Nordic Pitmaster Challenge 2014 - Information

KCBS står for: Kansas City Barbeque Society
KCBS afholder årligt over 400 konkurrencer.
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Nordic Pitmaster Challenge 2014 - Information

Indlæg#1 » 1. mar 2014, 21:59

Invitation...png

Må jeg præsentere: Nordic Pitmaster challenge 2014.

Nordic Pitmaster Challenge er et nyt koncept indenfor konkurrence grillning. Det er en konkurrence, hvor konceptet er bygget op omkring den enkelte persons færdigheder og præstationer. Det er en konkurrence, hvor du som person kan vise hvad du kan på grillen i de største konkurrence kategorier.

Introduktion til Nordic Pitmaster Challenge

Der har været konkurrence grillning i Danmark i mange år efterhånden. Forbundet WBQA har afholdt ”DM i grill” mange gange. Der vil også blive afholdt konkurrencer indenfor forbundet KCBS i de kommende år.

Men fælles for begge forbund er, at der fokuseres på BBQ-hold. Men for at få samlet nok konkurrence hold, er det nødvendigt med et vækstlag. En ”Amatør-liga” - der kan leverer morgendagens BBQ stjerner.

Superligaen i fodbold ville heller ikke være en realitet uden alle divisionerne og talentudviklingen ude i klubberne.

Det er her, at Nordic Pitmaster Challenge kommer ind i billedet. Vi vil nemlig vise de Nordiske grillentusiaster at konkurrence grillning er en sjov sport. Og på den måde få gode grillere til at mødes og potentielt danne hold.

Helt uden forpligtelser, og helt uden de store budgetter. 1 person, 1 grill… Og så er man i gang med Nordic Pitmaster Challenge.

Hvad er en ”Pitmaster”

Begrebet Pitmaster kommer fra USA, og defineres således:

“One who operates a barbecue pit. Sometimes a term of respect for someone who
is skilled at barbecuing.”

Vi leder derfor efter personer der elsker at grille, og som kan lave fantastiske ribs, grille en kylling samt lave pulled pork og brisket low & slow.

Hvem kan deltage

Alle kan deltage. Du kan deltage. Din nabo kan deltage.

De fleste der stiller op til Nordic Pitmaster Challenge har aldrig prøvet at grille til en konkurrence før.

Praktisk information

Tid & Sted

Nordic Pitmaster Challenge 2014 bliver afholdt her:

Western Camp, Noret 2, 4970 Rødby
(http://www.westerncamp.dk)

Lørdag & Søndag den 16 & 17 August 2014.

Pris

Det koster 350,- at deltage.
Beløbet dækker en konkurrenceplads samt adgang til Western byen

Du skal selv betale for kød, mad og drikkevarer.

Tilmelding

Tilmelding åbner den 01.03.2014, og lukkes den 01.06.2014.

Der er kun plads til 50 konkurrence grillere.

Husk: Det er ikke tilladt at opstille som hold. Det er 1 person pr. tilmelding, og det er ikke tilladt at bruge medhjælpere under konkurrencen.

Tilmelding sker på dette link:

https://doodle.com/wwqe7hs42fnm7t8v

Linket kan også aktiveres fra http://www.facebook.com/nordicpitmaster

Hvilket udstyr er tilladt

Du må grille på alt tænkeligt udstyr.

Eneste restriktion er at el- og gasgrills er forbudt.
Sous Vide udstyr, friture m.v. er ligeledes forbudt.

Præmie kategorierne

Ribs: Der uddeles præmier til 1-5 pladsen
Kylling: Der uddeles præmier til 1-5 pladsen
Pulled pork: Der uddeles præmier til 1-5 pladsen
Brisket: Der uddeles præmier til 1-5 pladsen

Nordic Low & Slow Champion: Der uddeles præmie til den bedste samlede score i de 2 kategorier Pulled Pork og brisket.

Præmierne består i et trofæ samt sponserede gaver.

Konkurrencen Step-by-Step

Lørdag

Du kan stille op fra kl. 06.00

Ribs skal indleveres kl. 15.00. Du kan indleverer fra 14.55 og frem til 15.05
Indleveringer herefter accepteres ikke.

Kylling skal indleveres kl. 17.00. Du kan indleverer fra 16.55 og frem til 17.05. Indleveringer herefter accepteres ikke.

Præmieoverrækkelse i Ribs og Kylling vil ske ca. 19.30

Herefter vil der være en stor fælles grillfest. Billetter hertil udbydes til salg umiddelbart efter sidste tilmeldingsfrist den 01.06.2014.

Catering:

Maden til grillfesten kommer fra én af landets etablerede BBQ hold, som inviteres til at byde på opgaven. Blandt alle indsendte menuer oprettes der en afstemning på facebook. Vinderen er den med flest ”likes”. Overskuddet fra aftenfesten går ubeskåret til holdets pengekasse, og kan financierer f.eks DM deltagelse eller konkurrencer i udlandet.

Søndag

Publikum er velkomne fra kl. 09.00

Pulled Pork indleveres kl. 13.00. Der kan indleveres fra 12.55 og frem til 13.05. Indleveringer herefter accepteres ikke.

Brisket indleveres kl. 15.00. Der kan indleveres fra 14.55 og frem til 15.05. Indleveringer herefter accepteres ikke.

Præmieoverrækkelse ca. kl. 17.00

Der vil begge dage være adgang til Western Camps saloon, der sælger drikkevarer samt snacks.

Hvordan bedømmes der?

Der dømmes efter regelsættet fra KCBS.

Udseendet bedømmes.
Maden skal afleveres i en hvid skumbox, der udleveres af arrangøren. Tilbehør og pynt er ikke tilladt i boksen. Ej heller salat og persille.

Smagen bedømmes.
Maden blindsmages af et dommerbord. Laveste bedømmelse fjernes inden point tælles sammen.

Mørhed bedømmes.
Dommerbordet er trænet i at bedømme mørheden, som er forskellig fra Ribs, kylling, pulled pork samt brisket.

Dommeren kan give følgende karakter:
9 Excellent (Helt fantastiskt)
8 Very good (Meget godt)
7 Above average (Over middel)
6 Average (Middel)
5 Below average (under middel)
4 Poor (Dårligt)
3 Bad (Virkelig dårligt)
2 Inedible (Uspiseligt)

Karakteren 1 gives kun hvis personen diskvalificeres pga forsinket indlevering, eller hvis der er fremmedlegmer i maden – f.eks sølvpapir eller tandstikker. Dommerne kan ikke selv give karakteren 1. Det kræver, at der tilkaldes en overdommer til dommerbordet, som træffer endelig afgørelse.

For at gøre indleveringerne så retfærdige som muligt, er salat, persille samt anden pynt ikke tilladt i boksene til dommerne.

Ønsker man at rulle sin kylling i f.eks Panko eller friske krydderurter, anses dette som værende en del af den indleverede ret.

Kreativitet overfor disse få regler anses for at være forsøg på snyd, og vil betyde diskvalifikation fra kategorien (1 point fra dommerne). Der kan inden konkurrencen og på selve konkurrencedagen indhentes bindende tilsagn fra arrangøren, såfremt man ønsker at indleverer en kreativ fortolkning af en eller flere retter.

Alt det andet…

Sponsors & Præmier

Alle Sponsorere og præmier vil løbende blive præsenteret på facebook samt andre online medier.

Overnatning

Det er muligt at booke overnatning i hytter på Western Camp (stærkt begrænset mulighed), eller på den nærliggende Hummingen Camping.

Overnatning i campingvogn eller telt er muligt begge steder.

Dette giver god mulighed for at pakke familien og lave en udflugt ud af det 

Seværdigheder

Mens forberedelserne og konkurrencen står på, er der rig mulighed for familien for at nyde omgivelserne i Western Camp.

Alternativt kan man tage på indkøbstur til Tyskland. Besøge LaLandia eller Knuthenborg Safaripark eller de mange strande i området.

Yderligere information:

Ønsker du at tale med arrangør-gruppen, er du velkommen til at kontakte

Johnny Larsen aka Guruen
Telefon: 61 22 24 05
Mail: Johnny@grillguru.dk

Materiale kan downloades her:
Http://www.grillguru.dk/downloads/Nordi ... nal_DK.pdf

Tilmelding:
https://doodle.com/wwqe7hs42fnm7t8v

Frivillig hjælper, dommer m.v?
Straks efter tilmeldingsfristen den 01.06.2014 vil der blive annonceret efter frivillige hjælpere, dommere m.v.

Vi glæder os meget til at stable dette arrangement på benene.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Nordic Pitmaster Challenge 2014 - Information

Indlæg#2 » 1. mar 2014, 22:25

Jeg ka godt den weekend .1%¤
/Koontz

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 1. mar 2014, 22:53

Går ud fra at der kommer flere end lige denne ene konkurrence. Vil det være samme kategorier eller finder i på nye?
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 1. mar 2014, 23:03

BS_Sweden skrev:Går ud fra at der kommer flere end lige denne ene konkurrence. Vil det være samme kategorier eller finder i på nye?

Det er standard Kcbs kategorier.
/Koontz

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#5 » 1. mar 2014, 23:04

Det vil altid være de "4 store" kategorier.

Nordic Pitmaster Challenge vil i 2014 bestå udelukkende af denne konkurrence.

Måske vil der i 2015 eller 2016 være indledende runder rundt omkring i Norden, med et fælles Cook-off...

Men når man planlægger sådan et stort projekt som dette, er det vigtigt at man kommer i gang.

Det gør vi allerede med den første konkurrence i Danmark i 2014.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 1. mar 2014, 23:26

Satme iorden :)

Må jeg ha lov at spørge hvordan ses der på pit controler kølebokse osv , vil der være mulighed for strøm

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#7 » 1. mar 2014, 23:45

Det er endnu ikke 100% klarlagt hvor meget strøm vi får tildelt. Men strøm vil der være adgang til.

Pit Controllere er ok.

Køletasker er ok - dog vil alle der medbringer kød selv skulle igennem en kontrolmåling af temperatur samt en visuel & duft inspektion.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 1. mar 2014, 23:57

Lyder meget spændende og det bliver super sjovt og jeg overvejer seriøst om jeg skulle prøve det, men håber også at der kommer flere konkurrencer rundt om i landet :-) Når man nu er blevet bidt af at grille og selv syntes at man har udviklet sig meget, men kun bliver vurderet af venner og familie (tror ikke selv det er tilfældet, men tænker på dem der tilmelder sig X-factor ol. der deltager fordi deres venner og familier syntes at de er fantastiske og når det kommer til stykket så lyder de som en kat der bliver trukket i halen :-) ) det kunne være fedt og lærerigt at blive bedømt af andre også samtidig opnå et seriøst og fair resultat...

Jeg er nød til at spørge, for at være helt sikker... 1 mand... 1 grill.... Må jeg kun have en grill med? For så har jeg et problem... Ribs, PP og brisket skal så være på grillen samtidig, men med forskellige temperature og forskellige røgsmage.

Et andet spørgsmål, det er ikke præcist dette jeg tænker på, men i samme boltgade, som jeg læser det er det ikke lovligt at fx. Aflevere grillet kylling rullet i en friskkogt pastaplade eller i en tynd wrap?

Det er rigtig forstået at hvis jeg deltager, så skal jeg selv tage rubs, dressinger og lign med ikke? Må de være lavet i forvejen?
/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 2. mar 2014, 00:08

Hvorfor vil du have alt på en grill, tingene skal jo ikke afleveres samme dag.
Du skal nok læse texten en gang til ;-) [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]

Der står heller ikke noget om begrænsning af grills. Bare det ikke er gas.

Og nej, du må ikke pakke dine ting ind:-)

scharstein skrev:Lyder meget spændende og det bliver super sjovt og jeg overvejer seriøst om jeg skulle prøve det, men håber også at der kommer flere konkurrencer rundt om i landet :-) Når man nu er blevet bidt af at grille og selv syntes at man har udviklet sig meget, men kun bliver vurderet af venner og familie (tror ikke selv det er tilfældet, men tænker på dem der tilmelder sig X-factor ol. der deltager fordi deres venner og familier syntes at de er fantastiske og når det kommer til stykket så lyder de som en kat der bliver trukket i halen :-) ) det kunne være fedt og lærerigt at blive bedømt af andre også samtidig opnå et seriøst og fair resultat...

Jeg er nød til at spørge, for at være helt sikker... 1 mand... 1 grill.... Må jeg kun have en grill med? For så har jeg et problem... Ribs, PP og brisket skal så være på grillen samtidig, men med forskellige temperature og forskellige røgsmage.

Et andet spørgsmål, det er ikke præcist dette jeg tænker på, men i samme boltgade, som jeg læser det er det ikke lovligt at fx. Aflevere grillet kylling rullet i en friskkogt pastaplade eller i en tynd wrap?

Det er rigtig forstået at hvis jeg deltager, så skal jeg selv tage rubs, dressinger og lign med ikke? Må de være lavet i forvejen?
/Michael
/Koontz

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#10 » 2. mar 2014, 00:13

Hej Michael

At vi skriver 1 mand, 1 grill skal forstås som et minimumskrav. Det skal også nævnes, at kvinder naturligvis er velkomne. Det er en talemåde...

Nordic Pitmaster Challenge er en konkurrence der ikke modtager hold-tilmeldinger. Den er designet så man godt kan klare alle indleveringer på 1 grill. Men om man har 1 eller flere grills med betyder ikke noget.

Lørdag: Ribs laves færdig. Herefter sættes kylling over.
Søndag: Selv på en Weber 57'er er der plads til en nakkefilet og et stykke brisket...

Så man kan sagtens deltage med kun 1 grill... (En BGE mini vil nok være liiiige i underkanten...)

Alle rubs, sauces m.v. kan sagtens være lavet hjemmefra.

Vores regelbog siger:

"For at gøre indleveringerne så retfærdige som muligt, er salat, persille samt anden pynt ikke tilladt i boksene til dommerne.

Ønsker man at rulle sin kylling i f.eks Panko eller friske krydderurter, anses dette som værende en del af den indleverede ret.

Kreativitet overfor disse få regler anses for at være forsøg på snyd, og vil betyde diskvalifikation fra kategorien (1 point fra dommerne). Der kan inden konkurrencen og på selve konkurrencedagen indhentes bindende tilsagn fra arrangøren, såfremt man ønsker at indleverer en kreativ fortolkning af en eller flere retter. "

At rulle sin kylling ind i en kogt pastaplade er ganske kreativt, og vil nok ikke blive godkendt. Har man ikke et tilsagn, kan dommerne anmode om at få retten diskvalificeret.

En skudsikker løsning vil være at lave sit kød med eventuel rub og sauce penslet på. Eventuel "drys" med nødder og krydderurter vil blive godkendt.

Svøb i f.eks bacon vil ikke blive godkendt.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 2. mar 2014, 00:30

Tak for opdatering og jeg skulle bare være sikker og min tanke med at pakke ind er bare en tanke jeg har leget lidt med og det er i en helt anden boltgade... Jeg kigger lige om jeg har mulighed i den weekend :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 2. mar 2014, 09:19

Koontz skrev:Hvorfor vil du have alt på en grill, tingene skal jo ikke afleveres samme dag.
Du skal nok læse texten en gang til ;-) [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]

Der står heller ikke noget om begrænsning af grills. Bare det ikke er gas.

Og nej, du må ikke pakke dine ting ind:-)

scharstein skrev:Lyder meget spændende og det bliver super sjovt og jeg overvejer seriøst om jeg skulle prøve det, men håber også at der kommer flere konkurrencer rundt om i landet :-) Når man nu er blevet bidt af at grille og selv syntes at man har udviklet sig meget, men kun bliver vurderet af venner og familie (tror ikke selv det er tilfældet, men tænker på dem der tilmelder sig X-factor ol. der deltager fordi deres venner og familier syntes at de er fantastiske og når det kommer til stykket så lyder de som en kat der bliver trukket i halen :-) ) det kunne være fedt og lærerigt at blive bedømt af andre også samtidig opnå et seriøst og fair resultat...

/Michael

Syntes da ikke Michaels spørgsmål er forkert Koontz, sidste aflevering lørdag er kl 17 og første søndag kl 13. Altså 20 timer. Hvis Michael normalt beregner 24 timer til pp vil det være svært kun med 1 grill.

Men nu er det defineret at flere grills er tilladt så noget nemmere :-)
Senest rettet af gundersen 2. mar 2014, 10:20, rettet i alt 1 gang.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 2. mar 2014, 10:10

Super fedt initiativ som jeg håber mange vil bakke op om det.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 2. mar 2014, 17:39

Meget spændene koncept .1%¤
Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#15 » 2. mar 2014, 18:04

Der vil helt sikkert blive brug for masser af frivillige...
Du er noteret på listen...
KCBS certified BBQ judge

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 2. mar 2014, 18:19

Guruen skrev:Der vil helt sikkert blive brug for masser af frivillige...
Du er noteret på listen...

.1%¤ like
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

olejakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 2. mar 2014, 19:08

Jeg står også til rådighed hvis der er behov.
Har selv sommerhus i kramnitze.
Forhandler af DPG Pillegrill samt tilbehør.
Forhandler af Borniak røgeovne og tilbehør.

deha
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 2. mar 2014, 20:54

Er der en status på tilmeldinger?
Dennis

Old Buddy Bbq

Weber Spirit E-320 Premium med rotisserie og støbejerns riste

Wsm 37

Houston Pellet grill

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#19 » 2. mar 2014, 21:13

Hvis du klikker på tilmeld linket, så kan du hele tiden følge med i antallet
KCBS certified BBQ judge

deha
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 2. mar 2014, 21:36

Guruen skrev:Hvis du klikker på tilmeld linket, så kan du hele tiden følge med i antallet

Ja du har ret, kunne bare ikke se det fra mobilen
Dennis

Old Buddy Bbq

Weber Spirit E-320 Premium med rotisserie og støbejerns riste

Wsm 37

Houston Pellet grill

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 3. mar 2014, 08:54

Findes konkurrencehåndbogen ( http://www.grillguru.dk/downloads/Nordi ... nal_DK.pdf ) også på engelsk?

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#22 » 3. mar 2014, 09:28

Alle internationale personligheder der ønsker information vil blive behandlet personligt.
De skal blot skrive til johnny@grillguru.dk

Jeg har allerede modtaget 2 fra England
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

deafbeeman
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 3. mar 2014, 19:33

Hej
Jeg er overveje at med konkurrencen i Nordic Pitmaster challenge
hvor meget ca kød koster ialt at bestill hos slagter Theilgaard ?
kan jeg får eks et billed af boks og hvor se ud ?...
må tage to weber med ?...
fordi jeg er hele ny derfor jeg spørge
Mvh Deafbeeman
Deaf BBQ Team

Borniak Røgeovn UW-70
Weber One-Touch Premium grill
Weber performer med gastænding
Weber Joe smokey
Primo oval xl

Fredstone pizzasten

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#24 » 3. mar 2014, 19:50

Priser på kødpakken skal jeg prøve at fremrykke.

Du må tage alle de grills med du ønsker.

Jeg anbefaler siden wwwbbqcritics.com - her kan du se bokse i alle kategorier. Dog tillader vi ikke salat og persille.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

deafbeeman
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 3. mar 2014, 20:40

Mvh Deafbeeman
Deaf BBQ Team

Borniak Røgeovn UW-70
Weber One-Touch Premium grill
Weber performer med gastænding
Weber Joe smokey
Primo oval xl

Fredstone pizzasten

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#26 » 4. mar 2014, 06:18

Ja. Nærmere bestemt denne underdel af siden:

http://www.bbqcritic.com/judgemybox.html
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#27 » 4. mar 2014, 23:23

Sådan!

De første 3 modige deltagere har tilmeldt sig!

HUSK:
Konkurrencen er designet så ALLE har mulighed for at deltage.

Vi skal have en super sjov weekend med masser af sjov
BBQ er en konkurrencesport - nogle vil endda gå så langt at kalde det en ekstrem-sport.
KCBS certified BBQ judge

olejakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 5. mar 2014, 07:33

Er der nogen steder man skal skrive sig på hvis man har mulighed for at være medhjælper?
Forhandler af DPG Pillegrill samt tilbehør.
Forhandler af Borniak røgeovne og tilbehør.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#29 » 5. mar 2014, 08:44

Hej Ole

Jeg har noteret dig :-)

Generelt vil vi annoncerer efter medhjælpere straks efter sidste tilmeldingsfrist den 01.06.2014.

Uden mange frivillige medhjælopere, vil dette arrangement slet ikke kunne gennemføres, så det er virkelig fedt at i allerede melder jer...

1000 tak.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#30 » 5. mar 2014, 09:53

Godt initiativ!!!

Et par dumme spørgsmål:

Skal kyllingen være hel eller må den skæres ud?

Skal nakkekammen afleveres som pulet gris eller er kreative tilberedninger tilladt?

MVH
Jan - der overvejer
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#31 » 5. mar 2014, 10:02

Hej Jan

Ingen spørgsmål er dumme. Konkurrencen er lavet NETOP for at få folk ud af busken :-)

Kylling
Der skal afleveres minimum 6 stykker kød.
Om det er lår, bryst eller andet er op til deltageren.

Pulled Pork
Der skal bruges nakkefilet.
Der skal afleveres nok kød til at 6 dommere kan smage.
Kødet må være Pulled, chopped, sauced mv. - Eller en kombination.

Brisket:
Der skal afleveres minimum 6 stykker kød

Ribs:
Der skal afleveres minumum 6 stykker/ben
Stykkerne må ikke hænge sammen

Du kan få rigtig god inspitation via denne hjemmeside:
http://www.bbqcritic.com/judgemybox.html
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#32 » 20. mar 2014, 15:31

Hvis du har interesse for grillning, så husk at tilmelde dig Nordic Pitmaster Challenge...

Det er en sjov måde at stifte bekendskab med en sportsgren i forrygende fremgang!
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#33 » 20. mar 2014, 17:20

Guruen skrev: ...sportsgren ...

Nu strammer du den lige lidt :shock:

Interesse... hobby.... kreativ udfoldelse.... eller så mange andre ting....

Men sportsgren: Det er det ikke!
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Niels_L
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 20. mar 2014, 18:07

jaknil skrev:
Guruen skrev: ...sportsgren ...

Nu strammer du den lige lidt :shock:

Interesse... hobby.... kreativ udfoldelse.... eller så mange andre ting....

Men sportsgren: Det er det ikke!

Så længe dart er en sportsgren så er grillning det også. :-D
Niels Læntver
Brande

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#35 » 20. mar 2014, 18:13

Jaknil
Vil du definere sportsgren ?
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Niels_L
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 20. mar 2014, 18:22

Guruen skrev:Hvis du har interesse for grillning, så husk at tilmelde dig Nordic Pitmaster Challenge...

Det er en sjov måde at stifte bekendskab med en sportsgren i forrygende fremgang!

Vil da godt afsløre at jeg overvejer at tilmelde mig, der skal jo være nogle til sidste pladsen. :lol:

Har nogle praktiske ting som skal på plads inden jeg kan, såsom at lære at lave ribs, kylling & brisket. :-?
Niels Læntver
Brande

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#37 » 20. mar 2014, 18:33

Niels_L skrev:
Guruen skrev:Hvis du har interesse for grillning, så husk at tilmelde dig Nordic Pitmaster Challenge...

Vil da godt afsløre at jeg overvejer at tilmelde mig, der skal jo være nogle til sidste pladsen. :lol:

Har nogle praktiske ting som skal på plads inden jeg kan, såsom at lære at lave ribs, kylling & brisket. :-?

Fedt du vil melde dig til , lige de 3 ting er jeg sikker på du kan lære på ingen tid ved at læse på dette forum og checke youtube , forventer og håber min kone også vil stille op og hun er også helt grøn når det kommer til at stå med det hele alene , syntes at huske jeg blev fortalt at det team der vandt brisket sidste år til Tony low and slow aldrig havde lavet en brisket før og når det hele ruller og der forhåblig er rigtigt mange igang er jeg sikker på du kan spørge en side mand om hjælp hvis du har brug for det :lol: det handler jo også om at ha det sjov .

Måske hvis der er nok der ønsker det kunne der laves en cooking class der viser lidt fremgangs måder men der ligger som sagt masser af guides derude

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#38 » 20. mar 2014, 19:32

Michael-TBSGrillshop skrev:Jaknil

Egentligt ikke :-D
Men sund fornuft må vel kunne bruges, uden at vi skal til at stille alle mulige parametre op.
Grillning er superhyggeligt, spændende, lækkert og så meget andet.
Men: Det er ikke en sportsgren.

Skal vi ikke kalde det madlavning i stedet?
Det er vel nærmere sandheden!
Kokke er jo heller ikke nødvendigvis sportsmænd eller atleter [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#39 » 20. mar 2014, 19:40

jaknil skrev:
Michael-TBSGrillshop skrev:Jaknil

Egentligt ikke :-D
Men sund fornuft må vel kunne bruges, uden at vi skal til at stille alle mulige parametre op.
Grillning er superhyggeligt, spændende, lækkert og så meget andet.
Men: Det er ikke en sportsgren.

Skal vi ikke kalde det madlavning i stedet?
Det er vel nærmere sandheden!
Kokke er jo heller ikke nødvendigvis sportsmænd eller atleter [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Selvfølgelig er det en sportsgren: http://da.wikipedia.org/wiki/Sportsgren

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#40 » 20. mar 2014, 20:05

Jaknil
Vil give dig ret i det ikke er en traditionel sportsgren, men det var curling heller ikke en gang, men tror ikke du ved hvilken seriøs energi de menesker der deltager i disse konkurrencer ligge i deres træning og selve konkurrencen
Men ser du kom det at spæne efter en bold som sport, tjaa så har du jo ret i din holdning, og til alt held behøver vi jo ikke alle dele samme holdning
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#41 » 20. mar 2014, 20:23

Jaknil jeg syntes du skulle stille op :)

Så kan du jo prøve kræfter med det og måske få en anden mening , ud over det er hammer sjov er det også ret hårdt da alt er på tid og som Michael skriver er der folk der lægger en masse kræfter i det :)

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#42 » 20. mar 2014, 23:14

Ja, jeg ved mange mennesker lægger en masse kræfter i det.

Det er der også en masse kokke og restauranter der gør i at få Michelin stjerner - det gør det ikke til en sportsgren!
Kom nu ind i kampen venner.
Hvorfor er det så vigtigt for jer at kalde jeres hobby for en sport?
Det er det ikke. Uanset hvor meget I ville ønske det.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#43 » 21. mar 2014, 07:20

Der findes da mange sportgrills og restauranter hvor man kan se sport.
så lidt har det da at gøre med sport;-)
/Koontz

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#44 » 21. mar 2014, 07:32

Man træner
Man "spiller kamp"
Man har flere ligaer
Der er flere em's og vm's
Der er mere end 16.000 der udøver sporten
Kcbs afholder mere end 440 konkurrencer om året i usa
Det er dommer uddannelse

Det gør det til en sportsgren...
KCBS certified BBQ judge

Niels_L
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#45 » 21. mar 2014, 08:00

jaknil skrev:Ja, jeg ved mange mennesker lægger en masse kræfter i det.

Det er der også en masse kokke og restauranter der gør i at få Michelin stjerner - det gør det ikke til en sportsgren!

Jeg anderkender heller ikke fodbold som sport, men derfor er der stadig mange som påstår at det er en sport. :-D
Niels Læntver
Brande

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#46 » 21. mar 2014, 08:48

Guruen skrev:Man træner
Man "spiller kamp"
Man har flere ligaer
Det er dommer uddannelse

Når man er nødt til at sætte " omkring udtrykket spiller kamp, så er det nok fordi man ikke spiller kamp, men der i mod deltager i en konkurrence. Kamp er heller ikke et argument for en sportsgren. Der er mange sportsgrene som ikke har kampe. F.eks. løb, skiløb, skihop og mange andre

Uanset hvor mange der deltager i grill konkurencer 16.000 eller 1 million, så er det ikke et argument der har betydning for om det er en sportsgren.

At det er en dommer uddannelse er heller ikke noget der gør det til en sportsgren. Tænk hvis x-faktor lavede en dommer uddannelse, blev det så til en sportsgren.

Hvis man afholder et dm, em eller vm i næse pillning, vil det så også være en sportsgren? Den ville have potentielt mange flere deltagere end grillning [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

En ting, som for mig, gør det svært at kalde det en sportsgren, er at de forskellige forbund har forskellige regler for deres konkurrencer. Boksning har flere forskellige forbund, men en boksekamp, bokses efter de samme regler. De gør man ikke nødvendigvis i grill konkurrencer. Er jeg helt galt på den, hvis jeg antager at man til de enkelte konkurrencer også kan lave enkelt stående/specifikke regler/krav?

At nogle lægger et kæmpe stykke arbejde/indsats i grill konkurrencer er jeg ikke i tvivl om. Forsæt med det, så skal det nok lykkedes at blive anderkendt som en sportsgren engang. Det er trods alt lykkedes for computer spillere.

8200
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#47 » 21. mar 2014, 08:56

jaknil skrev:Ja, jeg ved mange mennesker lægger en masse kræfter i det.

Jeg er på Jaknils side på denne!

Der findes tilsvarende arkitektkonkurrencer, kunstkonkurrencer mv. Et konkurrenceelement gør ikke en disciplin til en sportsgren.

Sport er traditionelt en slags symbolsk krig, hvor det handler om på taktisk maner at stække modstanderen således, at man selv vinder.

Sådan et element ser jeg ikke i en grillkonkurrence, hvor det vel i realiteten blot handler om, at lave et godt produkt og så håbe på, at der ikke er andre, der har lavet et bedre produkt.

Herudover vil der være en række sportsgrene som traditionelt set betragtes som sport.

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#48 » 21. mar 2014, 09:29

Guruen skrev:Man træner
Man "spiller kamp"
Man har flere ligaer
Det er dommer uddannelse

I min mening beskriver du en konkurrence ikke en sportsgren

Sport kræver en eller anden form for fysisk aktivitet indgår i konkurrencen.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#49 » 21. mar 2014, 09:47

topgun skrev:
I min mening beskriver du en konkurrence ikke en sportsgren

Sport kræver en eller anden form for fysisk aktivitet indgår i konkurrencen.

Det er ikke korrekt. F.eks. anerkender IOC (Den olympiske kommite) skak som værende en sport på lige fod med atletik. Det kaldes en Mental Sport og ses som lige så fysisk udmattende som f.eks. en maraton. Petanque og Golf betegnes også som sportsgrene på trods af at begge må siges at være fysisk aktivitet på laveste niveau.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#50 » 21. mar 2014, 10:25

Hvis man bare godt kan li' at grille så kan det vel være ligegyldigt om andre kalder det en sport, konkurrence eller noget helt tredje, ik ;-)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Tilbage til "KCBS"