Hun havde bestilt mixed grill. Så det blev culotte, lamme chops, marineret koteletter og chili pølser.
Hertil kartoffel fondant & lækker salat. Samt en gude rødvins sauce jeg havde fået sat sammen..
Nååå men udfordringen var hun rigtig gerne ville have hjemmelavet bearnaise sauce.
Havde aldrig prøvet det før.
Googlede lidt rundt og fandt så opskrifter hvor de brugte en sifon. Hmmm tænkte jeg, sådan en har jeg da liggende.
Så gik igang med grund essensen..
Hakkede 3 løg, som blev stegt med smør i en gryde. Tilføjede 6spsk hvidvins eddike, 6 spsk hvidvin, estragon kviste og lidt blade. Lod det koge ind til ca 1/2 eller 3/4.
Kørte det gennem en si og i en lille bøtte.
Tog så 2 pakker smør som blev klaret. Hvilket vil sige man smelter det. Og hælder det op i en gennemsigtig skål. Så samler der sig noget hvidt i bunden som man ikke skal bruge.
Tog så 8past æggeblommer og hældte i en skål.
Hældte så først essens i sifon, så det klarede smør og til sidst de 8 æggeblommer. ( passer med 1/2 liter )Fyrede en patron i & rystede flasken godt. Ploppede til sidst hele flasken i min SousVide ved 56grader i ca 60 min... ( må ikke komme over 60grader så skiller det)
Sprøjtede så hele indholdet i en forvarmet skål. ( Som jeg havde forvarmet i SousViden og tørret af, så var jeg sikker på temp). Det blev den mest luftuge masse af Bearnaise der kom ud og tænkte hmmmm. Nå men blanede de forhakkede estragon blade i rørte forsigtigt rundt. Her blev det så til den lækreste luftige sauce....
Blev serveret & fik ros

Må sige det er den bedste og mest luftige Bearnaise til dato og absolut ikke sidste gang...
Glemte billeder

Har kun et billede fra bruning af cuvette...