Hejsa.
Jeg er nybegynder med sous vide og skal for første gang lave culottesteg. Men stegen skal transporteres 1-1,5 time inden den skal færdigtilberedes. Hvordan gør man det på den bedste måde???
Håber på jeres hjælp meget snart.
Jeg mener ikke der er nogen som helst grund til at holde den varm.Lars2100 skrev: Hvordan gør man det på den bedste måde???
PB Helsinge skrev:Hvis du holder den max. varm indtil du bruner den til servering så fortsætter du med at hæve temperaturen og risikerer for velstegt en steg.
Når det nu er SV så vil den ikke fortsætte med at hæve temperaturen, den har jo netop "kernetempereturen" overalt.
liteon114 skrev:Når det nu er SV så vil den ikke fortsætte med at hæve temperaturen, den har jo netop "kernetempereturen" overalt.
Om kødet har været i SV, grill eller ovn, så har den stadig den kernetemperatur, som du selv har valgt. Hvis du tager et stykk kød ud ved f.eks. 58 grader, og pakker det ind, så vil temperaturen da stige. Det er der jo ingen mening i, når man nu har lavet det SV....
liteon114 skrev:Når det nu er SV så vil den ikke fortsætte med at hæve temperaturen, den har jo netop "kernetempereturen" overalt.
Om kødet har været i SV, grill eller ovn, så har den stadig den kernetemperatur, som du selv har valgt. Hvis du tager et stykk kød ud ved f.eks. 58 grader, og pakker det ind, så vil temperaturen da stige. Det er der jo ingen mening i, når man nu har lavet det SV....
steenj skrev:Det må man da udnytte til at lave gratis varme.
psoren skrev:liteon114 skrev:Når det nu er SV så vil den ikke fortsætte med at hæve temperaturen, den har jo netop "kernetempereturen" overalt.
Ok, hvis nu vi siger den har ligget i SV ved 58 grader. Så tager du den op og pakker den godt ind putter den i en termokasse og hvad vi ellers kan finde på. Hvordan skulle den kunne blive mere end 58 grader af det? Vi tilfører jo ikke ekstra energi nogen steder fra, vi forsinker jo bare nedkølingen.
Hvis jeg har misforstået så må du gerne forklare
liteon114 skrev:Det er nu helt normalt, at temp. i kødet stiger en smule, når det hviler indpakket. Det kan være fra 2-6 grader, lidt afhængig af, hvordan det er lavet og vægten. Ben i kødet giver også en del eftervarme.
Prøv selv med en steg der hviler, og lad stegetermometret blive i
Ib M skrev:liteon114 skrev:Det er nu helt normalt, at temp. i kødet stiger en smule, når det hviler indpakket. Det kan være fra 2-6 grader, lidt afhængig af, hvordan det er lavet og vægten. Ben i kødet giver også en del eftervarme.
Prøv selv med en steg der hviler, og lad stegetermometret blive i
Det er en tommelfinger-regel der gælder hvis der er noget omgivende kød (eller som nævnt et ben) der er varmere end centrumtemperaturen, som kan afgive noget varme og få centrumtemperaturen til at stige - typisk steg stegt i ovn.
En steg der er tilberedt sousvide længe nok (typisk tilberedning), har ikke noget omgivende kød (eller ben) der er varmere end centrumtemperaturen, og derfor vil temperaturen ikke stige
Ib M
liteon114 skrev:Jamen så må da meget undskylde Hr. Prause! Den opmærksomme læser ville opdage, at jeg ikke gentager, men netop skriver "afhængig af hvordan det er tilberedt.
Det kan godt være det ikke forholder sig sådan med SV. Nu skriver spørgeren ikke noget om nogen sluttemperatur, men som jeg ser det, kan det godt være nogle uheldige temperaturer, at opbevare kød på. Selvom det kun er 1,5 time.
Mit bidrag og svar til spørgeren var ikke formuleret godt nok, og bragte desværre indlægget ud på et sidespor.PB Helsinge skrev:Hvis du holder den max. varm indtil du bruner den til servering så fortsætter du med at hæve temperaturen og risikerer for velstegt en steg.
Derfor vil jeg altid afkøle et SV kogt emne før jeg stege- eller grillbruner det til passende stege skorpe og serverings temperatur.PB Helsinge skrev:SV princippet er jo netop at færdig brune\stege sin steg senere til passende stege skorpe og -smag samt passende serverings temperatur, uden at den bliver overstegt i centrum.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster