Koldrøget lammekølle er utrolig nem at lave og smager pragtfuldt.
Jeg har brugt en lille kølle på ca. 1,3 kg hvor jeg fjernede lårbenet.

1. saltning sker som tørsaltning, dvs. hele kølle skal dækkes af salt.

Da det nu skal være lidt "show off" til påskefrokost bordet har jeg valgt at bruge ½ groft salt og ½ nitritsalt, da kølle derved bevarer en "rigtig" rød kødfarve.
Efter 3 døgns tørsaltning kogte jeg lidt vand med rosmarin, timian og peber, som skulle blive til krydderlagen.
Den afkølede lage blev blandet med salt fra saltkarret og rent koldt vand indtil jeg havde en lage med 15 grader salt.
Har man ikke en lagemåler laves en ny lage med 170-185 g. salt/liter samt de krydderier man ønsker. Lagen koges op og afkøles inden køllen lægges tilbage i lagen.
Efter yderligere 3 dage i salt/krydderilagen bliver køllen taget op og snørret.

Så går der 3 dage med modning, hvor køllen blot hænger i køleskabet.
Først nu skylles og udvandes lammekøllen. Jeg må ærligt indrømme, at jeg glemte kølle, så den blev udvandet i 1½ døgn. (hvilket ikke var helt dumt

Så blev den tørret inden røgning.

Et ordentlig tagudhæng er et must for enhver hjemme røger

Efter 1. nats røgning 8-10 timer ved 10C og luftfugtighed mellem 92 og 98% ser køllen sådan ud:

Efter yderligere en nats røgning og 14 dage i køleskabet er du klar til at skære de første skiver.

Det fedt, der nu fremtræder så tydeligt, virkede ret ubetydeligt da jeg havde udbenet køllen. Næste gang skal den pudses helt af inden saltning osv. Ovenstående giver en moderat saltet kølle, som på nuværende tidspunkt stadig er lidt blød at trykke på. En forsat tørring i køleskab vil give en ´"spegeskinke" agtig fast konsistens og efter 3-4 måneder kan man slå søm i med køllen

Hvis ikke man har spist det hele inden da kan tørre processen stoppes ved at fryse passende skiver/portioner ned.
Tyndt skårede skiver af den røgede lammekølle kan serveres med let dampede asparges og røræg eller en løgkompot.