donjensen skrev:Kom lige i tanke om den marinade, og har i dag sat i gang ribs og revelsben i den. MUMS den er god, jeg har lavet den engang før og kan varmt anbefale den!
peb skrev:Hej
Kan ikke finde coleman ægte mayonnaise nogen steder???
Hvor kan jeg købe den...
Elller kan jeg bruge Hellmans ???????
Peter
peb skrev:Hej
Kan ikke finde coleman ægte mayonnaise nogen steder???
Hvor kan jeg købe den...
Elller kan jeg bruge Hellmans ???????
Peter
Guruen skrev:...
Grillen startes med almindelig indirekte grillning.
Kom en håndfuld hicory på kullene i hver side, og læg låget på.
Luk bundspjældet 50%, og toppen 75%.
Så starter grillen med at være omkring 200 grader, men den falder hurtigt til 140-160 grader.
Det tjekkes ved at stikke stegetermometret ned gennem spjældet i låget.
Hvert 20. minut åbnes låget og dine spareribs sprøjtes med æblecider eddiken.
Efter ca. 2,5 time er dine spareribs færdige.
....
akadna skrev:hvordan ved i om jeres ben har fået nok ?
akadna skrev:Guruen skrev:...
Så starter grillen med at være omkring 200 grader, men den falder hurtigt til 140-160 grader.
....
Jeg prøvede denne opskrift i går (lørdag) og må sq sige at det blev lækkert ! Men jeg blev (desværre?) nød til at tage mine ben af efter 2 timer, da de begyndte at blive for sorte. Jeg kørte med indirekte hele vejen og temperaturen lå meget stabilt på 150c hele vejen igennem. De sad i min nyindkøbte Weber Rib-holder
Kan jeg have gjort noget forkert eller skulle jeg havde taget dem af før ? Jeg fulgte opskriften til punkt og prikke og ville gerne have givet dem 2½ time, "for det gør Guruen jo", men så havde de været helt uspiselige. Der var nogle stykker af dem som var pænt sorte/"sprøde". Ved ca 1½-145min havde de en perfekt gylden og flot farve (blev helt stolt), hvordan ved i om jeres ben har fået nok ?
Mvh
Dan
Xang72 skrev:BBQ som ammerikanerne kalsed det er ved 105-115 g, så dine 150 er i overkanten.
Mon ikke de er vlevet "sprøde" pga stråle varme, selv om du har haft den på indirekte, jeg gætter på at den side der har fået for meget har vendt over mod dine briketter.
Guruen skrev:En anden beskeden detalje er, at der bruges en keramisk grill. Den er med til at holde på fugtigheden....
o0frankie0o skrev:Jeg bruger kun kul i den ene side af grillen, og de bliver helt perfekte.
Ellers brug en smokenator den er helt idel til formålet
o0frankie0o skrev:ca 140 grader i ca 3.5 - 4 timer.
Men husk at marinaden først skal på når de næste er færdige (jeg gjorde det ca 45 min før)
ellers kan de blive sorte og det smager ikke så godt.
grunden til de sorte er sukkeret i marinaden.
De er færdige når en tandstikker næsten falder igennem kødet
Morten møl skrev:Hejsa
Nu har jeg læst så meget om de her Spareribs, at nu vil jeg prøve det. har lige købt
10 kg. men hvor kan jeg købe Worcestershire sauce ??
Morten møl skrev:Hejsa
Nu har jeg læst så meget om de her Spareribs, at nu vil jeg prøve det. har lige købt
annegrethe skrev:Morten møl skrev:Hejsa
Engelsk sauce er det samme bare en dansk udgave
bassodk skrev:vækker lige liv i denne tråd igen og har et hurtigt spørgsmål. Er dette stadig opskrift nr 1 = den bedste på cole slaw eller er der sket nye opdagelser hvis man sige det sådan.
Har tidligere lavet den og er ikke i tvivl om at den er god, men har ikke noget imod at prøve noget nyt. Vi bliver snart 6 mandfolk der elsker svin (PP) så tilbehøret skal også være i orden. Man starter jo altid med inspiration her fra siden.
Opskriften klippet fra side 1:
Du skal bruge:
1 lille hvidkålshoved
4-6 gulerødder
Marinade:
2 spsk. Honning dijonsennep
1 dl æblecidereddike
3 tsk sellerisalt
2 spsk. sukker
1 tsk. Stødt spidskommen
friskkværnet peber
Coleslaw dressing:
2 dl creme fraiche 18%
2½ dl Colemanns ægte mayonaise
salt og peber
sukker efter behag (Vi bruger 3 tsk)
MrJones skrev:Hej alle
Jeg vil lave denne opskrift på søndag til SuperBowl
Jeg har dog lige to spørgsmål..
Vender I ribsne engang imellem?
Tager I dem op, når der skal sprøjtes eddike på?
// MrJones
jaknil skrev:1) Nej
2) Nej
MrJones skrev:jaknil skrev:1) Nej
2) Nej
Ok, tak for svaret.
Jeg har været nede ved vores lokale slagter og de eneste kamben han havde var, 2 stk på 400gram..
Nu sidder jeg så med det spørgsmål, hvor lang tid skal de så have? De skal vel stadig trække sig 1 cm tilbage på benene?
Torp Hedehusene skrev:Hvis du læser det første indlæg i denne tråd burde du få svar på alle dine spørgsmål.
.
MrJones skrev:Torp Hedehusene skrev:Hvis du læser det første indlæg i denne tråd burde du få svar på alle dine spørgsmål.
.
Hvorfor svare du overhovedet?
Jeg har læst at hans ribs skulle have 2,5 time, men de vejede så 1 kg pr stk. Mine ribs er jo et par splejsede på 400 gram pr stk...
Torp Hedehusene skrev:De skal have det samme, da benene "suger" meget af varmen.
.
MrJones skrev:Torp Hedehusene skrev:De skal have det samme, da benene "suger" meget af varmen.
.
Ok, takJeg er jo stadig lidt grøn når det kommer til grillning, men det kommer vel med tiden.
Bredal skrev:Hver dag er en "undskyldning" for at lave ribs![]()
Guruen skrev:Spareribs med fabelagtig hjemmelavet coleslaw-salat
Spareribs. Kongen over alle grillopskrifter. Man kan simpelthen ikke få bedre smagsoplevelse.
- Og når vores tilbehør så lykkes så godt som det gjorde idag med hjemmelavet Coleslaw-salat, så kan man nærmest høre fuglene synge...
SÅDAN GRILLES DE PERFEKTE SPARERIBS
Meget af hemmeligheden ligger i at skaffe nogle ordentlige ben. Kamben er en god ide, og det gør absolut heller ikke noget at slagteren har ladet noget kød sidde tilbage
De bliver tit griske i sommer-halvåret, men heldigvis findes der også slagtere der lader kødet sidde.
Som nu her. Vores ben har kostet 39,- pr. 1/2 kg. De vejede 1 kg stykket. Men 2 voksne mennesker kunne kun spise 1 1/2 ben tilsammen. Men de var også meget kødfyldte.
Vend benene om, så kødsiden ligger nederst. Hen over benene ligger der en hinde, som vi ALTID fjerner. Ellers bliver det en sej fornøjelse. Dette er en fejl mange begår.
Den fjernes nemmest med en skruetrækker.
Kan vi ikke hurtigt blive enige om at sådan en fætter ikke skal spises?
Opskriften på spareribs marinaden er meget enkel. Bliv nu ikke skræmt at mængden af ingredienser.
Du skal bruge:
2 store løg
4 spsk. smør eller plantemargarine
1-2 fed hvidløg (Vi bruger 2)
3 dl vand
4 dl ketchup (Beauvais er bedst)
4 spsk. citronsaft
4 spsk. vineddike
4 spsk. Worcestershire sauce
4 spsk. brun farin (med top)
2 tsk. Dijon sennep
1/2 tsk. stødt peber
1/2 tsk. paprika
1/4 tsk. cayenne peber
8-10 “dryp” tabasco
Start med at komme de 4 spsk smør i en gryde og smelt det.
Brun derefter de grovhakkede løg og hvidløget.
Tilsæt ketchup og vandet, og tag derefter gryden af varmen.
Kom derefter alle de andre ingredienser i gryden og rør godt rundt.
Kog derefter marinaden ved mellem varme på komfuret i mindst 20 minutter. Den må ikke buldre-koge, men må omvendt godt boble lidt.
Kom dine spareribs op i et stort fad, og hæld den varme marinade over direkte fra gryden.
Dæk fadet øjeblikkeligt med staniol, og tryk det godt sammen rundt i kanterne af fadet.
Stil det i køleskabet og lad det stå i mindst 5-6 timer. Natten over er også fint.
Husk blot at vende benene engang imellem, og mindst 1 gang.
Byg dig en spareribs-æblecidereddike-forstøver.
Spareribs skal forstøves under grillningen med æblecider eddike. Det giver en vanvittig god smag.
Tag toppen fra en blomsterforstøver og kom den i flasken med æblecider-eddike. Smart, ik?
Tag en skål og kom 2-3 store håndfulde hicory eller andet røg-træ i. Tilsæt vand til kanten, og lad det ligge i mindst 1/2 time.
Hæld vandet fra inden det tages med ud til grillen.
Er det ikke bare et smukt syn?
Sådan laves Webergurus fabelagtige coleslaw-salat
Coleslaw. Så enkel en opskrift, og så svær at lave selv.
Vi har prøvet mange gange, men det har aldrig lykkes. Og supermarkedets coleslaw er enten for sur eller for sød - eller også smager den bare grimt og kunstigt.
Vi har nu kæmpet os frem til en opskrift der virker. Den består af 2-3 coleslaw opskrifter, som er mikset sammen. Og det virker perfekt.
Du skal bruge:
1 lille hvidkålshoved
4-6 gulerødder
Marinade:
2 spsk. Honning dijonsennep
1 dl æblecidereddike
3 tsk sellerisalt
2 spsk. sukker
1 tsk. Stødt spidskommen
friskkværnet peber
Coleslaw dressing:
2 dl creme fraiche 18%
2½ dl Colemanns ægte mayonaise
salt og peber
sukker efter behag (Vi bruger 3 tsk).
Snit hvidkålen meget fint i ikke alt for store strimler.
Riv gulerødderne groft på rivejernet.
Bland kål og gulerod sammen.
Rør marinaden sammen og tilsæt marinaden til kål og gulerødder.
Lad det trække i min. 30 min. I køleskabet
Vend tit rundt i blandingen.
Rør coleslaw-dressingen sammen af de nævnte ingredienser.
(smagen skal ligge på den søde side)
Lav gerne marinade og dressing dagen før. Det bliver den kun bedre af, men bland den ikke sammen med kålen!!!
Frahæld marinaden fra kålblandingen. Klem marinaden ud af blandingen med fingrene. Ellers bliver den for sur.
Kom kålblandingen i coleslaw dressingen og vend det hel rundt, minutter før serveringen
Pynt med finthakket bredbladet persille.
Det smager ikke mindre end fantastisk. Det er nemt, billigt og ser hamrende godt ud.
Her er dagens menu så.
Det ser simpelt ud, men du bliver stop-mæt.
Og det smager bare så fuglene synger.
Og prøv lige at se kødet. Det er saftigt, og falder næsten selv af benene.
Nøj, dette er altså det allerbedste vi kan fremtrylle på grillen.
Det kan ikke overgås (tro os, vi har forsøgt...).
Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster