Snaps til julefrokosten

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Snaps til julefrokosten

Indlæg#1 » 4. dec 2009, 20:36

Mens vi venter på julen

Her er opskriften på 2 slags snaps.
Den ene er klar om 2-4 dage og den anden er klar imellem jul og nytår.

Første snaps er en "lyn udgave" af 40 snapsen som mange sikkert kender. Denne opskrift er klar på 1-3 uger hvor den originale først er klar efter 40 dage.

Man skal bruge
1 flaske snaps eller vodka
1 appelsin
2 vanilje stænger
40 sukkerknalder eller 120g sukker
40stk (16g) kaffebønner
Et stort glas med tæt låg.

Billede

Til dem som rister kaffe selv, vil jeg lige advare imod at bruge for frisk ristet kaffe. Kaffen skal helst være et par dage ellers kan den godt komme til at smage forkert.

Billede

Kaffen kværnes groft. Hvis man ikke har en kværn kan man støde dem i en morter.

Billede

Appelsinen skrælles med en kartoffelskaller. Pas på ikke at få noget hvidt skal med. Det bliver bittert.

Billede

Hak vaniljen.

Billede

Kom sukker og vanilje i glasset

Billede

Skær den hvide skræl af appelsinen, på sammen måde som når man skal filetere den.

Billede

Billede

Vodkaen hældes på og glasset rystes. De næste par dage ryster jeg glasset når jeg går forbi det. Så opløses sukkeret bedre.

Denne snaps eller likør som jeg egentligt hellere vil kalde det. Passer perfekt til dessert eller til et stykke konfekt. Den skal stå og trække i mindst 1 uge, men bliver bedre efter 2 til 3 uger. Så det er nu I skal i gang hvis den skal være klar til familie juleforkosten imellem jule og nytår.

Billede

Den anden snaps er en rigtig god snaps til sild og vil helt sikkert vække berettiget opsigt på et juleforkost bord.
Den er utrolig hurtig at lave, hvis man har travlt kan den faktisk laves fra dag til dag.
Man skal bruge
1 flaske vodka eller klar snaps
skallen af en citron
1 chili
Et glas med tæt låg

Billede

Billede

Citronen skrælles med en kartoffelskræller, pas på ikke at få noget af det hvide med.
Chilien slækkes og frøstok og frø fjernes.

Billede

Skræl og chili kommes i et glas og snapsen hældes på.

Nu skal det stå til den ønskede smag er opnået. Jeg smager på det en gang om dagen, normalt skal det ha' maks 4 dage. Hvis du glemmer den og den bliver for kraftig. Så kan du fortynde den med mere sprit og derved få den ønskede styrke.

Jeg smager den altid til med honning, ca. 1 tsk til et glas. Det afrunder smagen uden snapsen føles sød.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Re: Snaps til julefrokosten

Indlæg#2 » 7. dec 2009, 00:23

Tak for inspirationen morfmir.

Jeg vil lave den først nævnte i morgen og lade den komme an på en prøve til familie julefrokosten 2. juledag.

Hvis jeg husker det skal du få dommen. Ellers må du sende en rykker. 8)
.../holmer

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. dec 2009, 01:25

Hej Holmer

Du vil helt sikkert ikke glemme det. Denne likør er bare god. Og forøvrigt super lækker som sprut i en franskkaffe.

Jeg har lige i dag filtret citron og chili snapsen. Men jeg glemte billeder. Jeg skal huske at tage et i morgen af det færdige resultat.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 7. dec 2009, 09:55

Den første ser godt nok spændende ud, den skal prøves til næste år :D :D
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. dec 2009, 10:20

8) Bliver man til nossor 8) :evil: :drunk:
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Weber-novice
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 7. dec 2009, 14:32

Kogekonen Dorit skrev:8) Bliver man til nossor 8) :evil: :drunk:

Det tror jeg ikke, men man kan risikerer, at de snørrer sig sammen pga. den stærke chilli.

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. dec 2009, 15:23

Man kan sagtens drikke 40 likøren hele året. Men jeg laver den bare mest til jul.

Så kom der billeder på citron og chili snapsen.

Billede

Se lige en flot farve den har.

Billede

Billede

Og en lille smagsprøve :) Den vinder ved at stå og sætte sig et par dage, men den er bestemt god frisk fra fad ;)

Billede

Dne hurtige 40 likøren er også flot på vej. Sukkeret er ved at være opløst og den har taget fint farve.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 7. dec 2009, 17:40

Jeg har været meget sparsommelig og har stadig en slat af den julesnaps jeg lavede sidste år.

Den er lavet på basis af slåen og er blevet rund og god af at trække i 18 måneder - det er nærmest en likør nu.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 8. dec 2009, 11:35

Jeg er blevet spurgt om andre ideer til julesnapsen. Her kommer det lige nogle fra hoften

Jeg har flere gange lavet en slags gløgg snaps. Den er med de krydderier man ellers bruger til gløøg og så sødet med honning.
Du tager en stang kanel, 2 kardemomme, 2 stjerneanis, 8 nelliker, ½cm frisk ingefær, 1 tsk revet appelsin skal, ½ stang vanilje (du kan bruge kernerne til andet og nøjes med at smide stænglen i) en spsk rosiner.
Det skal trække omkring en uge, men smag på det efter et par dage så ikke den bliver for stærk. Det kan være at du skal fiske kanelen op efter et par dage da den meget let bliver overdøvende.
Når den er trukket færdig søder du den med honning indtil den har den smag du ønsker. Hvis du kommer honningen i mikroovnen et øjeblik er den lettere at opløse i snapsen.

Mandel og vanilje snaps er også god. Men det er lige sent nok. Den skal helst trække en måned gerne to. Man trækker på hakket mandler (med skind) og hakket vanilje, og søder med honing til den passer.

Hvis du kan komme ud i naturen kan du også stadig finde slåen. Det giver en rigtig dejlig snaps. Hvis du laver den nu kan den godt være klar til mellem jule og nytår. Den bliver helt anderledes hvis den står længe, men den smager også fint og mildt hvis den bare står 2-3 uger. Hvis du laver en slåen snaps til jule så lav en mere og lad den stå til næste år. Det er guf.

Du kan også lave en kaffesnaps/likør. Du trækker på hele kaffebønner og søder med honning. Hvis det skal gå stærkt kan du bruge kværnet kaffe. Men den får en finere smag hvis den får god tid og hele bønner. Hvis du bruger hele bønner skal den ha' mindst 2 måneder med kværnet kan den være færdig på 2 uger.

En af min kones farvoritter er lakridsrods snaps. Den er færdig på 1-2 uger. Du trækker på knust lakridsrod og søder med honning.
Du kan købe knust rod her
http://www.maltbazaren.dk/shop/lakridsr ... 1198p.html
Men tit kan man få det billigt i søstrene grene.

Fælles for dem alle er at de kan, eller skal sødes med honning. Om du laver en sød snaps afhænger udelukkende af hvor meget du kommer i. Min erfaring er at man sagtens kan servere 2 eller 3 forskellige sødme grader af samme snaps til et selskab. Så er der noget for enhver smag.

Faktisk bliver min citron og chili snaps også rigtig god med masser af honning i. Jeg kan kun anbefale af du prøver dig frem. Lav små potioner indtil du finder ud af hvad du kan li'.

/Thomas
Billede

Mssoe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 13. dec 2009, 12:03

Lige et spørgsmål til "hjemmelavet" vodka"snaps".

Kan man lave det i et mindre glas og så bruge ½ af ingredienserne?

Jeg har nemlig kun mindre glas - hvor jeg ikke kan have det hele i.

Eller skal man bare dele vodkaen i 2 og så bruge samme mængde af ingredienser?

Jeg ser frem til at høre eksperterne.

mvh Mssoe

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 13. dec 2009, 12:24

Mssoe skrev:Lige et spørgsmål til "hjemmelavet" vodka"snaps".

mvh Mssoe

Du kan sagtens bruge halvdelen af ingredienserne.

Jeg synes det er godt at lave flere forskellige slags, og det bliver man jo animeret til hvis man kun har små glas.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 13. dec 2009, 16:29

Mssoe skrev:Lige et spørgsmål til "hjemmelavet" vodka"snaps".

mvh Mssoe

Helt enig. Bare afpas krydderierne til mængden af snaps. Så kan du sagtens lave små glas. Det er især brugbart når man ikke er så erfaren i hvad man kan lide. Så kan man lettere prøve sig frem. Og når man laver noget som er rigtig godt så kan man jo bare lave en stor potion.

/Thomas
Billede

stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 24. dec 2009, 00:15

Hej,

Jeg er desværre en klovn til at tage billeder, men jeg kan tilslutte mig grundopskriften på ovenstående julesnaps. I år har jeg lavet, igen, det der senere kom til at kendes ved navnet "Flydende brunkage".

Flydende brunkage
1-2 liter snaps, alt efter hvor sprittet man kan li det
4 Kanel-stænger
4-5 svesker
4-5 abrikoser
10-15 nelliker
2-3 stjerneanis
1 vaniliestang, medium størrelse
10-12 kardemomme frø
10-12 kaffebønner
200-400 g. rørsukker, brun farin eller honning.

Jeg lader det stå så længe, at snapsen selv kommer ned fra sin hylde, og minder mig på at jeg skal skamme mig - SÅ er den færdig. Den runde afsluttende smag på snapsen afhænger meget af hvilket sødestof der er brugt - jeg er mest til rørsukkeret, det giver en let brændt finish, hvorimod honning tilføjer en beslægtet smag af honninghjerter. Slutfarven er støvet orange (###) - si snapsen, når den smager behageligt. Den dufter kraftigt af kanel - lad e.v.t. et par af de brugte kanelstænger blive i den endelige flaske, til dekoration.

Ønskes der ingen smag fra sødestof kan der benyttes sødemiddel - det er som rent hvid sukker. Jeg bruger hellere sødemiddel end hvidt sukker uden smag, da det for mig kan gøre det samme - og hvidt sukker nedsætter alkoholprocenten.

Tilbage til "Opskrifter & billeder"