RULLEPØLSE - fra A-Z

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

RULLEPØLSE - fra A-Z

Indlæg#1 » 29. okt 2007, 00:21

Nu er den kolde tid ved at nærme sig, og jeg ser flere og flere som spørger til rullepølse. Jeg vil derfor bringe dette indlæg, som jeg henad vejen har forberedt, mens interessen er der, og håber I bærer over med at det er lidt langstrakt.

Først billederne :

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Billede
Fremstilling af hjemmelavet rullepølse

Rullepølse kan laves af andet fra grisen end slaget fra brystflæsk. Nakkefilet er mere mager og mere mør, og kræver lidt mindre kogetid.

Lad evt. slagteren hjælpe med at skære rullepølsen til, eller køb f.eks. rullesteg på tilbud, den er lavet af slaget.

Først saltes rullepølsen fra dag til dag. Drys slaget med lidt salt indvendig og rul den sammen. Læg den i en 13-15 gr. Lage (150-200 gr. Pr. liter) og lad den stå tildækket i køleskabet natten over. Den kan godt stå i flere dage før den koges, men salt den straks for holdbarheden, og tag den op af lagen efter 18-24 timer.

Skyl rullepølsen let i koldt vand, og krydr den efter ønske.

Drys gelatine på hele den indvendige flade af rullepølsen, eller dæk den med blade af husblas, som er samme produkt, der gør at rullepølsen hænger sammen.

Hvad rullepølsen krydres med kommer an på smag og temperament. Her er et par forslag :

Den traditionelle : 4 dele sort peber, 1 del stødt allehånde, evt. lidt stødt ingefær. Revet ell. Finthakket løg. Brug ca. en strøget spiseskefuld blandet krydderi til 1 kg. rå rullepølse.
Peber rullepølse : Som ovenfor, men drys lidt grofthakket blandet peber ( 4 ell. ”5 slags peber”) indeni og gnid det ind i rullepølsen udenpå. Rul den ind i husholdningsfilm før du lægger den i kogestykket.
Persillerullepølse : Krydr med lidt hvid peber og rigeligt hakket persille.
Sønderj. Kommenspølse : Krydr med sort peber, evt. lidt ingefær, og ca. 1 strøget spiseske spidskommen.

Hilsen og god fornøjelse
Senest rettet af PB Helsinge 21. sep 2008, 12:43, rettet i alt 3 gange.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 29. okt 2007, 00:32

Kan se at kvikly extra har tilbud på nakkefilet i næste uge til 38 kr pr kg, så tror da jeg skal ind og have et par stykker eller 5. Dels er det noget billigere end jeg har købt slag til, dels er det jo noget mere kødfuldt.
Det er jo skønt at se at rullepølsen er mere rød end hvid.
God mad tager timer at lave, men kun minutter at fortære...

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 29. okt 2007, 00:54

Cool..

Lækkert med nogle pålægsopskrifter..

Mens jeg har været på ferie, kan jeg se at priserne i supermarkedet er gået helt amok. Den pakke med hamborgryg der plejde at kostede 8.95 koster nu 12.95... og mælk er steget med over en krone...

Mælken kommer jeg nok aldrig til at tappe selv, men at lave rullepølsen..

Det ser tilforladeligt ud.
// Rico

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#4 » 29. okt 2007, 12:40

Det ser godt ud PB, men hvordan skærer man nakkefileten ud til et slag?
kræver det ikke noget specialværktøj, eller er der en smart måde at gøre det med en kniv?
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 29. okt 2007, 12:54

JBI skrev:Det ser godt ud PB, men hvordan skærer man nakkefileten ud til et slag?
kræver det ikke noget specialværktøj, eller er der en smart måde at gøre det med en kniv?
Hej
JBI
Du skærer et snit på langs af nakkefileten, ikke helt igennem, du har så to "tykke stykker", dem skærer du også igennem på langs inde fra, så får du et "fladt stykke nakkefilet" som du så kan rulle. Se PB´s billeder.
Med venlig hilsen
Ruca

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. okt 2007, 13:00

Aha.. dvs. der faktisk kun skal 3 snit til som her, og så bankes lidt ud?

Billede
Billede Billede

JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 29. okt 2007, 13:26

Knaldhammrende flot beskrivelse af fremstilling af rullepølse, gode billeder, her kan alle deltage.

Man får lyst til at gå i gang med det samme.

Fremstilling af rullepølse var jo netop et emne der udmærket kunne være på "menukortet" til næste event.
Måske vi også skulle have fremstilling af div. spegepølser med.

"Pølsemagerens værksted" v/PB helsinge
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 29. okt 2007, 14:22

Så skulle det prøves på PB-Helsinges måde, så jeg kørte ind og købte 4 nakkefileter på omkring 1½ kg stykket.
Var noget spændt på at skulle "rulle" dem ud, men det gik over al forventning. Tog ca 2 minutter pr stk.
Billede
Derefter kom de i saltlage
Billede
PB har fortalt mig, at man sagtens kan lave en masse af en gang, og så fryse de rå ned, så kunne jo lige så godt lave alle 4 og spare lidt på saltlagen
Nu er de så sat på køl til i morgen.
Og sådan ser mit køleskab ud med ca 15 kg. spegepølse og 6 kg. rullepølse
Billede
Og som nogen måske kan se, står der også en bjørnebryg i lågen. Man kan jo gå hen og blive tørstig med al den mad-lavning [smilie=pdt_aliboronz_24.gif]

Men tak for opskriften og inspirationen PB-Helsinge.

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 29. okt 2007, 14:27

øhhhh. Hvor er alt den anden mad, mælk, grøntsager osv. henne ? :-)
(jeg tror godt jeg kender svaret, men billedet er sgu da indbydende til sådan et spørgsmål)..

Kun spegepølser, kød og 1 (en) øl...altså !
/Morten Knudsen AKA Solsikkehaven

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 29. okt 2007, 14:40

Ja, alt andet mad er i mit andet kølseskab, som du jo nok havde gættet.
Og ja, man kan kun se én øl, men man kan jo ikke se hele lågen ;-)
Men det skal jo heller ikke gå for meget op i øl, når det er skarpe knive man arbejder med.

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 29. okt 2007, 15:56

Nu er de så sat på køl til i morgen.

Det er imponerende hvad du udretter. Du må have et mægtigt håndelag.

Pas på, skær overflødig tarm bort fra dine pølser. Derunder er fugt og grobund for bakterier.

Til alle : Sværhedsgraden ved tørringen af spegepølser stiger med dimensionen. Start derfor helst med kaliber ca. 40 mm. (du kender den fra forretningernes 400 gr.´s pølser), eller 60-70 mm. okseskævtarm (naturtarm). Alle spegepølsetarme tåler at prikkes, så fjern luft. I luftlommer er der ikke salt og bakterier kan trives der.
Især kunsttarme kan strammes ret meget ved afbindingen, og det hjælper til en fast fars og god skærefasthed.
Naturtarme er perfekte at anvende, blot svære at håndtere.
Og husk at kunsttarme er fremstillet af organisk (dyrisk) materiale og altså ikke noget risikomateriale.

Ved lagesaltning må intet af kødet ligge over lagen. Brug let vægt over kødet, af tallerkener, marmorsmørebrikker eller andet uangribeligt materiale, ved saltningen.

Hilsen

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#12 » 29. okt 2007, 16:53

JBI skrev:Aha.. dvs. der faktisk kun skal 3 snit til som her, og så bankes lidt ud?

Billede

JBI, forestil dig en rolade.
På samme måde skæres nakkefileten.
Dvs. du har faktisk kun et snit, men det køre igennem hele stegen.
Robert

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 29. okt 2007, 19:11

robert.albrecht skrev:
JBI skrev:Aha.. dvs. der faktisk kun skal 3 snit til som her, og så bankes lidt ud?

Billede

JBI, forestil dig en rolade.
På samme måde skæres nakkefileten.
Dvs. du har faktisk kun et snit, men det køre igennem hele stegen.
Hej
Ja sådan kan det også gøres, men efter min opfattelse (slagteruddannet)
er det mere besværligt.
Det som JBI viser på billedet er absolut den nemmeste måde at gøre det på.
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 30. okt 2007, 13:09

Hej
Ja sådan kan det også gøres

Jeg er enig med Ruca, at der er flere måder at barbere en ged på. Blot man ender med et fladt ikke for tyndt stykke, er alt godt.

Jeg kunne tilføje at man tilsidst kan skære enderne til, og at det afskårne kan lægges indeni på rullepølsens lange led. Indlæg, som dette kaldes, bruges også til at opnå ensartet tykkelse på rullepølsen.

Hilsen

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#15 » 30. okt 2007, 13:17

På vej fra et møde var jeg lige et smut i kvickly og rydde hylden for nakkefileter, så til orientering er hylden tom i Kvickly Xtra Viby J :wink:

I aften eller i morgen skal der laves rullepølse som skal røges :D
Billede Billede

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#16 » 30. okt 2007, 13:26

Jeg har sommetider bagt min hjemmelavet rullepølse i ovnen i en brødform, derefter i pressen og så ud og stå og hvile et eller to døgn - og det bliver den altså ikke ringere af - skal jeg hilse og sige fra resten familien :wink:
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#17 » 30. okt 2007, 13:30

Mor Birthe skrev:Jeg har sommetider bagt min hjemmelavet rullepølse i ovnen i en brødform, derefter i pressen og så ud og stå og hvile et eller to døgn - og det bliver den altså ikke ringere af - skal jeg hilse og sige fra resten familien :wink:

åhh ja pressen.... sådan en har jeg ikke engang endnu :?
Billede Billede

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#18 » 30. okt 2007, 13:32

JBI skrev:
Mor Birthe skrev:Jeg har sommetider bagt min hjemmelavet rullepølse i ovnen i en brødform, derefter i pressen og så ud og stå og hvile et eller to døgn - og det bliver den altså ikke ringere af - skal jeg hilse og sige fra resten familien :wink:

Så må du ud og have fat i en - tror ikke de er så dyre igen. :wink:
Mor Birthe

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#19 » 30. okt 2007, 13:42

Når jeg bager den i ovnen er det ved 180 grader i ca. 2 timer.

Har man ikke en rullepølsepresse kan man sætte 2 sandkageforme sammen rullepølsen i den ene og den anden ovenpå med en vægt på mellem 5-10 kg.

Til orientering kan en rullepølse fryses i 3-4 måneder
Mor Birthe

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 30. okt 2007, 13:55

JBI skrev:

Hej JBI
Prøv og se det billede af den presse som PB bruger at koge rullepølsen i, ja det skulle du nok kunne lave selv.
Med venlig hilsen
Ruca

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#21 » 30. okt 2007, 15:01

ruca skrev:Prøv og se det billede af den presse som PB bruger at koge rullepølsen i, ja det skulle du nok kunne lave selv.

Jeg havde faktisk snakket med PB om det for et par dage siden, men var kommet helt fra det igen. Det var i samme samtale jeg "pressede" ham til at vise en rullepølseopskrift :D

Jeg har lige været ude og lege lidt i "garagen", så nu er jeg den lykkelige ejer af en børstet aluminiums koge-rullepølsepresse med fjederpåvirkning :wink:

Billede

den passer tilfældigvis nøjagtig i en 28 cm. suppegryde:

Billede
Billede Billede

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#22 » 30. okt 2007, 15:07

Det er dælme uhyggeligt, så dygtig du er med hænderne, JBI.

NÅr jeg går ud i skuret, så vender jeg højst tilbage med noget fra fryseren - og en stor pepsi max :-(

Stor respekt herfra !
/Morten Knudsen AKA Solsikkehaven

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#23 » 30. okt 2007, 15:23

solsikkehaven skrev:Det er dælme uhyggeligt, så dygtig du er med hænderne, JBI.

NÅr jeg går ud i skuret, så vender jeg højst tilbage med noget fra fryseren - og en stor pepsi max :-(

Stor respekt herfra !

Mit skur er måske større end dit? Jeg har også mere end en stiksav i "skuret" 8)
Der kan nok ikke være en hel nakkefillet i pressen, men det overskydende kan jo bruges til hakket kød.
Tror faktisk jeg vil hakke en af fileterne til frikadellefars til aften.... uhmmm
Billede Billede

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#24 » 30. okt 2007, 16:19

RESPEKT :wink:
Mor Birthe

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 30. okt 2007, 16:43

ude og lege lidt i "garagen", så nu er jeg den lykkelige ejer af en børstet aluminiums

Var du løbet tør for fløjmøtrikker?

Imponerende håndværk...
// Rico

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#26 » 30. okt 2007, 17:17

Mp tage hatten af for dig JBI.

Du har ikke langt fra tanke til handling, og sikke nogle handlinger du får lavet.

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#27 » 30. okt 2007, 17:23

mzr skrev:Var du løbet tør for fløjmøtrikker?

Ja, der var kun 10 og 12mm tilbage..... :wink:
Billede Billede

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#28 » 30. okt 2007, 17:33

solsikkehaven skrev:NÅr jeg går ud i skuret, så vender jeg højst tilbage med noget fra fryseren - og en stor pepsi max :-(
!

God grill humor :lol: :lol:
Den skøre kok med den skøre hjemmeside
http://www.EddyTheMadChef.dk
BilledeBillede
Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#29 » 30. okt 2007, 17:53

Ja ja hvor ikke hvem ellers end JBI ville finde på noget sådan, jeg nøjes med den jeg har arvet fra min mor = træfidus ( ved ikke hvad den hedder ) men et godt navn er en god gammeldags rullepølse presse, og jeg har ikke haft modet til at forsøge før PB sendte rullepølse fra A-z
og det skal helt sikkert prøves her.

jørgen

PS JBI har du nogle forlængere på lager ??? he eh
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 31. okt 2007, 09:02

Imponerende JBI - andet er der vist ikke at sige, og TUSINDE TAK til pb for en flot beskrivelse.

Rullepølse for dummies - prøv det før din nabo.
Med venlig hilsen

hansen

kitora
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 22. apr 2008, 19:21

Jeg har lige modtaget en presser fra PB Helsinge i dag med posten, og den skal indvies med det samme. Jeg var i den lokale superbrugsen og handle en kamsteg uden svær, og den regner jeg med kan bruges. Planen er at lægge den i en saltlage lavet af 300 gr salt, 2 ltr vand, 2 laurbærblade og 10-15 hele peberkorn. Der kommer den til at ligge natten over eller evt. et par dage i køleren.

Supermarkedet havde ingen allehånde, kan det undværes eller skal jeg ud og lede i morgen?

De havde heller ingen gelatine, men jeg fandt noget geleringspulver. Kan man bruge det i stedet, og i så fald hvor meget skal man drysse på?

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#32 » 22. apr 2008, 19:24

Allehånde kan sagtens undværes. Det er jo bare en smagssag :)
Hvor meget geleringspulver, der skal bruges er lidt svært at sige, men lad være med at være nærrig med det.

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#33 » 22. apr 2008, 21:00

Efter min mening er 300g salt til 2 liter lige i underkanten gå efter 400g hvis du kun vil salte i 1 døgn.

Og med hensyn til krydderi så vil din rullepølse smage "forkert" hvis du ikke kommer allehånde i. Dvs. den vil ikke smage som en slagter rullepølse. Men derfor kan den jo godt spises alligevel. Jeg vil aldrig lave en almindelig rulllepølse uden allehånde. Men du har måske noget andet krydderi som kan blive til en god blanding. F.eks. persille og hvid peber. Eller persille og hvidløg. Eller Paprika, tørret tomater og chili flager. Eller Dild og hvidpeber.
Der er mange muligheder men at lave den med kun peber er imho for kedeligt.

Husk at hvis du kommer krydderi i lagen skal den koges godt igennem. Tag eventuelt en mindre potion og kog krydderurterne i og pisk resten i kold vand. Så tager det ikke så længe at afkøle lagen inden brug.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

kitora
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#34 » 22. apr 2008, 21:21

Lagen er lavet. Jeg kogte den og lod den køle af i køleskabet inden jeg kom kødet i. Jeg har krøllet et par kugler af staniol som ligger mellem kødet og låget til at holde kødet nede i lagen så den ikke "svømmer ovenpå".

Jeg har købt noget persille, så den skal helt sikkert have en masse persille og en masse sort peber. En rullepølse kan næsten ikke blive for krydret synes jeg. Jeg må lige have fat i noget allehånde i morgen for at runde smagen af.

Skal kødet tørre når det kommer op af lagen inden den rulles sammen og koges, og hvor længe skal sådan en rullefætter koges?

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#35 » 22. apr 2008, 21:30

Den behøver ikke at tørre, inden den rulles sammen.
Jeg plejer at koge mine i 1½ time ved 80 grader.

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

kitora
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#36 » 22. apr 2008, 21:45

Når du siger 80 grader, betyder det så at vandet ikke skal koge under forløbet?

Jeg er ikke sikker på at vores komfur kan klare at holde en konstant temperatur. :roll:

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#37 » 22. apr 2008, 21:50

Ja, der er ingen grund til at det koger. Det gør bare at rullepølsen er mere tør.
Det kan godt være, at du skal bruge et stegetermometer første gang, men man lære rimelig hurtigt sit komfur at kende :D

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#38 » 22. apr 2008, 21:51

Jeg det betyder at vandet skal være 80c under "kogning" det mindsker svind og udvanding.
Du kan måle temperaturen med et stege termometer indtil du har styr på hvordan du holder 80c. Her hos mig passer det at jeg koger vandet og når det koger plopper jeg pølsen i, tager låget af og stiller gryden på den mindste plade og skruer helt ned.

Hvis du bruger et digitaltermometer til måling skal du være opmærksom på at ledningen ikke kommer ned i vandet. De har det nemlig med at blive ødelagte på den måde.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#39 » 22. apr 2008, 22:24

En stump "krympe-flex" kan gøre dit termometer vandtæt.Billede

Endnu et godt fif jeg har fået af PB Helsinge ;-)
Robert

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#40 » 22. apr 2008, 22:33

men jeg fandt noget geleringspulver

Hej
Det ville jeg ikke bruge det er beregnet til syltetøj m.m.
Læg husblads på rullepølsen inden du ruller den, så er du
sikker på at "hænger" sammen.
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#41 » 23. apr 2008, 05:15

jeg fandt noget geleringspulver. Kan man bruge det i stedet

Geleringspulver er et helt andet produkt, jeg tror det er uanvendeligt.
Som Ruca rigtigt skriver kan du anvende husblas. Det er samme produkt, og du lægger det blot tørt ind i rullepølsen så hele fladen er dækket.

Jeg beklager at jeg ikke tænkte på at sende min anvisning til rullepølse med.

Istedet vil jeg lægge den og lidt om saltning af kød ind under DOWNLOAD.

PS Allehånde er ganske rigtigt et 'must' i alm. rullepølse, men sædvanligvis krydrer man kun persillerullepølsen yderligere med lidt peber.
Kom rigeligt persille i, i den kogte pølse fylder det mindre end man lige tror.

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#42 » 27. nov 2008, 08:26

Nu er vi jo igen nået den tid på året, hvor der slagtes, koges og bages.

Derfor dette lille indlæg for at genopfriske anvisningen, som til min glæde har været vist ganske mange gange allerede.

Brugeravatar

Zep
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#43 » 27. nov 2008, 09:08

Jeg er fristet, tak.
Zep

Weber Gold - newbie

Brugeravatar

Malle
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#44 » 27. nov 2008, 14:07

Så er min rullepølse kogt, står nu i presseren og hygger sig i køleskabet.

Uhmm, den dufter dejlig. :savl1: Jeg er spændt på at se den, når den er færdig, kan næsten ikke vente.
Mvh. Malle
Billede

E Pedersen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#45 » 27. nov 2008, 20:49

som til min glæde har været vist ganske mange gange allerede.

Ja, det var denne tråd der fik mig i gang og har fortsat siden.

Hilsen Erik
Weber Gold 57'er
Dancook kassegrill
Forlænger til Weber 57'er
Forlængerkrans til rotoserie 12V
Smokenator a'like
Eksternt koldrøgningskit
Trådløse termometre
Gersø Røgeren
og en masse andet

Kiri
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Røget rullepølse

Indlæg#46 » 27. nov 2008, 23:10

Hej Per...
Hvis man vil lave en røget rullepølse, hvor kommer røgen så ind ? skal man ryge slaget inden kryderier eller skal man lave pølsen færdig til kogning og så ryge den lige inden den koges, og hvordan med ryge tid, kogningen fremhæver eller vasker den røg smagen ud ??
Vi er meget tændte på at komme igang med røget rullepølser...

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#47 » 28. nov 2008, 00:09

Hvis du vil røge din rullepølse skal du gøre som du plejer.

Inden den er kogeklar skal den lægges/hænges til tørre et døgns tid, hvorefter du kan røge den.

Jeg plejer at koldrøge en enkelt gang (10-12 timer) og så ellers koge rullepølsen som normalt.

Rullepølsen bliver mere fast/tør i overfladen pga. tørring og røgning (som også udtørre)
Røgsmagen kan mere fornemmes end egentlig smages.

Jeg laver som regl en af hver, da jeg synes det er to forskellige produkter som begge smager utrolig godt.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#48 » 28. nov 2008, 01:48

Hvis du vil røge din rullepølse skal du gøre som du plejer.

Helt rigtigt hvad Robert skriver.

Hvis du ikke har spegepølser eller andet sammen med, som kræver koldrygning, kan du med fordel ryge halvvarmt (20-40 gr.C.), du får mere farve og smag ud af rygningen. Så undgår du også lettere kondens, som gør at kødet tager mindre imod røg og smag.
Sæt gerne en lille bakke under hvor rullepølsen hænger, da gelatinen kan dryppe ud når pølsen bliver lun.
Røget rullepølse laves ofte med blot peber og rigeligt persille, og evt. lidt hvidløg.

Kig på min snøring. Lav først en såkaldt rendeløkke på langs. Lad første omgang gå over sig selv når du fortsætter. Så låser den og du har en god start på snøringen. Snør så færdig
Du har nu snoren på langs, som du kan sætte en krog i til ophæng.

Et fif til snøringen : Når du bringer snoren rundt om pølsen, så lad pølsen ligge på bordet/skærebrættet, og træk snoren ind under og rundt om den.
Det gør du ved at holde snoren inden i begge hænder, med håndryggen opad og med afstand imellem. Sæt begge tommelfingre helt ned mod bordet bag pølsen og med snoren stramt imellem hænderne.
Træk derefter med den ene hånd snoren ind under pølsen og frem til sidste snøring.
Jeg håber forklaringen er forståelig.

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#49 » 8. dec 2008, 09:38

Kig på min snøring. Lav først en såkaldt rendeløkke på langs. Lad første omgang gå over sig selv når du fortsætter. Så låser den og du har en god start på snøringen. Snør så færdig
Du har nu snoren på langs, som du kan sætte en krog i til ophæng.

Et fif til snøringen : Når du bringer snoren rundt om pølsen, så lad pølsen ligge på bordet/skærebrættet, og træk snoren ind under og rundt om den.
Det gør du ved at holde snoren inden i begge hænder, med håndryggen opad og med afstand imellem. Sæt begge tommelfingre helt ned mod bordet bag pølsen og med snoren stramt imellem hænderne.
Træk derefter med den ene hånd snoren ind under pølsen og frem til sidste snøring.
Jeg håber forklaringen er forståelig.

Ikke for en som mig, men jeg vil da forsøge med den rullepølse, som ligger klar til at blive krydret og snøret
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#50 » 8. dec 2008, 12:47

men jeg vil da forsøge med den rullepølse

Dette gav mig en ide.

Når vi mødes til julefrokosten, kan jeg lave en ultrakort session med snøring og opbinding af røgvarer og andet.

Fortæl her, om det har interesse.

Hilsen Per

Tilbage til "Opskrifter & billeder"