Påskefrokostens Grand Cru "koldrøget Lammekølle"

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Påskefrokostens Grand Cru "koldrøget Lammekølle"

Indlæg#1 » 3. mar 2008, 20:16

Så er det på tide hvis du skal imponere dine gæster til påske frokosten.

Koldrøget lammekølle er utrolig nem at lave og smager pragtfuldt.

Jeg har brugt en lille kølle på ca. 1,3 kg hvor jeg fjernede lårbenet.

Billede

1. saltning sker som tørsaltning, dvs. hele kølle skal dækkes af salt.

Billede
Billede

Da det nu skal være lidt "show off" til påskefrokost bordet har jeg valgt at bruge ½ groft salt og ½ nitritsalt, da kølle derved bevarer en "rigtig" rød kødfarve.

Efter 3 døgns tørsaltning kogte jeg lidt vand med rosmarin, timian og peber, som skulle blive til krydderlagen.
Den afkølede lage blev blandet med salt fra saltkarret og rent koldt vand indtil jeg havde en lage med 15 grader salt.
Har man ikke en lagemåler laves en ny lage med 170-185 g. salt/liter samt de krydderier man ønsker. Lagen koges op og afkøles inden køllen lægges tilbage i lagen.

Efter yderligere 3 dage i salt/krydderilagen bliver køllen taget op og snørret.
Billede
Billede

Så går der 3 dage med modning, hvor køllen blot hænger i køleskabet.

Først nu skylles og udvandes lammekøllen. Jeg må ærligt indrømme, at jeg glemte kølle, så den blev udvandet i 1½ døgn. (hvilket ikke var helt dumt :lol: )
Så blev den tørret inden røgning.
Billede
Et ordentlig tagudhæng er et must for enhver hjemme røger :D
Efter 1. nats røgning 8-10 timer ved 10C og luftfugtighed mellem 92 og 98% ser køllen sådan ud:

Billede

Efter yderligere en nats røgning og 14 dage i køleskabet er du klar til at skære de første skiver.
Billede

Billede

Det fedt, der nu fremtræder så tydeligt, virkede ret ubetydeligt da jeg havde udbenet køllen. Næste gang skal den pudses helt af inden saltning osv. Ovenstående giver en moderat saltet kølle, som på nuværende tidspunkt stadig er lidt blød at trykke på. En forsat tørring i køleskab vil give en ´"spegeskinke" agtig fast konsistens og efter 3-4 måneder kan man slå søm i med køllen :D
Hvis ikke man har spist det hele inden da kan tørre processen stoppes ved at fryse passende skiver/portioner ned.

Tyndt skårede skiver af den røgede lammekølle kan serveres med let dampede asparges og røræg eller en løgkompot.
Robert

junior5
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#2 » 3. mar 2008, 20:24

Den lammekølle ser ualmindelig lækker ud.
Du kan også servere flødestuvet spinat til :-)
junior5

Q 200
Smokey joe
One-Touch Gold 57 cm
Patton gasgrill

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 3. mar 2008, 20:41

Det ser utroligt lækkert ud, god forklaring med flotte billeder til [smilie=pdt_aliboronz_02.gif]
Så får man lyst til selv at prøve at gøre kunsten efter :D
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 3. mar 2008, 20:46

Det ser da fantastisk lækkert ud. Server den sammen med den nye Aalborg akvavit "Nordguld"... og du har et gude samspil!

Btw: Nu har jeg i flere tråde set at I bruger: Nitritsalt, fosfat og rød farve til pølser... Hvor køber I disse produkter?? otz.dk??
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 4. mar 2008, 07:26

Den ser god ud. Er der nok røgsmag efter 2 røgninger? Jeg ryger måske for meget for jeg røger gerne tingene noget længere tid.:-)
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#6 » 4. mar 2008, 07:30

BilledeRobertA jeg har kun et at sige nemlig dette her BilledeBilledeBilledeBilledeBillede
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 4. mar 2008, 08:15

steenj skrev:Den ser god ud. Er der nok røgsmag efter 2 røgninger? Jeg ryger måske for meget for jeg røger gerne tingene noget længere tid.:-)

Det er jo en smags sag, men lammekøllen kunne sagtens røges 1 gang mere.

Desværre er familien ikke lige så begejstret for røgvarer som jeg, så jeg holder lidt igen.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 4. mar 2008, 08:16

Mor Birthe skrev:BilledeRobertA jeg har kun et at sige nemlig dette her BilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Takker.
Robert

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 4. mar 2008, 08:23

Det ser super godt ud Robert, og tak for en flot vejledning. Nu sidder jeg her og overvejer om jeg skal kaste mig ud i et lignende projekt - der skal jo alligevel ryges mørbrad og laks til påskefrokosten.

Der er blot et logistisk problem omkring en skiferie i næste uge.....
Med venlig hilsen

hansen

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 4. mar 2008, 08:51

Havde lige overset de 14 dage i køleskabet.... så det bliver nok nærmere til Pinse :D
Med venlig hilsen

hansen

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 4. mar 2008, 10:33

meget flot og grundig gennemgang.
udtryk gør indtryk

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Påskefrokostens Grand Cru "koldrøget Lammekølle"

Indlæg#12 » 29. mar 2016, 23:31

Har lige nu en lammekølle til modning, den skal have første røgning ud af 3, på torsdag.. Det er til en fødselsdagsgave 23/5-16...

Tilbage til "Opskrifter & billeder"