Vildsvinekoteletter med tomatsalat og Helsinge-kartoflen!

Vi hedder Johnny & Bettina. Det er os der i 2005 startede Grillguru.dk. Vi håber i kan bruge vores "grillerier" som inspiration...
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 24. jan 2010, 19:59

Billede

For noget tid siden gjorde jeg et røverkøb... Et stykke vildsvineryg til blot 100,-. Koteletterne har så ligget i min fryser et par uger, men nu kom dagen hvor vi skulle smage nogle af dem...

Billede

Der blev taget den ene pakke op af fryseren. Hver kotelet vejer med benet 500 gram (ca. 180 gram spiseligt i hver til slut).

Billede

En pose røsti kom ligeledes op af fryseren. Kvickly har de bedste af alle de slags vi har prøvet. Men de skulle gerne peppes lidt op... De har ikke "Søndags-standard".

Billede

Så efter en omgang over direkte varme på grillen - hvor de havde fået en flot gylden farve - skulle der leges...
Ideen er "lånt" fra delikatessen i Kvickly i Helsinge... Men det siger vi ikke til nogle...

Billede

En pose kedelig pulvermos blev tilsat en rest persille fra menuen igår.

Billede

Op i en sprøjtepose og så ellers igang med dekorationen.

Billede

Og som prikken over i'et et stykke ristet bacon på toppen... Ser de ikke gode ud?

Billede

Koteletterne blev grillet over direkte varme med stegetermometer isat. Ved 63 grader blev de taget af og lå og hvilede sig (mens der blev leget med grøn kartoffelmos...)

Billede

Her er dagens menu med lidt tomatsalat i baggrunden og lidt bearnaise til kødet.

Det smagte super godt, og kartoflen gav minder om nytårsmenuerne... Kødet var utrolig saftigt i 2 af koteletterne. Den 3. havde fået lidt for meget og var sekunder fra at være tør i midten. Men den del der sad ud mod de beskyttende ben var rigtig godt....

Nem - og ikke mindst billig - mad. Sjovt som farver og dekoration kan skærpe appetitten.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

donjensen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Vildsvinekoteletter med tomatsalat og Helsinge-kartoflen!

Indlæg#2 » 24. jan 2010, 21:04

Dejlig dejligt, de ser egentlig ret gode ud de kartofler. Kan man spise mere end en??
2012 Weber Genesis S-330 med rotisseri

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 24. jan 2010, 21:08

Snildt... :-)

3-4 er passende for et mandfolk...
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 24. jan 2010, 21:09

Det ser lækkert ud
Men pulverkartoffelmos kommer aldrig indenfor hos mig.
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#5 » 24. jan 2010, 21:11

Tja - jeg plejer at sige, at en klat smør og lidt krydderi: Så bliver den ok...

- Men hjemmegjort er - indiskutabelt - meget meget bedre.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 24. jan 2010, 21:11

Kogekonen Dorit skrev:Det ser lækkert ud
Men pulverkartoffelmos kommer aldrig indenfor hos mig.

Samme her :-) men ellers ser kartoflerne lækre ud. De skal bestemt prøves
her i huset :-) Røstierne plejer vi også at lave fra bunden, men med småfolk
i huset forstår jeg godt prioriteringen.

Tak for inspirationen.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

donjensen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 24. jan 2010, 21:26

Jeg laver for det meste også min egen kartoffelmos, men den pulverversion man kan købe er af ret god kvalitet, og kan sagtens bruges i en hurtig vending.

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 24. jan 2010, 23:37

Det ser bare superfrækt ud med de Helsinge-kartofler. Tak for inspiration og gode idéer [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif] Lækker mad, Guru....

Her blir kartoffelmos også lavet fra bunden af men men men.... Det er altså ikke værre end hvis det en dag skal gå stærkt eller jeg/vi bare ikke gider lave det helt store - så er det nu meget rart med lidt pulver, der bare skal blandes op med lidt vand og mælk. I love it :mrgreen: NB! Den i Net2 er ganske udmærket i en snæver vending :D

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 25. jan 2010, 07:34

Lækre koteletter - men pulverkartoffelmos :lol: :lol: Det vækker minder om den gang jeg læste og ikke ejede saltet til et æg. Da blev der spist meget pulverkartoffelmos. Selvfølgelig har kvaliteten sikkert ændret sig rigtig meget siden da :) :)
Flot menu som sædvanlig, Guru :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 25. jan 2010, 09:49

Hold da op nogle koteletter, de ser ualmindelig gode ud - meget flot kød.... :) :)

Man skal ikke altid rynke på næsen over pulver, i en travl hverdag tror jeg det redder mange fra "McD".... Og det kan kun have en bedre ernæring end det man kan vælge at spise der (men meningen er helt for egen regning) :D
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 25. jan 2010, 10:37

FruDuborg skrev:Man skal ikke altid rynke på næsen over pulver, i en travl hverdag tror jeg det redder mange fra "McD".... Og det kan kun have en bedre ernæring end det man kan vælge at spise der (men meningen er helt for egen regning) :D

Jeg er ikke sikker på at der er mere næring i almindelig pulvermad end er er i McDonalds ditto.

Og argumenter såsom "i en travl hverdag" og "med småfolk i huset" holder ikke.

Det tager nu ikke lang tid at lave en omgang kartoffelmos, og er det ikke netop det man med stort held kan give sine "småfolk".
Mosen kan eventuelt tilsættes en smule gulerødder.

Men det er selvfølgelig altid et spørgsmål om prioritering.
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 25. jan 2010, 11:14

Det ser rigtig lækkert ud og prisen på den vildsvineryg var dælme go´ :shock:

Mht. pulvermosen så har jeg aldrig mødt en børnefamilie der ikke har sprunget over det laveste sted i gærdet en gang imellem ;)
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 25. jan 2010, 11:18

marinus skrev:Jeg er ikke sikker på at der er mere næring i almindelig pulvermad end er er i McDonalds ditto.

Det tager nu ikke lang tid at lave en omgang kartoffelmos, og er det ikke netop det man med stort held kan give sine "småfolk".

Tror der er væsentlig mere næring i for jeg har sgu aldrig hørt om nogen der kun spiser pulverkartoffelmos . der bliver som regel serveret noget til eller er det kun mig der gør det sådan ??

Og argumenterne synes jeg nu er ganske gode ,
i det daglige er det tit jeg først er hjemme fra job kl 18:30-19:00 så gider jeg sgu heller ikke stå og lave kartoffelmos fra bunden.
Mvh. Carsten

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 25. jan 2010, 11:25

marinus skrev:
FruDuborg skrev:Man skal ikke altid rynke på næsen over pulver, i en travl hverdag tror jeg det redder mange fra "McD".... Og det kan kun have en bedre ernæring end det man kan vælge at spise der (men meningen er helt for egen regning) :D

Jeg er ikke sikker på at der er mere næring i almindelig pulvermad end er er i McDonalds ditto.

Jeg elsker mad fra bunden af men jeg er sq ikke mere hellig end at jeg sagtens kan finde på at springe over hvor det berømte gærde er lavest! Og det har jeg sikkert også gjort da vores børn var små! Altså lavet en omgang Knorrs lasagne eller en omgang kartoffelmos af pulver i ny og næ :wink:

Og det er vi sjovt nok ikke blevet dårligere mennesker af!!

Brugeravatar

HenrikB
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 25. jan 2010, 11:39

Det er et MEGET flot og kreativt måltid du har kreeret, Guru.
Jeg gad godt sætte stifterne i den kotelet...

Med hensyn til pulvermos, må jeg tilstå, at vi ikke kunne drømme om at
lave kartoffelmos af pulver. Alene af den årsag, at da jeg forsøgte det for
20 år siden flyttede Jette hjem til sine forældre i 14 dage :lol: :lol: :lol:

Nå, jeg ser nu ikke det store problem i at skrælle 8 kartofler (for det klarer konen :roll: ),
koge dem i 20 minutter og piske dem med lidt mælk og smør. Imho er det mest velsmagende
og ville hellere springe over gærdet med andre ting. Nå, sådan er vi jo heldigvis så
forskellige og da vi heller ikke har småfolk, er det selvfølgelig let nok at være frelst lige på den konto.

Til gengæld laver vi tit pulverbearnaise eller køber et færdigt bæger fra mesterkokken "K"
og det vil mange andre rynke på næsen af :lol:
Med venlig hilsen
Henrik

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 25. jan 2010, 12:30

HenrikB skrev:
Til gengæld laver vi tit pulverbearnaise eller køber et færdigt bæger fra mesterkokken "K"
og det vil mange andre rynke på næsen af :lol:

Og sådan er vi jo så forskellige :wink: Herhjemme er den slags pulver/glas/bæger-sovs stort set bandlyst. Vi køber heller aldrig mornaysauce og lign. på papkarton. Lige dér går min grænse :D Generelt får vi meget sjældent sauce til maden.

Vi kan vel alle blive enige om at mad fra bunden af bare smager bedst - men igen så er der sq ingen der tager skade af lidt pulver i ny og næ!

Brugeravatar

Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 25. jan 2010, 12:36

Mariano skrev: men igen så er der sq ingen der tager skade af lidt pulver i ny og næ!

Ligenøjagtigt man skal ha sin daglige dosis kemi :lol: :lol:
Mvh. Carsten

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#18 » 25. jan 2010, 12:57

pudsigt som sådan en tråd hurtigt kan skifte fokus :shock:

den begyndte med en fin beskrivelse af en lækker menu, og er nu endt med at handle om pulvermadens fortræffelighder ( læs kartoffelmospulver ), eller mangel på samme.

apropos
hvor mange af jer laver bearnaisesauce 'på den rigtige måde'? http://www.maduniverset.dk/opskrift.php ... naisesauce
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#19 » 25. jan 2010, 13:01

marinus skrev:pudsigt som sådan en tråd hurtigt kan skifte fokus :shock:

den begyndte med en fin beskrivelse af en lækker menu, og er nu endt med at handle om pulvermadens fortræffelighder ( læs kartoffelmospulver ), eller mangel på samme.

apropos
hvor mange af jer laver bearnaisesauce 'på den rigtige måde'? http://www.maduniverset.dk/opskrift.php ... naisesauce

Ja, det er pudsigt som fokus hurtigt kan skifte ;)

Jeg laver "rigtig" bearnaise 9 ud af 10 gange, men en sjælden gang kommer der en bøtte fra onkel "K" i indkøbskurven
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 25. jan 2010, 13:36

Hmm.. interessant. Det kunne være at man skulle prøve pulver
kartoffelmos. Det er MANGE år siden jeg sidst har smagt det
så selvfølgelig er kvaliteten blevet bedre. Her i huset er det
jensen sovse der kommer i kurven, så ja vi har alle vores
undtagelser :D

Men igen - lækker menu og vi vil bestemt prøve at lave
Helsinge kartoflen ved lejlighed.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#21 » 25. jan 2010, 15:38

Hvordan ser din sprøjtepose og tylle ud guru,siden du kan lave så fine klatter :?: Mine ligner mest en hundel.... når jeg prøver og lave nogen :lol: :lol:
Mvh Jesper

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Lager af trækul fra www.traekul.dk/ send pb eller mail for afhentning.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#22 » 25. jan 2010, 15:44

Den blev engang solgt i denne tråd af Fred:
viewtopic.php?f=90&t=4495&hilit=spr%C3%B8jtepose&start=40

Der skulle være fotos... Det er den stjerneformede...
KCBS certified BBQ judge

Degnen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#23 » 25. jan 2010, 21:45

apropos

Check - HVER gang, uden undtagelse. Det er så nemt og smager så meget bedre end de færdigsovse man kan købe. Og nej, det er ikke for at lyde overlegen eller andre utiltalende ting, det er blot fakta :)

I forhold til den opskrift der linkes til vil jeg anbefale halv hvidvinseddike, halv hvidvin og schalotteløg til essensen. Øvrige ingredienser i essensen som beskrevet - dette indkoges til lidt under halvdelen. Lidt over halvdelen af essensen piskes herefter med æggeblommerne. Til to æggeblommer vil jeg vælge ca. 250 gram klaret smør (måske lidt mere - man er ikke i tvivl når saucen rammer det magiske punkt :)) Slutteligt skal saucen naturligvis smages til med rigelig hakket frisk estragon, lidt salt og muligvis lidt af det tiloversblevne essens - nogle vil foretrække et par dråber ren hvidvinseddike direkte i saucen.

Hvis der er interesse vil jeg gerne beskrive alle de ingredienser jeg bruger samt den fuldstændige fremgangsmåde :)

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 25. jan 2010, 22:08

Flot menu mester og en lækker, samt ikke mindst, anderledes udseende kartoffel. :savl2:

Den skal jeg bestemt lege lidt med, da det sikkert kunne være et hit til en fest i huset.

Med hensyn til den øvrige debat, så er det vel et spørgsmål om prioritering og forventning til den daglige kost.

Ellers burde vi vel alle hakke vores egen fars, jeg spiser kun landæg da de er så meget bedre og mere gule i blommen, lav dog dine egne pommes frites osv.

Har stor forventning til indlæg fremover, med hjemmelavede lækkerier fra bunden. :P

Hvilket minder mig om, at når sneen er forsvundet skal der fræses jord og avles kartofler, til mit plankebøf indlæg i august. :lol:

Pulver i dag er okay. Det skal bare ikke indtages igennem næsen!
.../holmer

Brugeravatar

donjensen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 25. jan 2010, 22:16

Degnen skrev:

apropos

Check - HVER gang, uden undtagelse. Det er så nemt og smager så meget bedre end de færdigsovse man kan købe. Og nej, det er ikke for at lyde overlegen eller andre utiltalende ting, det er blot fakta :)

I forhold til den opskrift der linkes til vil jeg anbefale halv hvidvinseddike, halv hvidvin og schalotteløg til essensen. Øvrige ingredienser i essensen som beskrevet - dette indkoges til lidt under halvdelen. Lidt over halvdelen af essensen piskes herefter med æggeblommerne. Til to æggeblommer vil jeg vælge ca. 250 gram klaret smør (måske lidt mere - man er ikke i tvivl når saucen rammer det magiske punkt :)) Slutteligt skal saucen naturligvis smages til med rigelig hakket frisk estragon, lidt salt og muligvis lidt af det tiloversblevne essens - nogle vil foretrække et par dråber ren hvidvinseddike direkte i saucen.

Hvis der er interesse vil jeg gerne beskrive alle de ingredienser jeg bruger samt den fuldstændige fremgangsmåde :)

jeg har selv lavet det før, men vil da gerne have din opskrift/fremgangsmåde, måske i en ny tråd?

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#26 » 25. jan 2010, 22:30

donjensen skrev:jeg har selv lavet det før, men vil da gerne have din opskrift/fremgangsmåde, måske i en ny tråd?

Rigtig god ide. Jeg vil også meget gerne have en fremgangsmåde, men i en ny tråd. Ellers bliver det håbløst at søge på, på sigt.
.../holmer

Degnen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#27 » 25. jan 2010, 23:43

holmer skrev:
donjensen skrev:jeg har selv lavet det før, men vil da gerne have din opskrift/fremgangsmåde, måske i en ny tråd?

Rigtig god ide. Jeg vil også meget gerne have en fremgangsmåde, men i en ny tråd. Ellers bliver det håbløst at søge på, på sigt.

Hej donjensen og holmer

Ny tråd er lavet - under bruger opskrifter. Emne "Bearnaise - Opskrift" :D

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#28 » 26. jan 2010, 19:51

Guruen skrev:Den blev engang solgt i denne tråd af Fred:
viewtopic.php?f=90&t=4495&hilit=spr%C3%B8jtepose&start=40

Der skulle være fotos... Det er den stjerneformede...

Super,har líge bestilt et par tyller på nettet men de er steget en smule siden 2008 [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif] men det går nok :lol: :lol:
Mvh Jesper

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Lager af trækul fra www.traekul.dk/ send pb eller mail for afhentning.

Rikke Norlin
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 16. feb 2010, 13:43

Jeg laver ind i mellem rigtig hjemmegjort bernaise - den er jo ikke til at komme udenom både i konsistens og smag.
Jeg har dog en variant som er præcis ligeså hjemmegjort, med lidt nemmere/hurtigere og hvor man ikke får "tennisalbue" af at piske :-)

Opskriften er fra en 30 år gammel Karoline-kogebog. Jeg deler gerne opskriften, hvis nogen er interesserede.

VH Rikke.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#30 » 16. feb 2010, 17:42

Hej Rikke

Kom endelig med opskriften... Det ville være dejligt...
KCBS certified BBQ judge

Tilbage til "Dagens menu fra Grillguru.dk"