Øllebrød - hjemmelavet efter Mormors luksusmetode...

Vi hedder Johnny & Bettina. Det er os der i 2005 startede Grillguru.dk. Vi håber i kan bruge vores "grillerier" som inspiration...
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 13. mar 2011, 11:56

Billede

Der er ikke noget så Dansk, som en god omgang hjemmelavet øllebrød. Ikke noget pulver-pjat, men lavet helt fra bunden... Jeg videregiver her min Mormors opskrift på ÆGTE DANSK ØLLEBRØD.

Billede

Det mørke kernefrie rugbrød kommes i en foodprocessor og kødes til ukendelighed.
(Denne process erstatter den gamle måde med at lægge brødet i blød natten over).

Vi bruger en pakke mørkt rugbrød til 4,95 fra Fakta.

Billede

Øllebrød består primært af 2 ting. Øl og brød.

Og øllet er super vigtigt. Den mest optimale smag opnås ved at bruge 1 flaske Kongens bryg (hvidtøl) og 1 Elefantøl (giver en ekstra god smag).

Billede

Øllet tilsættes brødet mens det køres i food-processoren. Begge flasker til 500 gram brød.

Billede

Efter 2-3 minutter i foodprocessoren hældes øllebrøden over i en gryde og varmes igennem ved svag varme. Det må endelig ikke koge med bobler. Der tilsættes 50 gram sukker til 500 gram brød.

2 tsk citronsaft er ekstremt vigtigt for at opnå den helt rigtige smag.

Billede

Én af ølflaskerne fyldes med vand som tilsættes løbende igennem de 30 minutter øllebrøden står og "små-simrer".

Billede

Øllebrøden er færdig efter 30 minutter, og konsistensen skal være så den trækker "gardiner", og omvendt må den ikke være for tyk...

Billede

Øllebrøden serveres varm og vi bruger en 50/50 blanding af fløde og letmælk. Det giver efter vores mening den bedste smag.

I mangel af en citron i skiver blev der brugt en limefrugt. Og det gjorde bestemt ikke øllebrøden dårligere.

Hvad andet er der at sige, end: Skål! - For en god gammeldaws dansk ret.

Ps. Smid endelig en kommentar om jeres syn på øllebrød.
- Her i huset kan Fr. Guru nemlig ikke udstå øllebrød. Mens lille Josefine lapper det i sig sammen med far...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Øllebrød - luksusmetoden...

Indlæg#2 » 13. mar 2011, 12:04

Hvad skal man sige andet end: Hold da kaje hvor ser det godt ud. Øllebrød blev opfundet for at få brugt resterne af rugbrødet, og var for fattigrøve - det der er jo nærmest gourmet..... .1%¤
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Øllebrød - hjemmelavet efter Mormors luksusmetode...

Indlæg#3 » 13. mar 2011, 12:35

Øllebrød er en herlig spise, og når der både er elephant og KB i, kan det ikke gå helt galt.
Smart tilberedning med foodprocessoren.

Der findes også noget der hedder Norsk Øllebrød, men det er en helt anden snak: http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/p0040115.html
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 13. mar 2011, 12:48

Hej Carl

Du har fuldstændig ret... Øllebrød kan være en gourmet-oplevelse.

På nettet har jeg klippet dette afsnit ud om øllebrød (kilde: Kristeligt dagblad):

"I flere årtier spiste jeg ikke øllebrød. Men for halvanden år siden forærede madentusiasten Claus Meyer mig kogebogen ”Noma. Nordisk mad” (Politikens forlag). I den har Claus’ partner René Redepzi en opskrift på øllebrød, som han var overbevist om ville ændre mit syn på denne gamle, danske ret. Og han havde ret! Jeg oplevede en øllebrøds-revolution. Eller sagt på en anden måde: Jeg så pludselig lyset i øllebrøden takket været Meyers kælne ord og Redepzis opskrift. Man skal give de retter, som man ikke kan lide, en chance. Det kan være, at de har været tilberedt helt forkert og pludselig blusser til live igen for en, når de serveres på en ny og overraskende måde. "
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 13. mar 2011, 14:59

Kære Guru! Jeg er glad for, at du kalder øllebrøden mormors opskrift og ikke "farmors" :-D Det minder mig om min barndom, og derfor kan jeg ganske enkelt ikke fordrage øllebrød :lol: Men jeg husker, at mine drenge som små elskede det. Men jeg tror nu heller ikke, at der var helt så megen øl i den min mor lavede (kommer fra et præstehjem i Jylland :-) )

Men sjovt at få nogle af de gamle danske retter frem igen.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

rosqvist45
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 13. mar 2011, 15:21

troet slet ikke at man spiste det mere det er godt nok længe siden jeg har fået det, men tror at jeg efter at have læst dette indlæg vil prøve igen

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 13. mar 2011, 17:26

Jeg kan bedst lide øl for sig, og brød for sig, ;-) .
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

jgh
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 13. mar 2011, 17:49

Husker det kun fra barndommen, hvor det var farmor der lavede øllebrød.
Har desværre ikke fået det siden, men husker det som en dejlig spise.

Pas nu på ikke at overbelaste din foodprocessor ;-) ,jeg mener 2 dage i træk, efter 8 md i skabet :lol: :lol:
Hilsen Jan

KCBS certified BBQ judge
3 x Primo kamado - 2 x Outdoorchef - 1 x BGE - og en del andre i laden :)

www.JRgrillcatering.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 13. mar 2011, 17:56

...Det er korrekt at den kun har været brugt til coleslaw-maskine...

Men nu kan den også bruges som øllebrødsmaskine.

Så mon ikke den bliver brugt lidt mere i 2011???
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#10 » 13. mar 2011, 17:59

rosqvist45 skrev:troet slet ikke at man spiste det mere det er godt nok længe siden jeg har fået det, men tror at jeg efter at have læst dette indlæg vil prøve igen

Uha... Dengang jeg studerede og var flyttet hjemmefra, så købte jeg rugbrød i Superbrugsen i Gilleleje der kun havde 1 dags holdbarhed tilbage. Det lå i en indkøbsvogn og var sat ned til næsten ingen pris.

Hjem og koge øllebrød (og øl havde man jo altid - man var jo flyttet hjemmefra). Den nedkølede øllebrød røg i portionsposer og ned i fryseren. Nem og utrolig billig mad. - Og et godt alternativ til pasta med ketchup....

Burde man skrive en kogebog for studerende?
KCBS certified BBQ judge

Poulharbo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 13. mar 2011, 18:37

Konen herhjemme ELSKER øllebrød! Især hvis der bliver proppet en masse rosiner i :-?

Hun er dog rigtig flink til kun at lave det, når jeg er på arbejde! Det er bestemt ikke min kop the [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 13. mar 2011, 19:20

ok øllebrød er nok en af de ting der ikke har været på menuen her i huset i aaaaaaaaaaaaaaalllllllll for lang tid.
får lyst til at lave det her en af dagene - fløde - mælk 50 / 50 jamen jeg husker at vi fik det med flødeskum eller bare mælk

men det er altså en som Guru skriver hurtig - mættende og dejlig ret ( det nok mest hans studie tid jeg tænker på her ) :-D
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Brugeravatar

Stig-TBSgrillshop
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 13. mar 2011, 19:23

hmmm kunne da godt være at man skulle vove sig til at prøve efter dette indlæg har gået uden om denne ret i mange år
Men ser sgu godt ud Guru .1%¤ .1%¤ .1%¤
Stig Jensen

http://www.tbsgrillshop.dk

Primo Oval XL - Primo Kamado Rund - Outdoorchef 58cm Gaskuglegrill Indbygget

Hanne Sørensen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 13. mar 2011, 20:29

Uuummmm jeg lavede øllebrød i går og vi fik det til morgenmad i dag :P Det er rigtigt dejligt :savl1: Vi elsker det [smilie=bluecolorz5_pdt_18.gif]

Xenia
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 13. mar 2011, 20:38

herhjemme for vi det relativt ofte i perioder - med æggesnaps og flødeskum på.

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 14. mar 2011, 03:26

Rugbrød er svært at opdrive i Australien (nærmeste sted er ca 50 km væk), så de rugbrød jeg selv bager udnyttes til den allersidste krumme.
Alt overskydende eller tørt rugbrød kommes i fryseren i poser a ca 500g.

Det meste ender en tur i blenderen og bliver til ymerdrys (faktisk til tykmælk-drys) og tilskud til et nyt rugbrød, mens resten forvandles til øllebrød, efter "lagt-i-blød"-metoden, og spædet op med pilsner (hvidtøl eksisterer desværre ikke hernede).
Men "mormor"-metoden skal helt sikkert prøves næste gang, måske mørk øl ala påskebryg kan anvendes i stedet.

Jeg er fuldt ud enig i at citronsaften er vigtig, faktisk synes jeg personligt at den er mere vigtig en brugen af øl - men det er jo en smagssag.
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 14. mar 2011, 14:24

Her spiser vi også øllebrød ind i mellem.
For især jeg synes det er en herlig spise, og Husbond spiser, hvad der bliver sat på bordet :lol:
Jeg gemmer altid endeskiverne på mine rugbrød i fryseren, og når der er nok, står den på øllebrød.
Men jeg har aldrig prøvet at bruge foodprocesseren til at hakke brødet i småstykker.
Nej jeg bruger den gammeldagsmåde at lægge dem i blød i vand om aftenen.
Men det skal der da lige laves lidt om på .1%¤
Jeg kommer også lidt frisk revet ingefær i :-D

mor35
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 14. mar 2011, 19:15

Uhhmm jeg elsker øllebrød !!

MEN !!! jeg vil ikke have det blendet, kan bedst lide det med lidt klumper i, men det er jo en smagssag.

Og så har jeg altid hjemme fra spist øllebrød med æggesnaps på.....til stor forundring for tilløberne i familien, men de giver mig ret nu, de synes også det smager godt.

Æggesnaps og iskold flødeskum smager faktisk også hamrende godt sammen ovenpå :savl1:

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#19 » 14. mar 2011, 21:39

tilslutter mig den med BÅDE æggesnaps og flødeskum, det er altså en herlig spise

min studieveninde fra Møn var af og til med mig hjemme for at blive "mødret", så ringede hun til min mor i forvejen og bestilte sine livretter: øllebrød og kiksekage

mvh Karen

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#20 » 22. aug 2015, 08:25

Mmmmmm....
Så er der lavet en omgang gammeldaws øllebrød efter min mormors opskrift.
Denne gang en stor portion, så der skulle bruges:
1 helt groft rugbrød, 2 kb hvidtøl og 1 guldøl...

Det er altså en opskrift der holder.

God solid morgenmad...
KCBS certified BBQ judge

HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 22. aug 2015, 20:00

Ej altså, nu har jeg siden i onsdags haft den vildeste lyst til øllebrød, og så dukker den her tråd op! :shock:

Min trang opstod af min datters fødselsdag i onsdags, da jeg kom i tanke om at få timer efter hun var født (for 22 år siden), fik jeg serveret den skønneste øllebrød på fødselsstiftelsen :savl2:

Nu MÅ jeg snart have lavet det...
Mvh

-Helle

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#22 » 22. aug 2015, 21:42

Næ, hver ting til sin tid.

Jeg foretrækker en håndmad og en god mørk øl til. I øvrigt er det en synd af de større at lave rugbrød uden kerner :P
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 28. aug 2015, 18:03

Sjovt at se en gammel tråd om en gammelt ret. Her hjemme er det min kone der står for rugbrødsbagningen og ofte ender de tørre skorper som morgenmad til den ældste af mine 2 drenge (13 år), iflg. ham er det tæt på at være den ultimative morgenmad.
Hos os kommer rugbrødsresterne i en gryde om aftenen med enten vand eller øl (afhængig af faderens tørst ;-) ) næste morgen koges den op i et par minutter og så får den 30 sek med Bamixen.
Min kones rugbrød er ca. 40% rugkerner og det giver selvsagt en lidt mere rustik øllebrød, men den kan godt blendes ud hvis den har stået i bløde natten over.

NB Limfjordsporter i øllebrød er ret godt - om end lidt voldsomt...
Where there's smoke... There's laughter.

LarsE
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#24 » 28. aug 2015, 18:58

Limfjordsporter i øllebrød... :shock: Hillemænd :-)
Med venlig hilsen

LarsE

------
Weber Genesis Silver B, Weber Smokey Joe, Primo Oval XL, Auplex Mini og Kamado Joe Classic

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#25 » 28. aug 2015, 19:16

LarsE skrev:Limfjordsporter i øllebrød... :shock: Hillemænd :-)

Limfjordsporter er bare god, kom også en dygtig sjat i når du bager rugbrød. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

bajads
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#26 » 10. sep 2015, 11:11

Bruger Brun Farin i stedet for sukker....

Når det er færdigtilberedt pisker jeg 2 æggeblommer med sukker i en skål og "pisker/rører" øllebrødet i for at legere det - mums......

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#27 » 23. sep 2016, 10:48

Så genopliver vi lige denne tråd.

Har lige fået fingrene i en brugt KitchenAid foodprocessor - primært med tanke på pølseproduktion, men tænkte den måtte kunne gøre andre ting nemmere. Så hvad er bedre end at søge sit favorit danske mad-site igennem efter foodprocessor referencer og tips ? :-)

Øllebrøden er det første der er blevet testet - vi laver det ret ofte til morgenmad, og det plejer at fungere fint med et par timer eller 3 aftenen før på lavt blus (1000g rugbrød uden kerner, 1 liter øl af eget valg, 300g sukker, vand til "det passer", citronsaft), og derefter en ordentlig omgang med stavblenderen.
Om morgen varmes en passende portion op i mikrobølgeovnen, og den får så en ekstra gang med stavblenderen - serveres blot med mælk og evt. sukker hvis den trænger)

I går skulle foodprocessor-metoden så afprøves. Jeg var lidt skuffet over konsistensen direkte ud af foodprocessoren, og selv efter et par timer i gryden var konsistensen ikke helt blød - så den fik lov at stå på lavt blus indtil sengetid (4 timer).
Efter morgenopvarmningen og blendningen var resultatet dog perfekt - og alle i familien mente at netop denne øllebrød havde en meget bedre konsistens end sædvanligt - stor ros :-)

Så hermed er foodprocessoren kommet i brug .. dejligt.

Her til morgen har den så været i brug til æltning - hvorfor ikke ? pizzadejhttp://www.seriouseats.com/recipes/2012/07/basic-new-york-style-pizza-dough.html og til chia stykker fra http://www.bagekurset.dk/kurser/11-bagebogen-fra-bagekurset/

Det er imponerede så hurtigt foodprocessoren kan danne gluten netværk - ælter under et minut.

Måske kommer der billeder af resultatet senere, hvis den sultne husker det :-9

Andre der har tips - så kom frisk!

God weekend,

/Jakob

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#28 » 25. feb 2017, 09:03

Så blev der endnu engang lavet en stor portion øllebrød..,

Dennegang krydret med en dejlig FF'er...

Er Øllebrød noget for dig?

Tør du smage efter denne opskrift?
Vedhæftede filer
IMG_9254.JPG
IMG_9249.JPG
IMG_9253.JPG
IMG_9245.JPG
IMG_9244.JPG
IMG_9239.JPG
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#29 » 25. feb 2017, 10:54

Jeg ser med glæde at du benytter både FF og Elefantøl til det eneste de egner sig til...
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"