Kan man ...

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Kan man ...

Indlæg#1 » 6. sep 2016, 17:37

Kan man putte sådan en fyr her direkte i vandbadet i den pose den er købt i (se billedet)
Eller SKAL den pakkes om?

Mvh.
Martin
Vedhæftede filer
20160902_164803.jpg
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

LaMancha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Kan man ...

Indlæg#2 » 6. sep 2016, 17:39

Jeg ville pakke den om, så kan du også skære hinden af og få krydderier og smør med i posen.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Using Tapatalk

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 6. sep 2016, 17:44

Du har stukket hånden ned i en hvepserede herinde :lol:

Der er efter min mening ikke noget sundhedsskadelig i emballagen, så du kan sagtens smide den direkte i sous vide.

Men der er ret meget blod i pakningen og jeg plejer altid at pudse kødet af inden, så jeg ville vælge at ompakke.

Du risikerer også at mærkningen ryger af i vandet og sætter sig fast, hvis du har en cirkulator.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 6. sep 2016, 20:06

Cyberguyen skrev:Du har stukket hånden ned i en hvepserede herinde :lol:

Der er efter min mening ikke noget sundhedsskadelig i emballagen, så du kan sagtens smide den direkte i sous vide.

Men der er ret meget blod i pakningen og jeg plejer altid at pudse kødet af inden, så jeg ville vælge at ompakke.

Du risikerer også at mærkningen ryger af i vandet og sætter sig fast, hvis du har en cirkulator.

Ja, det er faktisk ikke så nemt at svare på, muligvis har cyber helt ret i at det er uproblematisk, men selv om vi er rigtig mange der har brugt en masse tid på at nørde og læse på emnet, så er det ikke sådan lige at svare på.
Jeg er er meget i tvivl og er endt med at pakke om hver gang. Hvis du skulle kende en plastingeniør med speciale i emnet eller på anden måde ender med nogle klare svar, så må du meget gerne delagtiggøre os andre i det.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 6. sep 2016, 20:44

Hvor stort problemet er (hvis der er noget) kan der sikkert skrives store bøger om - hjemme i privaten kan man gøre som man selv finder mest logisk og fornuftigt.

Hørkram, der er en af de store leverandører til restaurant og storkøkkenet sælger bla. culottestege der er vacumpakket, med en tydelig angivelse med at det er en "kogepose"

Om det så er unødigt formynderi, eller et udtryk for sund fornuft baseret på saglige undersøgelser skal jeg ikke gøre mig klog på.

Ib M

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 6. sep 2016, 21:08

Jeg har prøvet før og lever stadig...eneste problem var etiket som blev opløst og klisterrester i sous viden :-)
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 7. sep 2016, 21:24

Jeg ville pakke den om, for du ved heller ikke hvor godt pakningen modstår varmen. Desuden er det en god ide med en smule olie i posen, det giver en pænere steg når du tager den ud. Og alt "blodet" indeholder proteiner som vil koagulere ved varmepåvirkningen og sætte sig på stegen som "grus"
Kun hvis du ikke har en vacuumpakker er det værd at forsøge.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 8. sep 2016, 01:39

Cyberguyen skrev:Ja, det er faktisk ikke så nemt at svare på, muligvis har cyber helt ret i at det er uproblematisk
Det er da let at svare på, men så kommer det an på enigheden.

Der er intet sundheds skadeligt i at koge i vacuum forpakningen. Emballagen er jo fødevare godkendt og så kommer det kun an på om den holder til kogningen. Med sædvanlige SousVide temperaturer er det ikke noget problem.

Men - visse faktorer kan så have indflydelse på resultatet :

Du er afskåret fra at sætte smag og salt til når du koger. Når kødet er SV kogt har det 'sat sig' og så vil salt og krydderier kun smages på overfladen, og er det godt nok ?

I kødsaften i pakken er jo hæmoglobin, de røde blodlegemer som bliver brune ved kogning. De vil antagelig sætte sig og være synlige som pletter i fedtet.

Sidst - vi kender at nogle gange så får vi lige lidt 'vacuum fims' når vi åbner en vacuum pakke. Hvis den er der så vil den give en anelse anderledes smag til kødet hvis det koges i vacuum forpakningen.

Når alt det er sagt så vil jeg gentage at der er intet skadeligt i at gøre det, og de ting jeg nævner imod det er trods alt I bagatel klassen, så prøv det roligt.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 8. sep 2016, 11:25

:-D
Tak for de gode svar. Jeg ompakkede og vil gøre det fremover.

De bedste hilsener
Martin
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Tilbage til "Sous Vide"