Dark Horse skrev:Den eneste grund til at bruge det kræftfremkaldende nitrit ville være at farven bliver lidt flottere. Ellers er der ingen grund til at bruge det på noget, der skal koges.
Kogetiden kan være forskellig. Brug stegetermometer. Temp. skal være 70-72 til sidst. Jeg ville nok tage den af når temp. var 67-68 grader (c) og så lade den hvile i folie + håndklæde et stykke tid, til temperaturen var høj nok.
MVH
Jan - der lige skal ha set hvad der er på tilbud......
Morras skrev:Når jeg laver tager jeg dem op ved 70grader.
scharstein skrev:Hvor køber man Gelatine? Jeg har kunne finde det til slik (Gelatine Økologisk lugtfri geleringsmiddel (animalsk fra svinesvær)) - er det bare det jeg skal bruge eller?
scharstein skrev:Kan man koge den og komme den i form bagefter?
scharstein skrev:Super forklaring... har lige to spørgsmål (håber ikke at jeg har overset svarende)
Hvor køber man Gelatine? Jeg har kunne finde det til slik (Gelatine Økologisk lugtfri geleringsmiddel (animalsk fra svinesvær)) - er det bare det jeg skal bruge eller?
Kan man koge den og komme den i form bagefter?
Det sidste spørgsmål her har jeg ikke ledt efter endnu - men hvis jeg vil have den røget - skal de så ryges før eller efter den er kogt? og ved hvor høj(nok nærmere lav) varme/ hvor lang tid?
På forhånd tak for hjælpen
/Michael
Cata skrev:Har købt gelatine pulver på dåse i Bilka. Ellers ved jeg at nogle bruger husblas. Har dog ikke prøvet det selv.
/Jacob
Ja – det gør jo næsten alle, sædvanligvis har kun slagterne kogeforme som sættes direkte i kogekarret.scharstein skrev:Kan man koge den og komme den i form bagefter?
Det bedste/letteste er at røge før kogningen. Derved får du den fulde gavn af kogetemperaturens konserverende virkning.scharstein skrev:.....men hvis jeg vil have den røget - skal de så ryges før eller efter den er kogt? og ved hvor høj(nok nærmere lav) varme/ hvor lang tid?
Kiri skrev:
Hva er forskellen på at SV den og bage den i pressen i vandbad i ovnen ved 80-100 g ??????
PB Helsinge skrev:Lennie skrev:Alt efter tykkelse, vil jeg sige 1½ time ved 80 grader.
Rullepølse af slag fra brystflæsk skal koge lidt længere end nakkefilet.
Blot 5-6 graders forskel på temperaturen på kogevandet gør ret megen forskel.
Jeg koger ved 85, og nakkefileter plejer at være færdigkogte efter 5 kvarter.
Jeg måler kernetemperatur og stopper ved 64 grader. Så når temp. 70 før den begynder at falde.
Jeg har gjort følerledningen til et stegetermometer vandtæt ved at lægge en såkaldt krympeflex slange udenpå. Slangen skal nå over kogevandet. Så kan jeg have føleren i rullepølsen under kogningen.
Krympeflex kan købes hos T Hansen.
Koontz skrev:PB Helsinge skrev:Lennie skrev:Alt efter tykkelse, vil jeg sige 1½ time ved 80 grader.
Rullepølse af slag fra brystflæsk skal koge lidt længere end nakkefilet.
Blot 5-6 graders forskel på temperaturen på kogevandet gør ret megen forskel.
Jeg koger ved 85, og nakkefileter plejer at være færdigkogte efter 5 kvarter.
Jeg måler kernetemperatur og stopper ved 64 grader. Så når temp. 70 før den begynder at falde.
Jeg har gjort følerledningen til et stegetermometer vandtæt ved at lægge en såkaldt krympeflex slange udenpå. Slangen skal nå over kogevandet. Så kan jeg have føleren i rullepølsen under kogningen.
Krympeflex kan købes hos T Hansen.
Kunne dette indlæg ikke lægges sammen med det første?
Så slipper man for at skulle kigge samtlge indlæg igennem for at finde kogetider?
Torp Hedehusene skrev:Jeg lægger lige min opskrift med billeder ind.........
PB Helsinge skrev:Torp Hedehusene skrev:Jeg lægger lige min opskrift med billeder ind.........
Derefter lagesalter jeg det/de sammenrullede slag køligt, evt. i køleskab, i en 15° Beaumé saltlage (180-185 g. salt/liter vand) i 18-24 timer.
Saltede slag kan opbevares i køleskab op til 6-8 dg. før kogning. Vacumpakkede kan de opbevares i flere uger.
Lægger du flere rullepølser samtidig kan du fryse færdiglagte R.pølser og senere koge dem.
Derved undgår du at den optøede kogte rullepølse skiller når du skærer.
Bubbipapa skrev:PB Helsinge skrev:Torp Hedehusene skrev:Jeg lægger lige min opskrift med billeder ind.........
Derefter lagesalter jeg det/de sammenrullede slag køligt, evt. i køleskab, i en 15° Beaumé saltlage (180-185 g. salt/liter vand) i 18-24 timer.
Saltede slag kan opbevares i køleskab op til 6-8 dg. før kogning. Vacumpakkede kan de opbevares i flere uger.
Lægger du flere rullepølser samtidig kan du fryse færdiglagte R.pølser og senere koge dem.
Derved undgår du at den optøede kogte rullepølse skiller når du skærer.
Lige et spørgsmål, har i dag fået fat i nitritsalt, hvor meget nitritsalt skal der bruges? Er det halv alm salt/halv nitritsalt eller rent nitritsalt... Hvad med det salt der bliver strøet i rullen er det også nitritsalt.
Synes også jeg har set opskrifter på lage hvor der er sukker i, hvad er bedst?
Bo
PB Helsinge skrev:Nu er den kolde tid ved at nærme sig, og jeg ser flere og flere som spørger til rullepølse. Jeg vil derfor bringe dette indlæg, som jeg henad vejen har forberedt, mens interessen er der, og håber I bærer over med at det er lidt langstrakt.
Først billederne :
Fremstilling af hjemmelavet rullepølse
Rullepølse kan laves af andet fra grisen end slaget fra brystflæsk. Nakkefilet er mere mager og mere mør, og kræver lidt mindre kogetid.
Lad evt. slagteren hjælpe med at skære rullepølsen til, eller køb f.eks. rullesteg på tilbud, den er lavet af slaget.
Først saltes rullepølsen fra dag til dag. Drys slaget med lidt salt indvendig og rul den sammen. Læg den i en 13-15 gr. Lage (150-200 gr. Pr. liter) og lad den stå tildækket i køleskabet natten over. Den kan godt stå i flere dage før den koges, men salt den straks for holdbarheden, og tag den op af lagen efter 18-24 timer.
Skyl rullepølsen let i koldt vand, og krydr den efter ønske.
Indvendig og udvendig??
Drys gelatine på hele den indvendige flade af rullepølsen, eller dæk den med blade af husblas, som er samme produkt, der gør at rullepølsen hænger sammen.
Opblødt eller "tør"??
Hvad rullepølsen krydres med kommer an på smag og temperament. Her er et par forslag :
Den traditionelle : 4 dele sort peber, 1 del stødt allehånde, evt. lidt stødt ingefær. Revet ell. Finthakket løg. Brug ca. en strøget spiseskefuld blandet krydderi til 1 kg. rå rullepølse.
Peber rullepølse : Som ovenfor, men drys lidt grofthakket blandet peber ( 4 ell. ”5 slags peber”) indeni og gnid det ind i rullepølsen udenpå. Rul den ind i husholdningsfilm før du lægger den i kogestykket.
Persillerullepølse : Krydr med lidt hvid peber og rigeligt hakket persille.
Sønderj. Kommenspølse : Krydr med sort peber, evt. lidt ingefær, og ca. 1 strøget spiseske spidskommen.
Hilsen og god fornøjelse
citybilen82 skrev:Så blev min røget rullepølse færdig![]()
Skåret på min nye Graef M9 og det dur bare
Torp Hedehusene skrev:citybilen82 skrev:Så blev min røget rullepølse færdig![]()
Skåret på min nye Graef M9 og det dur bare
Flot røget rullepølse.
Hvilken fremgangsmåde i.f.m. røgning/kogning brugte du.
.
Dingle skrev:Der var bla stjerneanus og allehånde i min kryddersalt. Ville ikke have det til at overdøve...
træhatten skrev:Dingle skrev:Der var bla stjerneanus og allehånde i min kryddersalt. Ville ikke have det til at overdøve...
Stjerneanus er det nyt krydderi vi skal have på hylden når der skal laves rullepølse, og hvor købes det.
Tilbage til "Opskrifter & billeder"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster