Sous vide ovn

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Sous vide ovn

Indlæg#1 » 21. sep 2017, 00:13

Hej
Jeg er ved at spare sammen til en ny ovn, og er der nogen som kender denne her:
http://www.electrolux.dk/kitchen/cookin ... n/eks980x/

Er den god til sous vide? og er et dampprogram ok til rengøring ? Har pyrolyse.
Er der andre ovne som I kan anbefale ? Helst ikke dyrere end denne :-)

Er i vildrede mht køb af ovn, vil gerne have en med min. damp

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sous vide ovn

Indlæg#2 » 21. sep 2017, 21:09

Du skal ihvertfald være obs på den ikke har pyrolyse, den rengøre ved hjælp af damp. Om det er bedre eller dårligere end pyrolyse skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Emneforfatter
toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 25. sep 2017, 00:18

Tak for dit svar, så fik jeg da i det mindste et...

Min tvivl går også på om Sous Vide fungerer i en ovn ?
Og hvor tit laver man Sous Vide ?
Eller skal man hellere bruge vandbad, der er bare for ikke at købe for mange dimser til at have i skabene, hvis jeg kan samle tingene lidt sammen ville det passe fint

Brugeravatar

ErikL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 25. sep 2017, 06:56

Hej

En dampovn er et rigtig godt supplement til din normale ovn. Bage, Hæve dej, mange retter bliver fantastiske i en dampovn.

Det du så skal ekstra er rengøre 2 ovne, afkalke, efter brug skal den tørres af og tørre.

Hvis det er souvide du mangler køb en stav eller et kar det er billigere og bedre og er beregnet til formålet.

Jeg har begge dele og er glad for dampovn men bruger den aldrig til souvide her er mit kar altid i brug. Så hvis du vil have 2 ovne så dampovn ikke en kombi.
Mvh ErikL

---------------------------
Big Green Egg (large)
Weber Summit E-670
Morsø Forno
Weber smokey Joe
Thermomix (Bearnaise maskine)

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 25. sep 2017, 18:01

ErikL skrev:Hej

Hvis det er souvide du mangler køb en stav eller et kar det er billigere og bedre og er beregnet til formålet.

Ingen tvivl om at en stav eller kar er bedre til Sous Vide end en ovn.

Men det kan nu sagtens lade sig gøre. Så stort et kar med vand som muligt ind i ovnen med det vakuumpakkede mad. Brug et termometer i vandet for at være sikker på temperaturen.

Vandet udjævner ovnens tendens til at svinge en smule i varme. Derfor nu mere vand desto bedre. Men det bliver aldrig så præcist som Sous Vide udstyr, men er fint anvendeligt til rigtigt meget.

/Jacob

Emneforfatter
toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 26. sep 2017, 00:44

Tak
Der er jo kommet ovne med sous vide funktion indbygget, hvor man så bare kommer maden i poser og tilbereder i ovne på sous vide programmet- Kender ingen med erfaring med det...de er dyre og måske bedre at købe en stav- Så derfor søger jeg et svar

valgt af ovn, så mener jeg en ovn hvor jeg både kan bage/stege og dampe- med et stort ovnrum.
http://www.electrolux.dk/kitchen/cookin ... n/eos880z/ har jeg kig på

Og den anden ting er rengøring af ovn, pyrolyse eller damp-program ? Kender pyrolyse, det virker for mig. Orker ikke en ovn igen, hvor jeg skal kravle og nærmest ind i ovnen for at kradse resterne af.

Men tak for hver erfaring som I vil dele

Tilbage til "Sous Vide"