BBQ by the Sea - Kerteminde

Et underfora for alle der er interesseret i BBQ-forbund og konkurrencer.
Brugeravatar

Emneforfatter
Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#1 » 31. mar 2016, 13:55

Hej

Jeg har ikke noget med dette arrangement at gøre, men jeg så at arrangørerne stadig mangler deltagere - og så tænkte jeg at dette lige var forummet... :-D

https://www.facebook.com/BBQ-by-the-Sea ... 9/?fref=ts
Mvh Kim J

Summit 670S - WSJ + 57cm i "Simpsons" design + weber OTG 57cm + weber OTG 67cm

Brugeravatar

Snedker-Lund
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: BBQ by the Sea - Kerteminde

Indlæg#2 » 31. mar 2016, 18:05

Hvis der er nogen der går der ud og ikke helt ved om de vil stille op til DK´s første KCBS konkurancce vil jeg gerne, råde og vejlede og fortælle hvad det kræver af være med, da det vil være dejligt af se og hjælpe nye hold på vej. Send mig en mail på kontakt@dkmontering.dk hvis det skulle have interesse .

Mikkel Lund
Wsm 57 , som skralde stativ
3 stk Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Backwood smoker Competitor G2
http://facebook.com/theburningcoyotes
http://facebook.com/bbqteamsmokeitall

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 31. mar 2016, 21:53

Som jeg læser informationen på den FB side der er linket til, holdes der en BBQ konkurence den 4 & 5 juni.
Dog kræver det at der er minimum 15 hold tilmeldte senest den første juni. Dvs at hvis man stiller op kan man risikere at arrangementet bliver aflyst med op til 3 dages varsel, hvis ikke der kan stilles nok hold.
(Det fremgår af kommentarsporet til venstre)

Hvis jeg (stadig) læser siden korrekt er der lige nu tilmeldt 8 hold der skal stille op i 6 dicipliner.
Dvs der mangler minimum 7 hold.

Er der overhovedet 15 hold i DK, eller for den sags skyld 10 hold i DK?
Er det så ikke lidt voldsomt at der minimum skal være tilmeldt 15 hold?
Det jeg spørger om er egentligt: er det virkeligt rigtigt? At konkurrencen vil blive aflyst efter den 01.06 såfremt der ikke er 15 tilmeldte hold?

Det kan selvfølgelig være en anledning til at de kære læsere af denne side skynder sig at danne og tilmelde nye hold.
Det ville være fortræffeligt. Men måske lidt en stor opgave at nå at træne 6 kategorier til den 4 juni..
Måske en lidt uoverskuelig opgave, ville jeg nok tænke.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 31. mar 2016, 23:15

Det er vel ikke normalt at der er 6 discipliner på samme tid i en KCBS konkurrence? - hvor meget tid har man til det?

Boksene skal jo indleveres med 30 min mellemrum, det er jo næsten umuligt at have så meget i gang.
Man har jo kun en enkelt pavilion og et bord på 180 cm i bredden.

Jeg kan måske godt forstå hvis nogen er skræmt væk på forhånd Billede

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 1. apr 2016, 05:27

jaknil skrev:
Hvis jeg (stadig) læser siden korrekt er der lige nu tilmeldt 8 hold der skal stille op i 6 dicipliner.
Dvs der mangler minimum 7 hold.

Er der overhovedet 15 hold i DK, eller for den sags skyld 10 hold i DK?
Er det så ikke lidt voldsomt at der minimum skal være tilmeldt 15 hold?
Det jeg spørger om er egentligt: er det virkeligt rigtigt? At konkurrencen vil blive aflyst efter den 01.06 såfremt der ikke er 15 tilmeldte hold?

.

Indtil videre er der 20 danske hold tilmeldt DM. Så mon ikke de er trænet nok, til også at kunne deltage i KCBS?
Lad os, hvis man har tid i kalenderen, støtte op om endnu en konkurrence på dansk jord.

Det er supersjovt at konkurrere. Man får spist en masse BBQ. Man lærer en masse af dem der er bedre end en selv, samt at man får en masse nye venner. Så snyd jer ikke for den oplevelse.

PS. Der er også flere ledige pladser til DM i Svendborg.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 1. apr 2016, 17:42

I en KCBS konkurrence er der altid 30 min mellem hver indlevering, og det er der jo som sådan ikke noget problem i, det er et spørgsmål om timing og planlægning, det er jo ikke sådan at man først laver det ene og så det andet, men man starter jo PP op dagen før, Brisket om natten, ribs tidligt morgen, kylling ( som er proppet dagen før) et par timer inden indlevering og med hensyn til antallet af kategorier, så kan der sådan set være alle dem som organisatoren ønsker, men uanset antal er det "The 4 Meats" der tæller i hovedkonkurrencen om at blive den endelige vinder af konkurrence og få titlen som Grand Champion, det 4 gældende meats er
Kylling
Ribs
Pulled Pork
Brisket
Alle andre kategorier er side kategorier som holdene selv kan vælge om de vil stille op i, men der er altid den mulighed for også at blive vinder af en af disse kategorier og vinde hæderen på dem

Og der er MASSERE af grillere både her og rundt omkring som sagtens kunne klare sig godt i en konkurrence som den her, men klart der skal trænes og planlægges hem gør hvad osv. Men det er jo som til alt andet man vil være god i.
Som Snedker-Lund også tilbyder så er jeg også villig til at stille mig til rådighed hvis der skulle være et team der kunne tænke sig at alligevel prøve lykken

En lille historie fra sidste års DM
Der blev jeg kontaktet af 3 unge slagterlærlinge om hvordan man kunne gøre og hvad der skulle trænes, de havde aldrig været i nærheden af konkurrence grillier eller noget der lignede, ca 1 måned før DM havde vi en mødedag i shoppen hvor vi fik snakket konkurrence grillning igennem, fik snakket regler osv, og så de enkelte kategorier igennem seriøst, metoder smag osv
Og de endte da med at blive nr 1 i BBQ Sauce, og 3 i brisket, så man behøver ikke at have en lang historie ud i grill for at gøre det godt, det kræver lyst og vilje

Og det fællesskab og sociale forhold der er mellem holdene er utroligt, der er INGEN der ikke i en konkurrence vil nægte at hjælpe eller komme med råd og vejledning hvis de selv har tiden, tro mig det er set at et team hvor der kun var en på holdet fik hjælp af naboholdet til at indlevere sin boks da han var kommet bag ud i sin tidsplan, nægter at tro på at FCK ville låne en målmand ud til Hobro hvis deres havde brækket benet ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 1. apr 2016, 17:53

Og kunne sagtens udpege 8-10 herfra GG der komme teame op og tilmelde sig som The Guru Allstars ( bare for at komme med et navn)
Det allervigtigste er at alle på sådan et team er dedikeret og villige til at knokle røven ud af bukserne i 3 timer, ja 3 timer, det er der hvor alle bokse gøres klar og indleveres, eller er der jo 24-48 timer til alt det andet, opstilling, prep af kød osv osv

Så hvem tager bolden op [WINKING FACE]

Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 1. apr 2016, 20:18

Lad mig endelig slå fast at jeg synes det er en super begvenhed.
Jeg vil også opfordre alle interesserede til at stille op, hvis de overhovedet kan få det til at passe i deres tidsplan mm.
Herudover kan jeg forstå på Husums svar i denne tråd, at der er en del flere hold end jeg har kendt til i DK. SUPER!

Det er dog i min verden meget svært at forstå forudsætningerne for konkurrencen:
jaknil skrev:Det jeg spørger om er egentligt: er det virkeligt rigtigt? At konkurrencen vil blive aflyst efter den 01.06 såfremt der ikke er 15 tilmeldte hold?

Altså med max 3 dages varsel....
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 1. apr 2016, 21:58

Jaknil
Det er meget kort varsel, men det er jo dem der organisere konkurrencen der har sat den varsel
Men grunden til de 15 teams er at såfremt at konkurrencen skal kunne være adgangsgivende til Jack Daniels og Amerikan Royal så skal der enten være 15 teams af blandet nationalitet, eller 25 nationale hold, det er reglerne udstukket af KCBS og er ufravigelige

Men der er ikke noget galt i at afholde en konkurrence med mindre antal af hold, så vil den så bare ikke være adgangsgivende til de 2 STORE og ikke tælle med i Team Of The Year konkurrence

Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 1. apr 2016, 22:48

Jo, det forstår jeg godt.
Det er vel nok det at arrangørerne har valgt at så skal det slet ikke afholdes, jeg ikke forstår.
Netop pga den korte varsel.

I mine øjne bliver de jo nødt til at skaffe pavillioner mm i tilfælde af der der kommer 15 hold. Men er der kun 14 eller færre, vil man brænde inde med hele udgiften. Ikke engang få noget deltagergebyr for de 14 og et helt stort arrangement der slet ikke bliver til noget.

Men det er dog i større grad at jeg har svært ved at se at man kan byde sine deltagere at stille op hvor de kan risikere at blive afmeldt med 2 eller 3 dages varsel.

Men jeg ved godt at det er arrangørernes valg....
Nu skal jeg også nok holde min k... med dette.

Jeg håber det bliver afholdt med mange glade grillhold tilstede
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 1. apr 2016, 22:55

Syntes sgu det er fedt du ytre dig

Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 3. apr 2016, 14:18

Jeg er blevet lidt nysgerrig på selve konkurrencen.
Jeg vil mene at det er relevante spørgsmål for alle der kan overveje at stille op.
Der er ikke rigtigt så meget info derinde, eller links hvor jeg lige kan se svarene.
Men jeg er sikker på der er gode mennesker herinde der kan svare:

Der står i oplægget at der konkurreres i følgende kategorier:
• Chefs choice
• Seafood blindbox
• Chicken
• Pork ribs
• Pork
• Brisket

Jeg går ud fra at Chef´s choice er helt åben og at man må stille med hvad som helst: Vegetarisk, Kænguru, oksemørbrad eller hvad man nu har lyst til. Er det korrekt?

Seafood blindbox, hvad dækker det over? Må man igen selv vælge indenfor seafood? altså fisk og/eller skaldyr? Eller dækker ordet blindbox over at man får udleveret nogle på forhånd ukendte ingridienser?

Chicken: Må man selv vælge om man serverer drumsticks eller bryst?

Prok ribs: Ingen spørgsmål.. Spareribs siger næsten sig selv :-)

Pork: må jeg så selv vælge hvilket stykke gris jeg stiller op med fx svinekæber, skank eller bare en omgang ribs mere (hvis det er svært at få tiden til at hænge sammen som nyopstartet hold)

Brisket: tja det siger vel også sig selv

Bare lige for at få en bedre idé om hvad der er det faktiske indhold af konkurrencen.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 5. apr 2016, 18:59

Ja nu har jeg kigget lidt rundt. Der er intet om emnet på KCBS danske FB side, men jeg fandt noget på
http://www.kcbs.us/pdf/2016_rules.pdf
Som omhandler de fire kategorier (tre af disse skal der konkurreres i, i Kerteminde). Omtalt som "The four meats"

"The Four KCBS Meat Categories:
CHICKEN: Chicken includes Cornish Game Hen and Kosher Chicken.
PORK RIBS: Ribs shall include the bone. Country style ribs are
prohibited.
PORK: Pork is defined as Boston Butt, B o s t o n R o a s t , Picnic
and/or Whole Shoulder, weighing a minimum of four (4) pounds at
the time of inspection. After trimming, pork shall be cooked whole
(bone in or bone out), however, once cooked, it may be separated and
returned to the cooker at the cook’s discretion. It may be turned in
chopped, pulled, chunked, sliced or a combination of any of those.
BEEF BRISKET: May be whole brisket, flat, or point. Corned beef is
not allowed."

Det svarer dog ikke på alle mine spørgsmål, men nogle af dem.
Hvis nogen kan svare på spørgsmålene i mit sidste indlæg, omkring Seafod blindbox, Chicken og Chef´s choice vil jeg gerne høre om det.
Jeg har også været på
http://www.kcbs.us/index.php
Uden at finde svar på mine spørgsmål.

Det ovenstående citat fra de officielle regler ang. Pork giver også anledning til at spørge hvad der specifikt menes med de forskellige udskæringer. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen anvisninger på disse udskæringer.

Jeg synes det er meget svært at kunne gå ind i overvejelserne om hvorvidt man kan tænke sig at stille op i en konkurrence, hvor det ikke er muligt at gennemskue hvad der skal stilles op i.
Hvordan skal man kunne øve disse kategorier, når der ikke er information tilgængeligt om dem?
Måske er det kendt viden for de etablerede hold, men skulle der sidde nogen og overveje at stille op, tænker jeg at dette er nogle af de relevante spørgsmål.
Jeg vil ihvertfald gerne vide det...

Jeg har iøvrigt googlet lidt rundt, uden at finde nogle svar.
Jeg har derfor rationaliseret mig frem til, at siden der ikke er nogle regler der siger det skal være på en bestemt måde, må man sikkert gøre fuldstændigt som man vil....
Dog har jeg bare på fornemmelsen, at sådan er det ikke - er der nogen der ved det, og meget gerne med links til hvor der er beskrivelser mm.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 5. apr 2016, 19:39

Wikipedia har hjulpet mig med at forstå begrebet "Country style ribs":
"Country-style ribs are cut from the blade end of the loin close to the pork shoulder. They are meatier than other rib cuts. They contain no rib bones, but instead contain parts of the shoulder blade (scapula)."

Så med andre ord: der skal være ribben i kødet der indleveres under kategorien: Ribs.
Det er vel meget fair :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 5. apr 2016, 20:07

Hva' så Jannik - lægger du op til et guru all stars hold? ;-)

Tak, i øvrigt for alle de oplysninger du graver frem.
Jon
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 5. apr 2016, 21:17

Hmm..
Det navn er jo næsten taget af Guruen himself. :lol:

Men det kunne være sjovt hvis nogen fandt på at være lidt spontane og hoppe på et hold.
Ind imellem er jeg selv fristet, men jeg tror hurtigt jeg kunne træne så meget ribs at min hustru ville nedlægge forbud...
Så ville jeg jo skulle spise det hele selv :shock:
Tænk bare det .....

Resten af tiden fra nu og til 4 juni ville gå med en ugentlig dag til ribs, en til gris (skulder), en til brisket, seafood, kylling og så eksperimenteren med Chef´s choice de øvrige dage...
Så ville jeg kunne øve 8 gange på hver ret.

Jeg er SLET ikke overbevist om at hun vil være imponeret over mit valg [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Derfor kunne det nu være sjovt alligevel...
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#17 » 5. apr 2016, 22:41

Kcbs reglerne er nu at finde da ;-) ;-)

Tror da lige jeg melder mig til! .1%¤ .1%¤
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 6. apr 2016, 22:47

Splash skrev:Kcbs reglerne er nu at finde da ;-) ;-)

Tror da lige jeg melder mig til! .1%¤ .1%¤

Vil det sige at du kan hjælpe mig med de ovenfor nævnte spørgsmål (indlæg #12).
Jeg har jo fundet reglerne... Og endda linket til dem i indlæg #13 ovenfor.
Men det besvarer jo ikke mine spørgsmål.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#19 » 7. apr 2016, 02:29

Chicken må du servere både bryst og lår.
Chefs choice er en fri kategori.... Lav hvad du har lyst til! Den tæller ikke med i samlet vinder, det samme vil en evt. Blindbox helller ikke kunne gøre!
Blindbox, har jeg ikke set til en kcbs konkurrence før! Går ud fra der bliver udleveret råvarer.
kcbs anbefaler altid at man har mindst en kategori ud over de 4 tællende kategorier, og helst flere..

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 7. apr 2016, 22:10

Splash skrev:Chicken må du servere både bryst og lår.
Chefs choice er en fri kategori.... Lav hvad du har lyst til! Den tæller ikke med i samlet vinder, det samme vil en evt. Blindbox helller ikke kunne gøre!
Blindbox, har jeg ikke set til en kcbs konkurrence før! Går ud fra der bliver udleveret råvarer.
kcbs anbefaler altid at man har mindst en kategori ud over de 4 tællende kategorier, og helst flere..

Tak for svar!
Ud fra dit svar lyder det som om at jeg MÅ servere både bryst og lår. Men også at jeg ikke SKAL servere begge dele. Så jeg kan selv vælge, eller lave en kombination. Måske endda Wings i stedet. Det er fint.
Blindbox: ja, det tænker jeg også...

Ved du hvor man kan se en oversigt over PORK udskæringerne?
Jeg føler jo at de er lidt mere specifikke mht hvilke udskæringer der accepteres i denne kategori end de øvrige (fx RIBS hvor der blot skal være ribben i stykket (jvf ovenfor)).
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#21 » 8. apr 2016, 07:47

Det letteste er egentligt at finde en youtube video...... Med udskæringerne..... Hvis du er interesseret i at deltage må du gerne ringe til mig, så vil jeg rigtigt gerne hjælpe dig igang.....

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 9. apr 2016, 13:46

Blind box er det den hedder, altså ALLE teams får udleveret de samme råvare og skal derud af lave det de mener er det bedste

Men som sagt vil jeg gerne stille mig til rådighed og hjælpe hvis der er nogle der teamer op og laver et team,

Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#23 » 9. apr 2016, 13:52

Lige et billede der viser de forskellige udskæringer
Billede

Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 10. apr 2016, 19:48

Tak for den fremskaffede information.
Som jeg allerede har været lidt inde på, mener jeg mig ikke i stand til at stille op i alle disse kategorier så snart som denne konkurrence byder.
Men det kunne være sjovt og spændende en anden gang. Men jeg kan jo lige så stille gå i gang med at øve til en senere dato.....

Og som foreslået skal jeg nok også igennem nogle youtube videoer :-)
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Snedker-Lund
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#25 » 15. apr 2016, 17:45

Just info :
Jeg har idag fået tilsavn fra arrangør af konkurrencen bliver afholdt selv om de ikke når de 15 hold, men de udenlandske hold er heldigvis kommet på banen, så jeg tror på at målet bliver nået.

Snedker-Lund
Wsm 57 , som skralde stativ
3 stk Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Backwood smoker Competitor G2
http://facebook.com/theburningcoyotes
http://facebook.com/bbqteamsmokeitall

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#26 » 16. apr 2016, 05:50

wuhuuuu....så ses vi til en kølig over hækken (smokeren)
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 16. apr 2016, 06:11

Snedker-Lund skrev:Just info :
Jeg har idag fået tilsavn fra arrangør af konkurrencen bliver afholdt selv om de ikke når de 15 hold, men de udenlandske hold er heldigvis kommet på banen, så jeg tror på at målet bliver nået.

Det er sørme gode nyheder :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#28 » 1. maj 2016, 16:20

Guruen og mig har lovet at stå for alt det BBQ der skal laves til Judge class her den 7 maj, så vi mødes sidst på eftermiddagen om fredagen, for at stille op og preppe kød osv.

Der skal laves
Kylling KCBS style
Pork
Ribs
Brisket

Så hvis der 1-3 som kunne tænke sig at være med, så er der også plads til en "privat" træning fra fredag eftermiddag og frem til lørdag kl 14.0 så er det med at række tomlen i vejret
Vi sørger for alt der skal bruges, grill, smokers, rubs, sauce og kødet. ALT køres competition style, så det giver en ide om hvad det drejer sig om

Så frem af busken og få nogle hyggelige og forhåbenligt lærerige timer. Og være med til at gøre en god indsats for den kommende dommerstand i europæisk BBQ

Sidst og ikke mindst se og møde KCBS Outreach Teamet som denne gang tæller
Wayne og Maria Lohman
Bill og Debby Gage

Michael
Jeg har nu:

Tilbage til "Konkurrence grillning"