Første dag på kcbs kursus

KCBS står for: Kansas City Barbeque Society
KCBS afholder årligt over 400 konkurrencer.
Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Første dag på kcbs kursus

Indlæg#1 » 13. apr 2013, 21:51

En helt igennem super fed dag hvor vi har lært rigtigt meget , vi er lige landet på kroen så det var en lang dag men der bliver ikke holdt tilbage fra de folk fra USA de er super flinke og deler rigtigt godt ud af alt deres viden .

Kan klart anbefales og jeg glæder mig til dommer kursus i morgen .

Ingen fotos fra mig men der er tage rigtigt mange så mon ikke der kommer masse af dem.

DennisBrix
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Første dag på kcbs kursus

Indlæg#2 » 13. apr 2013, 22:26

Ser frem til at høre mere om hvordan det er gået og se nogen billeder :)
Dennis Brix
Smokin and Grillin is my way of Chillin'

Nu med:
2xCobb '10
WSM 47 '12
Q200 '12
Primo rund '13
Q3200 '15
Spirit 310 '16
iGrill

Henrik Dam
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 14. apr 2013, 08:36

Ja, vi må have nogen stemningsbilleder.
Nogen siger, at madlavning er en religion
Det er helt forkert. Det er meget vigtigere!

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 14. apr 2013, 19:10

Her er lidt.

Har en masse billeder og indtryk og ting der skal pakkes ud;)
Så kommer der flere billeder.

Vil bare sige tusind tak for en super weekend, der for min del ikke er slut endnu.
Men det kommer der mere om.
Vedhæftede filer
20130413_193842.jpg
20130413_094830.jpg
20130413_092855.jpg
/Koontz

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 14. apr 2013, 23:25

Ja tak, super dage - dag 1+2 var meget indlærende om US BBQ smag og bedømmelser, flere fotos kommer nok snart.
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 15. apr 2013, 06:14

Jeg vil overlade et fuldt indlæg om weekenden til en anden .

Men det var helt fantastisk

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 15. apr 2013, 08:35

Tibbil skrev:Jeg vil overlade et fuldt indlæg om weekenden til en anden .

Men det var helt fantastisk

+1 .1%¤
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 15. apr 2013, 08:56

Nu har I været afsted en hel weekend, og I har så pissetravlt med at fortælle om hvor fantastisk det var.
Men hvad har vi set indtil nu?

INGENTING :evil:

Et telt med en masse griller i ja. Og en grill med nogen pindemadder! Det er bare ikk' godt nok folkens! :lol: :lol: :lol:

Kom nu ud af busken og lad os se og høre om HVAD I har lært - HVIS I har lært noget.

Eller det var måske bare for at komme væk fra konerne??? 8) Det dér med at I vil lade "en anden" fortælle om det - det virker sgu lidt mistænkeligt! :lol: :lol: :lol:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 15. apr 2013, 09:29

Der er nu ikke så meget at vise, da dagene primært var teori.

Deltagerne parterede nogle kyllinger sidst på førstedagen og tilberedte disse på diverse grills. Det var det kulinariske indslag fra deltagerne.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 15. apr 2013, 11:58

lractbird skrev:Nu har I været afsted en hel weekend, og I har så pissetravlt med at fortælle om hvor fantastisk det var.
Men hvad har vi set indtil nu?

INGENTING :evil:

Et telt med en masse griller i ja. Og en grill med nogen pindemadder! Det er bare ikk' godt nok folkens! :lol: :lol: :lol:

Kom nu ud af busken og lad os se og høre om HVAD I har lært - HVIS I har lært noget.

Eller det var måske bare for at komme væk fra konerne??? 8) Det dér med at I vil lade "en anden" fortælle om det - det virker sgu lidt mistænkeligt! :lol: :lol: :lol:

ROLIG NU MIN KÆRE VEN. :-D

Lad os nu lige blive ædru ;-) nej spøg til side, der vil garanteret komme flere positive og konstruktive indlæg og billeder ang. denne fantastiske og lærerige weekend.
Uden, at skulle overdrive dette arrangement tror jeg godt, at vi kan kalde KCBS arrangementet for en succes. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 15. apr 2013, 12:46

Fred skrev:
Lad os nu lige blive ædru ;-)

Ja, DER har vi det.
Jeg læste et eller andet sted at det i virkeligheden var et kursus i konsumering af øl og whisky - og det tror jeg på. Det er derfor vi ikke må høre noget om det! :lol: :lol: :lol: :lol:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 15. apr 2013, 13:11

Jeg var med på den første dag. Altså cooking class.
Søndagen stod på familie-arrangement i fruens familie, så der var jeg ikke med.

Jeg må sige at hele dagen handlede om konkurrencer.
En ret stor del, om amerikanske konkurrencer.
Fif til hvad man kan gøre hvis man er med som deltager i "Memphis in May" mm.
Det er der næppe nogen af os der nogensinde bliver ....
Og en hel del om hvor store og fede de grise er der bruges derovre.

Vi fik demonstreret hvordan en halv gris skæres op efter KCBS udskæringer - altså hvordan en Boston butt skæres ud og også ribs.
Resten af grisen bruges åbenbart ikke rigtigt i konkurrencerne, hvorfor den blev skåret ud i de enkelte muskler.

Nakken blev derefter injiceret, og rubbet. Ikke nogen fancy tricks her.
Det blev gjort som enhver af os ville have gjort hjemme.
Det blev dog bemærket at han foretrak freskenjuice at injicere med. Så her er noget at prøve hjemme ved grillen.

Endnu en ting: han grillede alt (ribs, boston butt og brisket) ved 225 farenheit = 107 celcius.
Det er jo nemt ved konkurrencer at man kan have flere ting på en grill.

Vi smagte på lidt forskellige rubs og saucer, som de havde med. Ikke på kød, men drysset ud på en paptallerken.
Jeg må indrømme, at det var svært at forestille sig et færdigt stykke kød med de forskellige blandinger på.
Hmm...
Saltlage, krydderlage og marinade brugte de ikke, da tidsreglerne i konkurrencerne ikke gav plads til det.
Altså blev det ikke nærmere diskuteret.

Vi så hvordan All star holdet trimmede et kyllingelår. Det var spændende.
Der blev næsten ikke noget tilbage af overlåret.
Mine egne høns har vinger der er større en de lår der var tilbage efter trimningen :-D :shock:

Til sidst vi vi selv lov at partere en kylling, rubbe og lægge på en grill.
Dog var tidsplanen skredet og klokken var pænt over fire, så en del af os måtte smutte, da vi havde planlagt efter at tidsplanen holdt. Så dette eneste "hands on" blev desværre kompromiteret.

Det havde været fedt med mere "hands on", opbygning af rubs, sauce og glaze.

Så var der et par tricks omkring kyllingeskindet. Og om at holde maden varm under udskæring og under opbygning af kasser til indlevering. Hvordan salaten arrangeres mm i kasserne.

Hvis jeg skulle have været til DM havde jeg nok kunnet bruge disse tricks til at komme et par pladser op ad stigen.
Jeg var dog primært med, for at blive bedre derhjemme.
Og det var nok lidt begrænset hvad jeg fik med hjem...

Men måske i de kommende måneder vil jeg gøre enkelte ting anderledes.
Ting jeg ikke lige tænker på lige nu, men som har været oppe og vende.......måske....
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 15. apr 2013, 14:26

Ked af du ikke fik mere ud af dag 1 , jeg fik ca 150 gange så meget ud af det .

Men ja en del af dag et blev brugt på intro til dommer træning som jo var ret fedt for mig , det undre mig lidt du ikke fange det omkring smagsprofiler .

Men igen jeg havde også den glæde ikke at blive smidt ud før kl 22 og jeg havde jo også lidt mere tid med dem og jeg fik godt nok også luret helt vildt på all stars og suget alt det til mig jeg kunne.

Med hensyn til ikke at opleve det helt store så fik dommene at vide at sidste år var der 8 fra Europa der havde sendt en email om de kunne kommer til at lege med i usa og alle 8 blev der fundet en plads til , naturligvis får man som normal dommer ikke lov at dømme i the Jacks og WM der skal du være mester dommer det vil sige ha dømt 30 "små konkurrence " altså små for dem .

Jeg har lært mere denne weekend ind hele sidste år til sammen , håber bare på der kommer flere cooking classes og Louise skal også helt klart af sted næste gang dommer kursus.

Men er nu ret sikker på Dem bag kcbs og måske all stars også smider lidt info ind i et indlæg .

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 15. apr 2013, 14:43

Tibbil skrev:..., det undre mig lidt du ikke fange det omkring smagsprofiler .

Jeg er nu ret sikker på at jeg fangede det der var at fange.
Der var da bestemt forskelle der kunne smages i de forskellige blandinger.
Samt en pointe i at rubben skal understøtte kødsmagen, ikke konkurrere med den.

Der er dog bare stor forskel på at smage rubs og saucer i "rå" tilstand og på kød efter tilberedning.
Den samme rub kan også tage sig "forskelligt ud", afhængigt af om den er på kylling, gris eller....
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 15. apr 2013, 16:27

Jeg kan kun bakke op omkring det jaknil skriver. Personligt fik jeg ikke meget ud af førstedagen. Det handler selvfølgelig om hvad man forventer at få ud af dagen og jeg må sige at mine forventninger ikke blev indfriet. Jeg havde dels forventet lidt mere hands-on og lidt flere fif til at gøre det jeg fremtryller på grillen bedre. Ret meget ud over hvordan man bør få sprødere skind på et stykke kylling der ikke skal have ret lang tid på grillen.

Andendagen opfyldte derimod mine forventninger til fulde. Desværre havde All Stars fået til opgaven at "ødelægge" en del af deres kreationer.

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 15. apr 2013, 19:31

Jeg er SLET ikke enig i at første dag (cooking class) var skuffende.
Der var så mange informationer og hints til opbygning af bokse, hvad kigger dommerne efter, hvad er rigtig/forkert, hvordan skæres de forskellige konkurrence udskæringer.
Jeg synes virkelig Jim gav den gas i form af erfaring, inspiration. Og de konkurrencegrillere der kun var der søndag, gik virkelig glip af nogle guldkorn.

Jeg er SLET ikke enig i at det var skuffende at All Star teamet på Judging class havde fået af vide at de ikke skulle grille som de plejede.
Jeg så Guruen i hovedet da han fik det af vide, og han blev total bleg [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Som dommeraspirant synes jeg det var så fedt at vi skulle dømme ud fra "skidt og kanel", og stor cadeau til All Star, for det må virkelig have været grænseoverskridende for dem.
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#17 » 15. apr 2013, 19:54

belleboskop skrev:Jeg er SLET ikke enig i at første dag (cooking class) var skuffende.
Der var så mange informationer og hints til opbygning af bokse, hvad kigger dommerne efter, hvad er rigtig/forkert, hvordan skæres de forskellige konkurrence udskæringer.
Jeg synes virkelig Jim gav den gas i form af erfaring, inspiration. Og de konkurrencegrillere der kun var der søndag, gik virkelig glip af nogle guldkorn.

Jeg er SLET ikke enig i at det var skuffende at All Star teamet på Judging class havde fået af vide at de ikke skulle grille som de plejede.
Jeg så Guruen i hovedet da han fik det af vide, og han blev total bleg [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Som dommeraspirant synes jeg det var så fedt at vi skulle dømme ud fra "skidt og kanel", og stor cadeau til All Star, for det må virkelig have været grænseoverskridende for dem.

Jeg er helt enig, og hvis man forventer at et KCBS cooking class ikke handler om konkurrence bbq så mener jeg at man har misforstået noget!!!!

vi synes at begge dage var super gode, selvfølgelig er alt ikke 100 % første gang man prøver, men det gik altså super godt, og for os der skal bruge det til konkurrence er det da bare det helt rigtige synes jeg.........

Tusind tak for et godt arrangement 8) 8)
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 15. apr 2013, 21:30

belleboskop skrev:Jeg er SLET ikke enig i at det var skuffende at All Star teamet på Judging class havde fået af vide at de ikke skulle grille som de plejede.

Jeg går ud fra at dette var møntet på mig. Jeg var bestemt ikke skuffet over Dag 2. Prøvesmagningen havde til primært til formål at hvad man ikke skal gøre til en konkurrence. Det har jeg helt forståelse for, men hvis man skulle forbedre noget så var det også at vise, hvis det kan/skal gøres for at score højt. Dermed får man begge ydrepunkter med og derfor endnu bedre referencegrundlag.

Brugeravatar

sgatke
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#19 » 16. apr 2013, 09:56

Jeg hører til blandt dem som kun deltog i lørdagens kursus.
Det var svært at have forventninger, for der var ikke meldt specielt meget ud omkring indholdet.
Personligt er jeg godt tilfreds med kurset, også selvom jeg ikke skal deltage i konkurrencer.
Naturligvis er der ting som jeg gerne havde set at instruktørerne dykkede dybere ned i, samt emner som jeg synes de måske brugte lige lovlig lang tid på.
Men, som jeg har skrevet i min evaluering til KCBS folkene, så synes jeg de har gjort et godt stykke arbejde - og vigtigst af alt: Får jeg chancen, deltager jeg gerne på endnu et KCBS kursus engang i fremtiden.

Tilbage til "KCBS"