Stav eller kar?

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Stav eller kar?

Indlæg#1 » 8. dec 2017, 18:14

Jeg overvejer om et af de næste indkøb skal være noget SV grej.

Men så bliver jeg i tvivl om det skal være et kar eller en steg. De "lokale forhold" her er som følger:

# En kæreste der ikke gider have store klodsede ting stående (når ret skal være ret - vi har nok heller ikke lige plads til den i køkkenet :) ) - det taler jo for en stav
# En kæreste der sikkert synes det er åndssvagt at have en gryde stående i X antal mange timer - og tænk hvor meget den bruger i strøm... [opgivende smiley] - den kan så stilles i mit værksted - så er vi ude over den del med pladsen
# Vil ofte have en mindre steg (1-1,5kg) i gryden/karret - er der nogen forskel her om det er stav eller kar der varmer kødet op? - er med på at antal Watt er afgørende
# Planlægning, vi er ofte ret spontane, og har måske ikke altid indlagt 6-9 timers opvarmning af en steg i planerne. Så giver det overhovedet mening at tænke i de her baner - udover (og det skal man slet ikke negligere!! [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] ) udsigten til at købe nyt grej...

Så ja... hvad er der mest fornuft i at købe - stav eller kar??
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

hs64
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Stav eller kar?

Indlæg#2 » 8. dec 2017, 18:46

Hej det er religion du spørger om.

jeg har en stav og når den går i stykker bliver det en stav igen

fordel ved stav : fylder ikke ret meget når dem ikke bliver brugt.
der kan vælges gryde, kar eller flamingo kasse alt efter hvad der skal skal laves.
et par bøffer heder det gryde, en steg kar eller flamingo kasse. de fåes i mange størrelser.
Har haft en ca 20 liter flamingo kasse det er uden problemer.

hvad du end vælger held og lykke med det

mvh
Henrik
Senest rettet af hs64 8. dec 2017, 21:23, rettet i alt 1 gang.

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 8. dec 2017, 19:47

Jeg har et kar , købt brugt for ca 1,5 år siden .
Næste gang bliver det en stav . Fylder mindre og man er lidt begrenset af str på karet . I mit tilfælde 9 liter
Nicolai

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 8. dec 2017, 21:53

Jeg har både stav og kar og bruger stort set kun karret. Et sv kar skal/behøver ikke stå i køkkenet. Du skal aldrig “kigge” til det du laver, men bare hente det når tiden er gået, så hos mig står karret fast i bryggerset inkl. vand opfyldt, så det er altid bare at tænde og lægge posen i, og så ellers vente.
Hvis du har pladsen til det i bryggers/værksted synes jeg det er nemmest med kar - ingen opsætning/afrydning, kun ren funktion.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 9. dec 2017, 01:44

Har ikke selv noget SV udstyr endnu, men ligger forhåbentligt under juletræet, ellers køber jeg det meget hurtigt i det nye år :lol:

Men har tænkt over det samme, og går efter en stav. Jeg forventer at det giver noget mere fleksibilitet, da den kan kommes i en lille beholder til et par steaks, eller en stor kasse til flere stege på en gang. Og så fylder den mindre ;-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 9. dec 2017, 06:46

Jeg har også både kar og stav og er helt enig med renepape. Jeg undrer mig lidt ove nogle af de argumenter der bliver brugt for og imod.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 9. dec 2017, 08:37

Treblach skrev:Jeg har også både kar og stav og er helt enig med renepape. Jeg undrer mig lidt ove nogle af de argumenter der bliver brugt for og imod.

Hvad er det for argumenter du undrer dig over?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 9. dec 2017, 09:27

prause skrev:
Treblach skrev:Jeg har også både kar og stav og er helt enig med renepape. Jeg undrer mig lidt ove nogle af de argumenter der bliver brugt for og imod.

Jeg blander nok min oplevelse fra flere forum. Men det er blandt andet, at karet fylder mere en staven. Det er også rigtigt for den der bruger en gryde der i forvejen står i skabet. Men for dem der bruger flamingokasser og plastikkasser holder argumentet ikke hele vejen hjem og så er det mere bøvlet. Argumentet er ofte samtidig, at staven er mere fleksibel. Dette er også rigtigt, men for dem der bruger kasser, kommer det bare til at fylde endnu mere. Så er der også argumentet om, at isolering af gryden /kassen ikke betyder noget. Men der bruges meget mere strøm på en uisoleret gryde/kasse og så giver det en masse fugt til huset. Så er der også argumentet om at karet ikke styrer temperaturen præcist nok. Mit kar svinger + - en halv grad. Det tror jeg ikke har den store betydning i gennemsnit for en kogning.
Jeg har både kar og stav og foretrækker næsten altid at bruge karet. Mit eneste argument er, at det er nemmere.
/Albert

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 9. dec 2017, 11:38

Treblach skrev:
prause skrev:

Jeg blander nok min oplevelse fra flere forum. Men det er blandt andet, at karet fylder mere en staven. Det er også rigtigt for den der bruger en gryde der i forvejen står i skabet. Men for dem der bruger flamingokasser og plastikkasser holder argumentet ikke hele vejen hjem og så er det mere bøvlet. Argumentet er ofte samtidig, at staven er mere fleksibel. Dette er også rigtigt, men for dem der bruger kasser, kommer det bare til at fylde endnu mere. Så er der også argumentet om, at isolering af gryden /kassen ikke betyder noget. Men der bruges meget mere strøm på en uisoleret gryde/kasse og så giver det en masse fugt til huset. Så er der også argumentet om at karet ikke styrer temperaturen præcist nok. Mit kar svinger + - en halv grad. Det tror jeg ikke har den store betydning i gennemsnit for en kogning.
Jeg har både kar og stav og foretrækker næsten altid at bruge karet. Mit eneste argument er, at det er nemmere.

Tak for opklaring - jeg synes på udmærket vis at dit svar opridser fordele og ulemper ved de 2 metoder. Resultatet på bordet er jeg ret overbevidst om er fuldstændig ens.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 9. dec 2017, 16:34

prause skrev:
Treblach skrev:
prause skrev:

Tak for opklaring - jeg synes på udmærket vis at dit svar opridser fordele og ulemper ved de 2 metoder. Resultatet på bordet er jeg ret overbevidst om er fuldstændig ens.

Kan også godt se hvorfor du helst vil bruge dit kar, da det i 90% af tilfældene vil være nemmere, og også dit argument med pladsen. Men til de sidste 10%, vil det måske ikke være muligt at bruge karret, da det så vil være for lille.
Og skal man ud at investere, så er man helgarderet med staven, som jeg også mener er billigere. Er det så noget man bruger meget, kan man altid udvide udstyrsparken med et kar også :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 9. dec 2017, 17:27

RTCallesen skrev:
prause skrev:
Treblach skrev:
prause skrev:

Kan også godt se hvorfor du helst vil bruge dit kar, da det i 90% af tilfældene vil være nemmere, og også dit argument med pladsen. Men til de sidste 10%, vil det måske ikke være muligt at bruge karret, da det så vil være for lille.
Og skal man ud at investere, så er man helgarderet med staven, som jeg også mener er billigere. Er det så noget man bruger meget, kan man altid udvide udstyrsparken med et kar også :lol:

Jeg er helt enig med prause. Resultatet på bordet er sikkert fuldstændig ens og der bør fokus være.
Man kan ikke bortforklare at staven er mest fleksible og det vil være individuelt hvor stor behovet er for det. Men det lyder som meget, hvis man for hver tiende sv middag har brug for at lave middag for mange mennesker. I mit kar laves der nemt mad til 10 personer og det er der sjældent brug for. Det er også rigtigt at et kar som regel er dyrere i indkøb. Men jeg ville så ikke investere i udstyr for gæsternes skyld. :oops:
Og så er det spørgsmålet om hvor meget grillfolket vil svigte grillen når der er gæster.
Der hvor jeg synes det er smart med to sv, er når der skal sv mad med 2 forskellige temperaturer. Feks kød og grøntsager. Grønsager kræver omkring 84°c og giver en meget mere intens smag. .1%¤
Og nogle gange tænker jeg på, at der må være en skrue, der ikke sidder godt nok fast, med alt det isenkram man får samlet. ;-)
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 10. dec 2017, 07:42

Tusinde tak for en masse gode inputs. Det bringer mig lidt nærmere en løsning.

Jeg tror jeg vil gå efter en stav. Den kan jeg lettere gemme væk, hvis ikke det bliver det store hit, og den kun bruges i ny og næ. Tilmed kan den bedre varieres i karstørrelse, og dermed måske!! lidt mere alsidig.

Så må jeg så bare finde ud af hvilken det skal være. Wifi behøver der nu ikke at være i den. Kan godt sætte mig ind i at man ikke skal kigge til sin SV anordning hele tiden. Den passer vel stort set sig selv.

Nu går der nok et stykke tid, men jeg poster jo lidt om den. Den dag jeg har fundet ud af hvilken det sal være.
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
ABU røg"ovn"

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 10. dec 2017, 10:33

Jeg ville vælge https://eu.anovaculinary.com
Jeg har både Anova og SansAir og Anova er bygget mere stabilt.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 11. dec 2017, 16:34

Jeg synes at det er dejligt, når man sidder i badekaret at have tilsluttet suis vide staven.
Den kan lige holde temperaturen, så man slipper for at fylde ekstra varmt vand på efter en halv time :-D

Spøg til side...

Jeg har en Anova og synes det er smart lige at gribe gryde og fylde varmt vand fra hanen på. Så er den klar til at køre indenfor få minutter til de 2 bøffer man skal dele.
Hvis jeg laver større mængder, så har jeg en vandtæt termokasse som jeg alligevel bruger til at transportere og holde mad varmt.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 11. dec 2017, 20:24

Jeg har et kar (sous vide supreme demi - 8L) og må nok indrømme at en del af grunden til at jeg ikke får den brugt så meget som jeg gerne ville, er det faktum at det er et kar og ikke bare en stav, den fylder meget, også i et skab, den er træls at tømme for vand i forhold til en gryde.. Jeg har overvejet at sælge den og købe en anova med wifi..

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 12. dec 2017, 18:31

Jeg er selv af den spontane type og efter jeg nu igen har kastet mig ud i SV verden - er min spontanitet bare rykket lidt, så jeg om morgnen pludselig smider en steg i gryden og staven til :-) Det er også spontant :lol: :lol: :lol:

Jeg havde tidligere SV supreme over to gange - lånte en i 3 måneder og det var supert og købte så en magen til - alt mislykkedes :x så den blev solgt - nu har jeg købt mig en anova uden wifi (og jeg mangler det ikke) og den er jeg meget glad for - den er stabil og nem at bruge :-)

Skulle jeg anbefale noget så vil jeg gå efter anova med wifi (den er lige lidt kraftigere) men den billigste i strømniveauet (sidste gang jeg undersøgte detvar helt klart Sv supreme'en

Held og lykke med det
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

THN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#17 » 29. dec 2017, 14:44

Har selv Anova (med WiFi) - og har så købt en stor gryde (14 liter) - som kan bruges både to Anova og til store potioner gryderetter. Når der laves SV så enten med en gang folie eller et skærebræt (plastic) henover (det virker "godt nok").

En gryde har den fordel at man kan hjælpe SVen lidt på vej hvis man sætter den på en plade - dvs. man indstiller kogepladen på en minimums effekt og så bruger man SVen til at styre +/- de sidste grader. Dermed bliver grænsen for SVen i praksis størrelsen på gryden (og højden over komfuret).

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 29. dec 2017, 16:33

Nå det blev en Stav, en Steba SV50 :-D

Så må jeg se hvordan den er og om det overhovedet er noget jeg får brugt ;-)

IMAG2841-20171229-161814530.jpg
IMAG2841-20171229-161814530.jpg (55.03 KiB) Vist 10740 gange

Vacum pakker kommer senere, og i aften bliver den indviet med et par bøffer af oksemørbrad. Tænker at lave to sæt, et stegt på grille som normalt, og et sæt med en times tid i SV - så kan vi sammenligne de to metoder.
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
ABU røg"ovn"

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 30. dec 2017, 16:36

Hvorfor skal man kopiere andre?
Den Steba meget tæt på Annova i udseende.
Hvorfor kunne de ikke bare lave deres eget design? :x

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 30. dec 2017, 17:18

Cyberguyen skrev:Hvorfor skal man kopiere andre?

Arhhh SÅ meget synes jeg heller ikke de ligner hinanden. Altså med en stav SV er det jo begrænset hvor meget man kan udfolde sig rent design mæssigt.

Anovaen er jo rund, den her er mere firkantet og så har den drejehjul til at indstille tid og temperatur - det har anova ikke. Synes der er mange der ligner hinanden af de her stave...
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
ABU røg"ovn"

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 30. dec 2017, 18:04

Fænomenet er jo velkendt. Tænk engang på komfurer - eller fladskærms tv. Bare et par eksempler. Personligt finder jeg det OK. Funktion er for mig vigtigere end form, når vi snakker madlavning.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 30. dec 2017, 18:59

F1freakdk skrev:

Arhhh SÅ meget synes jeg heller ikke de ligner hinanden. Altså med en stav SV er det jo begrænset hvor meget man kan udfolde sig rent design mæssigt.

Anovaen er jo rund, den her er mere firkantet og så har den drejehjul til at indstille tid og temperatur - det har anova ikke. Synes der er mange der ligner hinanden af de her stave...

Joh, det har Anova'en. :-D
DSC_0006_20171230190358344-903x1310.jpg
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 30. dec 2017, 20:06

Treblach skrev:
F1freakdk skrev:

Haha troede bare det var en lille lampe :lol:
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
ABU røg"ovn"

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 30. dec 2017, 20:13

F1freakdk skrev:
Treblach skrev:
F1freakdk skrev:

Haha troede bare det var en lille lampe :lol:

Næ, næ du. Anova'en er fuld af dobbeltfuntioner og overraskelser. ;-) :-D :-D :-D :lol:
/Albert

danishfoodie
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#25 » 30. dec 2017, 23:04

whoa skrev:Jeg har et kar (sous vide supreme demi - 8L) og må nok indrømme at en del af grunden til at jeg ikke får den brugt så meget som jeg gerne ville, er det faktum at det er et kar og ikke bare en stav, den fylder meget, også i et skab, den er træls at tømme for vand i forhold til en gryde.. Jeg har overvejet at sælge den og købe en anova med wifi..

Jeg er komplet enig her. Jeg har haft en Sousvide Supreme Demi i 5 år nu og købte min første Anova WIFI i sommeren '16. I hverdagen er det Anovaen der er i brug, for det er for bøvlet at fylde og efterfølgende tømme karet. Maskinparken bliver yderligere suppleret af en Anova Nano så snart Anova får dem frigivet.
Weber q120 m rotisserie, ODC Ascona, smokey joe.

Sous vide supreme.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: Stav eller kar?

Indlæg#26 » 31. dec 2017, 00:28

danishfoodie skrev:[quote="whoa"]Jeg har et kar (sous vide supreme demi - 8L) og må nok indrømme at en del af grunden til at jeg ikke får den brugt så meget som jeg gerne ville, er det faktum at det er et kar og ikke bare en stav, den fylder meget, også i et skab, den er træls at tømme for vand i forhold til en gryde.. Jeg har overvejet at sælge den og købe en anova med wifi..

Jeg er komplet enig her. Jeg har haft en Sousvide Supreme Demi i 5 år nu og købte min første Anova WIFI i sommeren '16. I hverdagen er det Anovaen der er i brug, for det er for bøvlet at fylde og efterfølgende tømme karet. Maskinparken bliver yderligere suppleret af en Anova Nano så snart Anova får dem frigivet.[/quote]Kunne godt være man skulle få det gjort! Men må også indrømme at med en søn på 1 1/2 der vil have opmærksom og en kone der først er hjemme fra arbejde 18-18.30 så er det sku ikke så avanceret mad jeg laver for tiden!

Hvad er det forskel er på nano? Den var mindre men også mindre Watt ikke?
Og så kan nano linkes med andre nano..

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 31. dec 2017, 11:35

Hvilken forskel er der på at tømme karet fordi det er en supreme, og så karet til staven??? :shock:
/Albert

vittel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 31. dec 2017, 12:47

Treblach skrev:Hvilken forskel er der på at tømme karet fordi det er en supreme, og så karet til staven??? :shock:

Jeg giver dig fuldstændig ret, det handler nok mere om hvad holdning man har.
Selv bruger jeg en aflagt frityregryde som kar, der styres af en PID fra eBay. Dette setup er meget billig i drift, en frityre er jo godt isoleret, selvom varmelegemet er temmelig kraftigt.

Om staven eller karet bruger mere eller mindre strøm, kommer kun an på hvor godt gryden/karet er isoleret.
At opvarme 1 kg vand 1 grad kræver altid 4,186 kJ, spørgsmålet er så hvor lang tid varmelegemet er om at levere de 4,186 kJ, og hvor meget af varmen der forsvinder ud af gryden.

Man kan kun gisne om hvor, mange kJ der forsvinder ud af en gryde på 65 grader i løbet af de ca. 20-30 timer, det tager lave et par sider spareribs kontra en isoleret frituregryde.

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 31. dec 2017, 13:24

Treblach skrev:Næ, næ du. Anova'en er fuld af dobbeltfuntioner og overraskelser. ;-) :-D :-D :-D :lol:

:-D
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
ABU røg"ovn"

Tilbage til "Sous Vide"