Hvad er dit ynglings......

Sjovt lille forum med afstemninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Hvad er dit ynglings......

Indlæg#1 » 28. jan 2014, 20:44

Kom frisk:

Hvad er dit ynglingskrydderi ?

I hvilken ret bruger du det ?

Hvis du ikke måtte bruge det i den ret du valgte, hvad ville du så erstatte det med ?

Lad os lære lidt af hinanden(-;

"Dén der har mest grej når han dør, vinder"
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hvad er dit ynglings......

Indlæg#2 » 28. jan 2014, 22:27

Hmmm, den er ikke let. Der er forskellige krydderier til forskellige ting. Skal det være et enkelt krydderi eller må det være et mix?

Det jeg bruger i flest forskellige sammenhænge er Krydderurtemix fra santa maria. Rodfrugter i ovn/grill, kartofler og det er også en del af blandningen til pulled pork.

Hvis det skal erstattes af noget, så vil det helt afhænge af, i hvilken sammenhæng det skal erstattes. På kartofler, ville det nok være pommes frits krydderi, paprika eller en blanding af forskellige grønne tørrede urter.

Til rodfrugter ville det enten være tørrede grønne krydderurter eller bare salt.

I pulled pork blandingen ved jeg ikke hvad det skal erstattes med. Så skal indholdsfortegnelsen nok nær læses lidt.

Hvad med dig selv?

tomad
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 28. jan 2014, 22:44

Skulle jeg vælge ét krydderi blev det peber! Jeg elsker krydderier - har en kæmpe skuffe fuld, og der er ikke noget sjovere end at eksperimentere med smagen. Men jeg har besøgt Kampot-regionen i Cambodia hvor verdens gourmet-peber blev dyrket før den ulyksalige borgerkrig. Nu prøver de at få produktionen op at stå igen, og de laver noget fantastisk peber der virkelig har åbnet mine øjne for at peber altså ikke bare er peber. Så hvis jeg skulle vælge - Peber! Bruger det altid (sammen med salt) - uanset hvad der ellers skal bruges af krydderier, men meget gerne som eneste krydderi. Prøv bare at lave en bøf af noget godt kød og så krydr den godt med god salt og god, friskkværnet peber. Ummm.
Mvh

Tommy
Weber One-Touch Premium 67 cm

Brugeravatar

TBKKappel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 28. jan 2014, 23:34

Jeg kan ikke byde ind med et specifikt krydderi jeg bruger hele tiden. Holder meget af at blande selv/tilpasse til retten.. Når man rammer rigtigt er det som engle der synger (:
Men bruger oftere nelliker og kanel.

Kappel

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 29. jan 2014, 11:00

TBKKappel skrev:Jeg kan ikke byde ind med et specifikt krydderi jeg bruger hele tiden. Holder meget af at blande selv/tilpasse til retten.. Når man rammer rigtigt er det som engle der synger (:

Kappel

Er ret enig med Kappel her.. :)
Jeg bruger tit brun farin når jeg laver svin, hvilket jeg tit gør.
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber Smokey Joe 37 cm. m. 2-delt JBI Støbejernsrist.
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

At grille er ikke en hobby, men en livsstil ;)

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 29. jan 2014, 12:14

Noget af det der virkelig kan give en ret karakter er sovs. Eller sauce, glaze og hvad man nu ellers kan kalde den mere væskeagtige del af et måltid. Derfor står krydring af sovsen højere hos mig end krydring af kød, som jeg ofte synes er bedst hvis det smager af sig selv, hjulpet lidt på vej af salt og peber.

I mine sovser er jeg meget begejstret for at bruge pulveriseret tørrede Karl Johan svampe. det tilfører virkeligt dybde (umami) i en sovs, som iøvrigt også nyder godt af et skvæt Gastrique (indkogt Sherry Balsamico med sukker), og iøvrigt bruger jeg ofte Fish-sauce og kinesisk soya til at booste smagen.

Hvis man holder af at servere en god flaske vin til maden, så er det en særdeles god ide at justere sin sovs/sauce sådan at der opstår smagsnuancer der yder vinen godt modspil. Det nytter ikke noget at servere en kraftig vildtsovs til en karaktersvag Merlot-vin fra sydamerika. Eller en traditionel flæskesteg med det hele til en karakterfuld bordeaux vin. Det er her det virkelig kan give gevinst at justere sine sovse med de rette krydderier.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

SpiceNørd
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 29. jan 2014, 14:28

TBKKappel skrev:Jeg kan ikke byde ind med et specifikt krydderi jeg bruger hele tiden. Holder meget af at blande selv/tilpasse til retten.. Når man rammer rigtigt er det som engle der synger (:

Kappel

+1 .1%¤ .1%¤ Elsker at blande krydderier selv. Sidste nye (for mig) er, at jeg er begyndt at købe hele krydderier og "myrde" dem selv i en morter. Det giver nogle fantastiske smage :savl1: :savl1:

Skulle jeg vælge et færdigt yndlingskrydderi bliver det vist "Ras-el-Hanout" - et marokkansk blandingskrydderi, som er helt vildt lækkert, hvis man vil have et eksotisk touch 8) 8)
/Jørgen
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 29. jan 2014, 15:29

Gode spørgsmål.

Til større stykker oksekød (stege o.l.), benytter jeg gerne tørret chili, salt og peber som køres en tur i en kaffekværn, hvorefter det blandes med friskpresset hvidløg. Alternativet er godt med salt og peber.

Minder stykker oksekød (bøffer o.l.) gourmetsalter jeg som oftes. Her kan jeg ikke se andre alternativer

Svinekød får ofte gerne en tur med mere sukkerholdige rubs. Ellers en blanding af mere milde krydderier som ikke overdøver smagen af kød,

Hakkekød, både svin og okse bruger jeg rigtig gerne enebær. Elsker i den grad en god gang farsbrød hvor der er hakkede enebær i.

Generelt nyder jeg at bruge få smagsfulde krydderurter, både friske og tørrede. Heriblandt rosmarin, estragon m.fl.
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

hansen48
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 29. jan 2014, 20:21

BACON,peber, salt og bacon
Saltsyder af guds nåde.

Brugeravatar

Emneforfatter
kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 29. jan 2014, 21:46

Mange god bud, så for at svare på mit eget spørgsmål:

Ynglingskrydderi : Hel kommen (støder selv, pulver er ikke det samme)

Jeg bruger det altid til svin og især til indbagt svinemørbrad!!

Svinemørbrad uden kommen?? Hmmmm det må være fennikel der skal forsøges med!

"Dén der har mest grej når han dør, vinder"
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

TBKKappel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 30. jan 2014, 14:41

SpiceNørd skrev:

Kappel

+1 .1%¤ .1%¤ Elsker at blande krydderier selv. Sidste nye (for mig) er, at jeg er begyndt at købe hele krydderier og "myrde" dem selv i en morter. Det giver nogle fantastiske smage :savl1: :savl1:

Skulle jeg vælge et færdigt yndlingskrydderi bliver det vist "Ras-el-Hanout" - et marokkansk blandingskrydderi, som er helt vildt lækkert, hvis man vil have et eksotisk touch 8) 8)
/Jørgen
Morteren kan sparke lidt liv i de tørrede krydderier

Kappel

Dennischri
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 9. mar 2014, 19:07

Jeg kan rigtig godt lide at bruge chili og bruger det i næsten alle krydderiblandinger jeg laver men det kommer jo selvfølgelig an på hva man skal lave

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 9. mar 2014, 22:01

I mit køkken (inde & ude) er en kombination af rosmarin og timian helt standard til rigtigt mange ting.
De fleste slags kød, grøntsagsfad mm.

Jeg bruger også meget ofte chilli. Også selvom det ikke skal være stærk mad.
Bare en smule giver en god bund som jeg er ret vild med.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 9. mar 2014, 23:14

Mit ynglingskrydderi er helt sikkert paprika. Det bruger jeg i mangt og meget og vil nødig undvære. Men skulle det være er det nok chili der stod som det næste på listen.

/Cata

Brugeravatar

ChristianT
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 10. mar 2014, 08:31

Uhh, den er svær.
Det afhænger af humøret, vejret, årstiden m.v.
Friskkværnet spidskommen og korianderfrø i en skønsom blanding er et hit i mange retter. Og garam masala eller ras-el-hanout.
Mig egen karryblanding vil jeg også nødigt undvære.
Og friske krydderurter.
Selvom jeg er meget glad for krydderier laver jeg faktisk ofte retter, hvor det er råvarerne, der udgør krydderiet, fx finthakket bladselleri og peberfrugt, løg og hvidløg.
Og persille, glem ikke persillen. "Persille, hvidløg og hvidvin" er et grundstof!
Nå, jeg gik vist i selvsving - spørgsmålet var vist "ET krydderi" - det kan jeg ikke svare på.
Christian T
Det er nemt at lave god mad: Man køber noget dyrt, og gør så lidt som muligt ved det.

Tilbage til "Stemmeboksen"