Mange okseculotter

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
BennyHest
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Mange okseculotter

Indlæg#1 » 13. apr 2018, 08:31

Hej i klubben

Jeg skal snart have gang i at tilberede ca. 10 økologiske okseculotter til en fest. Jeg har en Anova Culinary som jeg med stor succes har afprøvet på en enkelt steg: 54 grader i 8 timer. Efter vandbadet blev den dubbet tør, hvilede den 30 minutter inden den fik nogle bank på en grill - 2-3 minutter på top og bund. Det virkede ret fint.

Men hvordan får jeg smart lavet 10 stege? Jeg har adgang til endnu en Anova og påtænker at bruge et stort vandbad - måske en IKEA bed-roller med en Anova i hver ende. Og så ellers sætte begge på 54 grader i 8 timer, hvile og så grill.

Ville jeg kunne sous vide dagen inde, køle dem hurtigt ned? Så ville stegene jo bare ikke være varme inden de kom på grill, og de må jo endeligt ikke få for meget der.

Gode råd her?

Mvh, Benny

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Mange okseculotter

Indlæg#2 » 14. apr 2018, 14:44

Hele ideen med sous vide er jo at rejse temperaturen langsomt i hele kødet. Så er det også helt varmt under servering, da det ikke skal trække.

Jeg har ikke selv lavet så store mængder kød, men mener du er helt rigtig på den med den bedroller. Man kan jo ikke skære 10 stege på samme tid alligevel, så mon ikke du bare kan grille 2 eller flere af gangen, det vil samlet tage 30-40 min
Nedkøling er ikke en løsning, så ødelægger du alt dit forarbejde.

Emneforfatter
BennyHest
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 16. apr 2018, 23:46

Ok. Tak for svaret. Jeg kører videre med bedroller-sous-vide :). Det viser sig nærmere at være 6 stege, så bliver det også muligt at have dem i vandbadet med god plads omkring sig.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 17. apr 2018, 09:09

Husk at stegen ikke behøver hvile efter sous vide, det gør bare kødet koldt.

54 grader er måske lige på grænsen til hvad nogen folk ønsker.
Da det jo er igennem hele stegen at det er den temp og ikke kun midten. Det kommer meget an på hvor længe den ligger på grillen og ved hvad varme.

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 18. apr 2018, 16:02

Grill dem inden du vaccumere dem, så kan de serveres direkte fra sous viden
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval