Rookies at DM 2017...

WBQA står for: World BBQ Association
WBQA er repræsenteret i Danmark, og afholder årligt Danmarksmesterskaberne i grill.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Rookies at DM 2017...

Indlæg#1 » 5. jul 2017, 23:41

Hej allesammen.

Som lovet af Christian1986 og undertegnede, vil vi lige skrive en beretning om vores første konkurrence i grill.

Istedetfor at skrive det til sidst, vil vi starte med at sige 1.000 mange tak til nogle udvalgte (de forklares i teksterne der følger)
TBS grillshop
Westwoodfieldbbq (Sofus far på grillguru)
Nicks foto (NickKK på grillguru)
Taunting tailgaters
Kim (fra WBQA DK) og alle de frivillige der gør et sådan arrangement muligt!
Sponsorerne, uden hvem sådan et arrangement ikke var muligt
Alle fantastiske hold der tog så forbandet godt imod os. Vi ses helt sikkert igen.

FORBEREDELSERNE

Christian og jeg havde tilfældigvis mødt hinanden til et grillkursus (i pizza) og derfor var "ballet" åben for at vi skulle deltage i en konkurrence sammen. - Vi fandt senere ud af, at vi har flere fælles interesser end grill, så noget kunne tyde på at et venskab kunne forme sig - et venskab der rager ud over grillerierne.

Vi aftale (sammen med en 3 mand) at stifte grillholdet "BBQ vikings". Efter noget tid, blev den 3 mand (Swopper) dog forhindret af personlige årsager, og derfor stod vi og manglede dels et sæt hænder, men også en grill. Her oplevede vi det første eksempel på, hvor flinke personer der befinder sig i det danske grill-community:
Vi ringer til westwoodfieldbbq (Thomas - der hedder Sofus far herinde - han er primo-sponsered) idet han har en hjemmeside hvor man kan leje en primo (som vi jo griller på) i en weekend for 500 kr. Da vi forklarer vores situation, siger Thomas med det samme "jeg skal nok tage en grill med til jer, og den skal I ikke give noget for". - FEDT - En meget flink mand vi aldrig har mødt der kommer med sådan et tilbud... Det ses ikke hver dag.
Vi fortæller her på grillguru at vi har stiftet vort hold, hvorefter NickKK tilbyder (vi har aldrig mødt manden) at lave tryk på forlæde / t-shirts til os – Ja og så smider han lige en kaffekop (med logoet) oveni hatten – Vi betaler kun indkøbsprisen for trøjerne – 1.000.000 gange tak for dette – Fedt at have sit ”eget” tøj på til DM!

vi mødes ialt 2 gange (alt for lidt, men vi kan ikke få kalendrene til at passe med mere) og "træner" at grille - ingen af os har erfaringer med at grille konkurrencer så der er nok at se til - Vi bliver enige om formen på de forskellige retter / hvilke rubs der skal bruges, hvordan vi laver saucer osv.... Derudover fordeler vi løbende retterne imellem os så det passer med at afleveringen af de forskellige retter sker forskudt. Vi laver tidsplaner for hele weekenden, fordelt på 10 minutters intervaller (og vi var MEGET bagefter hele tiden :) - Mere herom.) Udover vores møder, træner vi naturligvis hver for sig derhjemme, når muligheden byder sig.

Under vores træning tilbyder Thomas at vi kan spørge ham om konkurrencegrillning. Det samme tilbuder Michael fra TBS, og derfor tager Christian og jeg til Brørup. Vi får en masse tips, og gode råd. – Vi når ikke at mødes med Thomas.

Inden selve DM, blev opgaven mere og mere omfattende.... Det er sku ikke bare at tilmelde sit hold og så sidde på hænderne - der er MEGET arbejde der skal gøres....
Senest rettet af Sandholm 5. jul 2017, 23:59, rettet i alt 1 gang.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Rookies at DM 2017...

Indlæg#2 » 5. jul 2017, 23:42

FREDAG
Dagen før dagen for DM oprandt - Vi havde begge fået lavet en "rig" på vore trailere der gjorde at vi var komfortable med at transportere en grill der vejer 150 kg fra hhv. Herning og Horsens til Aabenraa.

Vi mødes fredag eftermiddag, og pladsen SEJLER i vand - Det pisser mildest talt ned - Vi går til det med åben pande, og får pakket (sådan nogenlunde ud). Vi slipper dog ikke helt for en tur til Harald Nyborg idet vi mangler et bord - nå ja.... Vi nåede det da 5 min i lukketid.... – Samtidig fik vi købt lidt pølser så vi også kan få noget at spise – og pilsnere skulle vi jo også lige have…
Ved udpakningen står det klart, at der er hold der går MEGET op i konkurrencegrillning – Flere har mange boxsmokere / kæmperigs med. Jeg vil skyde på at flere hold havde grej med i et par 100-tusinders kroners klassen.
Vores ”Pit” begynder så småt at forme sig, men der mangler lidt (MEGET) hist og her – Gode erfaringer at gøre sig inden vores næste konkurrence.

Thomas kommer forbi med den grill vi måtte låne.

Vi får hilst på vore naboer for weekenden – ”taunting tailgaters” fra ”synnejylland”. 4 rigtig fantastisk flinke gutter, der gav en hjælpende hånd med, og kom med et par gode råd – dog uden at afsløre alle deres guldkorn. Bedre naboer kunne vi ikke have bedt om – De havde endda et fadølsanlæg med, så en lille bamse blev det da også til. – De tilbød også noget hjemmelavet tonic…. Mod myggene…
Fredag.jpg

Med snore og trisser får vi lavet vores pit klar (troede vi) til lørdag. Vi får også lavet de første forberedelser til næste dags retter (lidt dej der skal hæve natten over.)

Til natten falder vi i søvn til tonerne af…. Noget med meget bas – Arrangementet holdes ifm en ”byfest” (Ringridderfesten) og derfor er der tivoli med lidt bum bum… Det tager vi også med….
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 5. jul 2017, 23:48

LØRDAG
Efter al for få timers søvn – ca kl 7.00 - står vi op og får startet op i vore 3 kamadoer.

Vejret har i nattens løb rettet sig, og det tegner til at blive en meget fin dag – Og det blev det.

Kl. 09.45 får vi udleveret alle vore råvarer – da fisken + brød skal afleveres kl. 13.00, Kylling+baked beans kl. 14.00, hotdog kl. 15.00 og ribs kl. 16.00 har vi travlt – Fisk + kylling er der en del pillearbejde i at få forbedret – ja og ribsne skal jo også gøres klar – Der er ikke så længe fra kl. 10ish til kl. 16.00 jo… Vi har travlt – MEGET travlt.

Alt imens ovenstående står på, skal vi sørge for at holde vores pit ren – kølevarerne bliver tjekket for temperatur – Vi har flamingokasser med is med hertil.

Efter ribs er afleveret, skulle vi aflevere vegetarret kl. 17.00, og bbq krydderi kl. 18.00.
Vi havde tilmeldt os noget fællesspisning kl. 19.30 og vi skulle jo også have gjort vores pulled pork og brisket klar så det kunne blive afleveret dagen efter.

Vi forsøger med ovenstående at danne et billede af hvor travlt vi rent faktisk havde. Vi havde så travlt at vi INTET andet nåede om lørdagen. – Før vi får set os om, var klokken blevet midnat – primært pga en MEGET stor opvask! – Vi havde min. 1 mand på i pitten til kl. 3.30 den nat… Der var virkelig run på, og man bliver træt.

Efter afleveringerne lavede vi (på næsten alle retter) en præsentationstallerken så publikum kunne se hvad det var vi havde afleveret – derudover udleverede vi alle rester til publikum – resterne fik MEGET hurtigt ben og gå på. Publikum spørger meget og alle (os selv inklusiv) gør hvad vi kan for at fortælle hr og fru Danmark hvorfor vi går så meget op i at grille, og hvorfor vi bruger så mange kræfter/midler på vore grillerier. Folk er meget nysgerrige og vil rigtig gerne høre om det.

Nu skal det ikke lyde som om det ikke var en fed oplevelse pga tidspresset, for det var det! – Alle der kom forbi tog så godt imod os. Vi havde blot ikke så meget tid til at tale med de andre hold som vi gerne ville have haft – derfor beslutter vi også at droppe nogle af kategorierne om søndagen.

Hen på aftenen lyner vi vores pit sammen med vore naboer, så vi har en stor pit – Det er meget hyggeligt!
Lordag 1.jpg

Lordag 2.jpg

Lordag 3.jpg

Lordag 4.jpg

Lordag 5.jpg

Lordag 6.jpg

Rig 1.jpg

Rig 2.jpg

Rig 3.jpg

Rig 4.jpg

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 5. jul 2017, 23:51

SØNDAG
Igen efter al for lidt søvn, står vi op og får kigget til vore 2 smokere der har kørt hele natten – Den ene har kørt 2 nakkefilet’er (pulled pork) og den anden har en brisket i sig. Alt ser ud til at køre som vi havde planlagt – dejligt….
Den 3 grill når vi lige at starte op så vi kan få afleveret vores bud på en BBQ sauce kl. 11.00 – Vi ender dog med at droppe denne kategori. Faktisk bliver vi enige om at droppe alle kategorier, bortset fra Brisket og Pulled pork denne dag. Således vil vi ikke aflevere; BBQ sauce, ”Den hemmelige” og grilldessert.
Beslutningen tager vi dels fordi vi er smadrede, men mest fordi vi gerne vil have lejlighed til at hilse på de andre hold – Det var den helt rigtige beslutning at tage – Vi fik talt med MANGE fantastiske mennesker denne dag, og i det lys var ”ofringen” af retterne bestemt det rigtige at gøre.
Vores brisket var vi lidt spændte på – Vi havde begge forsøgt os med denne udskæring én gang tidligere – Begge med meget lidet succes – faktisk var der ingen af os der gad æde det vi fik lavet under vores træning (selv min hund gad ikke æde min) – Derfor var succekriteriet at vi lavede noget der var mørt, saftigt og spiseligt. – Hul i om det var konkurrence-materiel – det skulle blot kunne spises. En sjov detalje: da brisket’en var færdig skar vi denne. Vi havde inden tilberedningen placeret 4 tandstikkere i kødet for at indikere hvilken retning kødfibrene havde – det kan man nemlig ikke så nemt se når den er tilberedt – Hjernen kører på dette tidspunkt på ”safe-mode” og vi får dælme skåret det MED tandstikkerne (Altså med kødfibrene) – Fejlen er dog tydelig, og vi får vendt stykket 90 grader – En bruger herinde har bragt billeder af at vi begge står og forbereder denne aflevering
Pulled porken kommer der ”last-minute” ideer til hvordan vi skal aflevere. Vi får i al beskedenhed afleveret en ret så rimelig boks i denne kategori (mere herom senere).
Sondag 1.jpg

Sondag 3.jpg

Sondag 4.jpg

Sondag 5.jpg

Pulikum 1.jpg

Publikum 2.jpg

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 5. jul 2017, 23:52

PRÆMIEOVERRÆKKELSE
Kl. blev 17.00 og det var tid til præmieoverrækkelserne – det var ikke mere end 2 timer siden vi havde afleveret det sidste for denne dag (Brisket).
Vi står med spænding og krydser fingre for at vi måske ville blive råbt op i nogle af kategorierne – Vi ved nogenlunde hvilke der ville være større chance (om end de er små) for at dette sker i.
BBQ vikings navn udebliver ved opråbene indtil den sidste mulighed melder sig… Vi er nået til den næstsidste kategoris 1. plads – Pulled pork. Kim (WBQA) siger:
”1 pladsen i pulled pork 2017 går til……., og det er et nyt hold…… BBQ VIKINGS!” Jeg tror ikke jeg kan beskrive hvad der gik igennem vore hoveder – 2 stk. 1-gangs amatører med klapstole og campingbord har vundet en af kongekategorierne over flere meget etablerede hold – Vi kommer på scenen – får vores trofæ, diplomer, gavecheck (2.000 kr.) og 2 stk pizzeria pronto pizzaovne. Vi har tunnelsyn på scenen, så ser ikke så meget hvad der foregår omkring os, men da vi kommer ned fra scenen igen, står flere af de vi har talt med i løbet af weekenden klar til at lykønske os. Michael fra TBS er rendt over til os – Thomas fra WestwoodfieldBBQ kom forbi, og flere hold kommer og giver os et skulderklap – Der er INGEN Der er misundelige på vores præstation – der er ingen der indikerer at de selv burde have vundet – ALLE hold vi taler med, virker oprigtigt glade på vore vegne. Vore naboer, taunting tailgaters, fik en 3 plads i ribs, en 1 plads i brisket og en 3 plads i det samlede – Der var ikke et øje tørt i vores pit. De var SÅ glade på vore vegne, og vi på deres.
Efter det shoutout var vi (til trods for alt for få timers søvn) sjovt nok ikke trætte mere.

Vi kan efterfølgende se vore præstationer i alle de øvrige retter…. (der deltog 23 hold)
I fisk+brød fik vi en 9. plads
I kylling+beans fik vi en 9. plads
I ribs fik vi en 20. plads :(
I hotdog fik vi en 6 plads
Krydderi en 6 plads
I brisket en 20. plads (forventet, men den var spiselig!)

Resultatet i ribs var vi på ingen måde tilfredse med – Vi synes selv vi havde fået lavet nogle ret så rimelige ribs – Sådan er det nu engang. Dommernes kommentarer på denne kategori kan vi ikke rigtig bruge til at forbedre dem til næste år…. En dommer kaldte dem for ”dejligt møre” og en anden for ”sej og overtilberedt med hinde på” – Hinden var der i hvert fald ikke – Jeg har tilfældigvis talt med Sonny (fra WBQA) og han kunne godt se at kommentarerne var svære at bruge til noget – Han anbefalede at vi til foråret bliver certificeret dommere så vi kan gøre lidt erfaringer den vej rundt.
Hul i det – Alt overskygges af vores 1, plads i pulled pork. Samlet fik vi (ud af 23 hold) en 11 plads - til dm placeringen tæller kun de 5 obligatoriske kategorier: kylling+beans, fisk+brød, ribs, pp og Brisket. (Alle øvrige kategorier er frivillige og derfor kan de udelades)– Vi havde fra starten sagt, at hvis vi kunne levere en præstation der lå i ”upper half” ville vi have armene oppe over hovedet – Det gjorde vi, og vi er SÅ ovenud tilfredse.
Vi har begge fået mange bekendtskaber / facebookconnections / linkedin forbindelser ud af DM – Vi kommer HELT Sikkert igen! – Vi kan kun anbefale at du springer ud i det!
Mvh. Christian & Jakob

Trofe.jpg

NAbo.jpg

SAmlet.jpg

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 6. jul 2017, 07:01

Tak for en flot beretning af jeres oplevelse af DM i grill 2017..
Jeres 1.plads i pulled pork er helt sikkert velfortjent og jeg synes også jeres ribs var langt, langt bedre end til end til en 20. plads. Jeg smagte på dem alle. Men det viser jo blot de forskellige smagsoplevelser vi har og det er nu engang dommerpanelet der afgør det.
I så ud som om I havde det fulde overblik og overskud på situationen. Det er ikke pænt at sige det her bagefter, at havde jeg vist, at den manglende mand, næsten kunne bringe jer ud i tovene, havde jeg tilbudt min hjælpe i opvasken og andet forfaldende. Skulle det ske igen, så fortæl om det herinde, jeg tror der altid vil være en der springer til.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

mrbangdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 6. jul 2017, 08:05

Det er så blæret at hedde BBQ Vikings og så stå i en Packers shirt .1%¤

Tillykke med 1. pladsen i PP..

Brugeravatar

Rasus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 6. jul 2017, 08:11

Rigtigt godt skrevet, tak for underholdende læsning og gode billeder. Og ikke mindst tillykke med det flotte resultat. :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 6. jul 2017, 08:21

mrbangdk skrev:Det er så blæret at hedde BBQ Vikings og så stå i en Packers shirt .1%¤

Tillykke med 1. pladsen i PP..

Det næstsidste billede er af vore naboer der var packers fans og ja.... De kommenterede vores viking der helt utilsigtet var "lånt" af Minnesota Vikings. Vore naboer kørte NFL tema hele weekenden så ja... der blev "Tauntet" en hel del.

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 6. jul 2017, 09:03

Treblach skrev:Tak for en flot beretning af jeres oplevelse af DM i grill 2017..
Jeres 1.plads i pulled pork er helt sikkert velfortjent og jeg synes også jeres ribs var langt, langt bedre end til end til en 20. plads. Jeg smagte på dem alle. Men det viser jo blot de forskellige smagsoplevelser vi har og det er nu engang dommerpanelet der afgør det.
I så ud som om I havde det fulde overblik og overskud på situationen. Det er ikke pænt at sige det her bagefter, at havde jeg vist, at den manglende mand, næsten kunne bringe jer ud i tovene, havde jeg tilbudt min hjælpe i opvasken og andet forfaldende. Skulle det ske igen, så fortæl om det herinde, jeg tror der altid vil være en der springer til.

Hej og tak for din kommentar - Især på vore ribs - Det "varmer" at der var en udefra der ku li dem, nå nu dommerne ikke ku :) - Og fedt at du ville have givet en hånd hvis det var :) - Vi prøvede at signalere overskud - Det skulle jo også gerne kunne ses, at vi havde det sjovt - og det havde vi!
En skam du ikke lige gav dig til kende på dagen, så ku vi have taget en sludder. - Håber vi ses næste år (der skal det også være i Aabenraa)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 6. jul 2017, 10:03

Sandholm skrev:
Treblach skrev:Tak for en flot beretning af jeres oplevelse af DM i grill 2017..

Hej og tak for din kommentar - Især på vore ribs - Det "varmer" at der var en udefra der ku li dem, nå nu dommerne ikke ku :) - Og fedt at du ville have givet en hånd hvis det var :) - Vi prøvede at signalere overskud - Det skulle jo også gerne kunne ses, at vi havde det sjovt - og det havde vi!
En skam du ikke lige gav dig til kende på dagen, så ku vi have taget en sludder. - Håber vi ses næste år (der skal det også være i Aabenraa)

Det lykkedes jer godt at signalere overskud. Modsat holder jeg nok lav profil og gør en dyd ud af ikke at forstyrre mennesker der har travlt og nøjes med at spørge lidt.
Det var så hyggeligt og hvis kalenderen ikke har andre planer, ses vi næste år.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 6. jul 2017, 15:35

Rigtig fedt, at du lægger sådan en "dagbog" over eventet op. Det kunne jeg sagens bruge meget mere af :)
Flot med jeres 1 plads og stort tillykke :)

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#13 » 6. jul 2017, 15:48

Det er super flot gået!!!
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 6. jul 2017, 15:53

Super fed beretning og endnu en gang tillykke med det. Endte i med at bruge rabarber sammen med fisken?
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 6. jul 2017, 16:28

Sandholm skrev:Resultatet i ribs var vi på ingen måde tilfredse med – Vi synes selv vi havde fået lavet nogle ret så rimelige ribs – Sådan er det nu engang. Dommernes kommentarer på denne kategori kan vi ikke rigtig bruge til at forbedre dem til næste år…. En dommer kaldte dem for ”dejligt møre” og en anden for ”sej og overtilberedt med hinde på” – Hinden var der i hvert fald ikke – Jeg har tilfældigvis talt med Sonny (fra WBQA) og han kunne godt se at kommentarerne var svære at bruge til noget – Han anbefalede at vi til foråret bliver certificeret dommere så vi kan gøre lidt erfaringer den vej rundt.

På billedet ser det ud som om der kun er 3 ribs i boksen, hvis det altså er den I har indleveret?
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 6. jul 2017, 18:53

BertramGT skrev:
Sandholm skrev:Resultatet i ribs var vi på ingen måde tilfredse med – Vi synes selv vi havde fået lavet nogle ret så rimelige ribs – Sådan er det nu engang. Dommernes kommentarer på denne kategori kan vi ikke rigtig bruge til at forbedre dem til næste år…. En dommer kaldte dem for ”dejligt møre” og en anden for ”sej og overtilberedt med hinde på” – Hinden var der i hvert fald ikke – Jeg har tilfældigvis talt med Sonny (fra WBQA) og han kunne godt se at kommentarerne var svære at bruge til noget – Han anbefalede at vi til foråret bliver certificeret dommere så vi kan gøre lidt erfaringer den vej rundt.

På billedet ser det ud som om der kun er 3 ribs i boksen, hvis det altså er den I har indleveret?

Det er 6 - de ligger bare henover i hinanden for at kunne være i boksen :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 6. jul 2017, 22:17

prause skrev:Super fed beretning og endnu en gang tillykke med det. Endte i med at bruge rabarber sammen med fisken?

Hej Prause - Mange tak for forslaget, men nej - Vi fik ikke brugt rababerne - Det endte med en form for fiskefrikadelle - Men tak for forslaget :) Turde ikke helt det andet da det var på grænsen til om rababerne var tilberedt med fisken - det ville vi ikke dumpes på :)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#18 » 7. jul 2017, 14:56

Det giver god mening, tak for tilbagemelding.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 10. jul 2017, 19:28

Der blev i øvrigt optaget en video, hvor holdene fortæller lidt:

https://youtu.be/0aAws7UL7-4

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem