bedste sliplet pande?

Grillgurus fristed for drengerøvene...
Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

bedste sliplet pande?

Indlæg#1 » 6. mar 2015, 10:00

Jeg elsker mine støbejerns pander, men når konen en gang i mellem står i køkkenet kan hun næsten ikke løfte dem og hun skal derfor have en sliplet pande, men jeg gider ikke at købe en som er værdiløs efter 6 måneder og det har dem jeg har haft været, det var derfor jeg endte med støbejern, de køre på 7 år og ser ud som den dag jeg købte dem, er mine forventninger for høje eller findes der en god pande der ude? Pris er lige meget.
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: bedste sliplet pande?

Indlæg#2 » 6. mar 2015, 10:03

Hvad har du af komfur, gas, konventionelt eller induktion. Hvis du har induktion betyder varmeledningsevnen nemlig ret meget.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 6. mar 2015, 10:09

Induktion.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 6. mar 2015, 10:14

Så vil jeg IKKE anbefale at du køber scan pan, som jeg ellers var glad for da vi havde gas. Aktuelt bruger jeg twilling. Det er en keramisk belægning, der ikke slipper helt så godt som Tefal/teflon, men som til gengæld er meget mere slidstærk, den skal ind imellem rengøres med en grøn skuresvamp, men det kan belægningen rent faktisk tåle. Varmeledningsevnen er fornuftig.

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 6. mar 2015, 10:19

Lyder fornuftigt, har du nogen erfaring med gastrolux?

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 6. mar 2015, 12:11

Vi har en super god WMF Comfort Ceradur pande, har vundet flere bedst i test og er på tilbud hos www.grydeguru.dk

Mvh

Sent from my iPhone using Tapatalk
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 6. mar 2015, 13:06

Er du tilfreds med? Har set den har vundet flere tests, men private forbrugere giver den meget dårlig anmeldelser.

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 6. mar 2015, 13:34

Her fungerer den fint

Mvh

Sent from my iPhone using Tapatalk
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

deha
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 6. mar 2015, 14:53

Sad for et par år siden og kiggede stegepander. Vi købte 2 af dem her : http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30101205/ . De fungere til UG!

Læste en test om den den gang og valgte ud fra det. De er forholdsvis lette, nemme at rengøre og steger ens over det hele. Og så er de møg billige ;-)
Dennis

Old Buddy Bbq

Weber Spirit E-320 Premium med rotisserie og støbejerns riste

Wsm 37

Houston Pellet grill

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 6. mar 2015, 16:32

Hos os holder en sliplet pande ca. 12 måneder. Uanset om den er dyr eller billig. Derfor køber vi en ny på bud til ca. 250.
Kunne aldrig drømme om at købe en til normalprisen.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Brejne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 6. mar 2015, 19:24

Jeg sparede op og købte mig en WMF Comfort Ceradur, da min gamle Scan Pan var slidt i bund for et års tid siden.
Jeg havde læst alle test, og glædede mig virkelig meget til at få sådan en god pande, der bare kunne holde til alt, og virkelig var lækker at arbejde med.

Og den var god. De første to måneder! Så var det som om at belægningen ikke var slip let mere.
Ud over det er den meget sart, og den mindste kontakt med andre pander resulterer i afskalning af belægningen. Det har jeg aldrig oplevet med andre af mine billige pander.

Så jeg må sige, jeg er meget skuffet over en pande til de penge, ikke holder til mere!

Jeg kan ikke fortælle dig hvilken pande du skal bruge til induktion, da jeg ikke har sådan et komfur.
Men jeg kan aldrig anbefale dig at købe en WMF Comfort Ceradur.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 6. mar 2015, 19:40

prause skrev:Så vil jeg IKKE anbefale at du køber scan pan, som jeg ellers var glad for da vi havde gas. Aktuelt bruger jeg twilling. Det er en keramisk belægning, der ikke slipper helt så godt som Tefal/teflon, men som til gengæld er meget mere slidstærk, den skal ind imellem rengøres med en grøn skuresvamp, men det kan belægningen rent faktisk tåle. Varmeledningsevnen er fornuftig.

Her er et billede af en 1½ år gammel twilling - som sagt ikke helt så god "slip-let-effekt" som en ny teflonbelagt pande, men unægtelig en helt anden holdbarhed. Normalt slider jeg en teflon pande ned på 12 mdr.
Vedhæftede filer
IMAG1281.jpg

Kappalon
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 6. mar 2015, 20:24

prorege skrev:Vi har en super god WMF Comfort Ceradur pande, har vundet flere bedst i test og er på tilbud hos http://www.grydeguru.dk

+1, jeg har haft en i 14 måneder nu, og synes den er genial - absolut den bedste pande jeg har ejet til dato. Slidstærk og utrolig let at rengøre.

Kan slet ikke genkende det billede med at den let tager skade. Har rengjort den med skuresvamp flere gange og stabler den med mine andre pander dagligt. Den er stadig som ny.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 6. mar 2015, 21:38

Jeg har for få måneder siden oplevet en stegepande med egenskaber jeg ikke troede mulige. Panden har jeg brugt flittigt, og jeg har til nu ikke oplevet noget fastsiddende, uanset hvad der er blevet stegt.

Belægningen ligner en porcelæns emalje, og jeg rengør blot med rent varmt vand og derefter en fugtig klud eller tør køkkenrulle.
IMG_1706.JPG

Det siger sig selv at ingen pande tåler over ophedning, men det ses tydeligt på pandens bund at den har været godt varm én eller flere gange.
IMG_1707.JPG

Panden hedder Star Cuisine og er købt i Bilka. Den var ikke en gang særligt dyr. Efter anvisningen kan den bruges på gas, keramisk og induktions komfur. Jeg har induktion.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Jesper-BP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 6. mar 2015, 21:39

Jeg har 2 Jamie Oliver pander fra Tefal, absurd dyre, men ofte på tilbud til meget billig penge i Bilka.

Jeg har / er utroligt glad for mine, de klarer ihvertfald opgaven ganske fint!
Dum jyde som elsker at lege med mad og kryderier.
Det lykkedes som regel at få det til at smage!

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 6. mar 2015, 22:07

Kan tilslutte mig den med WMF. Vildt gode i starten og hurtigt vildt ringe desværre.

Ang. Jamie slipper de let, men deres varmeledningsevne og fordeling har været meget ringe.

ScanPan er alu så dur ikke til induktion.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 6. mar 2015, 22:43

Hvorfor ikke købe en lille (mindre) størrelse støbejernspande, med mindre godstykkelse.

Ib M

øllegaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 7. mar 2015, 00:16

Jeg kan kun til slutte mig den store forvirring omkring stegepander, jeg har de sidste 10 år brugt en formue på den perfekte stegepande og har ikke fundet den endnu ud fra visse betingelser, støbejern er udelukket prg. Af ujævn bund og vægt på glaskeramisk plade og hustruen ikke kan løfte den prg. Af gigt, min erfaring er at keramiske pander tåler kraftig varme men bliver hurtigt slidt så alt brænder fast efter et år, teflon pander som jeg ville undgå med hensyn til af smitningen til maden har jeg bedst erfaring med, dog tåler de ikke så meget varme da teflon belægningen bliver blød og kan ødelægges selv med træredskaber og der efter rester i maden. Jeg har altid haft induktions komfur og på højeste blus er det varmere end gas så efter 10 år med en masse pander jeg har måtte smide ud efter 6-12mdr. Er teflon min favorit med moderat varme dog tager det lidt længere tid at stege. Med hensyn til hvilket mærke jeg har Best erfaring med angående varmefordeling i panden er det Ikeas de billigste og obh nordica de dyre og hvorfor denne forskel, Ikeas pander er små og obh har de store pander.
Alle andre pander har jeg oplevet en skæv varmefordeling dyre som billig, 4bøffer på samme pande de 2 var gennemstegte og de andre var halv rå.
Det var min erfaring som passer meget godt med de fleste test jeg har set, håber i kan bruge det til noget
Performer m/gastænding 57cm
Rotisserie 57 cm
outdoorchef gaskuglegrill 57cm bruger samme tilbehør som weber
paella pande 48cm
jamie oliver transportable gasblus
bruger håndbog for pyromaner
hotwok

Mixi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 7. mar 2015, 16:43

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 8. mar 2015, 17:59

PB Helsinge skrev:Jeg har for få måneder siden oplevet en stegepande med egenskaber jeg ikke troede mulige. Panden har jeg brugt flittigt, og jeg har til nu ikke oplevet noget fastsiddende, uanset hvad der er blevet stegt.

Belægningen ligner en porcelæns emalje, og jeg rengør blot med rent varmt vand og derefter en fugtig klud eller tør køkkenrulle.
IMG_1706.JPG

Det siger sig selv at ingen pande tåler over ophedning, men det ses tydeligt på pandens bund at den har været godt varm én eller flere gange.
IMG_1707.JPG

Panden hedder Star Cuisine og er købt i Bilka. Den var ikke en gang særligt dyr. Efter anvisningen kan den bruges på gas, keramisk og induktions komfur. Jeg har induktion.

Hej Per.
Den pande - hvordan med skævheder? Jeg oplever med mine Tefal pander, at de ret let bliver skæve, man kan mærke det på kogefladen at den kan rokkes lidt op og ned, som om bunden står i en lille bue

M.v.h.
Carl
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Nexø
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 8. mar 2015, 19:31

Hej.

Jeg har prøvet en del pander gennem de sidste år, den bedste jeg har haft var obh supreme, den kunne dog ikke holde til en tur på gulvet :-(
Efter min mening så holder den Ca 1 år.
I dag bruger jeg en Jamie Oliver tefal anodiseret pande, den er jeg ganske godt tilfreds med, dog kræver den at man skruer lidt ekstra op for induktionen. Er normalt meget glad for le creuset produkter, specielt deres gryder men vil ikke anbefale deres pander hverken støbejern eller almindelig, varme fordelingen er elendig.
Griller på følgende:

Big Green Egg Large
Weber Genesis E-330
Weber Smokey Joe
Weber Performer M/Gas
Weber Q 1000

Charbroil Big Easy

Brugeravatar

ChristianT
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 9. mar 2015, 09:18

Jeg er meget glad for mine Tefal Jamie Oliver pander med kobberplade i bunden og prometal belægning.
Kobberpladen, der er indbygget som en "sandwichbund" giver en god varmefordeling, samtidig med, at panden kan bruges på induktion (modsat andet kobbergrej, og prometal belægningen giver en stærkere overflade, der egtl burde kunne tåle metalredskaber. Det har jeg dog ikke lyst til at teste.
Men vær opmærksom: De fleste J.O. pander er uden kobber.
Christian T
Det er nemt at lave god mad: Man køber noget dyrt, og gør så lidt som muligt ved det.

gasgøjler
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#23 » 9. mar 2015, 15:53

PB Helsinge skrev:Jeg har for få måneder siden oplevet en stegepande med egenskaber jeg ikke troede mulige. Panden har jeg brugt flittigt, og jeg har til nu ikke oplevet noget fastsiddende, uanset hvad der er blevet stegt.

IMG_1706.JPG

IMG_1707.JPG

Denne har jeg også købt, Super brugsen har dem, jeg har kun brugt min få gange men til gængæld på min Outdoorcheff med fuld kraft.
De er forholdsvis billige og virker virkelig stærke, og behagelige at arbejde med.
Weber silver 47
ODC Montreux 2014

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#24 » 10. mar 2015, 17:02

Prøv at se disse med keramisk belægning: https://webshop.coop.dk/kategori/bolig/ ... _CP_coopdk

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

bedste sliplet pande?

Indlæg#25 » 12. mar 2016, 18:53

WMF Comfort Ceradur pande

Bare en lille update efter ca 1 år, den fungerer stadig perfekt efter næsten daglig brug og kan blot anbefales herfra, god weekend :-D
Vedhæftede filer
IMG_1087.JPG
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 13. mar 2016, 08:58

Tak for update - ja den ser ganske rigtigt flot ud stadig væk.

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 15. mar 2016, 19:14

prorege skrev:WMF Comfort Ceradur pande

Bare en lille update efter ca 1 år, den fungerer stadig perfekt efter næsten daglig brug og kan blot anbefales herfra, god weekend :-D

Kan også anbefale den

fnuller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 15. mar 2016, 20:19

Jeg har 2 af dem her i 28cm, WMF Comfort Ceradur pande
og den med høje sider, som jeg bruger som wok, fuld smæk på induktionen, og så lynsteges der...
http://www.amazon.co.uk/WMF-0761406380-Serving-Braising-Diameter/dp/B007H4B4H0

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#29 » 15. mar 2016, 21:52

Jeg købte for ca. ½ år siden sådan en WMF baseret på alle de roser den har fået (bla. herinde). Mage til skrammelpande skal man lede længe efter. Den står nu nederst i bunken og kommer nok aldrig i brug igen.

I stedet har jeg købt en scanpan baseret på de gode erfaringen jeg har med deres bradepander. Den lever fuldt op til de høje forventninger jeg havde.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 16. mar 2016, 06:41

Hvad et du utilfreds med Lars? Slip let funktion, varmeledningsevne eller noget helt tredje?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#31 » 16. mar 2016, 08:13

Jeg har ikke længere tal på hvor mange " Slip let " pander jeg har købt i dyre domme, hver gang med forventning om at nu havde jeg endeligt fundet en pande der duede med 10 års garanti og hvad har vi.
Jeg er blevet skuffer hver eneste gang. Titanium belægning, keramisk belægning osv, jeg har prøvet det hele og fælles for alle er at sliplet effekten forsvandt indenfor et år på dem alle og garantien har jeg ikke fået noget ud af.
Nu prøver vi igen, denne gang uden sliplet:
Letvægts støbejern fra OBH. ( Ved godt at den ikke er så fin som Le Cruset.) Men den kan gå i ovnen.

http://www.kai-berntsen.dk/shop/obh-835 ... ricerunner
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#32 » 16. mar 2016, 09:45

prause skrev:Hvad et du utilfreds med Lars? Slip let funktion, varmeledningsevne eller noget helt tredje?

Jeg er utilfreds med varmeledningen og sliplet funktionen. Panden er svær at styre temperaturmæssigt og vanskelig at gøre ren. Efter ganske få gange var der skjolder/misfarvninger og de kan ikke fjernes.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 16. mar 2016, 09:50

Jeg køber Ikea's sliplet pande. Belægningen er ok og når der er tegn på at der er gået hul på den, så køber jeg en ny.

Panden holder nok omkring et år med et normalt forbrug :-)

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 16. mar 2016, 10:12

Jeg har erfaring med Ikeas Favorit pande. Den er virkelig god. Langt bedre end mine dyre Eva Trio Multi pander, som kostede en krig.

De har ikke rigtig serien mere, men har nu en anden serie Trovärdig, som minder meget om den og den giver de 10års garanti på. De koster ca. 200-300kr

Jeg vil i hvert fald have sådan et par stykker næste gang jeg kommer forbi Ikea.
Derudover, har de faktisk også en serie de kalder noget så lækkert som Sensuell, som også virker super fed, dog ikke slip-let :)

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#35 » 16. mar 2016, 11:23

Jeg syntes nogle gange at de anvisninger der følger med pander hvor der er en "speciel" belægning kan være en videnskab at forstå.
De fleste belægninger tåler ikke ret høj varme, og skal vaskes i sæbevand efter brug, da æggehvidestofferne kan nedbryde belægningen.

Ib M

Tilbage til "Mandehørm"