Hanger tender sous vide

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hanger tender sous vide

Indlæg#1 » 14. jun 2016, 15:02

Hej
Går med tanken om at købe 16 kg hanger tender hos onkel tom. Skal bruge det til mit bryllup. Og så er spørgsmålet om det kan lade sig gøre at lave 16 kg i sous vide på selve dagen?
Ved god at udskæringen er mør, men for at ramme den helt rigtige temperatur, kunne sous vide være en mulighed. Nogle der har prøvet dette med den her udskæring eller som har nogle råd eller kommentar til det? :-)

Carsus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Hanger tender sous vide

Indlæg#2 » 14. jun 2016, 18:26

E

Sent from my iPad using Tapatalk

Carsus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 14. jun 2016, 18:30

Har ikke så stor erfaring med så store udskæringer, men hvorfor ikke skære det op i mindre enheder. Så ser jeg ikke nogle udfordringer i at lave det hele samlet. Har lavet 10 kg mørbrad sous vide, men de er ca 2 kg stykket og det var fint.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 14. jun 2016, 18:33

Du behøver jo ikke lave det på selve dagen.....

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Bare du har nok SV kapacitet.
Altså grej nok .....eller grej der er stort nok.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 14. jun 2016, 20:07

Hanger tender vejer self ikke 16 kg men alt i alt er der 16 kg.

Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 14. jun 2016, 21:49

Har selv ved flere lejligheder lavet store mængder kød når vi har haft gæster sous vide uden problemer bla. 14 kg US rib eye i 500 g bøffer henholdsvis 5*2 kg flap Meat.... I den forbindelse har jeg et 40 l kar. Du skal sikre dig at din sous vide circulator kan trække et stort kar.. Jeg har en adddelice swid som kører fint. Tror ikke de nye prisbillige har stærkt nok varmelegeme eller circulator til det..... Just do it... Eller do or do not - There is no trying

Pepper
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 15. jun 2016, 13:11

Hanger steak / onglet er en af mine favorit-udskæringer. Jeg spiser det altid, når jeg får chancen i Frankrig eller Belgien, og jeg har også selv haft det hjemme fra Onkel Tom.

Når det er sagt, er det et stykke kød, som man enten elsker eller ikke kan fordrage - der er ikke rigtig nogen mellemvej. Den kraftige smag af okse og det faktum, at det skal steges "blodigt", gør det efter min mening mindre velegnet til et større arrangement. Der vil næsten altid være nogen, der ikke bryder sig om det.

Jeg har ikke selv prøvet at lave hanger sous vide, men selvfølgelig må det kunne lade sig gøre. Som andre skriver, kan man jo evt. tilberede mindre portioner over flere omgange og så varme det hele op i poserne i varmt vand inden slut-bruning og servering.

Jeg har eksperimenteret med forskellige stegemetoder både på grill og pande og er kommet frem til, at jeg selv foretrækker en hurtig stegning ved god varme i en blanding af smør og olie på panden. Det er for mig den bedste måde at få kødets karakteristiske smag til at træde frem på.
Pepper

- Mænd under 100 kilo kan godt virke lidt feminine.....

John Sahl
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 15. jun 2016, 17:01

Jeg er meget enig med Pepper på denne her. Jeg ville ikke føle at sous vide var vejen frem, og så ER det bare et stykke kød som der er meget delte meninger om.

Flap meat i samme mængder er en helt anden sag, det har jeg gjort flere gange med stor succes.
John Sahl
www.Autohenter.dk - Din importkonsulent..!

Emneforfatter
Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 15. jun 2016, 19:19

Flap Meat i sous vide?
Grader og tid? Skal der noget ned til kødet inden det bliver pakket?

Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 15. jun 2016, 20:07

56 grader syntes jeg er perfekt medium rare til den rare side og giver mulighed for 1-2 min på en varm grill bagefter..... Men +\- 1-2 grader til hver side. For mere medium eller rare.... Personligt salter jeg altid før posen da det giver mulighed for at salten trækker fint ind i kødet.... Hvis man salter efter når salten ikke at give ordentlig smag fra sig..... I øvrigt så skal du købe US flapmeat som er super mørt.... Det holder og ca 180 excl moms i inco er sgu en fin pris....

Emneforfatter
Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 15. jun 2016, 21:12

Jeg har købt Flap Meat ved onkel tom

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 16. jun 2016, 20:14

Tror også jeg ville afholde mig fra at bruge SV til nyretapper, får det for meget får det lidt indvolde smag, bliver det stegt hårdt og hurtigt er det super godt.

John Sahl
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 16. jun 2016, 21:56

Jeg krydrer flap meat før sous vide, med hvad jeg nu føler for, nogen gange kun salt og peber, andre gange også lidt andre ting.

Og jeg afslutter det på en glohed grill.. Husk at udskæringen også betyder en del, men det findes der youtube videoer som kan vise hvis du er i tvivl ;)
John Sahl

Emneforfatter
Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 16. jun 2016, 21:59

Hvor langt tid i SV?

John Sahl
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 16. jun 2016, 23:39

5-7 timer har jeg brugt..
John Sahl

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 19. jun 2016, 10:02

John Sahl skrev:5-7 timer har jeg brugt..

Lyder voldsomt taget i betragtning af at der er tale om kød der som udgangspunkt er super mørt og kun skal grilles få minutter på hver side ved høj varme. Havde der været tale om flanksteak havde det været en helt anden sag.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Tilbage til "Sous Vide"