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 20. dec 2009, 20:33

Guruen skrev:Du har ret til din mening.

Yeps nu nu var det jo fremme igen, og så faldt det mig lige for hjertet da jeg læste det :-)
Står den også på and i det lille hjem i år til jul ?

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 20. dec 2009, 23:51

Guruen skrev:Det tager kun totalt 3-4 minutter at lave brunede kartofler, så det er det absolut sidste man gør inden maden skal serveres.

det er her det hele går 'galt', det tager meget længere tid hvis man skal gøre det ordenligt ( læs : uden madkulør og sirup )

gør som Kimusan skriver, og bliv ved med at vende kartoflerne rundt i karamelmassen, for svag varme til de har fået den rigtige brune kulør og smag.

og lad så være med at bruge kartofler fra glas :-)
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 21. dec 2009, 00:00

Guruen skrev:Du har ret til din mening.

var det dengang sidens motto lød : Hvis man skal gøre noget, skal man gøre det ordentligt. :-)
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#27 » 21. dec 2009, 00:30

marinus skrev:
Guruen skrev:Det tager kun totalt 3-4 minutter at lave brunede kartofler, så det er det absolut sidste man gør inden maden skal serveres.

det er her det hele går 'galt', det tager meget længere tid hvis man skal gøre det ordenligt ( læs : uden madkulør og sirup )

gør som Kimusan skriver, og bliv ved med at vende kartoflerne rundt i karamelmassen, for svag varme til de har fået den rigtige brune kulør og smag.

og lad så være med at bruge kartofler fra glas :-)

Nu må du altså lige tag og slappe lidt af. Der er INGEN facitliste i madlavning, der kan være uenighed og der kan være forskellige præferencer. Men du kan sagtens give udtryk for din holdning uden at skyde så voldsomt på et 3 år gammelt indlæg fra guruen.
Jeg bruger altid glaskartofler. Og stiller gerne op til en blindsmagning mellem pillede og glaskartofler. Jeg stiller en kasse øl på højkant på at du ikke kan smage forskel.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#28 » 21. dec 2009, 00:34

KimuSan^ skrev:
Guruen skrev:Jamen Kim

Det er jeg slet ikke i tvivl om :-) Jeg har bare en avartion mod mange af de erstatningsprodukter som drukner markedet, så for mig er det lidt helligbrøde at bruge den slags i noget så traditionsrigt som julemaden :D

Som skrevet i tråden, så er indlægget oprindelig fra 12 november 2005. Det er muligt du mener Guruen fusker med kvaliteten og springer over hvor gærdet er lavest osv. :P men jeg tror nu næppe han laver juleanden godt 1 måned før. Trods alt. :D

Anyway, så er det mig der står for julemenuen i år og den skal naturligvis helst sparke røv. Kunne du ikke lave et indlæg om de perfekte brunede kartofler for dummies på grill herinde? Så ville jeg, og sikkert andre, blive meget glad(e).
.../holmer

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#29 » 21. dec 2009, 01:02

morfmir skrev:Nu må du altså lige tag og slappe lidt af. Der er INGEN facitliste i madlavning, der kan være uenighed og der kan være forskellige præferencer. Men du kan sagtens give udtryk for din holdning uden at skyde så voldsomt på et 3 år gammelt indlæg fra guruen.
Jeg bruger altid glaskartofler. Og stiller gerne op til en blindsmagning mellem pillede og glaskartofler. Jeg stiller en kasse øl på højkant på at du ikke kan smage forskel.

/Thomas

Jeg tager ikke stilling til om noget er rigtigt eller forkert ( facitliste ), jeg skriver bare hvad jeg synes der er godt ( ordentligt ).

Det ændrer vel intet, at indlægget er tre år gammelt. Jeg læser Guruens svar som om han stadig anvender samme metode, og det er den jeg kommenterer.

Jeg har fået det indtryk at du ynder at lave mad fra bunden, og med de rigtige råvarer, jvf dit nylige indlæg i tråden om madkulør.
Men jeg tager måske fejl?
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#30 » 22. dec 2009, 12:48

Jeg er i de senere år begyndt, at bruge margarine i stedet for smør i sukker brunede kartofler.

Jeg lader aldrig kartoflerne blive kolde inden de kommer i "sukker lagen".
Det er min erfaring, at processen går meget nemmere på den måde, og selv om jeg bruger margarine, smager de lige så godt, som da jeg brugte smør, siger dem, der spiser dem sammen med mig :D

Med venlig hilsen

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#31 » 22. dec 2009, 13:28

bjærge skrev:Jeg er i de senere år begyndt, at bruge margarine i stedet for smør i sukker brunede kartofler.

Det er min erfaring, at processen går meget nemmere på den måde, og selv om jeg bruger margarine, smager de lige så godt, som da jeg brugte smør, siger dem, der spiser dem sammen med mig :D

Med venlig hilsen

Jeg har gennem tiden afprøvet mange metoder. kolde kartofler, lune kartofler, fugtige kartofler, smør, flydende margarine, alm. margarine, sirup, alm hvidt sukker, brun farin

Jeg har dog aldrig prøvet kartofler på glas, eller madkulør.
Kartoflerne skal jo ikke blot være brune. Nogle steder i landet kaldes de også sukkerkartofler eller søde kartofler ( det er ikke sweet potatoes ) :)

Jeg oplever ikke den store forskel, og vender altid tilbage til nedenstående metode, som jeg nu har brugt længe:

- smelt alm hvidt sukker ved jævn varme, pas på det ikke branker
- tilsæt en klat margarine, rør i massen til margarinen er smeltet
- kom de afkølede, tørre kartofler på panden
- skru lidt ned for varmen
- vend kartoflerne rundt i karamellen indtil de har fået den rigtige mørkebrune kulør
- tag panden fra varmen, men bliv ved med at vende rundt i kartoflerne et minut eller to, så karamellen bliver hængende på kartoflerne.

det slår aldrig fejl.
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#32 » 22. dec 2009, 13:55

marinus skrev:
bjærge skrev:Jeg er i de senere år begyndt, at bruge margarine i stedet for smør i sukker brunede kartofler.

Med venlig hilsen

Jeg har gennem tiden afprøvet mange metoder. kolde kartofler, lune kartofler, fugtige kartofler, smør, flydende margarine, alm. margarine, sirup, alm hvidt sukker, brun farin

Jeg har dog aldrig prøvet kartofler på glas, eller madkulør.
Kartoflerne skal jo ikke blot være brune. Nogle steder i landet kaldes de også sukkerkartofler eller søde kartofler ( det er ikke sweet potatoes ) :)

Jeg oplever ikke den store forskel, og vender altid tilbage til nedenstående metode, som jeg nu har brugt længe:

- smelt alm hvidt sukker ved jævn varme, pas på det ikke branker
- tilsæt en klat margarine, rør i massen til margarinen er smeltet
- kom de afkølede, tørre kartofler på panden
- skru lidt ned for varmen
- vend kartoflerne rundt i karamellen indtil de har fået den rigtige mørkebrune kulør
- tag panden fra varmen, men bliv ved med at vende rundt i kartoflerne et minut eller to, så karamellen bliver hængende på kartoflerne.

det slår aldrig fejl.

Jamen Marinus :D

Det lige præcis samme metode jeg bruger, men jeg oplever at det bedre hænger ved, hvis jeg bruger kartofler, der er rimelig lune. Altså ikke har ligget i eks køleskab.

Med venlig hilsen

behrens
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 24. dec 2009, 09:29

Guruen skrev:Andesteg m. æbler og svesker
...

Jeg har lige lavet en tidsplan ud fra opskriften:

15:00 : Start optænding
15:40 : Anden sættes i Grillen (forventet temp: 50)
16:40 : Tøm drypbakke og tilsæt flere kul
17:50 : And sættes i forvarmet ovn (forventet temp: 83)
18:20 : Udskære
18:30 : Spise

mvh Henrik

Brugeravatar

mgs
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 24. dec 2009, 10:41

så et program med den kære fru plum er det ikke det hun hedder. hun sagde 40 min pr kg and ved 165 grader er det ikke lige i overkanten hva siger i.

/morten

R7 multirøgeovn
baker kuglegril
weber go any wer
Performer touch n´go
hotwok
Primo Kamado Rund

hmm gasgrill er det ikke bare en stor grillpande he he

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#35 » 24. dec 2009, 10:54

Jeg ville sige det var lidt i underkanten?

En and på 3 kg skulle såledet være klar på 2 timer ved 165 grader?
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

novicen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#36 » 24. dec 2009, 11:01

Glædelig jul alle.

Jeg har 2 stk kalkuner a 3800 gram, der startes op kl 14 også til temp. på ca 83 grader i lår eller bryst.

Brunede kartofler: jeg bruger mørk rørsukker, med en klat smør og glas kartofler. De bliver fine for mig.
Med venlig hilsen

Svend

Spis aldrig mere end du kan løfte.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#37 » 24. dec 2009, 11:02

He he Svend....

"Spis aldrig mere end du kan løfte"...

Det er et godt huskeråd her i juletiden :tonbreu: :spiderman:
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

mgs
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#38 » 24. dec 2009, 11:30

ja jeg bruger også margarine og en lille smule vand. hvis de begynder at klumpe tricks jeg har fra en ven som er kok, og aspargeskartoffler. de der glas kartoffler, nej da troede jeg ikke jeg skulle læse nogen brugte herinde :mrgreen: :shock: :mrgreen:

men nu må jeg så også sige at hvide kartoffler og sovs er nok til mig de små brunede søde tingster kan jeg sagtens undvære

GOD JUL ALLE SAMMEN

/morten

R7 multirøgeovn
baker kuglegril
weber go any wer
Performer touch n´go
hotwok
Primo Kamado Rund

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#39 » 24. dec 2009, 11:33

He he

Væddemål eller ej,

Jeg synes nu de skal laves af en kogt aspargeskartoffel der har fået lov til at køle stille og roligt ned... Der er mere "bid" i en "rigtig kartoffel"...

Men jeg har tidligere selv brugt kartofler fra glas, og afhængig af hvad man måler det op imod kan man godt få gode resultater...
Meeeeen....
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

mgs
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#40 » 24. dec 2009, 11:48

nu har jeg tændt op i kamadoen til en and på 4 kg regner med at lade den ligge på ca 110 grader og så hæve temperaturen på et tidspunkt for at få sprødt skind.. men blev lidt i tvivl om man skulle starte på høje grader og så drossle ned på low slow
nogen meninger

/morten

R7 multirøgeovn
baker kuglegril
weber go any wer
Performer touch n´go
hotwok
Primo Kamado Rund

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#41 » 24. dec 2009, 16:38

Så er jeg i fuld gang med at lave anden, som beskrevet i tråden her. Efter 35 min. er temp. nået 32 grader. Glæder mig til at se den om 25 min., hvor der kommer lidt ekstra kul på. Jeg tager nogle billeder, som jeg smider herind en af de nærmeste dage.

Glædelig Jul alle sammen.

Venlig Hilsen
Silas
Senest rettet af DesrAw 24. dec 2009, 17:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#42 » 24. dec 2009, 16:41

Det lyder super Silas. Det glæder jeg mig til at se.

Også en glædelig jul til dig og familien.
.../holmer

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#43 » 24. dec 2009, 21:04

Så har jeg smagt verdens bedste and. Lavet af mig selv ;)

Lige efter anden kom på grillen:
Billede

Ville tage et billede men der var lidt for meget røg til at det blev godt :) :
Billede

Det endelige resultat:
Billede

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#44 » 28. dec 2009, 13:31

Den endelige tid på grillen var forresten 2t02m :) på dette tidspunkt var den 82 grader.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#45 » 28. dec 2009, 14:10

Wow den ser lækker ud... Super flot farve.

Kan du huske hvad anden vejede, og hvilken temperatur der var i grillen?
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#46 » 28. dec 2009, 17:35

DesrAw skrev:Lige efter anden kom på grillen:
Billede

Bugger ...han har meget rygetræ !!!
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

DesrAw
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#47 » 29. dec 2009, 12:29

Guruen skrev:Wow den ser lækker ud... Super flot farve.

Kan du huske hvad anden vejede, og hvilken temperatur der var i grillen?

Jeg fik at vide at anden vejede ca. 3500g. Tror dog mere at den vejede omkring 3300g, for der var ikke vildt meget kød. Derudover var det en fersk fransk landand.
Checkede ikke temp. i selve grillen. :(

Peterluno
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#48 » 10. okt 2010, 23:07

Hej.

Jeg har lige guffet i en and lavet med opskriften fra starten af indlæget :savl1: :savl1:
Det smager virkelig godt. Jeg glemte bare at tage billeder af det :shock: :shock:
Jeg har et spørgsmål ang. sovsen, som smagte kanon godt. Jeg havde lidt problemer med at få sovsen stiv nok. Jeg brugte skummetmælk som beskrevet, men jeg var bange for at komme for meget i, da det måske ville ødelægge smagen for meget. Er der nogle der ved hvor meget der skal i?

Venlig hilsen Peter.

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#49 » 11. okt 2010, 09:25

Wow den ser lækker ud!!! Jeg har til dato endnu ikke prøvet at lave and på grillen, så jeg må nok snart i gang!
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#50 » 11. okt 2010, 11:54

Sikker måde at lave brune kartofler.

I en alu form kommes brunfarin og lidt smør/margarine, kartoflerne fra glas eller selvlavede komme i , det hele sættes på indirekte i 15 minutter, det slår aldrig fejl, de bliver dejlig brune og søde, min nabo har noget inde i huset han kalder køkken, der har han prøvet opskriften i noget han kalder en gryde ? , det gik også godt sagde han, jeg vågede dog ikke at kikke end i det han kalte "køkken" !!! tror det er noget farligt noget ?
Mvh
Jesper
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"