Hvordan får jeg bedst udbytte af en opfindelse.

Alt om gør det selv projekter - udekøkkener m.v.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Hvordan får jeg bedst udbytte af en opfindelse.

Indlæg#1 » 31. mar 2016, 10:58

Jeg har altid været lidt af en opfinder, når jeg er stødt på problemer, som skulle løses.
Det er dog ikke blevet til andre ting, end dem som nemt kan laves på eget værksted.

Efter at min firebox på min Kamado fik revner, har jeg været i tænkeboks for at finde mulige løsninger på problemet.
Jeg er nået så langt, at jeg har tegninger på plads til en radikal ny type firebox. Den er dog ikke bygget endnu og derfor kan jeg heller ikke foretage test på den.

Jeg er helt grøn i forbindelse med tilrettelægning/logistik og har egentligt ikke de store planer om at blive rig på projektet. Men derfor vil man naturligvis gerne høste anderkendelse og måske tjene en skilling, hvis det viser sig at være noget som alle Kamado producenter tager til sig (det er ikke ulovligt at drømme).
Jeg er dog ikke villig til at løbe den store økonomiske risiko og selv stå for at bringe produktet på markedet.

Jeg har dog gjort mig nogle overvejelser omkring de muligheder jeg har:

• Jeg kunne kontakte en enkelt producent af Kamado grill og aftale at de kunne få min opfindelse ved at leve op til 2 betingelser. At jeg ville modtage en symbolsk gave og at jeg skulle have krav på halvdelen af royalties og patentet, hvis løsningen blev solgt til andre.

• Jeg kunne kontakte det firma som laver KickAsh kurven til Kamado grill. De har erfaring fra en tilsvarende opfindelse.
    Men spørgsmålet er om det så ikke bare ville ende som et dyrt stykke tilbehør, som de færreste måske ville investere i, da prisen nok ville blive drevet i vejret.

• Det sidste ville nok være at gå til en dansk producent, hvis nogen var interesseret i opfindelsen. Men så ville den måske aldrig blive udbredt, eller også ville den blive kopieret og komme alle til gode. Jeg ville dog ikke blive anerkendt, hvilket jeg nok kunne leve med, men det er vel altid rart med et skuldeklap.

Det som er vigtigt for mig; er at få udbredt opfindelsen, så folks fireboxe holder op med at gå i stykker og måske samtidig tjene en symbolsk skilling på det. Jeg vil så vidt muligt helst undgå at få stjålet opfindelsen.
Jeg tænkte at der sikkert var nogen herinde som kunne smide andre gode forslag på bordet, end dem som jeg lige kunne komme på.
Billede

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hvordan får jeg bedst udbytte af en opfindelse.

Indlæg#2 » 31. mar 2016, 11:34

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 31. mar 2016, 18:51

Måske kunne du tage en snak med Svend fra Funktion Design.

Tror at I er lidt af samme støbning.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 31. mar 2016, 21:45

Har du kigget her: http://m.amino.dk

Er sikker på andre har haft samme spørgsmål derinde på et tidspunkt.

Men jeg vil mene du skal henvende dig til et firma. Tror dog ikke du få dem til at give et løbende beløb (royalties) men en fast pris for et produkt vil de muligvis godt give.
Hvis det skal gøres helt rigtigt, så skal du have virksomheden til at skrive på en "tro og love" erklæring hvori de lover ikke at stjæle designet. Dog skal der generelt ikke laves meget om på ting førend der ikke er tale om kopi, så det er svært at sikre sig helt.

Hvis jeg var dig ville jeg starte en snak med et firma der laver kamados og udfra din "appetitvækker" krydse fingre for de vil høre mere.

Lykke til.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 1. apr 2016, 05:40

Kineserne roder meget med kamadoer, og er vilde med at komme i kontakt med danskere med samme interesse.
Jeg bliver bombarderet med henvendelser via Linkedin. Så måske var det en mulighed den vej?
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Tilbage til "Gør det selv"