Sous vide kartoffelmos

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Sous vide kartoffelmos

Indlæg#1 » 18. feb 2018, 15:03

Har set en del videoer fra Sous Vide Everything kanalen på youtube, og har prøvet at lave deres kartoffelmos.
https://www.youtube.com/channel/UCpFuaxD-0PKLolFR3gWhrMw Deres kanal
https://www.youtube.com/watch?v=UY4Q7Drsh0w En af deres videoer hvor der også bliver lavet kartoffelmos

Til mosen brugte jeg rester vi havde, så deres opskrift blev ikke brugt helt, undlod cream cheese og hvidløgspulver og kom alt for meget mælk i:
Mashed Potatoes
3 Potatoes
1/2 stick of butter
1/2 cream cheese bar
2 tsp salt & 2 tsp garlic powder
1/2 cup whole milk

20180127_121254_resized.jpg
4 portioner. Pakket på helt almindelig vakuumpakker, hvor der blev trykket stop når luft var tæt på at være ude, og så svejset manuelt.

Første portion blev SV'et som angivet i videoen ved 85 grader i 2 timer, og efterfølgende most i posen.
Det smagte desværre bare af rå kartoffel... Nogen bud på om temperaturen er for lav eller tiden for kort?
Har simret en i pose, i en almindelig gryde i 1 times tid, det blev godt. Har også prøvet at tilberede fra rå i mikroovn, det kan ikke anbefales... Kartoflerne blev ikke rigtigt nok, og posen gik der efterfølgende hul på...

Der skal eksperimenters mere, da det er fantastisk nemt bare at fryse, og efterfølgende varme det.
20180129_192226_resized.jpg

20180129_192806_resized.jpg
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

SuperTommi
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sous vide kartoffelmos

Indlæg#2 » 18. feb 2018, 20:20

Kan der have været så meget luft i posen, at den kom til at flyde i vandet, så den kun har været i kontakt med vandet på den en side af posen?

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sous vide kartoffelmos

Indlæg#3 » 20. feb 2018, 14:27

Der kom meget lidt luft med i posen, og sørgede for at den var komplet under vand..
Men kan da være jeg bare skal prøve igen, har nemlig anskaffet mig en større kasse at lave SV i, i stedet for en gryde der var lige i underkanten.
20180217_173432_resized.jpg
Smart store classic 15. Smart store kasserne er fødevare godkendte og temperaturbestandige -40 til +120.
Låget skal bare lige skæres til, så staven kan være der.

Her er et link, jeg købte den dog i Davidsen, og de fåes i mange størrelser.
https://jysk.dk/opbevaring/kurve-mm/plastkurve/opbevaringsboks-smartstore-classic-15
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Tilbage til "Sous Vide"