Jeg kikkede køkkenskuffen igennem og fandt et egnet offer. En gammel gaffel med hul i skaftet.

Jeg skal jo kun bruge skaftet, så gaflen blev hurtig tandløs da den kom over i værkstedet. Med en plastikhammer rettede jeg gaflen ud så den blev helt ret.

Til håndtager på stoppenålen valgte jeg at stykke rødel. Rødel har mange fordele, det er let at arbejde med, det tåler vand, det er let at rengøre, det tåler maskineopvask og det er flot.

Rødel har den anden store fordel. Man kan slå et knivblad fast i tørt rødel uden at man behøver at bore for først. Man banker bare bladet i med en hammer, som om det var et søm. Med stoppenålen er det jo ekstra let at banke det i da jeg jo ikke er nogen risiko for at ødelægge spidsen.

Når bladet sidder fast er det frem med øksen og hugge håndtaget groft til.

Her er håndtaget nede i en håndterlig størrelse, og så tager jeg en snittekniv i brug.
[flash width=425 height=355]http://www.youtube.com/v/1mJVezWzZ1Y[/flash]
[flash width=425 height=355]http://www.youtube.com/v/3jA1NrbcChw[/flash]

Efter lidt snitteri har håndtaget sin færdige form.

Det er blevet til en lille bunke spåner. Dem gemmer jeg naturligvis. De kommer på gløderne næste gang der skal laves PP.

Så skal nålen laves spids og skarp. Jeg sætter en sandpapirsskive på vinkelsliberen.

Inden jeg går amok med vinkelsliberen ifører jeg mig lige maske og høreværn.

Det er vigtigt af jernet ikke bliver varmt når man sliber, så jeg har et glas vand at køle spidsen af nålen i undervejs.

Det kølevand trænger vist snart til en skifter

Så her nålen fået en gang olie og både skaft og metal har fået en tur på polermaskinen.

Inde i køkkenet ligger nålen og garnet klar til aktion.

Der ligger 5 kogesider klar. De har ligget i saltlage i 3 dage.

Den nyslebne nål går igennem kødet som en varm kniv i smør.

Garnet kommes ind i øjet og nålen trækkes tilbage.

Så skal der lige bindes knude og så er kødet klart til at blive hængt på røgstokkene.

Det blev også til nogle ribben. De har ligger 1 døgn i salt.

Jeg vil prøve noget nyt og har saltet et andebryst. Det har også ligget i salt i 1 døgn.
Nu skal kødet lige hænge og modne og tørre et par dage. Og så regner jeg med at det hele skal røges ved halvvarm røg.
Jeg regner med at tage 2 af kogesiderne fra og prøve med noget enebær røg.
/Thomas