udekøkken må man det

Alt om gør det selv projekter - udekøkkener m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

udekøkken må man det

Indlæg#1 » 19. jun 2015, 18:09

Ja ved ikke med overskriften men here goes. jeg drømmer lidt om at lave et udekøkken i min carport og så inddrage en del af den, mod måske at bygge til, så der stadig er plads til bilen står i læ.

men men men here goes. det vil jo være lækkert med maks udstyr og så tænkte jeg også på gasblus ,men må man tage sådan et som i linket og installere. det er et gasblus til brug indenfor http://www.dba.dk/smeg-gaskogeplade/id-1016416891/
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: udekøkken må man det

Indlæg#2 » 19. jun 2015, 19:20

Kan ikke sige om man må eller ej, men tror de er til bygas og ikke flaskegas. Der er forskel på dyserne.
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 19. jun 2015, 19:41

Det kan jeg ikke se noget ulovligt i, med mindre du IKKE sætter et emfang op!
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 20. jun 2015, 08:22

dvs de ikke bare kan bruges til flaskegas??? kræver det en større ombygning og er det lovligt. jeg ville ikke sætte emfang op må jeg tilstå. syntes blot det kunne være smart med et par gasblus i et sådan køkken
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 20. jun 2015, 10:32

michael1980 skrev:dvs de ikke bare kan bruges til flaskegas??? kræver det en større ombygning og er det lovligt. jeg ville ikke sætte emfang op må jeg tilstå. syntes blot det kunne være smart med et par gasblus i et sådan køkken

Du skal bruge det typenr., som står et eller andet sted under eller bag på dit gasblus og få bestilt dyser der passer til din gastype. Så er det bare at skrue de gamle ud og skrue de nye i. Det er ikke sådan, at du ikke kan bruge blussene med de forkerte
dyser, de vil bare tænde med et kraftigt "whoush", ikke brænde rent og stå og blafre en del. (Jeg har prøvet det).
Men det er fedt med udendørs blus. Lovligheden ved jeg ikke noget om, men forestiller mig, at i forbindelse med evt. uheld
vil dyserne være blandt det man ser på...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 20. jun 2015, 11:26

okay mange tak for input.
ifølge nedestående link er det jo bare en formsag at skifte de dyser. dog skal der en autoriseret gasmand på sagen.

men der behøver vel ikke være udsugning på???

men drøm er at lave et bord med gaskogeplade nedfældet i (som var det et køkkenbord med kogeplader) og evt lave et låg i ristfrit stål, som kan ligges nedover når det ikke er i brug, således det holdes tørt og pænt. når så blusset er i brug kan pladen evt vippes op og på den måde fungere som stænkplade.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 20. jun 2015, 17:20

michael1980 skrev:okay mange tak for input.
ifølge nedestående link er det jo bare en formsag at skifte de dyser. dog skal der en autoriseret gasmand på sagen.

men der behøver vel ikke være udsugning på???

men drøm er at lave et bord med gaskogeplade nedfældet i (som var det et køkkenbord med kogeplader) og evt lave et låg i ristfrit stål, som kan ligges nedover når det ikke er i brug, således det holdes tørt og pænt. når så blusset er i brug kan pladen evt vippes op og på den måde fungere som stænkplade.

Ja, jeg skal jo ikke opfordre til ulovligheder, men gå da i gang med din drøm. Der kommer vel lidt billeder af resultatet.
Det lyder rigtig godt... :P :P :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 20. jun 2015, 18:07

Om det er nødvendigt at lave udsugning, afhænger vel af hvor lukket du laver køkkenet. Du kan jo sagtens skabe læ uden at lave en helt tæt væg.

Jeg ville ikke lave udsugning i et udekøkken, men det er måske fordi jeg ikke ved nok om det. I stedet for at lave udsugning ville jeg bare sørge for at der var godt med ventilation.

Skulle du være nervøs for at der kunne være for lidt ventilation, kan du jo montere en kulilte alarm.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 20. jun 2015, 19:51

ideen er blot på udviklingsstadiet endnu. da jeg liiiggge har nogle andre ting der kommer før og det er et større indgreb. men får jeg det lavet en gang vil jeg slevfølgelig ligge billeder op. men indtil videre mange tak for svaret fra jer alle
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 20. jun 2015, 21:31

Jeg kan ikke lige forestille mig, at det skulle give problemer at bruge et gasblus i et udekøkken uden udsugning, hvor mange gamle huse findes der ikke med gas kogeplader i et indekøkken uden emhætte :-)
Hvis du bare har de rigtige dyser til flaskegas, så du får den rigtige forbrænding, så kan jeg ikke se at det skulle give anledning til problemer
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

clancy
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 21. jun 2015, 11:38

Følgende er hentet fra BR 10 som nok var værd at kikke nærmere på, især hvad angår brand-, sikkerheds- og miljø krav eller henvisninger til sådanne, og tekniske installationer.

Lempelse af kravene for opførelse af garager, carporte m.v.
Som del af regeringens Væk med bøvlet-plan ændres grænsen for, hvornår garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger skal anmeldes til kommunen. Efter de gældende regler skal byggearbejder med et areal op til 50 m2 anmeldes til kommunen.

Fremover kan garager m.v. med et areal på op til 35m2 opføres uden anmeldelse til kommunen, dog skal garager m.v., som opføres i forbindelse med sammenbyggede enfamilieshuse, anmeldes, hvis arealet er over 20 m2.

Garager m.v. med et areal over 35 m2 og højst 50 m2 skal fortsat anmeldes til kommuner. For garager m.v. i forbindelse med sammenbyggede enfamilieshuse skal der ske anmeldelse, når arealet er over 20 m2 og højst 50 m2.

Der står ikke umiddelbart noget om deres indretning og anvendelsesformål, og således er der ikke umiddelbart krav at finde til dem. Din bolig indeholder jo allerede et køkken der må formodes at opfylde gældende krav til et sådant. Så det er vel nærmere en slags supplerende grovkøkken, et udekøkken som dit måske kan sidestilles med.

Selve kogeblussene er omhandlet i gasreglementet, og ellers er det måske en god ide at tale med teknisk forvaltning i din kommune. Held og lykke med projektet.
Mvh clancy

Tilbage til "Gør det selv"