Hel oksefilet sous vide

Emneforfatter
akoudal
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hel oksefilet sous vide

Indlæg#1 » 8. maj 2017, 10:24

Hej derude

Jeg skal lave et par hele oksefileter (2 x ca. 3,5 kg.) til en større forsamling i weekenden. Jeg overvejer at lave dem sous vide med min Steba SV50 cirkulator.

Spørgsmålet er om jeg kan finde en tilpas beholder, der kan rumme begge fileter og om det overhovedet er realistisk at holde temperaturen i en så stor beholder over længere tid. Overvejer om en bedroller kan bruges, eller en anden passende plastikboks, som jeg kan vita-wrappe et låg på.

Er der nogen af jer der har erfaringer med tilberedning af hele (3-4 kg) oksefileter sous vide? De er jo ret lange og for store til en 10 ltr. gryde.

Alternativt bliver det intervalstegning på grillen.

Mvh. Anders

Emneforfatter
akoudal
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Hel oksefilet sous vide

Indlæg#2 » 17. maj 2017, 08:57

Til jeres orientering endte jeg med at købe en opbevaringsboks (plastik) i Jem & Fix på 65 ltr., som blev fyldt ca. halvt op.

Oksefileterne halverede jeg, så jeg havde 4 X ca. 2 kg.'s stumper. De fik salt og peber, blev vakkummeret og røg i baljen på 57 gr. i ca. 4,5 time. Min Steba-stang holdt temperaturen helt perfekt trods de forholdsvis store mængder vand. Herefter blev de brunet hårdt af på grillen i ca. 5 min. på hver side.

Resultatet var helt perfekt. Meget mørt, medium-rare og smagfuldt, med en god smag af grill. Derudover var det utroligt nemt og krævede stort set ingen opmærksomhed, hvilket var en kæmpe fordel når jeg fik i omegnen af 30 gæster.

Kødet blev serveret med en sprød bagt kartoffel m. hvidløgs/persillesmør, demi-glace, stegt bønne-bacon-perleløgsblandning og flute. Stor succes!

Det er bestemt ikke sidste gang at karret kommer i brug til tilberedning af en større mængde filet eller andet godt.

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 17. maj 2017, 11:34

[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 17. maj 2017, 13:41

Lyder meget spændende, at den "lille" Steba stav kan klare så store mængder vand.
Er nemlig selv blevet lidt lun på at prøve sous vide, havde kigget på den større SV100, for at kunne lave store nok mængder kød af gangen. Men lyder da som om, at det er helt irrelevant, så længe man ikke bruger den i et badekar [smilie=bluecolorz5_pdt_06.gif]
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Dancook 1000, Weber Smokey Joe
SOLGT: Char-Broil T47, Monolith Classic

Emneforfatter
akoudal
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 17. maj 2017, 14:08

RTCallesen skrev:Lyder meget spændende, at den "lille" Steba stav kan klare så store mængder vand.
Er nemlig selv blevet lidt lun på at prøve sous vide, havde kigget på den større SV100, for at kunne lave store nok mængder kød af gangen. Men lyder da som om, at det er helt irrelevant, så længe man ikke bruger den i et badekar [smilie=bluecolorz5_pdt_06.gif]

Den virkede i hvert fald upåklageligt her. Jeg vil skyde på at der var ca. 25-30 ltr. vand i baljen, og temperaturen afveg ikke med mere end 0,2 grader +/- .. Så den må siges at klare det ret godt :-)

STYKERDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 17. maj 2017, 18:13

Tog sku chancen på trods af at sælgeren ingen karakterer har endnu, om ikke andet kan man jo få pengene igen fra pay pal.
Meget billig mellissa sous vide stav ca 250kr incl porto.
http://www.ebay.de/itm/122498772493
Så nu vil jeg også prøve at lave oksefilet og andet sous vide.
Indlægget burde nok have været bragt under et godt tilbud.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 17. maj 2017, 19:25

akoudal skrev:Den virkede i hvert fald upåklageligt her. Jeg vil skyde på at der var ca. 25-30 ltr. vand i baljen, og temperaturen afveg ikke med mere end 0,2 grader +/- .. Så den må siges at klare det ret godt :-)

Var det sousvide staven der viste stabil temperatur, eller var det temperaturen målt flere steder i "baljen" med externt termometer der viste den stabile temperatur ?

Der er flere der bruger at isolerer deres kar for at holde på varmen, enten med fine termokasser, eller blot et kasseret liggeunderlag eller tæppe.

De antal liter producenten opgiver at deres sousvide kan "trække" er som oftest den varme den kan holde i et uisoleret kar, samt at den kan cirkulerer vandet rundt til en ens og stabil temperatur i et tomt eller ikke overfyldt kar.

Det er de data man kan være "kreativ" ud fra, og få så meget ud af udstyret som muligt.

Ib M

Emneforfatter
akoudal
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 17. maj 2017, 21:39

Ib M skrev:
akoudal skrev:Den virkede i hvert fald upåklageligt her. Jeg vil skyde på at der var ca. 25-30 ltr. vand i baljen, og temperaturen afveg ikke med mere end 0,2 grader +/- .. Så den må siges at klare det ret godt :-)

Var det sousvide staven der viste stabil temperatur, eller var det temperaturen målt flere steder i "baljen" med externt termometer der viste den stabile temperatur ?

Der er flere der bruger at isolerer deres kar for at holde på varmen, enten med fine termokasser, eller blot et kasseret liggeunderlag eller tæppe.

De antal liter producenten opgiver at deres sousvide kan "trække" er som oftest den varme den kan holde i et uisoleret kar, samt at den kan cirkulerer vandet rundt til en ens og stabil temperatur i et tomt eller ikke overfyldt kar.

Det er de data man kan være "kreativ" ud fra, og få så meget ud af udstyret som muligt.

Ib M

Jeg havde et alm. termometer hængende ca i midten af baljen, der holdt sig stabilt omkring de 57. Så det var ikke kun stangen der angav en stabil temperatur :)

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 17. maj 2017, 22:26

akoudal skrev:
RTCallesen skrev:Lyder meget spændende, at den "lille" Steba stav kan klare så store mængder vand.

Den virkede i hvert fald upåklageligt her. Jeg vil skyde på at der var ca. 25-30 ltr. vand i baljen, og temperaturen afveg ikke med mere end 0,2 grader +/- .. Så den må siges at klare det ret godt :-)

Det ender nok som en julegave under træet, engang når året næsten er forbi.
Får den giver da en masse muligheder, uden at køre tegnebogen helt i sænk. Har nemlig været i tvivl om, om de overhovedet var portoen værd. :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤

CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 18. maj 2017, 08:16

RTCallesen skrev:
akoudal skrev:

Får den giver da en masse muligheder, uden at køre tegnebogen helt i sænk. Har nemlig været i tvivl om, om de overhovedet var portoen værd. :lol:

prøv at tjekke anova precision cooker: du kan få bluetooth udgaven for omkring 1000 kr lige nu.

https://anovaculinary.com/store/

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 18. maj 2017, 14:07

CraweN skrev:
RTCallesen skrev:
akoudal skrev:

prøv at tjekke anova precision cooker: du kan få bluetooth udgaven for omkring 1000 kr lige nu.

Den ser også fed ud, og fedt med flere features .1%¤

Har du sådan en, og hvis, hvordan holder den temperatur og hvor mange liter vand klarer den?
Mvh Rasmus

hs64
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 18. maj 2017, 20:22

Har en anova precision, cooker

Den virker super 10 liter gryde uden låg holder den varmen.

har en flamingo kasse på cirka 15 liter, det fungere uden problem. Varme tabet ved en flamingo kasse med låg er ikke særlige stor. så tror nemt den kan klare 25-30 liter, det er kun opvarmnings tiden der bliver lidt længer.

Kan kun anbefale den.

mvh

Hs

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 18. maj 2017, 22:06

hs64 skrev:Har en anova precision, cooker

Den virker super 10 liter gryde uden låg holder den varmen.

har en flamingo kasse på cirka 15 liter, det fungere uden problem. Varme tabet ved en flamingo kasse med låg er ikke særlige stor. så tror nemt den kan klare 25-30 liter, det er kun opvarmnings tiden der bliver lidt længer.

Kan kun anbefale den.

mvh

Hs

Så er der jo flere gode valgmuligheder! .1%¤

Og selvom det jo nok er meget irrelevant, så er det lidt fedt den kan fåes med Wi-Fi modul :lol:
Mvh Rasmus

hs64
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 20. maj 2017, 09:09

Hej De har 50$ rabat idag

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 20. maj 2017, 20:34

hs64 skrev:Hej De har 50$ rabat idag

Tak for tippet, men har vidst brugt min kvote den her måned, hvis du spørg min bedre halvdel :lol:
Mvh Rasmus

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"