Pulled Beef med tomatsalat og bagte kartofler

Vi hedder Johnny & Bettina. Det er os der i 2005 startede Grillguru.dk. Vi håber i kan bruge vores "grillerier" som inspiration...
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 18. maj 2008, 20:31

Billede

Pulled Beef.... Ja, det skulle absolut prøves. Så da vi fik leveret vores Dexter-ko for nogle måneder siden, blev der skåret nogle stykker af okseklumpen ud til pulled beef.

Billede

Desværre bestod vores stykke af 2 mindre stykker... Det så vi ikke før kødet var optøet.

Hvad gør man så?

Billede

Man binder det naturligvis op som en roastbeef.

Kødet blev krydret med Dizzy dust, Jamaican Firewalk og Dr. BBQ.

Kødet kom på grillen klokken 07.45 og blev lavet som low/slow ved 200 graders F (93,3 grader) i Kamadoen.

Når man laver kødet i denne specielle grill, skal man slet ikke kigge til kødet... Den holder temperaturen for dig uden du skal gøre noget som helst. Så vi fik besøgt familien og handlet ind mens maden blev grillet.

Det kræver altså gode nerver at forlade en grill med aftensmaden på...

Og nu til saucen:

Billede

Sådan laves Massachusetts City Allround BBQ-sauce.

Saucen der skal serveres iaften er en autentisk opskrift vi har lånt fra Lesley Pew i Massachusetts.

Til en stor portion bruges der (Vi lavede en halv portion)

2 store løg
4 spsk. smør eller plantemargarine
1-2 fed hvidløg (Vi bruger 2)
3 dl vand
4 dl ketchup (Beauvais er bedst)
4 spsk. citronsaft
4 spsk. vineddike
4 spsk. Worcestershire sauce
4 spsk. brun farin (med top)
2 tsk. Dijon sennep
1/2 tsk. stødt peber
1/2 tsk. paprika
1/4 tsk. cayenne peber
8-10 “dryp” tabasco

Saucen har vi tidligere brugt som marinade til spareribs.

Her på fotoet er løgene ved at være brunet af i smørret.

Billede

Tag gryden af komfuret og tilsæt alle ingredienserne.

Varm op igen og lad det koge i mindst en time, hvis den skal bruges som BBQ-sauce. En halv hvis den skal bruges til marinade.

Billede

Efter en times tid er saucen blevet godt tyk. Se bare på kanten af gryden hvor meget den er reduceret.

Billede

Tilbehøret idag er bl.a. en bagt kartoffel. Så der blev lige lavet lidt lækker hvidløgssmør med løvstikke, persille, rødløg og revet citronskal.

Billede

Og en omgang tomatsalat.

Billede

Klokken 19.12 var temperaturen nået til de 90 grader vi gik efter. Ca. 11 1/2 time fik kødet ialt.

Grillen blev hævet stille og roligt til 400F den sidste times tid...

Kartoflerne var forkogt i køkkenet, men fik ca. 1,5 time på grillen.

Billede

Uha vi er spændte på resultatet. Det dufter dejligt i hele køkkenet.

Billede

Stegen blev skåret i skiver, da den ikke havde samme mørhed som nakkefilet'en der nærmest falder fra hinanden.

Det tilskiver jeg at kødet oprindeligt var 2 stykker der blev bundet sammen. No problem. Smagen var ihvertfald tilstede.

Billede

Min tallerken bestod af 2 slags: Skiver af kødet og så en masse der blev hakket og blandet med bbq-saucen og friskhakket persille.

DET VAR GODT!!!

Men jeg vil afslutningsvis sige, at pulled pork efter min mening er langt bedre end pulled beef... Men det er 2 helt forskellige ting.

BBQ-saucen er bare vanvittig god... Og det at den kan bruges til både marinade og som serverings-sauce er et stort plus...

Nu skal der spises lidt vandmelon for at slukke den brændende fornemmelse i munden efter de lækre krydderier... Det var nemlig ikke for børn...
Senest rettet af Guruen 18. maj 2008, 20:39, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 18. maj 2008, 20:38

wow .... MMMMM pulled beef

tror måske dexter, som er så fedtfattig, måske skal have det på en anden måde...
sandsynligvis lav varme i længere tid, uden man går så meget efter temparaturen.
Kamado på ca 100 i 9 til 12 timer, uden at man hæver temp til sidst kunne være
værd at prøve, efter din beskrivelse her.. plus man ikke behøver nå en bestemt
sluttemp....

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 18. maj 2008, 20:40

Ja, der er jo næsten ingen fedt i Dexter-kødet. Men slagteren (PB) og undertegnede synes det var synd og skam at hakke dette stykke kød til fars...

helsinghof
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 20. maj 2008, 15:31

Nu har jeg prøvet at lave saucen som du beskriver. Og hold da op den er god!! Jeg lavede også en halv portion, men efter smagsprøver løbende, så er der kun ca. en kaffekop-fuld tilbage... Bruger det til min PP i aften. Måske skulle jeg lave lidt mere

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#5 » 20. maj 2008, 15:56

Ja, denne sauce er helt fantastisk...!

Prøvede den igår ovenpå en hakkebøf... Nam nam siger jeg bare...

Brugeravatar

Hr. Walther
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Pulled Beef med tomatsalat og bagte kartofler

Indlæg#6 » 20. apr 2009, 20:18

My God en god hjemmeside!

Jeg er ny her på siden, og jeg må endvidere også indrømme, at jeg stadig er grøn i faget.

Pulled Beef fangede virkelig min opmærksomhed, og jeg har derfor planer om at lave det næstegang muligheden forekommer.

Jeg har derfor et spørgsmål angående kødet til PB. Det er sådan at vi har en Boston steg på 1600 gram - Kan den bruges og hvor lang tid vil det ca. skulle have?

Hvis ikke, hvad skal jeg så bruge i stedet?

På forhånd tak!
The path I walk I walk in with my own resolve

Brugeravatar

nexuzz
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 20. apr 2009, 20:22

nu dette emne er fremme, vil jeg gerne benytte lejligheden til at rose den bbq sauce der (igen) den er i verdensklasse !
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 20. apr 2009, 21:30

Hr. Walther skrev:My God en god hjemmeside!

Jeg er ny her på siden, og jeg må endvidere også indrømme, at jeg stadig er grøn i faget.

Pulled Beef fangede virkelig min opmærksomhed, og jeg har derfor planer om at lave det næstegang muligheden forekommer.

Jeg har derfor et spørgsmål angående kødet til PB. Det er sådan at vi har en Boston steg på 1600 gram - Kan den bruges og hvor lang tid vil det ca. skulle have?

Hvis ikke, hvad skal jeg så bruge i stedet?

På forhånd tak!

Hej Hr. Walther og velkommen til grillguru.

Jeg er ikke lige klar over hvad en Boston steg er, men jeg ved at de meget dygtige slagtere herinde anbefaler tykkam da der er en god fedtmamorering der sikrer at kødet ikke tørrer ud.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 21. apr 2009, 17:10

Hej

En bostonsteg er en steg lavet af oksetykkam dækket af bacon. Så svaret om det kan bruges til Pulled beef er et klart ja. Det er faktisk det bedste stykke du kan få til netop det. Du kan sagtens lade baconen blive på stegen det skader ikke smagen.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Hr. Walther
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 22. apr 2009, 22:56

Super! Så skal det da helt klart prøves her i den nærmeste fremtid.

Og I skal have mange tak for hjælpen :D
The path I walk I walk in with my own resolve

Toke
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 18. jan 2013, 16:09

Hej, er der nogle der har erfaringer med hvor længe bbq saucen kan holde sig. Kan man lave den 1-2 dage i forvejen.

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 18. jan 2013, 16:15

Toke skrev:Hej, er der nogle der har erfaringer med hvor længe bbq saucen kan holde sig. Kan man lave den 1-2 dage i forvejen.

Vi har ofte vores hjemmelavede BBQ saucer stående i nogle uger uden problemer... Sørg for at glasset du opbevarer i er skoldet og evt. skyldet med Atamon (plejer jeg at gøre) så er det intet problem... Og 1-2 dage skal du ikke være nervøs for :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Toke
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 18. jan 2013, 16:22

Super, tak for det. Så vil jeg smutte i køkkenet :-)

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 19. jan 2013, 11:23

Guruen skrev:[b]Men jeg vil afslutningsvis sige, at pulled pork efter min mening er langt bedre end pulled beef... Men det er 2 helt forskellige ting. ...
Ja - det er netop helt forskelligt.

Men forskellen ligger også hvor man måske ikke lige har focus.

Et slagtedyr, okse, gris eller andet, har jo forskellig muskulatur rundt i kroppen.

Det er efter min bedste mening ret afgørende hvilken muskelstruktur kødet til Pulled har.

Som jeg opfatter Pulled steg, så er det en steg hvor kødet har en ret grov struktur, altså med ret grove muskelfibre.
Dette kød er også typisk det kød som er mindre mørt/kræver længere tilberedningstid.
Allerbedst er kødet som tillige har lidt fedtmarmorering eller fedtlag imellem muskulaturen.

Okseklumpen er ret fin i muskulaturen, og har en mørhed imellem mør gullasch og steaks.
Altså er den sikkert 'lidt for god' til Pulled Beef. Tillige er der intet fedt inde i kødet.

Havde nogen forud spurgt om jeg mente det kunne bruges her, havde jeg sikkert svaret at det nok ville blive lidt tørt, og at det ikke ville kunne 'trækkes' ret let.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 19. jan 2013, 13:24

PB Helsinge skrev:
Guruen skrev:[b]Men jeg vil afslutningsvis sige, at pulled pork efter min mening er langt bedre end pulled beef... Men det er 2 helt forskellige ting. ...
Ja - det er netop helt forskelligt.

Men forskellen ligger også hvor man måske ikke lige har focus.

Et slagtedyr, okse, gris eller andet, har jo forskellig muskulatur rundt i kroppen.

Det er efter min bedste mening ret afgørende hvilken muskelstruktur kødet til Pulled har.

Som jeg opfatter Pulled steg, så er det en steg hvor kødet har en ret grov struktur, altså med ret grove muskelfibre.
Dette kød er også typisk det kød som er mindre mørt/kræver længere tilberedningstid.
Allerbedst er kødet som tillige har lidt fedtmarmorering eller fedtlag imellem muskulaturen.

Okseklumpen er ret fin i muskulaturen, og har en mørhed imellem mør gullasch og steaks.
Altså er den sikkert 'lidt for god' til Pulled Beef. Tillige er der intet fedt inde i kødet.

Havde nogen forud spurgt om jeg mente det kunne bruges her, havde jeg sikkert svaret at det nok ville blive lidt tørt, og at det ikke ville kunne 'trækkes' ret let.

Jeg har tidligere lavet pulled beef og der har jeg brugt oksetyksteg, der ikke blev pudset af for at beholde fedtet.
viewtopic.php?f=43&t=23708

.
Torp Hedehusene

perpost
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 18. mar 2013, 23:13

når man nu ikke har sådan en grill, kan man så lave dette i en ovn, og hvor lang tid skal den eventuelt have??

Det ser jo for vildt lækkert ud, det bliver jeg nødt til at prøve :D

perpost
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 18. mar 2013, 23:17

og så lige, det hvidløgssmør, er det rigtig hvidløgsmør blanding med de ingredienser og hvor meget smør ca??
er rimelig ny i dette univers, kan dog godt lave mad :)

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#18 » 19. mar 2013, 08:55

Undskyld.
Jeg kan desværre ikke finde mine notater fra 2008. Jeg må have forlagt dem...

Men vi køber ALDRIG hvidløgssmør. Lurpak smør med frisk hvidløg, krydderurter og revet citronskal er super godt...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

perpost
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 1. apr 2013, 23:34

fra 2008, ja det havde jeg da ikke lige set :)

tænker at jeg vil lave det i ovnen, da jeg ikke har sådan en grill, men det kan man vel også

kan man ikke smide sådan en steg i en stegeso, og så hælde noget fond ved,
så den ikke bliver så sort, eller det er måske meningen?

fadbamsendk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 31. jul 2016, 20:09

der skrives at der skal hvidløg i, mit spørgsmål er bare
hele i eller skal de presses ??

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 31. jul 2016, 22:30

fadbamsendk skrev:der skrives at der skal hvidløg i, mit spørgsmål er bare
hele i eller skal de presses ??

Jeg vil tro at de fleste vil foretrække presset hvidløg i deres hvidløgssmør... ;-)
Where there's smoke... There's laughter.

fadbamsendk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 1. aug 2016, 15:15

det er jo ikke hvidløgssmørret det er da logisk

det er bbq marianden øverst i tråden

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 1. aug 2016, 15:39

fadbamsendk skrev:det er jo ikke hvidløgssmørret det er da logisk

det er bbq marianden øverst i tråden

Mon ikke også det er revet, presset eller hakket.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"