Kar eller gryde

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Kar eller gryde

Indlæg#1 » 8. jan 2018, 20:17

Hej. Jeg har fået min steba sv50 idag. Hvad er bedst bruge kar eller en gryde. Skal jeg købe isolering kugler. Hvad bruger i
Hilsen Henning
Aabenraa

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kar eller gryde

Indlæg#2 » 8. jan 2018, 20:26

Du får super isolering ved at bruge fx en flamingokasse med hul i. Min erfaring er dog, at det let bliver ret omstændigt at skulle have et kar/kasse frem hver gang (det er jo ikke lige sådan en, man har stående fremme).

Jeg er derfor mest til gryde - hurtigt at tage frem, vaske og tilbage igen.

Hvis du kan leve med det ekstra besvær (det kunne jeg ikke) tror jeg dog at et "kar" er bedst :-)

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 8. jan 2018, 21:32

Henning W Pedersen skrev:Hej. Jeg har fået min steba sv50 idag. Hvad er bedst bruge kar eller en gryde. Skal jeg købe isolering kugler. Hvad bruger i

Indtil videre har jeg bare brugt en gryde. Smider varmt vand i fra start af og starter staven efterfølgende, så sparer jeg strøm på den måde ;-) Derudover lægger jeg noget sølvpapir i 3 lag over gryden. Men klart, selve gryden isolerer ikke ret godt :-D
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 8. jan 2018, 22:12

Jeg har indtil nu også brugt gryder, men synes at mine gryder mangler noget højde, så er ved at finde ud af andre løsninger, som nok bliver noget kar halløj :-)

Har brugt almindelig husholdningsfilm over, så der ikke fordamper så meget vand. Og filmen kan sådan set bare komme helt ned på vandet at ligge, det virker stadig.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Emneforfatter
Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 9. jan 2018, 14:34

[smilie=bluecolorz5_pdt_08.gif]
9000134A_1_TS.jpg
9000134A_1_TS.jpg (41.33 KiB) Vist 444 gange

Kan man bruge sådan en kan købes i mange størrelser
Hilsen Henning
Aabenraa

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 9. jan 2018, 14:42

Det er sådan noget jeg har kigger efter, mener de kan fås hos Davidsen og at de er godkendt til fødevare.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 9. jan 2018, 14:45

Jeg vil sige du måske skal have 2 kar. Den vigtigste er nok til daglig brug og hvis I er 2 ti 4 personer, er et kar der rummer 6 til 10 ltr rigeligt. Det tager både tid og strøm at varme mere vand end man har brug for.
Kan du finde en lille køleboks og lave hul i låget på, så er du godt kørende, da den jo er isoleret..

Jeg viser lige et billede om lidt.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 9. jan 2018, 14:50

DSC_0001.jpg
Her er den så.
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 9. jan 2018, 14:57

RTCallesen skrev:Det er sådan noget jeg har kigger efter, mener de kan fås hos Davidsen og at de er godkendt til fødevare.

De behøver vel ikke at være godkendt til fødevarer, da kødet er i en fødevaregodkent pose.
/Albert

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 9. jan 2018, 16:09

Treblach skrev:
RTCallesen skrev:Det er sådan noget jeg har kigger efter, mener de kan fås hos Davidsen og at de er godkendt til fødevare.

De behøver vel ikke at være godkendt til fødevarer, da kødet er i en fødevaregodkent pose.

Nej behøver de ikke, men kan stadig godt lide ideen om at de i hvert fald ikke udsender ubehagelige ting til vandet. Og så sikre det nok også en nogenlunde kvalitet af plastikken.
Mvh Rasmus

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 9. jan 2018, 16:13

RTCallesen skrev:
Treblach skrev:

Nej behøver de ikke, men kan stadig godt lide ideen om at de i hvert fald ikke udsender ubehagelige ting til vandet. Og så sikre det nok også en nogenlunde kvalitet af plastikken.

Helt enig. Men jeg tror de fleste af de plastkasser er godkendte til madvarer.
/Albert

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 9. jan 2018, 17:30

Gryder og termokasser kan jo også kombineres. Til korte tilberedninger gider jeg ikke bruge termokasse, der bruger jeg bare en passende gryde. Til lange omgange sætter jeg bare gryde og stav i en termokasse fra eks steak-out eller nemlig som jeg har lavet et hul i toppen til staven i.
Gratis og simpel løsning.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 9. jan 2018, 18:05

prause skrev:Gryder og termokasser kan jo også kombineres. Til korte tilberedninger gider jeg ikke bruge termokasse, der bruger jeg bare en passende gryde. Til lange omgange sætter jeg bare gryde og stav i en termokasse fra eks steak-out eller nemlig som jeg har lavet et hul i toppen til staven i.
Gratis og simpel løsning.

Egentlig også den løsning jeg havde tænkt på, alle vores gryder er bare lige til den lave side.
Så tror jeg køber sådan et sæt kølebokse, så er der en 8L til hverdag og 32L til når der skal laves meget:
https://www.davidsenshop.dk/pi/Kølebokse---sæt-med-to-stk-_3270226_74474.aspx
Mvh Rasmus

Tracebuzta
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 12. jan 2018, 12:52

Treblach skrev:
DSC_0001.jpg

Hvordan undgår du at din Anova hviler på bunden af boksen? Så vidt jeg husker, står der i manualen at den skal "svæve" over bunden af den beholder man bruger...

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 12. jan 2018, 17:59

Tracebuzta skrev:
Treblach skrev:
DSC_0001.jpg

Hvordan undgår du at din Anova hviler på bunden af boksen? Så vidt jeg husker, står der i manualen at den skal "svæve" over bunden af den beholder man bruger...

Inde i låget har jeg en 6 mm tyk gummi skumplader der slutter helt tæt om Anova'en og som den hænger i, men helt ærligt ved jeg ikke om den når bunden, men der er ingen resonans fra den til boksen. Men jeg kan heller ikke forestille mig, at der vil kunne ske noget.
/Albert

Tilbage til "Sous Vide"