En lille natmad

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

En lille natmad

Indlæg#1 » 20. nov 2008, 20:07

Jeg har længe gået og små-ærget mig over de uens skiver jeg kan skære af røget fjerkræ bryster.

Det er alene øjet der vil behages, for det smager naturligvis ens - men!

Jeg har med held snørret to kyllingbryst stykker (efter 6 timers saltning i 15 grader saltlage).

Stykkerne lægges modsat hinanden så tykkelsen på "pølsen" er nogenlunde den samme.
Med en fast, men kærlig, hånd lægges snoren i pæne løkker omkring brysterne samtidig med at formen holdes.

Måske lidt unødvendigt brugte jeg også noget tubegaze for at holde "pølse-formen"

Billede

Pølsen blev lagt til modning i køleskabet natten over. Dagen efter blev den skyllet grundigt og herefter hængt til tørre. Det var en af de gode dage med lav luftfugtighed og en let vind så det gik hurtigt.
For at modvirke for hurtig tørring af ydersiden blev pølsen røget om natten. Luftfugtighed om dagen kom helt ned på 40-45%, om natten helt op mod 90%.
Efter to omgange i røgeovnen blev den hængt til eftermodning i en uges tid.
Og så kom belønningen for min tålmodige venten.

Billede

Billede

Problemet med sådan en natmad er, at man kommer forfærdelig sent i seng - for man må lige smage en mere :oops:
Robert

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 20. nov 2008, 20:11

flot. Det ser virkeligt lækkert ud.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Ronaldowitch
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 20. nov 2008, 20:40

Det ser bare lækkert ud Robert A. !!!

Jeg kan se at jeg snart må igang med sådan et projekt, så jeg ikke skal sidde her og være misundelig :D

Er det en klat krydder mayonaise du har under rødløgene?

Hilsen
Ronaldowitch

Der er udsolgt af Primo Kul her i Århus

Brugeravatar

Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 20. nov 2008, 20:45

Problemet med sådan en natmad er, at man kommer forfærdelig sent i seng - for man må lige smage en mere

Disse ord kunne faktisk være skrevet af mig. Nøj, det ser godt ud. :D
Mvh. Malle
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 20. nov 2008, 21:09

Ronaldowitch skrev:Er det en klat krydder mayonaise du har under rødløgene?Hilsen

Nej, bare almindelig mayo. Jeg har faktisk aldrig tænkt på en krydder mayo.

Har du en god opskrift?
Robert

Brugeravatar

Ronaldowitch
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. nov 2008, 22:07

Robert.A skrev:
Ronaldowitch skrev:Er det en klat krydder mayonaise du har under rødløgene?Hilsen

Har du en god opskrift?

Nej det har jeg godt nok ikke, men mon ikke noget aioli kunne gøre underværker???

Hilsen
Ronaldowitch

Der er udsolgt af Primo Kul her i Århus

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 21. nov 2008, 00:24

nøj hvor lækkert--! jeg skal virkelig arbejde på selv at lave sådan en
omgang--- jeg skal først overvinde min skræk for samonella på en eller
anden måde--- hvis vi nu f eks antager der er salmonella i sådan et
par kylling bryst, er det så fursvundet i løbet af tilberedningen? -- saltning
røgning osv

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 21. nov 2008, 01:27

Fersk røget kylling- og kalkunbryst går også rigtig fint med den tradirionelle gravad-dressing som bruges til laks.

Kamado spørger :hvis man f.eks. antager der er salmonella i sådan et
par kylling bryst, er det så forsvundet i løbet af tilberedningen?

Nej min ven. Du skal op på 70 grader, før stort set alle bakterier er uskadeliggjort.
Men køber du gar. salmonellafri kylling vil det være alt andet du bliver dårlig af, hvis det rammer dig.

MEN .. Det sker trods alt meget sjældent, og de fleste får blot lidt urolig mave.
Kun uhyre sjældent bliver man seriøst syg af madvarer.

Hilsen Per
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 21. nov 2008, 08:12

hmm.. det er vist på tide jeg kommer på natlig visit hos dig!
.. har også fået min julebryg hjem, men mangler stadig at smide penge efter noget CO2, så kan vi jo lave et lille gilde :P

Brugeravatar

Jens Lynge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 21. nov 2008, 11:12

Ja lækkert ser det ud.... Og hvem har også brug for søvn!
Med venlig hilsen

Jens Lynge
En varm grill til en kold bajer - tak!
http://www.brygmestrene.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 21. nov 2008, 14:04

Jeg har faktisk en ekstra flaske CO2 stående som du kan låne lidt af.

Jeg formoder, at du ikke tør lade julebryggen stå til opladning hos mig :roll:
Robert

bear
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 21. nov 2008, 19:49

Det ser rigtigt godt ud Robert men tror du ikke røræg ville du dertil
Hilsen Bear

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 21. nov 2008, 19:59

Jo, bestemt. Røræg vil gå rigtig fint med koldrøget kyllingebryst.

Jeg har endnu ikke haft tid til at kigge forbi hos Per, men han har løftet sløret for din gave. :lol:

Hvis du kommer forbi Hillerød en dag står der et par flasker med indhold og venter på dig. :wink:
Robert

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#14 » 21. nov 2008, 22:37

Hvis jeg nu plomberer den, så kan vel nok tåle at komme til opladning hos dig ;)
... ka' være jeg lige ringer i løbet af i morgen

Brugeravatar

PEAT-freak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 22. nov 2008, 10:29

det ser super lækkert ud, jeg har muret en rygeovn i sten. hvor mange grader ca tilberedte du dem ved

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#16 » 22. nov 2008, 11:06

Hej PEAT-freak

Velkommen til.

Jeg har koldrøget den. Dvs. at temperaturen i røgerummet ikke kom over 20 grader.

Det lyder spændende med din muret røgeovn. Hvis du har lyst kan du jo smide et par billeder herinde.
Robert

Brugeravatar

PEAT-freak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

som lovet et par billeder af min røgeovn

Indlæg#17 » 22. nov 2008, 13:40

hej robert a Som lovet et par billeder af min røgeovn det tog en god weekend at murer den låger og spjæld har jeg fået af kammerater, mod en god middag og et par røget svinemørbrader.
alt i alt står den i godt 600 kr
jeg røger alt fra ål,laks,kylling,kalkun,mørbrad men har endnu ikke prøvet
koldrøgning
et godt tip til dem som røger prøv en god røget whisky gerne fra øen islay
til saltlagen ca 1dl pr 1.5 liter saltlage
Vedhæftede filer
IMG_0302.JPG
dimension 220x80x60
IMG_0302.JPG (229.34 KiB) Vist 6121 gange
IMG_0303.JPG
den mangler dog at blive malet
IMG_0303.JPG (221.69 KiB) Vist 6121 gange

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#18 » 22. nov 2008, 14:10

Den ser jo helt proff ud. :D

Det kunne godt gå hen og blive en dyr saltlage, men det lyder som en spændende ide.
Robert

bear
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 23. nov 2008, 12:55

Hej Robert
Jeg syntes bare det ville være synd at sælge den for panten når der var en der kunne bruge den til noget fornuftigt .
De der kyllingebryster hænger det rigtig sammen hvis man håndskærer dem med kniv.
ps det må også kunne laves med fasanbryst en kollega har lovet mig 20stk
Hilsen Bear

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#20 » 23. nov 2008, 13:07

Hej Bear.

På det midterste billed kan du ane et lille hul, men ellers kan man faktisk ikke se hvor det ene bryst begynder og det andet holder op.

Jeg kunne forestille mig at det bliver en tålmodigheds prøve, at snørre 20 fasanbryster :lol:
Robert

LaC-Brew
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#21 » 27. jan 2009, 22:47

PB Helsinge skrev:

Fersk røget kylling- og kalkunbryst går også rigtig fint med den tradirionelle gravad-dressing som bruges til laks.

Kamado spørger :hvis man f.eks. antager der er salmonella i sådan et
par kylling bryst, er det så forsvundet i løbet af tilberedningen?

Nej min ven. Du skal op på 70 grader, før stort set alle bakterier er uskadeliggjort.
Men køber du gar. salmonellafri kylling vil det være alt andet du bliver dårlig af, hvis det rammer dig.

MEN .. Det sker trods alt meget sjældent, og de fleste får blot lidt urolig mave.
Kun uhyre sjældent bliver man seriøst syg af madvarer.

Hilsen Per

Hej.

Jeg sætter lige gang i denne gamle tråd.
Spørgsmålet drejer sig om salmonella og kylling, eller andre infektioner i forbindelse med saltning.
Jeg læste et sted på Grill-guru at nogen bruger deres lager flere gange. Men hvordan er det med den almene hygiejne og saltning af f. eks. både kylling og svinekød i samme lage?
Jeg har nemlig lige i morges i hast smidt både kyllingbryst og mørbrad i samme lage, men er ved eftertanke nået frem til at det nok ikke var det smarteste?
Hilsen Lars

Weber OTG 57 (Grøn) med forskelligt WS- tilbehør, JBI-Forlænger, Cobb-grill med forskelligt tilbehør, Morsø Støbejernsgrill.
Helt grøn, som grillen, til weber-grillning og røgning, som er den ny tilkomne interesse.

"Bryg og drik med omtanke" - www.larchris.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#22 » 27. jan 2009, 23:29

Du behøver næppe at være urolig.

Som PB Helsinge skriver, hvis kødet er rent/smittefrit inden det ryger i saltlagen, så er der ingen fare.

Hele processen med saltning, tørring og røgninger er jo bakterie hæmmende.

Skulle du have begrundet mistanke om infektion kan du jo altid vælge at varmrøge ved +70 C.

Det giver naturligvis et andet produkt, men dine kød varer kan stadig spises.
Robert

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#23 » 28. jan 2009, 08:24

Robert.A skrev:

Har du en god opskrift?

Rør mayonaise m. carry

eller m. lidt cayenne peber og peberblanding det er GUF :D 8)
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

403pks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: En lille natmad

Indlæg#24 » 5. dec 2012, 17:29

På bagrund af Roberts fremgangsmåde med Kyllingepølse, har jeg ekperimenteret "lidt" med fasan. Jeg har adgang til rigtig meget fasan i jagtsæsonen og er p.t. igang med denne "Moppedreng" af en Fasanpølse.

Jeg tog brysterne af 15 stk. fasaner og stoppede dem godt og hårdt ned i 2 lag net. Det bliver til en 30 cm lang og 10 cm. tyk pølse som herefter ryges. Pga. størrelsen har jeg valgt at ryge den som en dyrekølle. Først 3 dage i tørsalt (dette for at trække den megen væske ud af pølsen og gøre mere skærefast) og herefter 3 dage i en 15 Baume lage. Jeg udvander den i et par timer og efter 4-5 dages tørring, ryges den med 3x3 liter smuld.

Jeg lavede den også sidste år, og den smagte helt Fantastisk!!!! på toppen fik den lidt mild peberrodscreme m/tyttebærsyltetøj......Uhmmm, jeg kan næsten ikke vente til den bliver færdig igen i år.
Vedhæftede filer
Fasanfilet.JPG

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#25 » 5. dec 2012, 18:01

403pks skrev:På bagrund af Roberts fremgangsmåde med Kyllingepølse, har jeg ekperimenteret "lidt" med fasan. Jeg har adgang til rigtig meget fasan i jagtsæsonen og er p.t. igang med denne "Moppedreng" af en Fasanpølse.

Jeg tog brysterne af 15 stk. fasaner og stoppede dem godt og hårdt ned i 2 lag net. Det bliver til en 30 cm lang og 10 cm. tyk pølse som herefter ryges. Pga. størrelsen har jeg valgt at ryge den som en dyrekølle. Først 3 dage i tørsalt (dette for at trække den megen væske ud af pølsen og gøre mere skærefast) og herefter 3 dage i en 15 Baume lage. Jeg udvander den i et par timer og efter 4-5 dages tørring, ryges den med 3x3 liter smuld.

Jeg lavede den også sidste år, og den smagte helt Fantastisk!!!! på toppen fik den lidt mild peberrodscreme m/tyttebærsyltetøj......Uhmmm, jeg kan næsten ikke vente til den bliver færdig igen i år.

Det ser dæleme godt ud, jeg kan godt forstå du bliver utålmodig. Tørrer kødet godt sammen, så den er skærefast? Og hvad krydrer du den med? Er der tilsat spæk eller? Sådan en må jo kunne laves af al slags kød, håndskåret, speget og tørret? (Du fik mig lige op af stolen der... :lol: :lol: :lol: )
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

403pks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 5. dec 2012, 19:02

skaal-um skrev:
403pks skrev:På bagrund af Roberts fremgangsmåde med Kyllingepølse, har jeg ekperimenteret "lidt" med fasan. Jeg har adgang til rigtig meget fasan i jagtsæsonen og er p.t. igang med denne "Moppedreng" af en Fasanpølse.

Det ser dæleme godt ud, jeg kan godt forstå du bliver utålmodig. Tørrer kødet godt sammen, så den er skærefast? Og hvad krydrer du den med? Er der tilsat spæk eller? Sådan en må jo kunne laves af al slags kød, håndskåret, speget og tørret? (Du fik mig lige op af stolen der... :lol: :lol: :lol: )

Hej Skaalum

Tænk at "lille" jeg kan få en "røgmester" hvis opskrifter jeg har brugt/skævet til utallige gange, op at stolen!!!! :-)

Nå, men så må jeg hellere gøre mig umage og svare på dit indlæg:

"Pølsen" er faktisk så såre simpel som den kan være....Det er ren Fasankød jeg har brugt, ingen spæk og ingen krydderier. Dvs. jeg har dog kogt lidt typiske vildt-krydderier sammen med lagen (enebær, timian, laurbær m.m.). Og ja, pølsen er overraskende skærefast....ingen kødklister der!!!!! :-) Jeg har en idé om, at når jeg bla. tørsalter og dermed dræner meget væske ud af kødet, så trækker kødet sig sammen/ ind i hinanden (men igen....ingen fakta, kun en idé jeg har) :-)

Jeg plejer dog at skalfryse pølsen inden jeg skærer den op i skiver, som jeg herefter vacuumpakker i små portioner til fryseren.

Jeg har igennem årene lavet fasan på utallige måder (grydestegt med alle mulige slags sovse, Grillstegt, caq au vin, friteret, tarteletter m.m.) og manglede efterhånden ny inspiration....det fik jeg så via Roberts kyllingepølse....og tak for det!!!!

Hilsen

Peter

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 5. dec 2012, 19:23

403pks skrev:
skaal-um skrev:

Hej Skaalum

Tænk at "lille" jeg kan få en "røgmester" hvis opskrifter jeg har brugt/skævet til utallige gange, op at stolen!!!! :-)

Nå, men så må jeg hellere gøre mig umage og svare på dit indlæg:

"Pølsen" er faktisk så såre simpel som den kan være....Det er ren Fasankød jeg har brugt, ingen spæk og ingen krydderier. Dvs. jeg har dog kogt lidt typiske vildt-krydderier sammen med lagen (enebær, timian, laurbær m.m.). Og ja, pølsen er overraskende skærefast....ingen kødklister der!!!!! :-) Jeg har en idé om, at når jeg bla. tørsalter og dermed dræner meget væske ud af kødet, så trækker kødet sig sammen/ ind i hinanden (men igen....ingen fakta, kun en idé jeg har) :-)

Jeg plejer dog at skalfryse pølsen inden jeg skærer den op i skiver, som jeg herefter vacuumpakker i små portioner til fryseren.

Jeg har igennem årene lavet fasan på utallige måder (grydestegt med alle mulige slags sovse, Grillstegt, caq au vin, friteret, tarteletter m.m.) og manglede efterhånden ny inspiration....det fik jeg så via Roberts kyllingepølse....og tak for det!!!!

Hilsen

Peter

Mange tak for inspirationen ... :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Tilbage til "Opskrifter & billeder"