kul! Hvad er det bedste at anvende?

Et underfora for alle der er interesseret i BBQ-forbund og konkurrencer.

Emneforfatter
Chefi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

kul! Hvad er det bedste at anvende?

Indlæg#1 » 30. jun 2014, 10:59

Har prøvet nogle forskellige mærker, og bemærkede i weekenden i svendborg, at flere brugte primo kul. Er det det bedste på markedet? Jeg mener, med hensyn til brænde tiden, stabiliteten, røgsmagen, optænding. O.s.v.

Hvad er forumets konklusioner, og holdninger?

Jeg er jo bare en nysgerrig amatør.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: kul! Hvad er det bedste at anvende?

Indlæg#2 » 30. jun 2014, 11:22

Chefi skrev:Har prøvet nogle forskellige mærker, og bemærkede i weekenden i svendborg, at flere brugte primo kul. Er det det bedste på markedet? Jeg mener, med hensyn til brænde tiden, stabiliteten, røgsmagen, optænding. O.s.v.

Hvad er forumets konklusioner, og holdninger?

Jeg er jo bare en nysgerrig amatør.

Det er ikke nemt at svare generelt på. Det kommer helt an på din egen optændingsmetode, smagspræferencer, osv. Primo-kul er generelt rigtig gode mht. størrelse, optænding, afgasning osv. Til gengæld er de i den lidt dyre ende og afgiver også lidt røgsmag til maden. Dette kan være et plus i nogen sammenhæge - men et minus i andre.

Selv bruger jeg efter utallige eksperimenter TBS' kul. De har en god størrelse, tænder nemt, afgasser nemt, begrænset smulder i poserne (dog kan man være uheldig), prisen er rimelig, og så er de meget neutrale i røgsmagen. Det sidste synes jeg er et kæmpe plus, da man så selv kan styre røgsmagen ved tilsætning af chips eller chunks, når man ønsker det.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 30. jun 2014, 11:41

Jeg benytter primært "kvalitetskul" fra TBS og sekundært Primo kul. Den største forskel (ud over prisen) er hvor meget røgsmag de afgiver. Her i huset foretrækker vi den neutrale smag til langt det meste af det vi tilbereder.

"kvalitetskul" fra TBS er for mig forholdsvis nemme at få fat, hvilket er en medvirkende årsag til mit valg. Tidligere brugte jeg All-Natural kullene. Jeg bestiller mellem 100 og 200 kg af gangen og gerne når der er fri fragt eller tilbud :-)
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 30. jun 2014, 11:47

primo kul til det meste har dog selv lige prøvet 2 poser tbs kul og de virker også gode store stykker og let at optænde
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 30. jun 2014, 15:20

Jeg brugte Best of the West og kunne se rigtigt mange også brugte dem :) bruger dem fordi de er ret smags neutrale .

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 30. jun 2014, 17:43

Jeg bruger mest dem fra traekul.dk mener har også lager for Hasim...

Jeg har prøvet andre uden at juble, men syntes st disse er rigtig gode, mild og god smag i røgen, dufter sindssygt godt og giver en god grillning :-) det og prisen syntes jeg er en fordel (kr 100/10 kg) men størrelsen kan varierer meget fra de små stykker til de helt store klodser...

Jeg skal nok snart prøve lidt andre, men trives super godt med dem jeg har og det er nemt, så det haster ikke...

Har bl.a. Prøvet Black ranch - måske forkert kød optænding eller lignende, men det køber jeg aldrig igen, de var lige lidt(meget) tjæret i smagen til mig

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 13. jun 2018, 21:27

Også Hasim her, men for nyligt de poser Lidl havde til ingen penge. De er 100% samme kvalitet - i hvert fald de 3-4 poser jeg er igennem nu. Store fine stykker, ganske lidt smulder, og meget neutral smag - igen, her kan man jo justere selv med lidt chunks efter behov. Tror det var 18 kr for 3 kg.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 15. jun 2018, 16:23

Jeg har tidligere brugt nogle meget tunge kul "BBQ Joe Best American" som jeg har skrevet om her: http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?t=40621

Men ellers har jeg valgt at bruge kul fra traekul.dk, som er lavet af bøgetræ og som er rimeligt neutralt.

Jeg har også prøvet TBS eget mærke som er ganske fint, men man kan godt mærke at det er lavet af løvtræ, som er væsentligt lettere og brænder hurtigere end bøg.

Tilbage til "Konkurrence grillning"