| Forfatter |
besked |
|
Guruen
|
Titel: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 22:57 |
|
Tilmeldt: 21. apr 2006, 22:47 Indlæg: 9730 Alder: 36 Geografisk sted: Helsinge/Skærød
|
Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler Ligesiden Dennis fra BBQ-masters ringede og fortalte om Steven Raichlens T-bone steak der var grillet på hulemands-maner, har det kriblet i mine fingre for at komme igang...  Hos Slagtergården Gribskov købte jeg 2 flotte T-bones skåret af et velhængt dyr på +21 dage. De synes det var morsomt at jeg skulle hjem og droppe grillristen...  De krydres med salt og peber og lægges i køleskab i 2 timer  I mit skur blev der gravet den sidste pose Primo kul frem og tændt et godt bål i grillen. Desværre løb det løbsk for mig, så nålen på termometret var på vej rundt en ekstra gang. Ilden blev kontrolleret og bagekartofler i folie blev smidt direkte ned i kullene og fik 40 minutter.  Herefter blev bøfferne smidt direkte ned på kullet.  4 minutter pr. side for en T-bone på 550 gram. Den skal først vendes når kødsaften pibler op.  vi skar ikke fedtkanten af - den burde være blevet trimmet. Derfor røg det ganske meget fra grillen.  Her er vores T-bones så efter 8 minutter ialt (2*4 minutter) direkte nede i trækullet  Og her er den efter 5 minutters hviletid  Og den var,....... Ganske enkelt perfekt indeni  Serveres med melonsalat og de kulbagte kartofler.  Kødet smagte fantastisk. Fedtkanten burde være fjernet inden grillning, da den blev sort. Men ellers smagte bøffen - som Steven Raichlen rigtignok siger på sine videoer - rigtig godt af røg. Men ikke som man kender det. Det er mere en bålsmag. Super blæret tilberedningsmetode, og helt sikkert noget der kan skabe samtale til næste grillfest med familien....!
| Top |
|
 |
|
jetlar
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:04 |
|
Tilmeldt: 16. jan 2007, 23:01 Indlæg: 2567 Alder: 54 Geografisk sted: Billund
|
Jeg glæder mig også til at lege hulemand, det ser dæleme lækkert ud 
_________________ mvh. Lars
OTG 57, jbi mini forlænger og Juleforlænger m/adapter, termometer und den ganzen molevitten - samt en Primo Kamado Oval Junior
|
|
| Top |
|
 |
|
H4ppyk
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:06 |
|
 |
| Ny på Grillguru |
 |
|
|
For fivans det er sejt det der! jeg har helt hulemands kriller for at lave sådan en. og godt lige at få tipset med at fjerne fedtkanten.
|
|
| Top |
|
 |
|
Fru knotten
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:12 |
|
Tilmeldt: 26. feb 2010, 00:28 Indlæg: 372 Geografisk sted: Lidt nord for Aalborg..
|
|
Det... vil jeg prøve med et par kylling bryst....Måske med et par strimler bacon viklet omkring....
Ser vildt lækkert ud...
_________________ Vi er alle kun småkrummer i livets store kagedåse.....
M.v.h. Svend..
|
|
| Top |
|
 |
|
TrineHG
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:20 |
|
Tilmeldt: 1. jul 2008, 16:42 Indlæg: 1768 Alder: 48 Geografisk sted: 8250 Egå
|
Uha, jeg forsøgte at lave ca. 15 kulstegte Frankfurtere her i sommer.......... og det var IKKE planlagt  Besøgte nogle, der havde en firkantet grill, uden låg eller dikkedarer, der var alt for megen varme på, så værten havde lagt risten ØVERST, hvor der ingen "gribere" var...... da jeg vil vende første pølse, siger det TIP, og ned ryger de allesammen. Ingen syntes, det så specielt lækkert ud MEN...... til dine T-bones - er du vimmer, det er jo mageløst flot grillet. "Penslede" du også evt. askerester af, før servering, eller var de klar til at lægge på en tallerken?
_________________ /Trine  - Weber Summit S-450 med div. tilbehør.  - Performer m/ gastænding.
http://www.trinegrosen.dk/
"I'd rather walk to Hell in high heels, than to Heaven in flats!"
|
|
| Top |
|
 |
|
Guruen
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:23 |
|
Tilmeldt: 21. apr 2006, 22:47 Indlæg: 9730 Alder: 36 Geografisk sted: Helsinge/Skærød
|
Jamen jeg havde forberedt at de skulle pensles, men det var slet ikke nødvendigt. Måske fordi Primo kullet i første omgang blev alt for varmt. Nålen på Kamadoen var på vej en ekstra gang rundt Så top og bund blev lukket helt i 10 minutter, så var grillen tilbage på 500-600F, som er den perfekte bøf-temperatur. Top og bund blev åbnet lidt i 30 sekunder inden jeg åbnede grillen for at lægge kødet i kullet.
| Top |
|
 |
|
Mariano
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:25 |
|
 |
| Redaktør/Sekretær |
 |
Tilmeldt: 25. maj 2008, 14:21 Indlæg: 2273 Geografisk sted: København
|
Jeg melder mig ind eller opretter klubben " Cavewomen steak and T-Bone ". Elsker en god rød bøf - tilberedt som i de gode gamle dage 
_________________ Med venlig hilsen Mariano - I'm a female!
Man må lide for grillheden
|
|
| Top |
|
 |
|
Guruen
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:28 |
|
|
...Og de gode gamle dage bliver vist ikke ældre i dette tilfælde... Måske jeg bare burde slå dig ned og trække dig i håret hjem til min hule i Helsinge - for derefter at forkæle dig med lækkert rødt kød jeg selv har fanget nede hos slagteren.... ![BlueColorz5_PDT_16 [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]](./images/smilies/PDT_crazy.gif)
| Top |
|
 |
|
Mariano
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 26. jul 2010, 23:33 |
|
 |
| Redaktør/Sekretær |
 |
Tilmeldt: 25. maj 2008, 14:21 Indlæg: 2273 Geografisk sted: København
|
Guruen skrev: ...Og de gode gamle dage bliver vist ikke ældre i dette tilfælde... Måske jeg bare burde slå dig ned og trække dig i håret hjem til min hule i Helsinge - for derefter at forkæle dig med lækkert rødt kød jeg selv har fanget nede hos slagteren.... ![BlueColorz5_PDT_16 [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]](./images/smilies/PDT_crazy.gif) Haha... ![BlueColorz5_PDT_16 [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]](./images/smilies/PDT_crazy.gif)
_________________ Med venlig hilsen Mariano - I'm a female!
Man må lide for grillheden
|
|
| Top |
|
 |
|
jaknil
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 13:03 |
|
Tilmeldt: 2. jul 2010, 15:08 Indlæg: 36 Alder: 35 Geografisk sted: Århus N
|
Superflot bøf - det skal afprøves!! Og melonsalaten ser fantastisk ud - vil du afsløre opskriften? Jeg ser du havde låg på under tilberedningen. Det havde SR ellers ikke i sin video. Men under tilberedningen af en bøf giver det vel ikke meget forskel!? Jeg vil gerne opfordere til at man opgiver grader i celcius - det bruger vi trods alt her i Danmark! Ligesom vi heller ikke opgiver vægt i "Stone" længder i "Yards, Inches" eller andre fjollede enheder.
_________________ Weber Go Anywhere Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill Stor støbejernsmonster til de store begivenheder
Og ved at samle stumper til at gå i gang med noget hjemmebrygget øl
|
|
| Top |
|
 |
|
Skjoldager
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 14:09 |
|
|
jaknil skrev: Jeg vil gerne opfordere til at man opgiver grader i celcius - det bruger vi trods alt her i Danmark! Ligesom vi heller ikke opgiver vægt i "Stone" længder i "Yards, Inches" eller andre fjollede enheder. Det vil jeg godt bakke op om, ikke for at lyde bitter eller noget, men de måleenheder vi normalt bruger her i DK er uhyre logiske at gå efter. Jeg har selv noget svært ved at finde rundt i kopper, da jeg har mange forskellige størelser kopper! (har fundet en app, der hjælper mig med at konvertere enhederne, så jeg overlever nok)
|
|
| Top |
|
 |
|
jaknil
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 14:32 |
|
Tilmeldt: 2. jul 2010, 15:08 Indlæg: 36 Alder: 35 Geografisk sted: Århus N
|
Jeg har fundet opskriften på melonsalaten, som den ærede guru allerede havde offentliggjort i en anden tråd - med superflotte billeder (som sædvaneligt). viewtopic.php?f=42&p=152316#p152316Derfor trækker jeg mit spørgsmål tilbage 
_________________ Weber Go Anywhere Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill Stor støbejernsmonster til de store begivenheder
Og ved at samle stumper til at gå i gang med noget hjemmebrygget øl
|
|
| Top |
|
 |
|
dons
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 17:07 |
|
 |
| Ny på Grillguru |
 |
Tilmeldt: 25. apr 2009, 10:08 Indlæg: 47 Alder: 34 Geografisk sted: svendborg
|
|
har tænkt mig at prøve med tournedos men er bange for at bacon bare brænder og bliver som kul er der nogen der har prøvet med bacon
|
|
| Top |
|
 |
|
Torp Hedehusene
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 17:14 |
|
 |
| Grillguru mester |
 |
Tilmeldt: 20. sep 2008, 22:08 Indlæg: 609 Alder: 55 Geografisk sted: Horreby 4800 Nykøbing F
|
dons skrev: har tænkt mig at prøve med tournedos men er bange for at bacon bare brænder og bliver som kul er der nogen der har prøvet med bacon Bacon duer ikke, det skal være rent oksekød, selvfølgelig gerne med ben, svinekød er ikke så godt da det branker for hurtigt. Det er egentligt underligt at fordi en Steven Rachlin laver et par bøffer direkte på gløderne er det nytænkning og fancy, jeg har som primitiv campist - rygsæk, sovepose, regnslag, kniv og økse - lavet mad direkte på gløderne de sidste 30 år. .
_________________ Torp Hedehusene
|
|
| Top |
|
 |
|
webermeister
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 19:39 |
|
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:01 Indlæg: 939 Alder: 36 Geografisk sted: næstved
|
Rigtig herre ret lavet på en totalt herre fed måde. Jeg tror også snart jeg har rundet 50 gange indenfor en uge af Raichlen der på youtube fyrer den af med denne ret 
_________________ hilsen Lars http://www.facebook.com/webermeister
 Grillpark: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker
|
|
| Top |
|
 |
|
bjarnehb
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 21:11 |
|
Tilmeldt: 11. jul 2009, 15:45 Indlæg: 311 Alder: 59 Geografisk sted: Sønderjylland
|
jaknil skrev: Jeg ser du havde låg på under tilberedningen. Det havde SR ellers ikke i sin video. Men under tilberedningen af en bøf giver det vel ikke meget forskel!?
Just min tanke. Det er vel ikke nødvendigt med låg på i det her tilfælde?
_________________ -Bjarne Weber Q 300
|
|
| Top |
|
 |
|
Guruen
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 27. jul 2010, 21:12 |
|
|
|
Jo - det er det rent faktisk!
Trækul bliver meget varme, og en Kamado-grill bliver nærmest forvandlet til en løbsk atom-reaktor hvis man ikke lukker låget.
Steven Raichlen bruger jo en Weber-grill, og der vil jeg mene det er ligemeget.
| Top |
|
 |
|
marinus
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 30. jul 2010, 08:19 |
|
Tilmeldt: 2. jan 2007, 14:22 Indlæg: 1649 Geografisk sted: Helsinge
|
det ser OK ud, men jeg synes at det er tankevækkende, at man køber grill mm til mange tusinde kroner, for derefter blot at smide en klump kød direkte på en bunke brændende trækul ( i den dyre grill ) 
_________________ Ukorrekt tegnsætning kan give utilsigtede virkninger:
Fangen benådes, ej hænges! Fangen benådes ej, hænges!
|
|
| Top |
|
 |
|
jgh
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 30. jul 2010, 08:28 |
|
Tilmeldt: 8. maj 2009, 18:19 Indlæg: 311 Alder: 38 Geografisk sted: Vig
|
marinus skrev: det ser OK ud, men jeg synes at det er tankevækkende, at man køber grill mm til mange tusinde kroner, for derefter blot at smide en klump kød direkte på en bunke brændende trækul ( i den dyre grill )  Jamen er det ikke bare fantastisk, at en så dyr og dejlig grill, kan bruges til så mange forskellige måder at grille på. Det er da tankevækkende 
_________________ Hilsen Jan
Q320 SE Primo oval jr One touch 57 med modifiseret rotisserie Broil King Soverign Xl 20 Smedet grill 170x70 der er tung som en bus
|
|
| Top |
|
 |
|
Guruen
|
Titel: Re: Caveman style T-Bone med kul-bagte kartofler : 30. jul 2010, 09:15 |
|
|
|
| Top |
|
 |