Kar (og kemi) til sous vide

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
cmdgg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kar (og kemi) til sous vide

Indlæg#1 » 4. jul 2017, 14:39

Hej,

Hvilket kar skal man ha'?
Bør man være bekymret for kemi, når maden er pakket i forsvarlige poser? Jeg tænker at der kan komme lidt vand med op på skærebræt når det tages op af karet.

Og kan man være sikker på at fordi noget er lavet af Polypropylene (PP 5) er det så ok til mad, eller skal der være et ikon med kniv og gaffel?

Så skal man have fat i et af de fødevaregodkendte kar der koster en halv arm?
Eller kan man bruge f.eks.: http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/20089242/?
Eller er en gammel olietønde helt fint?

Hvor meget tænker I over kemi i forbindelse med sous vide?

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kar (og kemi) til sous vide

Indlæg#2 » 5. jul 2017, 13:42

Jeg smider poserne i vasken og åbner den der.. Mere gør jeg ikke ud af det!

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 5. jul 2017, 14:49

Jeg bruger plastkasser med glas/gaffel mærket i bunden (eller en stor gryde). Jeg tænker at når duften af røg kan slippe ud af posen så kan farlig kemi vel også komme ind i posen. Desuden synes jeg at glas/gaffel kasser er begyndt at afløse de gamle typer hos f.eks. Bilka, Harald Nyborg og Bauhaus. Jeg ledte efter nogle i Ikea for et par uger siden, men fandt ikke nogen.

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 6. jul 2017, 23:25

Jeg bruger en køletaske og har ikke spekuleret over den problematik du nævner. Ingen er døde endnu :)
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 7. jul 2017, 06:47

MartinNicolaisen73 skrev:Jeg bruger en køletaske og har ikke spekuleret over den problematik du nævner. Ingen er døde endnu :)

Uanset hvad, så kan det aldrig være godt at få en masse fremmed kemi ind i kroppen, som ikke har noget at gøre der. For os der er kommet op i alderen kan det måske være lige meget. Men for folk i der tænker på at skulle have børn og for børn, bør man nok tage problematikken seriøs.

På den anden side, tror jeg ikke at kemien kan nå at vandre fra en plastikkasse, gennem vandet, gennem vakuumposen og ind i maden på få timer. Men det er kun noget jeg tror, jeg aner ikke en klap om det.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Sous Vide"