Kartofflemose sous vide ?

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Kartofflemose sous vide ?

Indlæg#1 » 31. dec 2016, 08:39

Bare en tanke.
Vil der være nogen fordel i at sous vide kartoffler til Mos.
Jeg tænkte på at der vil være mere smag i kartoflerne.
Er der nogen der har prøvet det og evt. en fremgansmåde.

Godt Nytår.
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Per Jørgensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Kartofflemose sous vide ?

Indlæg#2 » 31. dec 2016, 09:37

Nu kender jeg ikke meget til sous vide, men for år tilbage sendte Discovery en udsendelse der hed "Kemi i køkkenet" og i denne udsendelse fortalte de om en god måde at lave kartoffelmos på, således at, det ikke blev til tapetklister.

Kartofler i gryde - kog op til 40 gr. SHARP - kartofler af og køl dem helt ned med koldt vand. De skal være kolde, ikke lunkne.
Når de skal bruge koges de op igen og moses og selv dagen efter når mosen varmes op, er det stadig en fast masse og ikke tapetklister.
Kog gerne kartoflerne i nogle fed hvidløg.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 31. dec 2016, 10:06

Jeg koger ofte kartofler SV. De kan ligge uåbnede på køl i flere uger, og de koger ikke så meget ud som ved traditionel kogning.
Grøntsager skal koges SV ved ca. 85 gr.C, kartofler 60-90 min. Alletiders til bagte kartofler.
Til kartoffelmos ville jeg aldrig bruge SV metoden. Du bevarer jo al stivelsen i kartoflen og får næsten sikkert en lang og klistret mos.

Til mos koger jeg kartoflerne traditionelt i 1 cm. tykke skiver, i usaltet vand.
De afdryppede kartofler damper tørre og moses\piskes med lidt smør, salt og en spids hvid peber. Vær forsigtig med at tilsætte væske, det er sjældent nødvendigt.

Vi laver altid gratineret mos, så til allersidst piskes1-2 æggeblommer i mosen. De gør mosen lidt mere lind\blød og derfor passer vi på med væske.
Med æggeblommerne opnår vi en flot luftig mos, som tillige er meget velsmagende.
Mosen gratineres ved 200 gr.C. og kan dekoreres med sprøjtet mos eller gives mønster med en gaffel trukket på kryds og tværs.

God fornøjelse og godt nytår.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 31. dec 2016, 11:50

Primo oval Xl
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

Tilbage til "Sous Vide"